Hoi!
Zoals sommigen van jullie wel weten hebben mijn ouders een huis in Zweden, en hebben we daar een B&B en verhuren we appartementen in de zomer.
Een buurvrouw/vriendin (als in 300 meter verderop) van ons heeft een tijdje terug een oude boerderij gekocht met onder andere stallen erbij. Daar hebben een tijdje paarden in gestaan (waaronder mijn verzorgpaarden), maar één daarvan is overleden en daarom is de ander verkocht omdat de eigenaresse niet meer aan een nieuw paard wilde en ze de ander niet alleen wilde houden.
Kortom, er staan daar nu geen paarden terwijl dat wel heel leuk zou zijn. Wij kwamen daarom samen op het idee om een soort van ruitervakanties te organiseren waarbij mensen hun eigen paard mee kunnen nemen! Het idee was dan dat ze bij ons in de b&b/appartementen kunnen slapen, en ze hun paard daar kunnen stallen en ze heerlijk in de omgeving kunnen rijden. Deze is namelijk prachtig en zeer rustig.

Nu wil ik aan jullie vragen: is dit rendabel? De eigenaresse van de stallen hoeft er niet persé veel geld mee te verdienen; ze wil er gewoon paarden hebben staan.
-Er zijn 4 stallen van verschillende grootte met de kleinste zo'n 3.5x4 en de grootste ongeveer 3.5x5. Niet heel groot dus, maar er is wel heel veel mogelijkheid tot goede en grote weidegang. De stallen zelf zijn van hout en we gaan ze nog verven.
-Er is dus veel weidegang met schrikdraad en als dit een succes kan worden kunnen we er een wildhek van maken met 5 draden boven elkaar (er zitten wolven, lynxen en beren in de omgeving).
-Er zijn kisten/kasten waar we sloten op kunnen zetten en we bijvoorbeeld zadelhangers in kunnen maken.
-Er is wel elektriciteit aanwezig maar geen automatische waterbakken: water moet dus met de hand bijgevuld worden.
-De omgeving is werkelijk prachtig en er zijn veel wandel/ruiterpaden aanwezig (je mag in Zweden gewoon over de wandelpaden in het bos lopen met je paard). Ik ga al deze paden nog eens nalopen om te kijken of ze veilig en begaanbaar zijn, en om ze in kaart te brengen.
-in de buurt (300 meter verderop) is een voetbalveldje wat al eerder als rijbak heeft gediend. We zullen wel wat onkruid weg moeten halen maar eventueel zouden we die dus weer in een rijbak om kunnen toveren.
-men zou zelf voor het voer en het uitmesten moeten zorgen.
Wat vinden jullie van dit idee? Het is allemaal dus niet erg superdeluxe, maar er hoeft voor de stalling dan ook niet (veel) betaald te worden. Wel voor de b&b of appartementen uiteraard, maar dat lijkt me logisch.
Helaas heb ik (nog) geen foto's van het geheel, maar de eerstvolgende keer dat ik er ben zal ik die maken.
Zou dit klanten op kunnen leveren, en hoeveel zouden jullie voor zoiets over hebben? Tips en ideeën zijn uiteraard ook allemaal welkom!