Nieuwe pony kalmeren op vreemd terrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jelkedam

Nieuwe pony kalmeren op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:12

We hebben een 15 jarige D-pony sinds een week en vindt veel dingen nog spannend.
We hebben een week proeftijd, dus eigenlijk willen we zoveel mogelijk de normale gang van zaken uittesten. Of willen we te snel?
We hebben haar vanaf afgelopen woensdag. De volgende dag hebben we haar meegenomen naar de ponyclub (manegebak) waar de lessen altijd zijn. Ze vond het spannend, maar na een aantal rondjes rondstappen ontspande ze en heeft een half uurtje heerlijk gereden. Stap, draf, volte in galop.
Ze heeft 3 jaar alleen gestaan bij een boer, weinig bereden. Daarvoor heeft ze ruim 5 jaar op een manege gestaan en als beginnerspony in de kinderlessen gereden. Als ze ontspannen is, zie je dat ook terug.
Vrijdag hebben we niks met haar gedaan, dan alleen verzorgd, geknuffeld en heel veel in de wei gestaan.
Zaterdag zijn we weer een half uurtje naar de manegebak geweest, samen met een pony van de buren.
Dat ging al veel ontspannender en ze maakte een relaxte indruk.
Gisteren heeft ze weer een rustdag gehad en vandaag was het dus de eerste echte les op de manege.
Nu was ze echter heel gespannen. Ze wilde niet naast een vreemde pony staan (draaien, hard hinneken). Helaas was de les in de grote buitenbak, waar we nog niet echt geoefend hadden.
Ze maakte een gespannen indruk. Dochter van 8 jr vond het ook steeds spannender worden, dus hebben we haar een tijdje aan de longeerlijn gehad, totdat ze weer rustig en ontspannender werd. Ze hield alleen alles heel goed in de gaten. Daarna hebben we nog even in de binnenbak uitgestapt, wat ze al niet eng meer vindt en we hebben haar toen direct weer op de trailer gezet.
We hadden alleen het deurtje van voren vergeten open te zetten (wisten eigenlijk ook niet dat ze dat wil) en toen ze vast zat trok ze ineens in paniek naar achter. Gelukkig konden we haar kalmeren en de stang er goed opzetten. Toch zit de schrik er vandaag wel in. De koelbloedige, heel rustige pony die we op de boerderij van de vorige eigenaar zagen, zien we nu totaal niet. Daar had ze een eentonig leven (van de wei naar de stal...en heel zelden gereden worden).
Morgen is de les van onze andere dochter... Ook met deze pony eigenlijk. Moeten we dat wel doen? Of is het wel goed om gelijk het ritme aan te houden? Willen we te snel? Hoe kunnen we haar zo snel mogelijk ontspannen krijgen? Het is overigens wel een dominant dametje (zien we duidelijk in de wei en gaat op zoek naar de mazen in de wet (controleert het stroom bijv. standaard, anders gaat ze er dwars doorheen).
Wie heeft advies hierin?

Maanlicht

Re: Nieuwe pony kalmeren op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:21

Ik denk dat jullie veel te snel willen, vooral omdat de pony lang niets heeft gedaan en steeds in een bekende omgeving stond. Je kunt niet alles in een week oplossen, dat werkt gewoon niet.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:32

Het is wel snel denk ik; eerst maar eens thuis wennen aan de nieuwe pony, vertrouwen hebben in normale situaties voordat je verder gaat zeker als de ruiters onervaren zijn. Of, maar dat is niet wat je wilt horen denk ik; beter was geweest om een pony te kopen die meer ervaring op vreemd terrein had. Begin eens met zelf rijden thuis, of priveles voordat ze in een groep rijden waar de instructeur de aandacht moet verdelen en het tegenvalt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:48

Na 3 jaar weinig "schriktraining" is die ervaring met drukte, etc. grotendeels foetsie. Ze kon het wel en zal het na wat opfris tijd opnieuw kunnen, maar dat gaat niet in 1 week. Als ze zo de stroom test zou ik even goed alles nalopen en ook vragen wat voor apparaat de oude eigenaar had, kan best dat dat koeienstroom was en dat is veel meer klap dan wat meestal voor paarden geadviseerd wordt. Kan goed dat ze voor de paardentik geen respect heeft omdat ze een veel hardere gewend is.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:59

Het is echt niet gek als de pony wat onrustig is het is ook wennen! Als de pony regelmatig buiten het eigen terrein gaat met de trailer gewoon proberen. Een band opbouwen duurt echt wel langer als een week.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:59

Ze heeft denk ik eerst wat vertrouwen in jullie nodig zodat ze daarna erop kan vertrouwen dat de omgeving waar jullie haar naartoe brengen ook te vertrouwen is. En als jullie de pony eerst beter leren kennen in een rustige omgeving, kan je ook meer op haar vertrouwen in een onrustige omgeving, ómdat je haar beter kent. En die rust pakt zij dan weer van jullie over. Net zoals zij nu jullie onrust overneemt. Klinkt dit logisch :D?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:06

Hoeveel ervaring hebben jullie?/ Als ik alleen al lees dat je een pony eerst vastzet en dan pas de stang er achter doet niet zo heel veel denk ik. Geef het de tijd. Zo'n pony kan nog zo rustig zijn, er gebeurt van alles met haar na drie jaar in alle rust te hebben rond gelopen. En dan ook nog eens een ruitertje dat bang word, dat voelen ze dus misschien kun je er voor zorgen dat ze de spannende dingen eerst eens meemaakt onder het zadel bij een rustige ervaren ruiter.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:09

Ik heb mijn paard sinds kort verhuisd. Ik heb hem 6 jaar bijna en sinds ik hem heb, hebben we op dezelfde stal gestaan. Hij moet erg wennen. Eerst aan de nieuwe kudde ( een paard dat je weghaalt uit een vertrouwde kudde, heeft daar best even last van) de gewoontes op de nieuwe plek. De nieuwe stal, ander hooi, andere omgeving. Dat heeft tijd nodig. Wij zijn nu drie weken verder en elke dag gaat het een beetje beter. Rust, regelmaat en zelf de leiding nemen in spannende situaties. Let daarbij goed op je paard: kan hij het aan? Zo niet, morgen is er weer een fijne dag. Relax! Beloon voor alles wat lukt. Zorg dat er weinig mislukt. Ga er dus niet op zitten als je paard beeft als een rietje, vraag kleine dingen. Even meelopen op het erf bv. Lijkt stom, maar is heel belangrijk. Succes!

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:30

Tuurlijk is het allemaal wat spannend voor de pony, maar ik kan ook heel goed begrijpen dat je wel een pony wilt voor je dochters waar ze direct mee kunnen rijden.
Als je dochter van 8 jaar het nu al spannend vindt is dat geen goed teken, denk er heel goed over na of je het de tijd wilt geven of ga op zoek naar een pony die wel 100%bomproof is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:53

Een week proeftijd is net niks eigenlijk. De meeste ponies zijn in een vreemde omgeving en met nieuwe mensen niet zichzelf. Dat moet je toch wel een maand of twee geven, helemaal als er kinderen bij betrokken zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:12

Het is ook heel lastig voor zo'n pony, nieuwe omgeving, nieuwe baasjes, nieuwe paarden. Toen mijn pony verhuisde is hij de eerste 3 weken hyper en schrikkerig geweest. Onder het zadel was het niet te doen. Totaal niet de pony die ik ken, namelijk bomproef, de rust zelve en door iedereen te rijden, ideale kinderpony.

Een week is dus echt te vroeg om iets te kunnen zeggen. Ik zou dan eerder de voorkeur geven voor een langere proeftijd of de pony beter leren kennen bij de eigenaar zelf.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:32

De vraag stellen is het beantwoorden. Ja je gaat snel. Ik vind de pony een held dat hij alle verandering zo braaf (slechts gespannen) ondergaat. En ik heb bewondering voor mensen zoals jij dat je direct zo veel met hem doet. Misschien is dat juist wel goed hoor. Ik heb de eerste week mijn paard alleen maar aangestaard :') Geef je pony meer tijd en natuurlijk wordt hij weer zo koelbloedig. Dat is blijkbaar zijn karakter.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:41

Ja, volgens de buurvrouw is een paard een gewoontedier. Dus volgens haar is het juist goed om elke dag hetzelfde te doen. Niet te lang, gewoon een half uurtje (trailer in, rustig wat rijden in de manegebak) en weer terug. Ze denkt dat hij na 2 wk dit helemaal niet meer spannend vindt.
Ik vind het moeilijk. De één zegt... het gaat te snel.. De ander zegt, juist niet te lang afwachten.
Het is ook jammer dat wij geen rijbak thuis hebben. Om te rijden moeten we wel weg. We kunnen wel longeren in de voortuin (kleine paddock), maar dan is ze erg gefocusd om de andere pony. Gillen enz. Dat doet ze in de manege minder snel.
Hier thuis is ze erg relaxed. Vanavond komt ze weer zo gezellig naar me toe als ik er aankom. Lijkt alsof ze echt wil knuffelen. Zo was ze bij de oude eigenaar ook. Zo totaal anders als ze iets spannend vindt. Schrikt dan bijna nergens van. Klapdeur die hard dichtgaat bij de stal enz.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:47

Het verschilt erg per paard. Met mijn eigen rijpaard heb ik de eerste week regelmatig binnen en zelfs buiten gereden. Ik had haar flink overdonderd waardoor ze de eerste weken braaf was. Daarna toch nog een pittige periode met haar gehad. Ik zou het ook rustiger aanpakken de volgende keer!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:15

Tinkerfans schreef:
Ja, volgens de buurvrouw is een paard een gewoontedier. Dus volgens haar is het juist goed om elke dag hetzelfde te doen. Niet te lang, gewoon een half uurtje (trailer in, rustig wat rijden in de manegebak) en weer terug. Ze denkt dat hij na 2 wk dit helemaal niet meer spannend vindt.
Ik vind het moeilijk. De één zegt... het gaat te snel.. De ander zegt, juist niet te lang afwachten.
Het is ook jammer dat wij geen rijbak thuis hebben. Om te rijden moeten we wel weg. We kunnen wel longeren in de voortuin (kleine paddock), maar dan is ze erg gefocusd om de andere pony. Gillen enz. Dat doet ze in de manege minder snel.
Hier thuis is ze erg relaxed. Vanavond komt ze weer zo gezellig naar me toe als ik er aankom. Lijkt alsof ze echt wil knuffelen. Zo was ze bij de oude eigenaar ook. Zo totaal anders als ze iets spannend vindt. Schrikt dan bijna nergens van. Klapdeur die hard dichtgaat bij de stal enz.

Hoe word de pony nu gehouden dan?? Alleen een kleine paddock of kan ze overdag gewoon de weide op?

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 08:50

Ze staat de hele dag in de wei. We hebben namelijk ruim 2000m2 weiland.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:12

Een pony die koel is in zijn hoofd, zal dat altijd blijven. Hij is nu alleen onzeker omdat hij naar een totaal andere situatie is gegaan. Weet wel dat een brave pony kopen niet eens zo moeilijk is, maar om deze braaf te houden wel. Ze zullen grenzen gaan opzoeken en daar moet je altijd alert op zijn. Misschien moet je gewoon de eerste tijd wat meer hulp erbij vragen, zodat jullie zelf wat zekerder worden. De pony is nu wat ontheemd en heeft steun nodig van een zeker, doortastend iemand. Het karakter is erg goed, dat is al heel fijn.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:51

Mijn man is heel zeker en doortastend, alleen ook een beginner. Hoe vind je een ervaren iemand die tijd heeft...? Onze buren zijn erg ervaren en vinden onze pony een fantastisch beest. Ik weet zeker dat ze ons hierbij zouden kunnen begeleiden, maar ze hebben geen tijd. Hun pony's zijn terug (die bij ons stonden), dus stopt alles. Ze hebben ons wel heel goed begeleid toen we hun pony's hadden. Dat is ook perfect gegaan. Twee jaar lang hebben echt ervaring opgedaan. Maar deze pony is zo totaal anders dan die we hadden. We zijn nu dus erg aan het zoeken hoe we hiermee om moeten gaan.
Hoe vind je iemand die ons hierbij zou kunnen begeleiden?

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:59

geef het beestje wat tijd, hij komt in een compleet vreemde omgeving , andere paarden andere stal en hele andere gewoontes.
wat ik zo lees is het verder een hele makke en brave pony!
pony is nu vooral onzeker omdat niks meer vertrouwd is !
en wat ik hoor bokt en steigert ie niet? dus karakter zit goed gok ik zo!

ik zeg nog even volhouden en vooral pony de zekerheid en rust bieden zoals jullie nu al doen door bijvoorbeeld aan een longeerlijn tot ie begint te ontspannen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:45

Een paard is zeker ook een gevoelsdier en voelt ook zeker jullie onzekerheid. Probeer gewoon rustig met een zelfde routine dagelijks met het dier om te gaan. Ga buitenritjes maken, in stap, aan het halstertouw met je dochter er op. Op die leeftijd is paardrijden fun of dat zou het moeten zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:18

Waar wonen jullie? Er zijn vast ervaren paardenmensen in de buurt die jullie kunnen helpen hiermee.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:39

Ik heb vandaag een oproepje via Facebook gedaan bij inwoners van onze plaats (is een facebookgroep van). En inderdaad veel reacties! Morgenochtend komt er iemand kijken die ervaring heeft met jonge paarden en probleempaarden. Ben benieuwd!!
Vandaag hebben we het anders aangepakt met de D-pony. We hebben haar brokken in de trailer gegeven. Bij het opstappen en later toen we weer naar huis gingen. De stang hebben we er gelijk opgezet en ze bleef heel relaxed!
Daarna hebben we in de binnenbak eerst lekker losgereden. Gewoon stappen, rondjes draven en ze was eigenlijk vrij snel ontspannen. Toen mijn dochter het aandurfde zijn ze naar de buitenbak gegaan en heeft ze meegedaan met de les. Eerst rustig voltes rijden om papa heen. Daarna steeds grotere rondjes (los) en later alleen met de instructrice. Ze bleef alert, maar niet meer zenuwachtig! Op het eind heeft ze zelfs gewoon zelfstandig rond gereden en allerlei figuren gemaakt. Het was vandaag echt een overwinning en een positieve ervaring voor ons zowel als voor de pony!
Morgen is het springles. We gaan gewoon weer in de binnenbak beginnen en misschien in de les wat balkjes draven en dan evt. weer terug naar de binnenbak.
Ze houdt enorm van draven... Ze kan het ook erg netjes en je ziet dan haar hoofd ontspannen en zelfs zien we haar stukjes nageeflijk rijden. Het lijkt alsof ze er dan ook echt plezier in heeft! Wat een verschil met gisteren! We gaan zo rustig door. Steeds wat uitbreiden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:24

Als ik dat zo lees is het een prima pony. Neem de tijd en schrik niet als het even wat minder gaat. Gewoon geduld houden en doorzetten. Geniet ervan!