Kleinschalige ruitervakantie beginnen in Zweden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kleinschalige ruitervakantie beginnen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:55

(ik weet niet of dit goed staat)

Hoi!

Zoals sommigen van jullie wel weten hebben mijn ouders een huis in Zweden, en hebben we daar een B&B en verhuren we appartementen in de zomer.

Een buurvrouw/vriendin (als in 300 meter verderop) van ons heeft een tijdje terug een oude boerderij gekocht met onder andere stallen erbij. Daar hebben een tijdje paarden in gestaan (waaronder mijn verzorgpaarden), maar één daarvan is overleden en daarom is de ander verkocht omdat de eigenaresse niet meer aan een nieuw paard wilde en ze de ander niet alleen wilde houden.

Kortom, er staan daar nu geen paarden terwijl dat wel heel leuk zou zijn. Wij kwamen daarom samen op het idee om een soort van ruitervakanties te organiseren waarbij mensen hun eigen paard mee kunnen nemen! Het idee was dan dat ze bij ons in de b&b/appartementen kunnen slapen, en ze hun paard daar kunnen stallen en ze heerlijk in de omgeving kunnen rijden. Deze is namelijk prachtig en zeer rustig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik aan jullie vragen: is dit rendabel? De eigenaresse van de stallen hoeft er niet persé veel geld mee te verdienen; ze wil er gewoon paarden hebben staan.

-Er zijn 4 stallen van verschillende grootte met de kleinste zo'n 3.5x4 en de grootste ongeveer 3.5x5. Niet heel groot dus, maar er is wel heel veel mogelijkheid tot goede en grote weidegang. De stallen zelf zijn van hout en we gaan ze nog verven.

-Er is dus veel weidegang met schrikdraad en als dit een succes kan worden kunnen we er een wildhek van maken met 5 draden boven elkaar (er zitten wolven, lynxen en beren in de omgeving).

-Er zijn kisten/kasten waar we sloten op kunnen zetten en we bijvoorbeeld zadelhangers in kunnen maken.

-Er is wel elektriciteit aanwezig maar geen automatische waterbakken: water moet dus met de hand bijgevuld worden.

-De omgeving is werkelijk prachtig en er zijn veel wandel/ruiterpaden aanwezig (je mag in Zweden gewoon over de wandelpaden in het bos lopen met je paard). Ik ga al deze paden nog eens nalopen om te kijken of ze veilig en begaanbaar zijn, en om ze in kaart te brengen.

-in de buurt (300 meter verderop) is een voetbalveldje wat al eerder als rijbak heeft gediend. We zullen wel wat onkruid weg moeten halen maar eventueel zouden we die dus weer in een rijbak om kunnen toveren.

-men zou zelf voor het voer en het uitmesten moeten zorgen.

Wat vinden jullie van dit idee? Het is allemaal dus niet erg superdeluxe, maar er hoeft voor de stalling dan ook niet (veel) betaald te worden. Wel voor de b&b of appartementen uiteraard, maar dat lijkt me logisch.

Helaas heb ik (nog) geen foto's van het geheel, maar de eerstvolgende keer dat ik er ben zal ik die maken.

Zou dit klanten op kunnen leveren, en hoeveel zouden jullie voor zoiets over hebben? Tips en ideeën zijn uiteraard ook allemaal welkom!

Rossfechten

Re: Kleinschalige ruitervakantie beginnen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:16

Hoe lang is het rijden vanuit NL, meteen paard en trailer ?
En of regel je ook het transport ?
Ik denk dat dat het grootste probleem is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:21

idd, "even" je paard mee naar Zweden... Ik zou dan liever op een paard van jou rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:22

Transport gaan we niet zelf regelen, maar vanaf [naam] is het 1800 km rijden wanneer je over de bruggen gaat.

We richten overigens niet persé op Nederland; iedereen mag komen. Maar de doelgroep is ook bijvoorbeeld mensen die in Zweden in de stad wonen en er met hun paard even uit willen. :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:38

Bedoel je met voer ook hooi? Mijn pony kan bijvoorbeeld niet de hele dag op het land staan en als er dan geen andere optie is en geen hooi, zou dat voor mij reden zijn om niet te komen. Verder wel een heel gaaf idee :)

Wat gaan jullie trouwens met de mest doen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:42

Dan denk ik dat je die mensen in Zweden beter even kunt vragen, ipv in Nederland op een forum ;)

Zweden is geen land waar ik "even" mijn paard mee naartoe zou nemen voor een vakantie. Het is naar zuid Zweden misschien net aan te doen zonder tussenstop, met de bruggen en meerdere bestuurders die met trailer kunnen rijden. Met tussenstops wordt het al lastiger en kostbaarder om te regelen met een paard, en het pikt behoorlijke tijd van je vakantie af. Ik denk niet dat veel mensen de rit zouden ondernemen om met eigen paard daar te kunnen rijden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:45

Een rijbak lijkt mij overbodig. Als ik daar met mijn paard naartoe ging ging ik niet in een bak rijden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:46

Veel te ver weg voor Nederlanders. Maar misschien is hier in Zweden of Denemarken (alhoewel dat ook nog zo'n 8 a 900 km zal zijn) wel een markt voor.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:46

Persoonlijk zou ik dit niet met mijn eigen paard doen. Het idee is leuk maar is er niet een mogelijkheid om paarden te verhuren?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:49

Voor vervoer naar Zweden is een keuring door een DA en een hoop papierwerk nodig, want voor de wet voer je (slacht)vee uit, en op de terugweg weer in. Binnen de Benelux heb je voor paarden geen papieren meer nodig en Duitsland heeft een gedoogbeleid ten opzichte van Nederland, maar voor de rest van Europa heb je die papieren nog echt wel nodig. Of je moet het illegaal doen en hopen dat je niet gecontroleerd wordt...

Als je zo'n vakantie aanbiedt dan zou je hier wel ondersteuning in moeten beiden naar je klanten toe, als ze al bereid zijn om die extra kosten te betalen.

Verder zou ik het niet zien zitten om mijn paard twee dagen op de trailer te hebben staan voor een vakantie van zeg twee weken, en dan weer twee dagen terug. En dan moet je ook ergens overnachten met je paard... Je zou kunnen proberen om een adresje in Denemarken of Duitsland te regelen waar je klanten kunnen overnachten op de heen- en terugweg.

Plus nog de extra benzinekosten die je kwijt bent doordat je met een trailer rijdt. Dat loopt ook aardig in de papieren.

Al met al denk ik dus dat het eigenlijk niet te doen is. Te veel gedoe en te duur, nog los van wat jij gaat vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:01

LindyH schreef:
Voor vervoer naar Zweden is een keuring door een DA en een hoop papierwerk nodig, want voor de wet voer je (slacht)vee uit, en op de terugweg weer in. Binnen de Benelux heb je voor paarden geen papieren meer nodig en Duitsland heeft een gedoogbeleid ten opzichte van Nederland, maar voor de rest van Europa heb je die papieren nog echt wel nodig. Of je moet het illegaal doen en hopen dat je niet gecontroleerd wordt...

Als je zo'n vakantie aanbiedt dan zou je hier wel ondersteuning in moeten beiden naar je klanten toe, als ze al bereid zijn om die extra kosten te betalen.

Verder zou ik het niet zien zitten om mijn paard twee dagen op de trailer te hebben staan voor een vakantie van zeg twee weken, en dan weer twee dagen terug. En dan moet je ook ergens overnachten met je paard... Je zou kunnen proberen om een adresje in Denemarken of Duitsland te regelen waar je klanten kunnen overnachten op de heen- en terugweg.

Plus nog de extra benzinekosten die je kwijt bent doordat je met een trailer rijdt. Dat loopt ook aardig in de papieren.

Al met al denk ik dus dat het eigenlijk niet te doen is. Te veel gedoe en te duur, nog los van wat jij gaat vragen.

Zweden is gewoon lid van de EU hoor. :j

Verder goede ideeën, misschien dat er ergens een manege/pensionstal ofzo is waarbij mensen kunnen overnachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:03

emr schreef:
Persoonlijk zou ik dit niet met mijn eigen paard doen. Het idee is leuk maar is er niet een mogelijkheid om paarden te verhuren?

Helaas niet, de vrouw is al 60 en het gaat haar niet lukken om 's winters voor paarden te zorgen (daarbij zijn de stallen niet verwarmd en zouden de leidingen dan springen doordat het zo hard vriest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:04

Runa schreef:
Bedoel je met voer ook hooi? Mijn pony kan bijvoorbeeld niet de hele dag op het land staan en als er dan geen andere optie is en geen hooi, zou dat voor mij reden zijn om niet te komen. Verder wel een heel gaaf idee :)

Wat gaan jullie trouwens met de mest doen?

Hooi is wel gewoon aanwezig, dat kunnen we zelf makkelijk inkopen bij een boer.