Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:51

Omdat ik nog van niemand de juiste tip heb gekregen, probeer ik het hier maar eens.

Mijn 5 jarige merrie is ontzettend angstig in de trailer. Voorheen ging ze er helemaal niet op, maar inmiddels hebben we het vertrouwen dat als ik in de trailer sta, zij er best bij wil komen. Helaas is dat maar voor extreem korte duur (10 seconden), en staat ze weer buiten. Ik kan haar er dan wel weer zo opvragen (geen probleem, ik hoef niet te bewegen, korte druk op het touw is voldoende), maar ook dan is ze zo weer weg.

Kortom, we komen nooit tot een dichte trailer! Voer geeft zij helaas niets om, geen biks of appel overtuigd haar om in de trailer te blijven.

Zij geeft ook niet zomaar haar vertrouwen (heb een persoon die in opleiding is voor dit soort zaken erbij gehad, maakt mijn merrie onzekerder), en ik wil haar zeker niet extern uitbesteden, daar ben ik te wantrouwend voor.

Iemand de tip om haar te overtuigen gewoon in de trailer te blijven staan?

Detroit

Re: Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:55

Ik heb dit probleem ook met mijn paard gehad (zowel erop als blijven staan was een issue). Ik heb hem wel weggebracht naar Horsevisioen en ik had gehoopt dat ik dit veel eerder had gedaan. Ik kan mijn paard nu geheel zelfstandig laden.

Maargoed, aangezien jij het niet extern wilt uitbesteden is het vooral blijven oefenen en een hoop geduld en respect.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:58

Met hoeveel man doe je dit? Alleen? Of staat er iemand achter de trailer om (poging om) de stand er achter te zetten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:59

Sammie schreef:
Met hoeveel man doe je dit? Alleen? Of staat er iemand achter de trailer om (poging om) de stand er achter te zetten.

Ik doe dit samen met mijn man (ook ruiter). Wij hebben al diverse paarden op de trailer gekregen die moeilijk te laden waren, dus ervaring is wel aanwezig. Alleen dit probleem is dus net even anders en ik twijfel of we misschien iets over het hoofd zien wat de oplossing zou kunnen zijn.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:02

Wat doe jij als het paard achteruit gaat?
En wat doet jouw man als het paard in de trailer staat/ eraf komt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:03

Ik volg dit even, omdat mijn paard hetzelfde probleem heft. Helaas dus geen oplossing voor je!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:04

Laat haar wachten op momenten dat jij het wil. Dus 1 voet op de klep en even halthouden, 2 voeten, half erin en dan soms vooruit of dan weer achteruit. Zodat ze echt op jou gaat letten.

En vergeet niet uit te bouwen als je weet dat ze na 10 seconden weer weg wil. Geef jij eerst al na 5 seconden weer een comando totdat ze overal waar jij wil net zolang stil blijft staan als jij wil.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:10

Ik heb bij Sylvio (je weet hoe extreem lastig die was) toen naar Balingehof bij John Erb gebracht, maar hij komt gewoon aan huis.
Ik heb met hem goede ervaringen, tevens zijn er veel mensen op stal die gebruik hebben gemaakt van de diensten van Janine van der Drift, ik denk dat zij jou ook goed kan helpen.

Toch apart, want ze heeft geen nare dingen met de trailer meegemaakt toch? Aangezien jullie haar al vanaf veulen hebben

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:10

10 seconden is echt al lang. In principe zou je dan de stang achter haar kont moeten kunnen sluiten. Dat moet je uiteraard niet willen, om de stang zomaar toe te doen, want gegarandeerd dat ze er dan niet meer op wilt.

Maar ik heb ook zo'n paard. En dat probleem heeft hij al jaren. En als hij 10 sec zou blijven staan, wauw, dat is hemels!
Thuis gaat het na wat training goed, maar op verplaatsing is die angst er weer en is het probleem gewoon weer terug.
Ik heb het volgende gedaan:
Op de trailer zetten, tot de helft stappen, stil zetten en daar laten wachten. Dan stapje achterwaarts zetten, zelf terug stilzetten en weer wachten. Dan een stapje naar voren en weer wachten. Zo beslis jij wat er gebeurd en niet jouw paard. Natuurlijk doet ze het niet om jou te pesten, ze heeft angst, maar alsnog moet ze wel doen wat jij vraagt. Stoppen als jij zegt om te stoppen en gaan wanneer jij zegt om te gaan. En als dat goed gaat, dan ga je beginnen met ze wat langer te laten wachten. En dat mag je echt tellen. Eerst 3 seconden, dan 5 seconden, dan 10 seconden enz. Maar ze moet wel altijd op jouw teken naar achteren gaan!
Ik heb dit echt weken geoefend, en dan ging het thuis erg goed. Helaas op verplaatsing lukt het niet, dan wilt hij er zelfs niet meer op... :(
Hopelijk heb jij meer succes om ze er uiteindelijk op te krijgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:11

Wat butengeweun schrijft: ik zou zorgen dat ik die 10 seconden voor ben. Ga naar binnen, en direct weer naar buiten, op jouw commando. Ze mag pas eruit als jij dat aangeeft. En dat zal je dus moeten doen, vóórdat zij die beslissing maakt. En als dit geconditioneerd is, dan uitbreiden in seconden. Steeds langer wachten met het commando. Hopelijk leert ze dan langer te blijven staan. En dan de stang erachter... en dan weer hetzelfde.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:14

Tot nu toe hebben wij op de manier gewerkt die jij aangeeft butengeweun. Kan haar op ieder punt van de klep neerzetten, ook 2 voeten erin is ok, blijft ze keurig staan en gaat op mijn commando eruit. Idd als ze 10 seconden staat geef ik ook zelf het commando om eraf te gaan, dat gaat ook op een rustige manier, zoals ik het graag wil.

Ilonamandjes, als ze erin staat loopt mijn man tot nu toe alleen achter de klep langs, om haar te laten wennen dat er achter haar wat gaat gebeuren. Stang is nog helemaal niet in beeld, veel te gevaarlijk. Als ze eraf komt negeert hij dat ook. Als ze halverwege staat oefenen we ook dat hij haar aan mag raken op haar buik en billen, dat gaat goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:16

Silly1972 schreef:
Ik heb bij Sylvio (je weet hoe extreem lastig die was) toen naar Balingehof bij John Erb gebracht, maar hij komt gewoon aan huis.
Ik heb met hem goede ervaringen, tevens zijn er veel mensen op stal die gebruik hebben gemaakt van de diensten van Janine van der Drift, ik denk dat zij jou ook goed kan helpen.

Toch apart, want ze heeft geen nare dingen met de trailer meegemaakt toch? Aangezien jullie haar al vanaf veulen hebben

Ze is altijd netjes verplaatst idd, nooit iets gebeurt (met camera toezicht). Alleen een tijd niet kunnen oefenen door gebrek aan eigen auto.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:18

ja maar ja dat heb ik met Harmony ook gehad, maar zij loopt er toch gewoon steeds netjes op.

Maar ik kan je die twee personen echt aanraden.

Aan geduld ontbreekte het bij jullie tenminste niet ;), succes!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:19

Mijn paard deed dit ook... Ik heb hem opgewacht met de zweep. hem een tik gegeven en gezegd "wachten" Nu laad ik hem alleen en hij blijft netjes wachten totdat ik zeg "terug". Ook hij was heel bang. Nu geen problemen meer. Soms moet je ze even laten schrikken. Hij heeft 1 tikje gehad en daarna geen problemen meer gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:20

Heb je al geoefend zonder trailer?

Mijn paard heeft het zelfde probleem. Hij vindt het eng om een kleine ruimte in te lopen, en hij vind het niet zo leuk als er mensen met een horizontaal voorwerp (balk, stang) naast of achter hem staat.

Dus sinds een tijdje ben ik ongeveer eens in de week met hem door een doorgangetje aan het lopen. Doorgangetje is ongeveer zo breed als het vak van een trailer, en iets langer dan mijn paard. Wanneer hij er in staat krijgt hij in een bakje wat we alleen voor deze training gebruiken een stukje appel.

Hij is goed gemotiveerd door de beloning en is inmiddels zo ver dat hij het sluisje in kan lopen terwijl het aan het einde ook dicht is. Dus zowel aan zijn zijkanten als voor hem is het dicht. Hij loopt er in, pakt appel uit de bak, ik doe het aan de voorkant voor hem open, nog een stukje appel in zijn bak en daarna loopt hij door. Voorwaarts oplossen, net als bij rijden :D En dan bedoel ik dus dat hij er ontspannen in loopt en bereikbaar blijft. Dus zonder dat hij zich afsluit. Hij staat er ook steeds rustiger, dat sluisje is de ruimte waar hij een traktatie krijgt.

Ik ben aan mijn kant inmiddels zo ver dat ik normaal blijf doorademen. Want door alle gedoe kreeg ik zelf ook veel spanning.

De komende weken ga ik aan het werk met horizontale dingen (weidepaaltjes dat soort dingen) bij hem in de buurt houden. Eerst bij zijn hoofd, later ook naast en achter hem. Zodat hij dat ook niet meer vervelend vindt. Eerst als hij gewoon in de bak staat, later ook als hij in het sluisje staat.

En uiteindelijk dan uitbouwen naar sluisje in, balk achter hem, sluisje aan de voorkant open, paard er uit. En later sluisje in, balk er achter, paard een extra beloning, balk weg, paard achterwaarts er uit.

En pas daarna komt er weer een trailer aan te pas.

Maar dat is hoe ik het doe. Dit past bij mijn gevoel en bij hoe ik met mijn paard omga. Het enige wat ik van hem verwacht dat hij aangeeft wat hij er van vindt. Hij mag gespannen zijn. Als hij dat niet aangeeft kan ik hem ook niet helpen door de stapjes kleiner te maken. En ik weet van mijn paard dat hij vooral veel tijd nodig heeft. Als hij 5 of 6 keer per sessie door dat doorgangetje loopt is hij klaar voor die keer. En uiteraard krijgt hij alleen een beloning wanneer hij er in staat. Dus alleen daar krijgt hij appel en kriebels.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-08-16 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:22

Princesj schreef:
Tot nu toe hebben wij op de manier gewerkt die jij aangeeft butengeweun. Kan haar op ieder punt van de klep neerzetten, ook 2 voeten erin is ok, blijft ze keurig staan en gaat op mijn commando eruit. Idd als ze 10 seconden staat geef ik ook zelf het commando om eraf te gaan, dat gaat ook op een rustige manier, zoals ik het graag wil.

Ilonamandjes, als ze erin staat loopt mijn man tot nu toe alleen achter de klep langs, om haar te laten wennen dat er achter haar wat gaat gebeuren. Stang is nog helemaal niet in beeld, veel te gevaarlijk. Als ze eraf komt negeert hij dat ook. Als ze halverwege staat oefenen we ook dat hij haar aan mag raken op haar buik en billen, dat gaat goed.

Oke. Dat is opzich prima. Next question :P als je haar naar achteren laat gaan, vraag je haar dan soms (als ze bijvoorbeeld voor de helft eruit is), weer naar voren toe? Want dat is de volgende stap....

Dus: ze staat in de trailer, jij vraagt haar na bijvoorbeeld 10 sec achteruit, en vervolgens na 3 stappen weer vooruit. Weer even laten staan en weer naar achter vragen. Dus eigenlijk een beetje een jojo effect. Snap je wat ik bedoel? Ze moet dus leren (en durven vertrouwen) om op elk moment voor of achteruit te gaan wanneer jij het vraagt :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:30

Slaan ga ik zoiezo niet doen. Dit paard heeft angst, is niet brutaal.

Koper, ik kan haar helemaal in parkeren tussen 4 balken, maakt geen snars uit. Lopen door smalle doorgangen idem dito (is bij ons op stal nog wel eens nodig ivm vrachtverkeer).

Ilonamandjes, ze gaat inderdaad staps gewijs op en af, ik gebruik het jojo principe.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:39

Princesj schreef:
Slaan ga ik zoiezo niet doen. Dit paard heeft angst, is niet brutaal.

Koper, ik kan haar helemaal in parkeren tussen 4 balken, maakt geen snars uit. Lopen door smalle doorgangen idem dito (is bij ons op stal nog wel eens nodig ivm vrachtverkeer).

Ilonamandjes, ze gaat inderdaad staps gewijs op en af, ik gebruik het jojo principe.

Oke dan ben je al heel goed op weg hoor!

Ik zou haar niet veel langer stil laten staan, 10 seconde is al een beste tijd!

Komt ze de trailer uit als jouw man achter haar langs loopt? Zo ja, vraag haar dan gelijk weer naar voren (niet trekken!!! maar wel de vraag aanhouden). Zodra ze ervoor kiest om in plaats van achteruit, vooruit te gaan, direct belonen (je vraag weghalen). Vervolgens weer voorwaarts vragen.

Dit eigenlijk heel vaak herhalen zonder boos te worden uiteraard. Dat resulteert uiteindelijk dat ze blijft staan wanneer er iets spannends gebeurt. Dit zal dus met de stang ook moeten gebeuren straks als jullie daar aan toe zijn. Kwestie van veel herhalen, maar ook zeer goede timing/ consequent zijn en geduld hebben.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:39

Ik heb hem ook niet geslagen, een klein tikje was bij hem genoeg, het was net kietelen. Ook hij was bang(PRE die uit Spanje komt).

Je zou dr ook gewoon 2x per dag kunnen voeren in de trailer. Dus geen brok op stal maar in de trailer. Zodat ze door heeft dat dat ding niet bijt oid. Wil ze niet eten, ook geen eten in stal. Op een gegeven moment gaan ze eten in de trailer.
Soms moet je iets doorbreken en paarden kunnen dat heel lang volhouden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:41

nadeel daarvan is, is dat bij sommige paarden dat juist tegendraads werkt.
Zou erg jammer zijn van het werk dat TS er al in gestopt heeft

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:41

Kan ze wel langer dan 10 seconden gewoon stilstaan of is ze dan normaal ook al weer ergens anders met haar gedachten.

Ik zou dus gaan oefenen met een halve minuut half erop en dan juist weer wat korter/dan wat langer naar dat je bijna weg kan lopen en weer wat anders kan gaan doen en terugkomen oja mijn paard stond nog half op de trailer.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:59

Heb je de voorstang dicht zitten als je oefent? Zoja, probeer het eens zonder voorstang. Dan kan het paard doorlopen tot in de neus van de trailer en heb jij meer ruimte om te jojo'en.

Hoe gaat het paard de trailer uit (als het niet op jouw iniatief is)? Rustig voetje voor voetje, of met een flinke vaart? Wat doe je dan? Geef je druk op de lijn? Welke kant kijk je op (naar buiten of de trailer in)?
Krijgt het paard een voerbeloning als het in de trailer staat? Zoja, besluit ze na de beloning dat het wel weer welletjes is en gaat ze er dan uit (op eigen iniatief)?

Kortom, wat gebeurt er specifiek? Het mooiste zou een filmpje zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:07

Ilonamandjes, ik kan haar ten alle tijden terug vragen. Laatst een losgebroken paard wat langs rende, zij er uiteraard af, maar vervolgens zonder twijfel weer naar binnen toen ik dat vroeg (en het andere paard uiteraard vast was ;-))

Alenthe05, ze neemt geen voer aan op de trailer.

Butengeweun, ze kan normaal keurig staan naast mij, ook als er dingen gebeuren. Ze is heel mens gericht. Wat jij aangeeft wil ik inderdaad bereiken, ze moet eerst vrijwillig blijven staan voor ik de stap naar de stang wil doen.

Sakvis, ik heb de stang er nu inderdaad uit, ik merk dat ze dat prettiger vind, ook omdat zij graag haar hoofd op boeghoogte draagt als ze de trailer in moet en ze nu dan niet haar hoofd over de stang hoeft te plaatsen. Als ze er zelf uit gaat gaan 2 passen snel, tot ze op de klep is voor de helft en dan blijft ze staan of gaat ze langzaam verder. Voerbeloning neemt ze niet aan.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:14

Ik volg sinds kort trailerlaad les bij Horsemo, zij geeft les volgens de methode van Annemarie van Toorn.
Ik weet niet waar je woont maar dit is zeker een aanrader! Mijn paard ging absoluut de trailer niet op en nu na 2 lessen lukt het mij om met hem de lege trailer op te lopen en er op mijn commando uit te gaan, ook kan ik hem al naar voren en een pasje naar achteren vragen in de trailer zonder dat ie er in paniek achteruit uit loopt.

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:20

Ik heb niet alle berichten gelezen maar miss kun je een ander paard dat totaal geen moeite heeft met trailer laden er eerst inzetten en het dan vervolgens proberen met haar. Ook heeft de eigenaar van mijn verzorgpaardjes een vierpaardstrailer dit vinden paarden vaak makkelijker omdat het meer op een stal lijkt dus als je die miss tot je beschikking kan krijgen... Verder hier ook niet veel ervaring mee.. Ze hadden wel een keer een veulen dat van de wei af moest en maar trekken en duwen moeder wou er namelijk zo op toen hebben ze effe wat gedronken en ondertussen was ie er zelf bij in gaan staan miss kun je dat proberen