Paarden op de boot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Paarden op de boot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 16:40

Binnenkort ga ik mijn twee jonkies zelf vervoeren naar ons nieuwe plekje in Zweden. Nu heb ik deze rit al eens eerder gemaakt, dus daar ervaring mee. Dat hebben we gedaan via de twee bruggen (Denemarken - Zweden) of met de veerboten (welke maximaal een uur duren en je gewoon bij de auto en dus paarden kunt blijven).

Echter, zijn we afgelopen week terug gekomen van Zweden en stond er naast onze auto een B-rijbewijs vrachtwagentje met daarop twee paarden. Dit was de boot van Trelleborg (Zweden) - Travemünde (Duitsland), dus een rit van zo'n 7/8 uur. Nu mag je wanneer de boot vaart, ook niet op het autodek komen. Misschien dat als je paarden mee hebt, er wel wat te regelen valt dat je er wel heen mag, maar dat weet ik dus niet. Als ik paarden mee zou nemen op de boot, zou ik ze dus in ieder geval een paar keer onderweg willen controleren en zorgen dat ze continue hooi en water hebben. Ga ze sowieso geen 7/8 uur zonder toezicht alleen achter willen en kunnen laten.

Ik was dus eigenlijk benieuwd of er mensen ervaring hebben met paarden op de boot en dan dus vooral voor langere tijd (dus geen veerboot of pond of iets dergelijks). Hoe heb je dat ervaren en de paarden? Hoe reageerde ze op het geluid? De paarden die nu naast ons op de boot stonden hadden wel allebei doppen in de oren, dat zou ik denk ik toch ook wel overwegen, omdat de boot toch best wat herrie maakt (en ik twee jonge dieren heb). En mocht je bij de paarden komen tijdens de vaart?

Oh en kan een paard trouwens zeeziek worden? :=

Toen ik mijn vorige paard en de shetlander van mijn ouders naar Zweden bracht, vond ik de boot met de paarden best spannend. Niet wetend hoe ze reageren op oa het geluid, etc. Echter kon ik hier gewoon erbij blijven en keken de paarden niet eens op of om. Ze stonden er heel relax bij, dus dat was een meevaller. Ik weet alleen niet of er veel verschil zit in een veerboot en een grote boot. Ook de paarden die nu op de boot naast ons stonden, stonden heel relax bij zowel bij vertrek als bij aankomst. Nu had ik t idee dat een van de twee wat gesedeert was (stond er heel suf bij en stond best te zweten, vond t vrij typisch voor paarden die geserdeerd zijn zeg maar), maar dat weet ik niet zeker natuurlijk. Zou je dat wel of niet doen? En waarom wel of waarom juist niet?

Zou graag alle ervaringen en tips, etc. willen horen, omdat het toch zo'n 400 km rijden scheelt in de afstand. Overigens ben ik best bereid die kilometers te rijden als dat voor de paarden prettiger is, maar kan me ook wel voorstellen dat de boot een stuk minder vermoeiend is voor de dieren dan op de weg. Toch wat meer rust in de benen en een stuk stabieler, zonder bochten, gas geven of remmen. Dus wil t wel overwegen, maar wil graag meer ervaringen horen. Of argumenten om het niet of juist wel te doen, ook als je geen ervaring ermee hebt maar gewoon jouw idee waarom wel of niet te doen.

Mijn twee jonkies (een 2,5-jarige en een veulen van dit jaar, dan 6 maanden) zijn verder wel vrij groene dieren, dus ik vind het wel ook heel belangrijk dat het een goede ervaring voor ze wordt. Maar ze gewoon te sederen durf ik toch niet zomaar aan als ze op de trailer staan... vooral ook omdat ik niet weet hoe ze overal op reageren. Dus dat doe ik liever dan ook niet. En als ik t zou overwegen, dan ook alleen maar op de boot omdat ze dan geen onverwachte bewegingen moeten opvangen zoals op de weg dat wel kan/moet.

Ben heel benieuwd naar ervaringen, tips, argumenten (voors en tegens), meningen, etc. :)

wendely

Re: Paarden op de boot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:23

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn paard is op transport via, Denemarken/Zweden gekomen. Mijn ouders komen regelmatig op bezoek met de camper. Zij nemen vaak de boot in de kop van Denemarken naar verschillende plekken in Noorwegen. Ze komen regelmatig grote vrachtwagens vol met paarden tegen op de boot. Ik heb geen flauw benul of paarden zeeziek kunnen worden. Mocht je er voor kiezen met de boit te gaan controleer de weersverwachting wel kort van te voren. Die boten gaan regelmatig erg tekeer. Dat zou ik persoonlijk mijn paard niet aan willen doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:27

Hier is een heel uitgebreid topic over geweest ooit. Compleet met uitgebreid verslag en foto's. Heel interessant. Nu niet in de gelegenheid het op te zoeken maar wellicht een andere Bokker wel.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:32

Is wat jij bedoeld niet een topic over een groom die mee ging met paarden in een zeecontainer op een zeereis, Iris82?
Laatst bijgewerkt door balance op 25-08-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout veranderd

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:49

Je mag wettelijk gezien niet meer bij de lading komen als passagier. Dit is vanwege verzekeringen. Wij zorgden dat de ons op tijd melde en dan de paarden i.v.m. de ventilatie zo dicht mogelijk bij de ventilator zetten. Met de 2-paards vrachtwagen ging het deurtje bij de kont open en alle raampjes ook. We gaven de paarden hun krachtvoer tijdens het wachten daarna ruwvoer en water voor de overtocht, nog nooit problemen gehad.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:00

Vrienden van me nemen regelmatig de boot van Duitsland naar Finland, een reis van 27 uur bij gunstige weersomstandigheden. De vrachtwagens met lading gaan als eerste de boot op en onderweg mogen ze altijd de paarden verzorgen. Dieren zijn altijd rustig onderweg op de boot en komen ook eigenlijk altijd hier gewoon fit van de auto.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:14

Dat was ik die met 10 paarden op een vrachtschip naar Suriname is gevaren :j

Ik zou me er geen zorgen over maken.
het is niet anders dan dat je gewoon met de vrachtwagen of trailer rijd.Er zijn daar geen golven van 7 meter hoog op dat stuk in zweden.plus je paard staat vast tussen 2 Schotten dus mochten er wat golven zijn kan er weinig met ze gebeuren.de paarden waar ik mee de oceaan over ben gereisd stonden per 2 los in een container.ze konden dus gewoon rondlopen en hadden dus weinig steun als de zee onrustig was.
Hier heb je dus op een trailer of wagentje een voordeel.
Maar zoals ik al zei op de boot naar Zweden merken ze eigenlijk niet dat ze op een boot staan.
Je mag gewoon bij ze kijken en water of hooi geven onderweg.
Van de 10 paarden is er niet 1 zeeziek geworden dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Veel succes met je reis!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:16

ik heb met mijn honden jaren op de veerboten van P&O Ferry's Europoort gewerkt, maar de paarden gingen altijd als laatste op de boot, konden er dan ook als eerste af daardoor en stond vlakbij het kantoortje van de 2e stuurman, die er op lette. Eigenaars mochten best bij de paarden kijken onder begeleiding van die stuurman.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 19:58

Fijn om te weten dat er best veel paarden zo met de boot gaan. Misschien ben ik wel gewoon iets overbezorgd, maar dat komt vooral omdat ik er dus geen ervaring mee heb.

Het is geen open zee, zeg maar. Dus de boten zullen nooit heel erg te keer gaan en ook geen hele hoge golven of iets dergelijks. Eenmaal aan t varen voel je eigenlijk helemaal niets zelfs. Alleen met aan- en afmeren voel je de boegschroef, verder niets.

Zou t wel heel fijn vinden als ik regelmatig even bij ze kan gaan kijken, zeker omdat het gewoon ook echt nog jonge en onervaren dieren zijn en ik ook zeker weet dat ze voldoende ruwvoer en water hebben. Al is t alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Ook nooit geweten dat er toch nog zo regelmatig paarden met de boot gaan. Toch al heel wat boot reizen gemaakt, maar nog nooit eerder paarden op de boot gezien. Tot afgelopen week dan.

Dus het moet gewoon prima kunnen, zou t ook slim zijn te doen met jonge en onervaren paarden? Al zou t denk ik geen verschil maken of ze nou in de trailer staan op de weg of op de boot. Denk eigenlijk dat de boot zelfs prettiger is voor ze.

Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat, vooral het veulen, wil gaan liggen... dat kan natuurlijk niet in een trailer. Op de weg ben ik daar niet zo bang voor, omdat ze daar toch veel meer beweging hebben. Of zal hij dat niet doen? Ze liggen op die leeftijd namelijk toch nog best veel...

Ik ga ook even het topic proberen te vinden over de boot reis, dat vind ik wel interessant!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:58

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:50

speurneusc schreef:
ik heb met mijn honden jaren op de veerboten van P&O Ferry's Europoort gewerkt, maar de paarden gingen altijd als laatste op de boot, konden er dan ook als eerste af daardoor en stond vlakbij het kantoortje van de 2e stuurman, die er op lette. Eigenaars mochten best bij de paarden kijken onder begeleiding van die stuurman.

Ook mijn ervaring. Zorg dat de bemanning weet dat jij bij die paarden hoort en ben er op tijd, zodat je rustig met de bemanning kunt overleggen welke procedures er gelden tijdens de reis om je paarden te controleren en te verzorgen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:32

Ik heb twee keer de ferry Europoort-Hull gedaan met twee shetlanders. Dat is 11 uur op zee.
Ze stonden los in een B vrachtwagentje. Ging super. Ondanks windkracht 5-6 (ja, eentje was wel zeeziek, heb je ooit een shet een appel zien weigeren? :+ ) hadden ze weinig last van de overtocht.
Voor hen was het eigenlijk gewoon een stal want ze konden rondlopen in de vrachtwagen. Het was heel duidelijk sat de stukken over land (met nog steeds windkracht 5) veel minder prettig waren voor ze.

Ook stonden ze natuurlijk op het vrachtwagendek waar veel lawaai was van de motoren van het schip maar daar hadden ze geen last van.

P&O was super qua begeleiding. Als laatste aan boord en als eerste eraf, en in overleg en onder begeleiding mocht ik 's avonds laat en midden in de nacht gaan kijken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 19:46

Bedankt allemaal! Wij hebben contact opgenomen met de maatschappij en het is geen enkel probleem.

Twijfel alleen of ik mijn twee jonkies niet apart moet doen, zodat ik ze op de boot ruimte kan geven op de trailer (is een hele grote twee paards trailer). Dus tussenschot eruit en los laten staan. Zodat ze eventueel kunnen liggen als ze dat willen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:50

tijdens rijden gescheiden en op de boot schot eruit halen en ernaast zetten is dat geen optie?