Pony's verhuizen naar Frankrijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Pony's verhuizen naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:34

Hoi bokkers.

In oktober hoop ik samen met mijn vriend en mijn 2 Shetlanders te verhuizen naar Frankrijk. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als het gaat om bepaalde verplichte inentingen of iets dergelijks? Of zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn om te weten? Het gaat om een reis van 1100 kilometer.
Het gaat om een 6jarige merrie en haar 6maanden oude veulen.

Ik hoor het graag!

Groetjes :)

Marije_jiplover

Re: Pony's verhuizen naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:51

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:00

Eigenlijk niets als je het zelf doet.
Je hoort wel een gezondheidsverklaring te hebben maar dat controlleert eigenlijk nooit iemand. Idem met een reisplan.
In Frankrijk moet je je dieren daarna aanmelden omdat ze geregistreerd moeten zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik dat ook nooit gedaan heb :o

Iedere provoncie in Frankrijk heeft zo zijn eigen specifieke regeltjes dus als je het precies wil weten moet je bij de regionale overheid informatie inwinnen.

Ik zou me zeker met shetlanders persoonlijk nergens druk over maken en gewoon gaan.

Wel kan ik bepaalde regio's een hondsdolheid inenting aanbevolen worden maar ik vraag me oprecht af of dat nog wel voor komt in Europese landen.
Dat kun je echter altijd nog doen als je nieuwe DA dat adviseerd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:02

jazeker komt hondsdolheid nog voor, in de ardennen en in spanje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:05

Ok, weer wat geleerd.

In iedergeval zou ik die inenting dan daar doen aangezien het in NL geen standaard enting is. Kwa prijs zal dat dan niet in het voordeel werken :P

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:06

In verband met het terrorisme zijn op de grote grensdoorgangen Tussen België en Frankrijk weer controles - ik zou gewoon om problemen te voorkomen wel voor een gezondheidsverklaring van de nvwa zorgen

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:50

Heel erg bedankt allemaal.! Ik moet dus eerst een klantnummer aanvragen bij de nvwa voor ik een gezondheidsverklaring kan aanvragen.
Die grenscontroles heb ik overigens 3 weken geleden niets van gemerkt.. Is dat nu sinds pas dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:43

In een trailer passen ook illegale vluchtelingen, makkelijker dan in een auto. Heb je papieren op orde, scheelt een hoop problemen mocht je pech hebben. Overleg ook met je DA voor wormenkuren en afhankelijk van hoe afgelegen je woont (afstand DA) ook over extra's in je ehbo kist.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:10

Ik kom op een melkveebedrijf te wonen waar de dierenarts vrij vlakbij zit. Dus ik kan daar ook gewoon wormenkuren halen voor de pony's. Maar ik doe ze sws nog ontwormen voor we weggaan.
Zo'n gezondheidsverklaring moet van de dierenarts komen begrijp ik?
Bedankt voor de reacties :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:21

Er moet een arts van het mvwa komen voor de verklaring. volgens mij mag een gewone dierenarts die verklaring niet afgeven (wel zeggen dat je pony gezond is, maar dat is dan niet geldig)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:25

Ik zag het inderdaad staan. ik vind het allemaal best wel onduidelijk. Het is me nog steeds niet duidelijk hoe ik aan aanvraagformulieren voor de keuring kan komen, of waar ik die kan krijgen..
Heeft iemand hier ervaring mee? en wat zou me zo'n keuring gaan kosten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:30

Bij ons heeft de transporteur dat geregeld dus dat durf ik niet te zeggen. Misschien kun je contact opnemen met een van de transporteurs (bss bijvoorbeeld) en daar vragen hoe het precies zit.

Edit,
Weet niet of je dit al gevonden had, maar zo werkt het ongeveer.. (Vanaf pagina 4 is dan voor jou)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:41

Gewoon nvwa bellen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:49

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:47

Keuring is 200-250€

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:50

Sizzle schreef:
In Frankrijk moet je je dieren daarna aanmelden omdat ze geregistreerd moeten zijn.
Ik heb dat anders in mijn hoofd. Onze paarden moesten Franse papieren hebben en daarvoor moet je ze aanmelden. Omdat onze paarden al Franse papieren hadden hoefden wij dat niet te doen en konden voldoen met gezondheidspapieren. Het gaat dus om het hebben van Franse papieren.
Is niet zo heel duur en wij hebben het risico niet genomen om ze niet te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:52

Somebitch schreef:
Keuring is 200-250€

Ik heb 75 betaald :+

Pien, ze moeten inderdaad franse papieren hebben, dat bedoelde ik ook.
Ik spreek geen Frans dus heb gewoon gedaan of ik geen idee had. Ben in die 5-6 jaar nooit gecontrolleerd met meerdere paarden.
Ik weet zeker dat het bij de meeste paarden op die stal niet geregeld was.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-08-16 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:54

Sizzle schreef:
Somebitch schreef:
Keuring is 200-250€

Dat is dan wel langer als een jaar geleden geweest, begin dit jaar betaalde ik 170 en kreeg ik daarna nog een rekening van 20-50€ weet niet meer Persies voor het invoeren in het systeem.

Of je hebt h et niet in nl laten doen, ik weet dat het in België ook nog geen 100€ kost..
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 31-08-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Sizzle schreef:
Somebitch schreef:
Keuring is 200-250€

Ik ook voor 2 paarden.

lizy29

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb dat anders in mijn hoofd. Onze paarden moesten Franse papieren hebben en daarvoor moet je ze aanmelden. Omdat onze paarden al Franse papieren hadden hoefden wij dat niet te doen en konden voldoen met gezondheidspapieren. Het gaat dus om het hebben van Franse papieren.
Is niet zo heel duur en wij hebben het risico niet genomen om ze niet te hebben.

Jullie hoefden ze inderdaad niet aan te melden omdat ze al Franse papieren hebben.

Paarden met een paspoort van een ander land dienen geregistreerd te worden. Hiervoor moet een da langskomen om de paarden te controleren en te identificeren. Hiervoor vult hij een formulier in wat opgestuurd word naar de Sire samen met de paspoorten. Vervolgens krijg je je paspoorten teruggestuurd inclusief een Frans inlegvel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:56

Klopt Lizy, ik had het zo zuiver niet meer in gedachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:59

Ik heb de laatste 2 jaar geleden uit NL op laten halen, toen betaalde ik ook nog steeds 75 voor de keuring + extra de kosten om het te laten doen ipv zelf regelen.
Die hele keuring is een wassen neus trouwens.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:05

Ja alleen chip lezen en meer niet.. Ik was toch echt meer kwijt dit jaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:26

Ik zou het risico om het niet te regelen ook prima durven nemen eerlijk gezegd.
Met een transporteur moet je wel, maar als ik zelf zou rijden zou ik gewoon gaan :o

Ik heb zelfs voor import van FR naar CH geen gezondheids papier geregeld ondanks dat je daar letterlijk uit moet stappen bij de douane.
Heeft ook niemand naar gevraagd, zolang ik de invoerpremie maar gewoon betaalde.
Maar ik ben waarschijnlijk geen voorbeeld van een keurig meisje _O-

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 11:04

Ik heb met de NVWA gebeld. Het zou mij sws 200 tot 250 euro gaan kosten, maar dit kan ook nog meer zijn door eventuele toeslagen. Ik hoor verschillende verhalen uit mijn omgeving, de een zegt niet doen want het wordt nooit gecontroleerd, anderen zouden het risico niet durven nemen.

Zijn er hier mensen die daadwerkelijk gecontroleerd werden bij de grens richting Frankrijk?

Ik zou het risico wel durven nemen. Mijn pony's komen verder helemaal niet met andere pony's in aanraking in Frankrijk dus eventuele ziektes verspreiden gaat toch niet gebeuren lijkt mij. Ohja het geld is voor mij het grootste bezwaar. We hebben veel kosten gehad de afgelopen tijd, en er komen nog veel kosten aan. Dus ik heb geen zin om 250 euro uit te geven aan een nutteloos certificaat. Dit is mijn mening, hier mag je anders over denken natuurlijk. Ik hoor dan ook graag jullie mening! :)

edit: ik ben er nog steeds niet over uit of ik het wel of niet ga doen, daarom nogmaals mijn vraag!