pony tussen paarden België

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

pony tussen paarden België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:13

Hoi,
Even een vraag voor mensen die in België wedstrijden rijden (dressuur en springen)
Ik heb altijd gedacht dat je met een D pony gewoon tussen paarden mag starten.

Echter is op mijn stal iemand die haar D pony weg doet omdat ze niet meer tussen ponies mag starten door haar leeftijd en volgens haar mag ze ook niet tussen de paarden rijden. (Jumping)
Dit had ze ook aan een ander stalgenoot gezegd dus niet enkel tegen mij.

Nu wil ik volgend jaar wel eens met Harley dressuur meedoen maar mag je nou wel of niet tussen paarden starten met een D-pony als 18+ persoon?

Caaatje

Re: pony tussen paarden België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:16

Nee dat mag niet, vanaf 16 jaar moet je overstappen naar de paarden. In België hebben we wel geen E-pony maar aangezien Harley een D is heb je pech.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:17

Bij LRV: als je voor je 16 de een pony startte en je niet over een paard beschikt, mag je de pony gedurende max. 2 jaar bij de paarden starten. dus als 18 + niet en zeker niet als je de pony eerder niet bij de pony's startte. Ook mag bij het uitbrengen van de pony bij de paarden, de pony niet meer door iemand anders bij de pony's gestart worden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:18

Klopt inderdaad wat Caaatje zegt. Eens 16 jaar moet je overstappen op >1.48

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:20

LRV tijdelijk mits er geen paard is:
Ponyruiters die niet over een eigen paard beschikken, kunnen bij hun overgang naar de
rijvereniging (op de leeftijd van 16 jaar) nog gedurende maximaal twee jaar aantreden met
één en dezelfde D-pony, die ook voor hun overgang naar de rijvereniging op hun naam
geregistreerd was. In dit geval kan deze pony niet meer in de ponyclub bereden worden. Op
het ogenblik dat er een registratie gebeurt met een paard, kan er niet meer worden
aangetreden met de pony. (Men kan hierna wel opnieuw 2 jaar genieten van de
promotiemaatregel met een paard).

VLP wel: In specifieke ponyproeven mogen ruiters die niet voldoen aan de leeftijdscriteria van ponyruiters niet deelnemen.
Deze oudere ruiters mogen wel met deze pony’s meerijden in proeven die openstaan voor paarden.

(kopie uit de reglementen gehaald)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:26

Dus bij de LRV niet maar de VLP wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:28

Ja. Jumping he.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:30

Ok en wat betreft dressuur? Of van die oefenwedstrijden?

Ii vind het tevens een beetje discriminatie. Ik rijd niet graag op grote paarden, heb veel moeit gehad om op een paard te rijden tijdens de les. Maar heb nu wel mijn hart verloren aan dat paard en alleen op aar heb ik echt vertrouwen. Op een ander groot paard voel ik me weer onzeker.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:38

Bij de dressuur VLP proeven kan je ook als 18+ deelnemen met je pony. Of dit zou zeer recentelijk gewijzigd moeten zijn.

Dan wel niet bij de specifieke ponyproeven maar dan wel echt tussen de paarden starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:42

Is het helemaal vrijgegeven Petra? Hiervoor was het tot (en met?) de L, daarboven niet meer, in de dressuur. Maar ik heb net alleen het reglement jumping bekeken.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:52

Is jouw pony al officieel gemeten?
Wat hierboven staat klopt namelijk, maar je kunt proberen om je pony als paard in te laten meten. Ik heb er ene van 1.46m. Ik ga speciaal in nl met haar rijden maar laatst raadde iemand mij aan om het nog eens in be te proberen.
Ik moest dan een tijdje de smid niet laten komen en vlak voor het meten ijzers onder laten zetten. Als ik tegen de smid zei waarvoor het was zou die extra dikke pakken en dan had ik kans dat de pony als paard gemeten wordt..

Denk wel goed na voordat je beslist. De wedstrijden zijn hier volgens mij verplicht. Plus dat je vaak de hele dag kwijt bent omdat je ook groepsdressuur moet rijden.. ik zit vlak bij de grens en ik moet toegeven dat ik het in nl veel leuker vindt. .

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:54

Urielle schreef:
Is het helemaal vrijgegeven Petra? Hiervoor was het tot (en met?) de L, daarboven niet meer, in de dressuur. Maar ik heb net alleen het reglement jumping bekeken.

Uit dit stukje van het dressuurreglement 2016 van de VLP haal ik dit eruit.

3.4.4 Bijzondere bepalingen en beperkingen 
Pony’s mogen slechts deelnemen aan de proeven voor paarden tot het niveau 3 inbegrepen.

En niveau3 is vanaf de M proeven. Dit zijn wel FEI proeven en die M proeven is vergelijkbaar met Z-niveau LRV of Nederland.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:55

Ja weet ik, maar dat is dan dus nog. T/m de L mag je starten bij de VLP. (Heb er toen zelf naar gekeken toen de hengst nog in de D-maat viel, en dat was voor mij niet interessant dan ;) )

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:57

Mijn instructeur dressuur die zeer actief wedstrijden reed (niet LRV) zei mij een 7-tal jaar geleden dat je bij VLP gewoon wedstrijden dressuur mag starten met een pony tussen de paarden als 18+. Hij zei zelfs: "Al start je met een shetlander" :') Dus normaal mag dat, misschien wel op lager niveau inderdaad, dat weet ik niet. Ik zit over enkele jaren namelijk (hopelijk) in hetzelfde schuitje.

Springen weet ik niet. Lijkt me ergens logisch dat er limieten op staan gezien het daar echt met hoogte van de sprongen te maken heeft en een pony een stuk kleiner is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:38

Nog niet officieel gemeten maar zal heel Waarschijnlijk niet boven 1m45 komen. Is nu namelijk 3 jaar en maar 1m40-42 max

Is anders een Krak in vrij springen. Ging (per ongeluk) over 1m10 maar wel moeiteloos en liep vrolijk verder.