Rubberen trapbescherming verlijmen, waarmee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Rubberen trapbescherming verlijmen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 08:49

Hallo bokkers, even een korte vraag!

Ik ben mijn trailer aan het opknappen, de onderste randen van de zijwanden waren verrot door het opzij stappen van paarden.
Vanmiddag gaan wij de rotte delen vervangen, maar om hetzelfde probleem te voorkomen heb ik rubberen trapbescherming gekocht.

Dit wil ik rondom in de trailer hebben. Het is met 4 lagen nylon, maar hoe verlijm ik dit aan de wand?

Ik de bouwmarkt hadden ze het over polymax, maar dat is maar een kleine tube. Daar kan ik nooit alle wanden volledig mee insmeren.
Iemand nog andere producten?

Is het noodzakelijk het rubber volledig in de smeren, of Is een rand van 10 cm rondom voldoende?

De randen worden afgekit!

Alvast heel erg bedankt!

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:12

Ons halve huis hangt aan elkaar met polymax :D (verlaagd plafond, plinten, frame voor schuifdeuren etc). Dat spul is zo ongelofelijk sterk en hecht op alles. Door het aanbrengen van dotten op de rubbermat blijft dat prima zitten.
Je hebt het over een kleine tube maar er bestaat ook polymax in de verpakking van een kitspuit. Dat brengt wel zo makkelijk aan en moet zeker genoeg zijn voor een rondje trailer. Wel een tijdje goed aanduwen met iets zwaars tot het echt vast zit. Je kan het sowieso bestellen bij toolstation.nl en misschien hebben ze wel een vestiging in de buurt.
Succes!

ORYX

Re: Rubberen trapbescherming verlijmen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:40

Wij hebben hier de kit gebruikt van het bedrijf waar we de trapbescherming hebben gekocht (bosrubber). Is meteen ammoniak bestendig. Naast het kitten hebben we een rondje popnagels gebruikt om het extra te verstevigen.

Haal je de zijwanden uit de trailer? Zorg dan dat je de trapbescherming erop doet voordat je de wanden terug plaatst. Scheelt een hoop gedoe met vastzetten en aanduwen totdat de kit uitgehard is.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:54

Bedankt voor de reacties!

Zal kijken of ik zon kit-vorm van polymax kan vinden!

We halen de wanden er niet uit, de (nieuwe) bodem gaat er even uit zodat we goed bij de rotte delen kunnen (1 zijkant onderste 10 cm). Dit gaan we behandelen met speciaal houtrot spul.

Nog even iets bedenken hoe we het goed aan kunnen drukken!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:19

Houtrotspul? Is dit geen korte termijnoplossing ?? Als het zuinig moet zou ik er bv de onderste 10 cm van de zijwanden afzagen en vervangen door nieuwe strook betonplex . Maar dat was de vraag niet. Waar je het rubber ook mee verlijmt , ik zou altijd de randen van het rubber vastzetten met korte spaanplaatschroeven van bv 2 cm lang Al naar gelang de dikte van de zijwand.Ze moeten er aan de buitenzijde niet doorheen steken. Dit werkt beter dan popnagels er in doen

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:19

Karreman schreef:
Houtrotspul? Is dit geen korte termijnoplossing ?? Als het zuinig moet zou ik er bv de onderste 10 cm van de zijwanden afzagen en vervangen door nieuwe strook betonplex . Maar dat was de vraag niet. Waar je het rubber ook mee verlijmt , ik zou altijd de randen van het rubber vastzetten met korte spaanplaatschroeven van bv 2 cm lang Al naar gelang de dikte van de zijwand.Ze moeten er aan de buitenzijde niet doorheen steken. Dit werkt beter dan popnagels er in doen

Er is idd een nieuwe strook hout ingezet, de volledige onderkant was verrot. Is weer erg netjes geworden!

Helaas nog niet toe gekomen aan het rubber.

Waar ik bang voor ben met schroeven is dat je dan weer ruimte hebt waar vocht door kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:37

Rubber trapbescherming heeft een eigen wil en is lastig te kitten. Maakt niet uit hoe goed je ontvet.

Verbruik kit is circa 1 bus per m2 en daarnaast moet je altijd schroeven oid.

Ik heb gekit, mee gebout met de platen tegen het frame en rondom met een hoekprofieltje nog geschroefd.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:02

Gloa schreef:
Rubber trapbescherming heeft een eigen wil en is lastig te kitten. Maakt niet uit hoe goed je ontvet.

Niet alleen ontvetten, maar ook beide kanten (hout en rubber) opschuren met korrel 40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:43

Maar ook dan zal het onder invloed van temperatuur schommelingen lastig te lijmen zijn.

Het is en flinke en zware klus, zeker als je rechtop moet plakken. Je spaart jezelf een hoop frustratie uit als je naast kit ook schroeft.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:47

Bedankt voor de tips!

Denk dat ik in de hoeken dan maar kleine schroefjes ga doen en onder het gaatje goed afkitten..
Daarnaast polymax insmeren op de achterkant en randen afkitten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:36

Opschuren, ontvetten en dan polymax high tack express gebruiken. Reken zeker 1 tube per kant. Gebruik geen mindere kit, want dan komt het er net zo snel weer vanaf! Absoluut kitten bij de goede temperatuur en onder droge omstandigheden. Verder iets tegen de wand aanzetten voor de zekerheid. Ik heb stapels autobanden gebruikt, maar balen hooi of stro kan natuurlijk ook.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:30

Misschien leuk het eindresultaat te zien of als tips voor mensen die zich ook afvragen hoe dit gedaan is:

Afbeelding

Ben erg tevreden met het eindresultaat!
Had de houten wand licht opgeschuurd en het rubber een keer goed schoongemaakt met afwasmiddel, tuinslang en bezem.

Ik totaal heb ik 2 stuks polymax (in kitvorm) nodig gehad. Uitgesmeerd met een plamuurmes en kon het zo tegen de zijwand aanzetten. Even goed aandrukken en het zat muurvast. Viel heel erg mee!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:51

Netjes. Wat voor rubber heb je gebruikt, dikte enz.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:48

Tessebes schreef:
Netjes. Wat voor rubber heb je gebruikt, dikte enz.

3 lagen nylon, dikte zal halve cm zijn denk ik :)

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:39

Je zou ook kunnen denken aan kunststof trapbescherming. Deze stijve platen zitten tegenwoordig in bijvoorbeeld Bockmann, Atec en Anssems paardentrailers. Het is een plaat van polypropyleen versterkt met glasvezels. Deze plaat is veel gemakkelijker te verwerken dan rubber en een stuk sterker dan rubber.

Afbeelding

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:46

Verlijmt én geschroefd zie ik. Alleen komt deze tip voor TS te laat