Contract met stalhouder over medische zorg paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Contract met stalhouder over medische zorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:04

He, t past niet in de titel...

Maar ik zat na mijn college over recht etc. te denken:

Ik ben de bezitter van mijn paard, volgens de wet.
Maar mijn paard staat in pension, dus de pensioneigenaar is de houder van mijn paard volgens de wet.
Volgens de wet is de houder van het dier verantwoordelijk als het dier medische zorg nodig heeft. Dus als ik op vakantie ben, en mijn paard breekt een been moet de pensionhouder zorgen dat er een dierenarts komt. En het paard of euthanaseren, of regelen dat hij behandeld wordt.
Omdat de pensionhouder de dierenarts belt, is deze opdrachtgever aan de dierenarts, en moet zij de rekening in eerste instantie betalen. Deze kosten kan ze dan later uiteraard op mij verhalen.

Maar zijn er contracten voor om aan te geven welke zorg ik wel/ niet voor mijn paard wil in zon situatie? Dat ik aan kan geven waar de financiële grens ligt bijvoorbeeld?
Of dat er in staat dat de sky the limit is en mijn paard dus altijd zorg moet krijgen als dat nog mogelijk is? (Dat ik niet van vakantie terugkom en paard is ingeslapen omdat ze besloten dat er geen koliekoperatie plaats ging vinden)

Dit staat in standaard stallingsovereenkomsten:
Citaat:
. Dat de pensionstal het recht heeft om in geval van ziekte van het paard/pony zonder voorkennis van de eigenaar de hulp van de veearts in te roepen; de pensionstal heeft de verplichting om ziekte en blessures, het paard/pony overkomen, zo spoedig mogelijk aan de eigenaar te melden.

Maar daar staat dus niet echt in dat de stalhouder niet mag beslissen om mijn paard in te laten slapen als dat niet perse nodig is.

Nou is mijn stalhouder een topper en verwacht ik geen problemen met haar hoor, maar better safe than sorry en vooral voor haar eigen dekking zou ik dit graag op papier willen hebben. Ook BV voor stalgenoten die niet tot het gaatje kunnen/willen gaan. Dan zou de stalhoudster met de rekening blijven zitten?
Zijn hier standaard overeenkomsten voor?
Ik heb niet echt een stallingsovereenkomst met haar, en het gaat me hier puur om een document voor medische zorg.
Ik kan zelf wel wat opstellen, maar ben bang dat ik dan een hoop vergeet of gekke dingen op ga schrijven;)
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 26-08-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Re: Contract met stalhouder over medische zorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:15

Bij ons proberen ze eerst de eigenaar te benaderen na eerste hulp te hebben gegeven. Is deze niet bereikbaar dan kijken ze wat de eigenaar heeft doorgegeven (Max budget. Slagingskans. Naar kliniek of niet) en handelen hiernaar. Mocht het paard ondragelijk Leiden dan nemen zij beslissingen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:17

Staat dat ook zwart op wit of is dat een mondelinge overeenkomst?
Ik heb nu zelf dit geschreven als toevoeging op het standaard stukje hierboven:
Citaat:
. De stalhouder is gemachtigd om indien nodig veterinaire hulp in te schakelen zonder de pensionklant daarvoor toestemming te vragen indien indien er op dat moment geen overleg met de pensionklant mogelijk is en er sprake is van een spoedsituatie.
De stalhouder is in deze situatie gemachtigd ik veterinaire hulp in de schakelen met een maximum bedrag van €10.000 euro (zegge tienduizend euro).
De stalhouder is niet gemachtigd om te beslissen over te gaan tot euthanasie van het pensionpaard indien door een veterinair is vastgesteld dat therapie van het letsel nog een reeële kans heeft op herstel van het pensionpaard.

Andere klanten kunnen dan zelf een bedrag invullen. En dan moet de laatste alinea dus evt weg. Die is sowieso een beetje overbodig, maar beter te baak gezegd dat niet vaak genoeg ;)
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 26-08-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:19

Niet in een contract oid. Wel per app gestuurd. Overigens vertrouw ik 100% op de kennis en kunde van mijn stalhouders. Zij zijn gelukkig ook niet van onnodig dokteren maar kunnen nuchter bekijken wat de mogelijkheden zijn.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:21

Bij ons moet er een maximum bedrag gegeven worden waarvoor er behandeld mag worden, voor het geval dat ze niemand kunnen bereiken. (Ik heb meerdere telefoonnummers doorgegeven die ze mogen bellen in geval van nood) je kunt ook aangeven dat je paard geen koliek operatie mag krijgen oid, komt in het contract te staan. In mijn contract staat dus het max. Bedrag en dat er niet behandeld wordt als er weinig overlevingskans is of een lange lijdensweg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:23

Esther_r20 schreef:
Niet in een contract oid. Wel per app gestuurd. Overigens vertrouw ik 100% op de kennis en kunde van mijn stalhouders. Zij zijn gelukkig ook niet van onnodig dokteren maar kunnen nuchter bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Bij ons ook hoor! Is echt een top mens, en ik weet zeker dat ze het maximale eruit zou halen bij spoed. Maar goed, door emoties oid kan er altijd iets mis gaan en dan heb ik het liever wel zwart op wit. Liever 200% zekerheid ;)
En ik kan natuurlijk niet voor de andere stalgenoten met BV oudere paarden spreken. Ik wil wel overgaan tot koliekoperatie, maar of dat voor iedereen geldt. Natuurlijk hoop je in dat geval zelf te kunnen beslissen, maar je zal altijd zien...

De stalhouder wil ook professioneler worden en uitbreiden, dus dan zijn dit soort documenten wel belangrijk voor haar ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:43

Denk dat het ook heel belangrijk is dat je dit soort dingen bespreekt met je dierenarts.
Als hij/zij weet hoever jij wilt gaan, medisch of financieel, dan leg je op een naar moment niet de verantwoording bij je stalhouder.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:49

maar in de spoed denk ik dat de arts de computer niet zal checken om te zien wat ik wil?
En eigenlijk komt de dierenarts hier nooit, dus ik vraag me af of ze het onthouden.
Maar ik ga daar binnenkort heen, dus zal ik dat in ieder geval even aangeven bij de DA zelf.

Nou ben ik eigenlijk ook altijd wel bereikbaar, en anders mijn zus wel, die daar ook op stal staat.
Maar goed, je zal altijd zien dat mijn paard een darmdraaiing heeft als mijn zus en ik allebei in een coma liggen ;)
Mega onwaarschijnlijk, maar vaak gaat het juist goed als je alle risico's hebt afgedekt, dus vandaar ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:10

Interessante materie dit.

Toen ik nog op mijn oude stal stond en ik voor 3 weken de bergen van India in ging en dus totaal afgesloten van thuis zou zijn heb ik met de stalhouder afgesproken dat hij over mijn paarden zou beslissen alsof het zijn eigen waren en dat hij bij zeer hoge kosten met goede verwachtingen mijn ouders zou raadplegen. Verder was de bedrijfs DA ook mijn DA die kent mij goed en weet hoe ik erin sta kwa kliniek etc.

Nu op mijn nieuwe stal is er een andere DA bedrijfs DA, ook een goede maar hij kent mij niet zo goed. Als ik zelf bel is dat mijn eigen DA maar ik heb er geen moeite mee als in geval van spoed de bedrijfs DA wordt gebeld.
Verder weten ze hoe ik denk over bijv. een koliek operatie: voor mijn huidige paard een no-go omdat ze al zoveel andere dingen mankeert. Naar de kliniek omdat ze daar beter kunnen behandelen zonder operatie wel.
Maar dit is wel iets om op papier vast te leggen, ik zal het eens aankaarten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:22

In het contract dat wij hebben afgesloten staat dat de staleigenaar inderdaad probeert je zo snel mogelijk op de hoogte te brengen, maar indien je niet bereikbaar bent, beslist de staleigenaar naar eer en geweten wat er met het paard gebeurt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 05:42

TS goed dat je hier serieus mee bezig bent. Ik weet niet met hoeveel jullie op stal zijn, maar is het niet beter/interessanter om daar eens een avond voor te gaan zitten met elkaar. Nodig je stal dierenarts uit en praat daar met elkaar over en probeer iets op papier te zetten. Een soort van rampenplan voor ieder paard wat daar staat. Geeft voor iedereen duidelijkheid en stof tot nadenken. En anderen denken ook aan dingen waar jij nog niet aan gedacht hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:45

Ik denk dat heel veel ook van de DA af hangt. Zelf heb ik amper op een pensionstal gestaan, maar toen mijn toenmalig paard bij mijn ex-schoonouders stond, heeft ie wel een lelijke draadwonde opgelopen. Mijn ex-schoonvader heeft bewust naar een DA gezocht die mijn paard wilde afmaken, gelukkig voor mij, kon geen van de ouderwetse dierenartsen komen en had ik ene die wel voor mijn paardje wilde vechten.

Nu heb ik een overeenkomst met mijn DA, als ik op reis ben mogen ze haar bellen en zij stuurt mij gewoon de rekening op. Mijn DA weet perfect hoe ver ze met mijn dieren mag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:11

Heel interessant TS :j Toen ik nog op een pensionstal stond heb ik daar eigenlijk nooit wat over afgesproken met de stalhouder. Best onhandig eigenlijk.
Inmiddels staat ponymans al bijna 4 jaar aan huis en speelt het voor mij niet meer, maar mocht ik ooit nog op een stal gaan staan dan zal ik er zeker met de stalhouder over overleggen :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:39

Ikzelf heb een noodlijst op stal afgegeven met mijn wensen (als er iets gebeurd en ze zouden me niet te pakken kunnen krijgen).
Hoop hem uiteraard nooit nodig te hebben
Maar heb op andere stal zoiets meegemaakt.

Eigenaar was op vakantie en paard kreeg koliek.
Pensioneigenaren tig x gebeld (niet te pakken kunnen krijgen) da 3 dagen vol in de weer geweest en uiteindelijk laten inslapen zonder dat eigenaar het wist.
Was geen fijne situatie: voor paard niet / staleigenaren / medepensionklanten en da ...
En uiteindelijk eigenaar ook niet natuurlijk...

Vandaar mijn noodlijst...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:48

eilleen333 schreef:
De stalhouder is gemachtigd om indien nodig veterinaire hulp in te schakelen zonder de pensionklant daarvoor toestemming te vragen indien indien er op dat moment geen overleg met de pensionklant mogelijk is en er sprake is van een spoedsituatie.
De stalhouder is in deze situatie gemachtigd ik veterinaire hulp in de schakelen met een maximum bedrag van €10.000 euro (zegge tienduizend euro).
De stalhouder is niet gemachtigd om te beslissen over te gaan tot euthanasie van het pensionpaard indien door een veterinair is vastgesteld dat therapie van het letsel nog een reeële kans heeft op herstel van het pensionpaard.

Dit is krom... want wat als die 'reële kans op herstel' meer dan 10.000 euro kan gaan kosten? (wat ik trouwens een waanzinnig hoog bedrag vind - maar dat terzijde).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:58

Pff... ik zie nogal wat topics langskomen over contracten, verzekeringen, aansprakelijkheid, enz.
En met afspraken 'tot het gaatje', terwijl iedereen weet dat de werkelijkheid toch altijd anders uitpakt dan je denkt. Ik denk dat deze juridisering een aantal negatieve kanten heeft, waardoor het steeds minder aantrekkelijk kan worden paarden van anderen op stal te hebben. En pleit er voor te handelen op basis van vertrouwen waar dat kan...

Ik heb bv. nooit iets geregeld met mijn stalhouder (die ik overigens goed kende en waar sprake was van wederzijds vertrouwen), maar wel altijd een vriendin gevraagd om samen met de stalhouder besluiten te nemen als ik niet bereikbaar was.
Ik heb nu alles thuis en ook een paar paarden van anderen op stal - en overleg altijd over wat te doen in dit soort situaties, maar zou het niet prettig vinden als ik ergens mijn handtekening onder zou moeten zetten...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:05

Een handtekening vind ik ook wel een beetje ver gaan, maar duidelijke afspraken over wat wel en wat niet vind ik wel verstandig.
Als je een paar paarden heb staan dan kan dat inderdaad ook gewoon mondeling afgesproken worden, maar bij een stal met 50 paarden en even zoveel eigenaren dan is een document waarin staat hoe te handelen wel prettig voor de staleigenaar, dit voorkomt vergissingen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:32

Dat klopt, afspraken maken is belangrijk!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:42

Ik geef altijd door als ik op vakantie ga, Het is nou jouw paard in mijn vakantie en wat nodig is doen, maar als het niet meer beter wordt met een gebroken been of koliek bijvoorbeld dan aan het het paard denken en kijken wat het paard aan kan. En als ie ingeslapen moet worden dan is het maar zo. Mijn paard mag nooit onnodig pijn lijden omdat ze willen wachten tot ik terug ben en dan nog de moeilijke beslissing moet maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:58

Kendra schreef:
Ik denk dat deze juridisering een aantal negatieve kanten heeft, waardoor het steeds minder aantrekkelijk kan worden paarden van anderen op stal te hebben. En pleit er voor te handelen op basis van vertrouwen waar dat kan...

Ik heb nu alles thuis en ook een paar paarden van anderen op stal - en overleg altijd over wat te doen in dit soort situaties, maar zou het niet prettig vinden als ik ergens mijn handtekening onder zou moeten zetten...

Ben ik niet met je eens. Het is juist minder erg om bij duidelijke afspraken paarden van anderen op stal te hebben, omdat jij in een noodsituatie precies weet wat de eigenaar wilt en dat je je geld krijgt als je als opdrachtgever bij de DA vermeld staat. Dit geeft aanzienlijk minder ruzie/schuldgevoel/stress

Ik ga meteen mijn 'noodlijst' maken en opstal afgeven, natuurlijk is de kans klein dat ik of noodpersoon niet bereikbaar is, maar ik wil het risico niet lopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:09

Kendra schreef:
eilleen333 schreef:
De stalhouder is gemachtigd om indien nodig veterinaire hulp in te schakelen zonder de pensionklant daarvoor toestemming te vragen indien indien er op dat moment geen overleg met de pensionklant mogelijk is en er sprake is van een spoedsituatie.

Dit is krom... want wat als die 'reële kans op herstel' meer dan 10.000 euro kan gaan kosten? (wat ik trouwens een waanzinnig hoog bedrag vind - maar dat terzijde).

Boven de 10.000, dan ben ik inmiddels wel bereikt via telefoon en ben ik onderweg naar de kliniek. Dus vandaar dat bedrag.
Maar de laatste alinea is meer, omdat je gemachtigd kan zijn om bedrag x uit te geven, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook gebeurd ;)
Iemand kan wel carte blanche krijgen qua geld, maar als iemand dan besluit om de operatie niet te doen maar voor euthanasie te kiezen omdat die persoon dat zelf de beste keus vindt... Niet iedereen wil opereren uit ethische overwegingen namelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:10

En dit document is juist meer ter bescherming van de pensionhouder en niet zozeer voor de klant. Maar meer dat de pensionhouder niet met een rekening kan blijven zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:15

tiwi1969 schreef:
Een handtekening vind ik ook wel een beetje ver gaan, maar duidelijke afspraken over wat wel en wat niet vind ik wel verstandig.
Als je een paar paarden heb staan dan kan dat inderdaad ook gewoon mondeling afgesproken worden, maar bij een stal met 50 paarden en even zoveel eigenaren dan is een document waarin staat hoe te handelen wel prettig voor de staleigenaar, dit voorkomt vergissingen.

Bij een mondelinge afspraak is het altijd mijn woord tegen het jouwe.
Voorbeeld:
Pensionklant zegt dat ze een max bedrag heeft van 5000 euro voor medische zorg, maar dit is nergens op papier gezet.
Paard staat met een darmdraaiing en de prognose voor herstel is 50%, gaat naar de kliniek en overlijdt tijdens/vlak na de operatie. De rekening is 5000 euro (ik noem maar wat).
De klant komt terug van vakantie, heeft geen paard, maar wel een dikke rekening. Dan kan zij aanvoeren dat ze geen OK had gewild voor haar paard in deze specifieke situatie.

Ze heeft de 5000 euro wel, maar wil eigenlijk dat geld niet kwijt omdat ze dan geen nieuw paard meer kan kopen. Zelf zegt ze dat ze 50% kans te weinig had gevonden om de OK aan te gaan en ze wil dan ook niet alles betalen. Ze wil wel 1000 euro betalen, omdat dat de kosten zouden zijn geweest voor ethanasie en opname in de kliniek zonder OK.
Wat dan? Hoe ga je dat met de resterende 4000 euro oplossen? Zou de pensionhouder de civiele zaak hierover winnen?

Wat dan? Dan heb

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:27

Ik zou daar als stalhouder dus niet tussen willen zitten :n

Ben je niet zelf bereikbaar, dan regel je maar een familielid die ook de betaling voorschiet.
Of je maakt, zoals ik al eerder zei, duidelijke afspraken met je eigen dierenarts, dan kun je daarmee eventueel ook over de rekening redetwisten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:28

Ik heb een paar paarden van anderen op stal en laat het er gewoon op aankomen. Ik moet er niet aan denken dat ik over dit soort zaken in procedures verzeild raak en doe 'zaken' op basis van vertrouwen...
Dan maar een keer giga het haasje!
Maar nu weet ik ook weer waarom ik écht geen pensionstal wil!