Bodyprotector of airbagvest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Bodyprotector of airbagvest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:16

Ik weet dat er soort gelijke topics zijn maar ik wil graag advies op mijn situatie. Als het ergens anders moet hoor ik het graag.

Ik ben 27 jaar en heb vorig jaar een kindje gekregen. In mijn zwangerschap heb ik extreme bekkenverweking (klassieke bekkeninstabiliteit) gehad en ruim 6 maand in een rolstoel gezeten ik kon niet lopen. Gelukkig ben ik inmiddels (ruim jaar later) goed hersteld en kan ik weer rijden . Ik rijd wedstrijden dressuur en lekker buiten in het bos regelmatig. Mijn bekken en rug blijft een (erg) zwakke plek en mijn vriend wil me voor m'n verjaardag een rugbeschermer/BP/airbagvest kopen. Maar ik vind het lastig om te kiezen .

Ben ongeveer 3 mnd geleden plat op m'n onderrug eraf gevallen (gelukkig in zand) en toen kon ik direct weer paar dagen niet lopen. Ik zoek dus bescherming voor mn onderrug en ik vraag me af of een BP dat wel geeft.

Ben benieuwd naar adviezen en ervaringen. En het beste advies is blijven zitten en niet vallen ;) maar soms hoort vallen er bij met een nog jong dier ;)

Hoop op reacties.

Liefs

Anoniem

Re: Bodyprotector of airbagvest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:18

Pfoeh dat klinkt heftig, een vorm van rugbescherming lijkt dan inderdaad geen overbodige luxe! Ik heb zelf na een val een spiertje in mijn onderrug gescheurd en sindsdien een hele poos met bodyprotector gereden. Die heeft mijn onderrug wel beschermd bij meerdere vallen. Als ik hem eens niet droeg en eraf kukelde had ik daar meteen weer tijden last van, met bodyprotector een stuk minder. Maar ik qua bekken helpt dat natuurlijk weer helemaal niets..

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:27

TS , jeetje wat een heftig verhaal. Ik ben ook een moeder van 2 jongens, in november 2015 ben ik erg hard van mijn tinker af gevallen en moest eigenlijk met de ambulance worden afgevoerd in de bossen. Ik had een gekneusde onder rug en reed toen zonder bodyprotector aan , sinds die val rijd ik met een bodyprotector al is het paard/pony super braaf en mak.

Ik heb een Race safe BP en dat bevalt mij goed , het is wel een dure BP.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:34

Ik heb het volgende air-bag vest. De bovenste bij ruitersport.
http://www.hit-air.info
Hij blaast ook op ter hoogte van je stuitje. Zijn niet heel goedkoop, maar zeker goede bescherming.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:35

Ik heb na een aantal pijnlijke vallen op mijn onderrug een airbagvest gekocht bij Canter Equipment. Ik heb hem inmiddels ook een aantal keer uitgeprobeerd :+ en ik ben er echt blij mee! Een val zonder schrammetje weer opgestaan. Tweede val wel een beetje beurs maar ik kon meteen opstaan en doorrijden. Vorig jaar ook nog een keer zonder gevallen (paard uitproberen) en toen heb ik weer een week plat gelegen. Ik rijd mijn jonge paard niet meer zonder. En wat ik ook heel fijn vind is dat het als een soort vest draagt en je het bijna niet merkt dat je hem draagt.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:06

Ik ben vanmiddag even bij de ruitersportzaak geweest en heb een HIT airbagvest geprobeerd. Wat een duur ding maar hij beschermd wel precies het 'kwetsbare deel' van mijn rug.

Een bodyprotector komt vaak niet laag genoeg anders zit ie in de weg met het zadel. Zijn er meer ervaringen met andere merken of juist met de HIT?

Ik vind hem wel duur maar een foto en scan afgelopen mei na een val in het ziekenhuis was duurder ;)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:13

Op de olympische spelen zag ik bij de eventing de nederlander Theo van der Velden vallen. Hij viel niet echt op zijn rug maar een beetje schuin op zijn bekken, en niet echt op zijn rug .Het airback vest blies pas op toen het paard over hem heen viel, eigenlijk telaat dus en hij had toch drie gebroken ribben.
Wanneer blaast hij op? Als je alleen plat op je rug of buik valt. ?
Laat je gewoon goed voorlichten en inderdaad , eigen risico ziekenhuis is denk ik duurder dan een goed vest !

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:14

Normaal blaast hij op als je met meer dan 35 kg aan het koord trekt wat aan je zadel bevestigd zit. Dus als je er voor, zij of achterwaarts afstuitert zou ie los moeten schieten...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:14

Het Hit Air vest is € 400. Maar mijn bekken die weer werkt en weer kunnen lopen zijn me idd meer waard. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen met de HIT of een ander merk vest

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:07

Ik heb een hit.
Die maak je aan het ringetje vooraan je zadel vast. En hij is al opgeblazen voordat je op de grond valt. Ik heb het al 2 keer gehad. En hij loopt daarna langzaam weer leeg.
Het enige nadeel is dat hij best warm is met dit weer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:12

Ik heb zelf geen ervaring met beide, maar wel veel meer positieve geluiden over het airbag vest gehoord.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:24

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:10

proudmama schreef:
Op de olympische spelen zag ik bij de eventing de nederlander Theo van der Velden vallen. Hij viel niet echt op zijn rug maar een beetje schuin op zijn bekken, en niet echt op zijn rug .Het airback vest blies pas op toen het paard over hem heen viel, eigenlijk telaat dus en hij had toch drie gebroken ribben.
Wanneer blaast hij op? Als je alleen plat op je rug of buik valt. ?
Laat je gewoon goed voorlichten en inderdaad , eigen risico ziekenhuis is denk ik duurder dan een goed vest !

Maar hij viel niet zo zeer van zijn paard, zijn paard viel, waardoor hij ernaast lag. Hij kwam dus niet los van zijn zadel.
Ik denk dat veel ruiters gewoon van een staand/lopend paard vallen, dan dus los komen en tijdens het vallen blaast de protector op.
Voor ts haar bekken biedt een airbag wss meer bescherming omdat het lager op de rug kan komen.
Zo'n hybride is een mooie als je wel vallen als eventingruiters verwacht.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:40

Hoi ,

Mijn advies is ga naar een winkel die er veel verstand van heeft. Bijvoorbeeld waar ze ook veel eventingspullen verkopen. Die kunnen je vast heel goed mee helpen. het is zonde om een hoop geld uit te geven en het zit niet goed.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:04

Een airbagbedt is zeker fijn, maar beschermt je niet mocht je met paard en al vallen.
Ik ben dus eens met paard en al gevallen en met paard en al achterover geklapt (die laatste liep wel heel slecht af) doe mij maar een 2 in 1 of gewone goed bp.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:13

Ik heb een hit air vest en helaas ook al een keertje uit geprobeerd, maar ik rij niet meer zonder! Hij is idd allang opgeblazen voordat je ook maar in de buurt van de grond bent. Er zit trouwens ook iets van een wat dikkere plaat bij je rug dus hij beschermt enigszins (wel niet zo erg als een BP).
Ik heb zelf ook een BP gehad maar daar kwam ik amper fatsoenlijk mee in het zadel, mijn hit air beperkt mij helemaal niet in mijn bewegingen.
Ik ben erg tevreden over mijn hit air, hij beschermt mijn wervelkolom goed weet ik uit ervaring. En over het warm zijn, ik vind het wel meevallen. Als het te warm is om mijn hit air aan te doen, dan vind ik het ook te warm om mijn paard te rijden.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:11

Bedankt voor alle tips, ben inderdaad bij een winkel geweest en wat advies gekregen
Ik vond een BP echt niet oke zitten dus ik denk dat het toch de Air wordt. Houd jullie op de hoogte :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:15

Ik heb een Point Two Air vest :)

Ideaal! Zit lucht rond je lichaam, hindert niet en maakt geen lawaai bij het opblazen :)