Maar ik zat na mijn college over recht etc. te denken:
Ik ben de bezitter van mijn paard, volgens de wet.
Maar mijn paard staat in pension, dus de pensioneigenaar is de houder van mijn paard volgens de wet.
Volgens de wet is de houder van het dier verantwoordelijk als het dier medische zorg nodig heeft. Dus als ik op vakantie ben, en mijn paard breekt een been moet de pensionhouder zorgen dat er een dierenarts komt. En het paard of euthanaseren, of regelen dat hij behandeld wordt.
Omdat de pensionhouder de dierenarts belt, is deze opdrachtgever aan de dierenarts, en moet zij de rekening in eerste instantie betalen. Deze kosten kan ze dan later uiteraard op mij verhalen.
Maar zijn er contracten voor om aan te geven welke zorg ik wel/ niet voor mijn paard wil in zon situatie? Dat ik aan kan geven waar de financiële grens ligt bijvoorbeeld?
Of dat er in staat dat de sky the limit is en mijn paard dus altijd zorg moet krijgen als dat nog mogelijk is? (Dat ik niet van vakantie terugkom en paard is ingeslapen omdat ze besloten dat er geen koliekoperatie plaats ging vinden)
Dit staat in standaard stallingsovereenkomsten:
Citaat:. Dat de pensionstal het recht heeft om in geval van ziekte van het paard/pony zonder voorkennis van de eigenaar de hulp van de veearts in te roepen; de pensionstal heeft de verplichting om ziekte en blessures, het paard/pony overkomen, zo spoedig mogelijk aan de eigenaar te melden.
Maar daar staat dus niet echt in dat de stalhouder niet mag beslissen om mijn paard in te laten slapen als dat niet perse nodig is.
Nou is mijn stalhouder een topper en verwacht ik geen problemen met haar hoor, maar better safe than sorry en vooral voor haar eigen dekking zou ik dit graag op papier willen hebben. Ook BV voor stalgenoten die niet tot het gaatje kunnen/willen gaan. Dan zou de stalhoudster met de rekening blijven zitten?
Zijn hier standaard overeenkomsten voor?
Ik heb niet echt een stallingsovereenkomst met haar, en het gaat me hier puur om een document voor medische zorg.
Ik kan zelf wel wat opstellen, maar ben bang dat ik dan een hoop vergeet of gekke dingen op ga schrijven;)
Toen ik nog op een pensionstal stond heb ik daar eigenlijk nooit wat over afgesproken met de stalhouder. Best onhandig eigenlijk.