Contract voor overname paard (over een jaar)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Contract voor overname paard (over een jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:36

Mijn bijrijdpaard heeft 1,5 jaar geleden een peesblessure opgelopen waardoor zij niet meer geschikt is voor de sport. Toen heeft de eigenaar (eigenlijk in overleg met mij) besloten om de merrie te dekken. Ik heb meteen aangegeven wel interesse te hebben in dit veulen (de eigenaar is al wat ouder (70+) en wil het dan ook niet voor zichzelf houden). Toen is afgesproken dat het veulen voor mij was, of ik het nou daar ga rijden of zelf over koop. Ik heb toen de hengst uitgekozen en de merrie is gedekt.

Het veulen is nu twee maanden oud en de eigenaar zou graag een contractje willen opstellen waarbij wij verklaren dat ik het paard over ga kopen. Ik ben net afgestudeerd en ga nu zelf eerst een half jaar op reis. Wanneer ik terugkom zal ik op zoek gaan naar een vaste full-time baan. Wanneer ik een vaste baan heb zal ik de kosten voor het veulen (opfok, dierenarts) over gaan nemen en dan het paard in termijnen afbetalen.

De eigenaar (of eigenlijk zijn vrouw) wil hier graag een contractje voor opstellen. Dit vind ik prima, ik wil ook graag zekerheid dat het veulen voor mij blijft. Wat ik er nu in heb opgenomen is dat ik de kosten overneem wanneer ik een vaste baan heb, de afgesproken prijs (dit zijn alleen de kosten die de eigenaar tot dat punt voor het veulen heeft gemaakt) en dat ik dus het veulen over ga kopen.

Daarnaast wil de vrouw van de eigenaar graag dat zij de helft van het geld krijgen mocht ik het paard verkopen, minus de door mij gemaakte kosten. Op zich vind ik dit prima, zij maken nu namelijk ook geen winst op het veulen. Ik heb er nu in gezet dat zij hier recht op hebben wanneer ik het paard binnen een termijn van 5 jaar verkoop, iets wat de eigenaar prima vindt en ik verwacht zijn vrouw ook.

Mijn vraag is eigenlijk wat ik er nog meer in moet zetten om het contract goed te krijgen, ik heb hier namelijk totaal geen verstand van en het is ook niet een heel gebruikelijk contract.

Voor de bokkers die hier vraagtekens bij hebben: ik heb al een bedrag achteruit staan voor eventuele dierenartskosten en ouders die hier ook garant voor willen staan mocht ik tekort komen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:47

Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen aan deze constructie. Denk bijvoorbeeld aan:

- De huidige eigenaren komen in een situatie waarin ze met spoed moeten verkopen. (geldnood, achteruitgang in gezondheid waardoor ze er niet meer voor kunnen zorgen etc etc).
- Het veulen overlijdt voor jij hem kan overnemen.
- Je komt terug van je reis en het veulen blijkt totaal verwilderd/verwaarloosd/heeft een wond of litteken opgelopen/blijkt hanetred te hebben/blijkt eczeem te hebben/vul willekeurig ander gebrek in dat zich in de tussentijd kan openbaren. Wil jij hem dan überhaupt nog en zo ja, voor dezelfde prijs?
- Stel het blijkt straks een enorm talent, jij kan er ook leuk mee rijden en je krijgt er als 5/6 jarige een gigantisch goed bod voor. Denk in de prijsklasse waarvan je je volledige studie kan betalen. Geef je dan de helft van dat geld af?
- Eigenaar overlijdt voor de koop definitief is/voor jij terug bent.

Toevoeging: en dat is alleen nog maar wat me zo snel te binnen schiet...

Joltsje

Re: Contract voor overname paard (over een jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:50

Ik zie heel veel vaagheden.

Je betaald de kosten tot dusver gemaakt. Wat als er hele hoge dierenartskosten zijn gemaakt.

Je koopt het paard als je een baste baan hebt. Wat als dat nog 4 jaar duurt.

En indd bovenstaande. Zij krijgen de helft van het geld bij verkoop. Terwijl jij er vanaf dat moment geld en tijd in steekt. En dat is een duurdere periode dan nu.

Ik zou het veel zakelijker en concreter houden.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:54

Zo heb ik ook mijn allereerste pony gekocht. Geen paniek hoor.
Alleen de regel dat ze bij verkoop een deel van de winst willen is wat ongebruikelijk. Ik zou daar eventueel een maximum aan plakken van de misgelopen opbrengst van de waarde van het veulen nu (wat jou dus nu gegund is).

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:58

Natuurlijk zitten er niet alleen maar voordelen aan, het contract is alleen zodat de afspraken duidelijk zijn. Ook voor zijn vrouw mocht de eigenaar zelf overlijden.

Mochten de eigenaren echt in geldnood komen in dat halfjaar zal ik echt niet moeilijk doen als zij het veulen eerder willen verkopen. Echter hebben zij een stabiel inkomen (pensioen) en is het niet voor een hele lange periode dus ik verwacht niet dat er veel zal veranderen. Verder rijd ik al vele jaren op deze 'stal' en weet ik precies hoe de paarden verzorgd worden. Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan ik bij de afgesproken prijs neerzetten dat ik dit alleen doe bij een gezond veulen zonder gebreken, handig dat je dit aanstipt want hier had ik zelf nog niet aan gedacht.

Als het veulen een enorm talent blijkt te zijn en ik het voor een goed bedrag kan en wil verkopen heeft de huidige eigenaar recht op de helft van het geld minus de door mij gemaakte kosten tot dat moment. Dit staat in het contract en vind ik prima. Ik heb overigens geen studieschuld en ben al klaar met studeren.

Als de eigenaar overlijdt is zijn vrouw er nog die ook het contract ondertekenen. Mochten zij beiden overlijden in de tussentijd kan ik daar natuurlijk vrij weinig aan doen en heb ik misschien pech, daar gaat het contract weinig aan veranderen. Zonder contract zal ik het veulen namelijk waarschijnlijk ook wel overnemen, het is meer dat de nu gemaakte afspraken even op papier komen. Ik snap best dat er voor buitenstanders veel haken en ogen aan lijken te zitten maar ik ken deze mensen al een hele tijd en ik maak me dan ook niet druk om fraude o.i.d.

Het bedrag staat overigens nu vast en als zij er in de tussentijd veel kosten aan maken verandert dat bedrag niet.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:59

Ik zou denk zelf zo contract door een advocaat laten opstellen want dan is dit ook gewoon rechtsgeldig ( dit weet ik niet zeker dus sorry als het verkeerd is) ik zou er ook in zetten wat er met het veulen gebeurd als hun er niet meer voor kunnen zorgen of wat als er iets mee blijkt te mankeren... Dat soort dingen denk ik...
Laatst bijgewerkt door kimberlyve op 22-08-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:01

yvetjes schreef:
Alleen de regel dat ze bij verkoop een deel van de winst willen is wat ongebruikelijk. Ik zou daar eventueel een maximum aan plakken van de misgelopen opbrengst van de waarde van het veulen nu (wat jou dus nu gegund is).

Dat is een goede! Ik heb er zelf ook wat twijfels bij hoor, opleiding van het paard is natuurlijk niet gratis. Hier wil ik nog wel even mee om tafel, maar dit is de reden dat ik er een max van 5 jaar op gezet heb. Overigens wil ik gewoon een leuk maatje voor het leven en heb ik 0 intentie om het paard te verkopen.

Edit: een vriendin van mij is overigens werkzaam bij een advocatenkantoor en afgestudeerd in rechten dus zij kan het altijd overkijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:10

Verkoop/Bemid.overeenkomst
V E R K O O P/B E M I D D E L I N G S O V E R E E N K O M S T

Ondergetekenden:

1. De heer / mevrouw ………………, wonende te ………………., hierna te noemen ‘opdrachtgever’;

en

2. De heer / mevrouw …………….., wonende te …………………., hierna te noemen ‘opdrachtnemer‘,

IN AANMERKING NEMENDE DAT:

- Opdrachtgever eigenaar is van het paard ‘……………‘, geboren op …………………, ingeschreven onder levensnummer ………………….;

- Dit paard een afstamming is van ………………………;

- Dit paard door opdrachtgever van opdrachtnemer is gekocht op ………….. zulks voor een koopsom ad ……………. euro;

- Opdrachtgever bovengenoemd paard wenst te verkopen en dat opdrachtnemer hierin zal bemiddelen.

ZIJN ALS VOLGT OVEREENGEKOMEN:

1. Opdrachtgever zal op ……………….. – of zoveel later indien dit voor opdrachtgever wenselijk is – het paard aan opdrachtnemer afgeven ten behoeve van verkoopdoeleinden gelijk opdrachtnemer het paard van opdrachtgever in ontvangst zal nemen.

2. Het paard zal door opdrachtnemer gehuisvest worden op zijn handelsstal te ………………..l. Opdrachtnemer zal het paard naar beste weten en kunnen huisvesten, verzorgen en trainen.

3. Opdrachtnemer zal het paard aan potentiële kopers te koop aanbieden. Hierbij zal het paard door opdrachtnemer op professionele wijze worden gepresenteerd (voorgereden).

4. Opdrachtgever zal het paard aan opdrachtnemer voor de duur van twee maanden beschikbaar stellen. De kosten van onderhoud, verzorging, stalling en training gedurende deze periode komen voor rekening van opdrachtnemer.

5. Opdrachtnemer is gerechtigd om het paard van opdrachtgever te verkopen voor een bedrag ad …………………. euro. Ingeval het paard door opdrachtnemer voor een hoger bedrag wordt verkocht komt het verschil tussen dit bedrag en het bedrag ad ……………….. euro opdrachtnemer toe.

6. Indien gewenst vermag de potentiële koper het paard laten keuren door een dierenarts. Alsdan dient het paard binnen een straal van 30 kilometer berekend vanaf de stal van opdrachtnemer gekeurd te worden. De kosten hiervan komen voor rekening van deze potentiële koper dan wel opdrachtnemer.

7. Het is opdrachtnemer niet toegestaan het paard te vervoeren dan wel op een ander adres te huisvesten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtgever. Uitzondering hierop is ingeval het paard dringende veterinaire zorg behoeft en terzake hiervan vervoerd dient te worden.

8. Indien het paard na het verstrijken van de termijn zoals genoemd in punt 4 niet is verkocht zal opdrachtnemer het paard onverwijld aan opdrachtgever weer beschikbaar stellen. Opdrachtgever zal aan opdrachtnemer alsdan geen bedrag verschuldigd zijn. Evenmin kan opdrachtnemer enige aanspraak maken op provisie ingeval het paard later door opdrachtgever dan wel anderen verkocht wordt.

9. Indien opdrachtnemer namens opdrachtgever een verkooptransactie van het paard realiseert dienen navolgende voorwaarden in acht te worden genomen:

a. partijen zullen een door opdrachtgever opgestelde dan wel goedgekeurde koopovereenkomst ondertekenen;
b. het paspoort en het stamboekpapier van het paard zal door opdrachtgever aan opdrachtnemer dan wel aan de koper eerst worden verstrekt nadat de koopsom aan opdrachtgever is voldaan, en
c. opdrachtnemer is uitsluitend gerechtigd om namens opdrachtgever als bemiddelaar op te treden.

10. Ingeval van calamiteiten – waaronder verstaan opgetreden aandoeningen bij het paard – is opdrachtnemer verplicht opdrachtgever hiervan onverwijld in kennis te stellen.

11. Ingeval opdrachtnemer in strijd handelt met hetgeen in deze overeenkomst is bepaald is opdrachtgever gerechtigd het paard onverwijld op te halen gelijk opdrachtnemer verplicht is het paard onverwijld aan opdrachtgever af te geven.

12. Alle eventuele uit deze overeenkomst voortvloeiende geschillen zullen met uitsluiting van iedere andere rechter in eerste instantie worden berecht door de rechtbank te Haarlem, voor zover het niet gaat om geschillen waarvan de kantonrechter bevoegd is kennis te nemen.

Aldus in tweevoud opgemaakt te ………………, d.d. ……………….. en ondertekend

…………………… ……………………..
opdrachtgever opdrachtnemer

Bron:paardenadvocaat.nl

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:22

Super, heel erg bedankt! Dit kan ik prima aanpassen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:22

Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:15

Fijn ts. Je hebt toch nog wat aan de tips.

Vind vooral de tip van yvetjes goed.

Stel je betaald er nu 1.500 voor terwijl hij anders voor 3.000 was weggegaan. Dan betaal je hen nog 1.500 als je het paard binnen 5 jaar verkoopt.

En misschien opnemen dat als zei overlijden dat niet nodig is? Of jij het paard per direct krijgt/koopt.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:15

Dat is een beetje lastig. De eigenaar is er van overtuigd dat hij zo €15.000 voor het veulen kan hebben omdat een kennis ' met verstand van paarden' heeft gezegd dat het een mooi veulen is. Het is natuurlijk maar net wat de gek er voor geeft..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:34

Is het geen optie het veulen gewoon op een reguliere manier te kopen als je terug bent? Dan ben je overal vanaf en zit je ook niet met 'wat/als' situaties.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:38

Undefined schreef:
yvetjes schreef:

Dat is een goede! Ik heb er zelf ook wat twijfels bij hoor, opleiding van het paard is natuurlijk niet gratis. Hier wil ik nog wel even mee om tafel, maar dit is de reden dat ik er een max van 5 jaar op gezet heb. Overigens wil ik gewoon een leuk maatje voor het leven en heb ik 0 intentie om het paard te verkopen.

Edit: een vriendin van mij is overigens werkzaam bij een advocatenkantoor en afgestudeerd in rechten dus zij kan het altijd overkijken.

De opleiding van het paard kan ook een groot ruziepunt worden uiteindelijk mocht je hem/haar wel willen gaan verkopen. Want hoe ga jij bewijzen welke kosten je had? Stel iemand bied je als hij 5 is 10.000 euro ervoor. En jij wilt dat aannemen, hoe ga jij dan berekenen wat jij aan kosten had die afgetrokken moeten worden van die helft die de eigenaren zouden moeten krijgen?
Mag je iemand nog zo goed kennen als er geld in het spel is veranderen de regels ;)

Ik zou helemaal met zulke dingen heel voorzichtig zijn. Mag je hem niet willen verkopen zoals het er nu voorstaat, maar als een gek geld biedt ga je toch nadenken. Of mss moet je dan wel verkopen. Niemand kan in de toekomst kijken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:40

En wat verstaat de eigenaar eigenlijk onder de gemaakte kosten? Als je hier het dekgeld, de veearts en een half jaar volledige verzorging van het veulen, en natuurlijk de extra kosten aan de merrie als ze zoogt, allemaal onder schaart kan het straks zo zijn dat de gemaakte kosten hoger zijn dan de daadwekelijke waarde van het veulen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:44

Ik weet niet in welke prijsklasse het veulen valt, maar heb je wel eens bedacht wat voor kosten je in 5 jaar kan maken op zo'n dier? Tel voor de grap de stalling maar eens op. Denk niet dat als je hem over 4 jaar verkoopt en dat optelt er nog winst voor de fokkers over blijft eigenlijk?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:50

Mocht ik het paard onder de €10.000 door verkopen krijgen ze niets, daarboven pas. Meer als dus blijkt dat het een toppaard is die ze voor een niet al te hoge prijs dan aan mij verkocht hebben als 'vriendendienst'. Ik denk overigens niet dat ze er na 5 jaar nog winst op kunnen maken maar dat is niet mijn probleem, zij willen het graag in het contract ik niet per ce :+ Ik koop het veulen omdat ik per ce deze wil, niet om er uiteindelijk winst op te maken. Ik begrijp hun beweegredenen wel, ze hebben al eens een paard voor dekgeld verkocht aan familie die daar uiteindelijk dik winst op gemaakt heeft door het vroeg door te verkopen.

Overigens hebben we het bedrag al vastgesteld en dit wordt opgenomen in het contract. Als hij meer of minder kosten maakt is dat jammer maar ik vind het bedrag nu prima.

Ik kan het veulen best via de reguliere manier kopen als ik terug ben maar de eigenaar (vooral zijn vrouw voor mocht hij overlijden) wil de gemaakte afspraken nu op papier hebben. Wellicht dat dit ook op papier kan zonder handtekeningen, dat het wel zwart op wit staat zoals nu afgesproken maar niet bindend is.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:53

Zal er dan nog wel inzetten dat het contract alleen geldt bij een gezond veulen. Anders ben je straks verplicht een ziek veulen te kopen. Even worst case scenario

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:53

Heb ik er nu inderdaad in gezet!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:53

Jij,jonge vrouw,gaat een half jaar naar het buitenland? Dan ga je heel erg veranderen,je zult daar wel verkering krijgen en daar willen blijven etc.Of het wel verstandig is om hier je nu te gaan vastleggen met contracten? Straks wil je het niet meer misschien.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:06

Het bovenstaande zat ik ook aan te denken. Het kan natuurlijk dat je in het buitenland iemand tegen komt en verliefd wordt en daar wil blijven . Nu zeg je nee dat gebeurt niet maar je weet nooit. Dus ik zal er wel iets over inzetten dat het is indien je terug komt in Nederland .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:12

anjali schreef:
Jij,jonge vrouw,gaat een half jaar naar het buitenland? Dan ga je heel erg veranderen,je zult daar wel verkering krijgen en daar willen blijven etc.Of het wel verstandig is om hier je nu te gaan vastleggen met contracten? Straks wil je het niet meer misschien.

Of ze komt gewoon terug en wil hier haar leven terug op bouwen. :?
Je doet precies alsof het al vast ligt dat ze daar haar prins vindt en er gaat blijven.
Desalniettemin vind ik het ook geen geweldig idé met dat contract... :=