Trailer laden, paard onder voorstang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Trailer laden, paard onder voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:40

:wave:
Toch maar even meningen vragen.

Ponylief is echt een lieve goedzak. Zit geen kwaad in. Toen we hem gingen halen stond hij binnen 5 tellen op de trailer. Echter onderweg is hij omgedraaid, waardoor we opeens een hoofd aan de achterkant zagen uitsteken :+
Gestopt op een carpool plek, en toen wilde hij er uiteraard niet in. Uiteindelijk met een handdoek over zijn hoofd hem erin weten te krijgen. (hij moest op dat moment echt weer terug de trailer in..)
Enfin, we zagen dat de voorstang los was geschoten van de pinnetjes af. weten het ook aan t feit dat waarschijnlijk de voorstang was losgeschoten waardoor hij de mogelijkheid heeft gehad dat hij kon draaien, of daarvan was geschrokken waardoor hij ineens achteruit stond.

Afgelopen jaar veel bezig geweest met trailerladen. Pony loopt er nu weer normaal op, geen probleem. Tot het volgende probleem: Hadden hem op de trailer, stond rustig. Stang erachter, klep dicht, zoals we al een paar keer eerder hadden gedaan. We wilden eigenlijk wegrijden, om een klein rondje te doen en zo weer terug te komen op stal. Gewoon als oefening. Plots begon de trailer te stommelen, en toen we vanuit achter erin keken, had ponylief zich onder de voorstang doorgeduwd en hij stond vast. Twee halstertouwen gebroken, hij stond aan beide kanten vast. Hoe? Geen idee.

Ponylief gelukkig eruit gekregen, hij was heel voorzichtig en toen de achterklep open ging, wilde hij niet meteen eruit maar wachtte netjes tot ik het commando gaf (1-2) dat hij rustig achteruit kon lopen. Dit ging gelukkig super goed..

Maarja.. hoe ga ik dit oplossen...
Het erop zetten is het probleem niet, hij loopt er wederom gewoon op. Ik durf alleen niet goed zo de weg op met hem..

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Nogmaals; hij loopt de trailer gewoon op.. hij gaat alleen lopen klooien. We gokken ook dat dit is gebeurd bij het ophalen vorig jaar, alleen toen heeft hij de voorstang van de pin 'gebroken'..
Ohja: er hangt/hing een hooinet in de trailer dus het is niet zo dat hij zich verveeld.. Toen we hem ophaalden hing er geen hooinet in de trailer dus het is ook niet dat hij daarvan schrikt.
edit: En de achterstang zit er ook gewoon achter, hij heeft vrij weinig ruimte in de trailer dus hoe hij het doet ?

genja

Re: Trailer laden, paard onder voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:51

Weet niet hoe groot de pony is? Maar het klinkt eerlijk gezegd of de stangen voor deze pony te hoog zitten waarschijnlijk als je ze (laat ) verlagen is het probleem grotendeels opgelost

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:51

Oh sorry, ik noem Joey altijd pony, maar t is een stevig gebouwde kwpn'er van 1.65(+-) :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:53

Strakker vastzetten en de voorstang eruit halen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:06

MarlindeRooz schreef:
Strakker vastzetten en de voorstang eruit halen?

De voorstang (achterstang en eventueel het tussenschot) zorgen voor de versteviging van de trailer.
Uiteraard is een trailer ook sterk zonder die stangen... maar toch een heel stuk minder sterk. ik zou dus geen stang er uit halen :o

Heb je al een plank geprobeerd?
Dus na het vastzetten gewoon een plank bij de voorstang, zodat dit dicht lijkt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:09

Wilde ook zeggen hem korter vast zetten? Eventueel aan beide zijdes met een ketting i.p.v. halstertouw?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:11

Voorstang eruit laten lijkt me een gevaarlijk plan. Een trailer is niet berekend op het gewicht van een paard in de neus. Is het een optie om een dichte voorkant te maken? Een soort schot onder je voorstang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:15

Ik zou m inderdaad dicht gaan maken. Eventueel eerst simpel met pakjes stro of hooi, gewoon vol zetten in de neus vd trailer tot de hoogte van de stang.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:19

Mijn ene merrie duikt ook onder de voorstang als ze de kans krijgt. Met name als het hooi op de grond is gevallen. Die heeft gewoon nog teveel ruimte om naar achter te kunnen en dat geeft voor de gelegenheid :D Zij staat nu standaard voor aan 2 kanten vast. En een extra touw voor naar boven vast zodat ze niet dat grapje nog een keer uit kan halen. Ze kan dr hoofd dus gewoon bewegen, maar niet meer zover terug dat ze onder de stang doorkan. Zou dus kijken of je ergens voorin wat hoger een oog kan bevestigen waaraan je hem dan ook (niet te kort tis alleen maar voor het onder de stang doorduiken) vast kan zetten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:22

Wat Rina aangeeft dacht ik ook aan. Wij hebben een oog voor het hooinet zitten waaraan je prima een halstertouw kan maken en deze dan aan je paard. Zo kan deze niet meer zover omlaag dat hij onder de stang door kan.

Korter zetten al eens geprobeerd, met een enkel touw aan de stang ipv met beide touwen aan de trailer?
Of sloopt hij dan gerust de touwen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:35

Hij sloopt rustig alle touwen :j . Had twee echt stevige touwen hangen, gewoon aan diggelen gescheurd. Aan een kant vastzetten ook niet, dat hadden we op de heen weg. Oogjes zitten aan beide kanten van de trailer.

Plank wil ik wel proberen, dat is een goede optie! Ik kan de trailer niet veranderen, het is de oefentrailer van stal.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:36

Ik heb dit met mijn shetlander ook gehad. Wouden even gaan kijken hoe het ging (was haar eerste x in de trailer na 3/4 jaar) en toen we de trailerdeur open deden stond mevrouw gewoon andersom :')

Daarna aan twee touwen vastgezet en dat gaat prima!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:37

Rubber zeil aan voorstang hangen. Eventueel kijken of het paard niet voor in de trailer vast te zetten is ipv aan de zijkanten van de voorstang.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:40

Rubber zeil vind ik een eng idee. Wat als t loskomt? Dan is er straks paniek in de trailer..

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:49

Rubbermat vast maken aan voorstang

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 18:32

Gaat dat niet flapperen /mee geklooid worden?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 06:56

In principe niet, als je iets vergelijkbaars als het rubber van een tussenschot gebruikt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:11

Aan kettingen vastzetten ipv aan touwen, voorkant opvullen ( stro of hooi) achterstand goed laten aansluiten op de bilpartij ( zodat ie niet de ruimte heeft om naar achteren te stappen)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:14

Begrijp ik het goed dat je paard de touwen zelf kapot heeft getrokken en niet de klips? Dat lijkt mij onmogelijk :oo wat voor touwen gebruik je dan?

Een paard die echt los wil komen in de trailer en zelfs twee touwen kapot trekt, ik weet niet of ik die nòg vaster wil zetten. Ik zou het minder ruimte geven, dus de achterstang naar voren verplaatsen zodat het paard er echt net tussen kan of de trailer versmallen met twee buizen aan de zijkanten zodat draaien onmogelijk wordt.
Maar dat is lastig als je geen eigen trailer hebt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:17

Er zijn trouwens ook rubberen "touwen" om paarden vast te zetten. Daar zit heel veel rek in. Is voor paarden die gaan hangen. Die knappen niet. Ik denk niet dat je paard die kapot krijgt en als je er twee gebruikt zal het erg lastig worden om los te komen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:17

De achterstang op het voorste gaatje doen halen zodat hij klem staat tussen voor en achterstang? Dan kan hij niet achteruit lopen en ook zn hoofd niet onder de voorstang doen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:52

saarie schreef:
In principe niet, als je iets vergelijkbaars als het rubber van een tussenschot gebruikt.

Zoals eerder gezegd kan ik de trailer niet in zoverre veranderen dat er standaard een rubber mat in de trailer bevestigd zit in de voorkant. Het is niet mijn trailer :=

pol1 schreef:
Aan kettingen vastzetten ipv aan touwen, voorkant opvullen ( stro of hooi) achterstand goed laten aansluiten op de bilpartij ( zodat ie niet de ruimte heeft om naar achteren te stappen)

Achterkant sluit al goed aan op de bilpartij. Voorkant opvullen wil ik inderdaad proberen door middel van een schot, een hengstenschot als ik 't goed begrijp? Ik ga ook een paar van die rubberen ' touwen halen'

No_No schreef:
Begrijp ik het goed dat je paard de touwen zelf kapot heeft getrokken en niet de klips? Dat lijkt mij onmogelijk :oo wat voor touwen gebruik je dan?

Een paard die echt los wil komen in de trailer en zelfs twee touwen kapot trekt, ik weet niet of ik die nòg vaster wil zetten. Ik zou het minder ruimte geven, dus de achterstang naar voren verplaatsen zodat het paard er echt net tussen kan of de trailer versmallen met twee buizen aan de zijkanten zodat draaien onmogelijk wordt.
Maar dat is lastig als je geen eigen trailer hebt

Een touw letterlijk door midden, de ander aan de clip gebroken :j Wat ik gok is dat hij eerst de clip gebroken heeft, naar beneden is gedoken en toen vast is komen te zitten. Aldus het gebroken touw :j

No_No schreef:
Er zijn trouwens ook rubberen "touwen" om paarden vast te zetten. Daar zit heel veel rek in. Is voor paarden die gaan hangen. Die knappen niet. Ik denk niet dat je paard die kapot krijgt en als je er twee gebruikt zal het erg lastig worden om los te komen.

Dat zijn deze toch?
Afbeelding

vibabu schreef:
De achterstang op het voorste gaatje doen halen zodat hij klem staat tussen voor en achterstang? Dan kan hij niet achteruit lopen en ook zn hoofd niet onder de voorstang doen.

Zoals eerder gezegd, hij staat echt klem. Ik weet ook niet hoe hij het doet, de Houdini -O-

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:09

Ik heb ook een rubberen 'touw' maar dan met een veiligheids sluiting. Kun je bij kramer.nl kopen.

Is het verder geen verveling, verveeld je paard zich misschien waardoor hij dit doet? Misschien kan je dan een likblok of zo iets ophangen?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:14

cameraatje in de trailer, en kijken hoe hij het doet. Dan weet je ook hoe je het op kunt lossen.
Wellicht een tikje op de rem als hij begint, zodat hij weet dat ie op moet letten (en dat gaat dus niet op het moment dat hij bezig is om om te draaien)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:23

Van die rubberen dingen inderdaad.

Ik zet paarden altijd met een slag om de buis vast. Het touw dan, en dan die aan het halster.
Op die manier kan hij niet omhoog of omlaag. Maar ik weet niet of een buis brute paardenkracht houdt op de manier.