Controle kwijt door veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rainbowdash4

Controle kwijt door veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 00:23

Ik heb een vraag over de omgang met het gedrag van mijn paard.
Regelmatig als ik met haar grondwerk doe of rijd in de buitenbak op stal worden de veulens uit de wei erbaast gehaald die dan voorbij gerend komen en de bak inkijken.
Mijn paard, een kwpn merrie van 7 reageert hier heel heftig op, ze begint te dansen en doet haar staart omhoog alsof ze een arabiertje is. Heb haar dan niet meer onder controle en dit voelt niet prettig.
Heeft iemand tips?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:27

rainbowdash4 schreef:
Ik heb een vraag over de omgang met het gedrag van mijn paard.
Regelmatig als ik met haar grondwerk doe of rijd in de buitenbak op stal worden de veulens uit de wei erbaast gehaald die dan voorbij gerend komen en de bak inkijken.
Mijn paard, een kwpn merrie van 7 reageert hier heel heftig op, ze begint te dansen en doet haar staart omhoog alsof ze een arabiertje is. Heb haar dan niet meer onder controle en dit voelt niet prettig.
Heeft iemand tips?

Paard laten dekken? Dan heeft ze volgend jaar zelf een veulen waar ze vrolijk van wordt.

Even zonder gekheid...

Als die weide van jou stal eigenaar is, even overleggen of de veulens op een ander tijdstip gehaald kunnen worden.

tamary

Re: Controle kwijt door veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:32

Als je paard vreemd gaat (dus aansluiting zoekt bij andere kudde dan jij en je merrie), zet haar dan aan het werk om aandacht weer bij jouw te krijgen (ja je mag dan gewoon een jaloerse trol zijn, net alsof je vriend vreemd gaat terwijl jullie handen vast houden). Jij moet altijd de belangrijkste zijn en de enige altijd veilige plek zodra er een touwtje tussen zit/je samen aan het werk bent.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 02:12

Ik ben van mening dat je dit probleem niet weg moet nemen door te vragen of ze er later uit mogen, maar op te lossen.
Sluit me aan bij tamary :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:15

Ik denk dat TS waarschijnlijk de concentratie van het paard wel vaker verliest. Hoewel ik het eens ben met bovenstaande reacties, is het gedrag bij het verplaatsen van de veulens meer dan alleen "vreemd gaan". TS geeft aan dan geen controle meer te hebben, als je geen controle hebt, gaat aan het werk zetten dus ook niet lukken.
Mijn advies zou zijn om met de suggestie van Tam aan de slag te gaan elke keer als het paard zich niet concentreert op jou, dus elke keer als ze alleen al opkijkt en haar aandacht niet helemaal bij jou heeft, maar bij iets wat om haar heen gebeurt.
Toch overleggen om de veulens niet te halen en brengen als jij aan het werk bent, tot je paard geleerd heeft altijd de aandacht op jou te richten. Waarschijnlijk zul je in de toekomst vast wel weer een keer haar aandacht wat verliezen als veulens verplaatst worden, maar hou je de controle, dus kun je haar weer aan t werk zetten.

rainbowdash4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 10:06

Oke, super bedankt voor de reacties! @Daphara klopt ze is heel snel afgeleid, maar denk dat dit inderdaad op te lossen is door wat jullie zeiden :)