Landbouwgrond cq weiland kopen in Belgie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassagrande

Landbouwgrond cq weiland kopen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:05

Wij wonen in Belgie en er worden een paar kavels via openbare verkoop verkocht. Op een van die kavels staan nu onze paarden.

Ik heb eigenlijk wel interesse in een stuk, maar ik vraag me af of dit onder hypotheek valt of onder lening in België en of dat zou lukken. Welke Belgische mede bokker heeft hier ervaring mee of weet hier meer over?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:10

beatje

Re: Landbouwgrond cq weiland kopen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:14

ik denk dat je het meest juiste antwoord bij je bank krijgt,maar ik gok een lening aangezien het geen bouwgrond is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:15

Als het bouwgrond is, heb je een hypothecaire lening. Voor landbouwgrond ga je een consumentenkrediet aan. Daar heb je dus ook niets aan bij de belastingen etc.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:59

Yontheke schreef:
Als het bouwgrond is, heb je een hypothecaire lening. Voor landbouwgrond ga je een consumentenkrediet aan. Daar heb je dus ook niets aan bij de belastingen etc.

Dat dacht ik zelf dus ook al. Het gaat me ook niet om de belastingen maar meer om de rentes die daarin zo verschillen.

Je kunt er zo weinig over vinden. Alles wat je vind gaat over woningen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:03

Gewoon even informeren bij de bank. Ik ben er ook tweemaal geweest en gelukkig een half jaar langer gewacht om de lening aan te gaan in verband met rentes, toen was het opeens veel interessanter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:04

gewoon via lening.

nu,ga zeker op tijd raad vragen wat kan en ook wat je er zelf wil aan uitgeven.

miskijk je daar niet aan,als ze bij elkaar liggen,kan er bv zo beslist worden dat ze in 1 blok verkocht zullen worden(want wordt meestal aan boeren verkocht en die bieden tegenwoordig veeeel geld voor extra grond,al is dit ook erg regiogebonden.)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:08

tengeltje11 schreef:
gewoon via lening.

nu,ga zeker op tijd raad vragen wat kan en ook wat je er zelf wil aan uitgeven.

miskijk je daar niet aan,als ze bij elkaar liggen,kan er bv zo beslist worden dat ze in 1 blok verkocht zullen worden(want wordt meestal aan boeren verkocht en die bieden tegenwoordig veeeel geld voor extra grond,al is dit ook erg regiogebonden.)

Daar ben ik wel van op de hoogte. Het stuk dat ik wil zijn 2 percelen, dat nu ook al door ons gebruikt wordt. Daar ligt verder ook niets omheen dat interessant voor een boer zelf zou kunnen zijn. Al de andere percelen wel.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:13

Gaat via lening,consumentenkrediet inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:59

Weidegrond en landbouwgrond is wel een andere invulling. Weidegrond blijft weidegrond, maar landbouwgrond kan wel eens een stuk duurder gaan, omdat een landbouwer daar ook op mag bouwen. Daarnaast kan het nu gebruikt worden als weide, maar was het ooit akkerland en dan moet dat terug naar akkerland. Weidegrond is vaak ook goedkoper dan landbouwgrond.

Hoe dat specifiek in elkaar zit kan je best even bij de notaris navragen die de openbare verkoop gaat regelen. Die heeft alle papieren, alle aktes, de bodemattesten, de vergunningen die er mogelijks zijn, verpacht/niet verpacht en ga zo maar door. Die kan je ook meer uitleg geven over het bestemmingsgebied. Zo kan je ook weiland/landbouwgrond in natuurgebied hebben, en dan zit je met andere regels. Je weet dan ook gelijk of er een voorkooprecht is van 1 of andere instantie, of het val onder (mogelijk) stromingsgebied etc.

Voor dit type land ga je een gewoon consumentenkrediet aan, dus een lening. Ga kijken bij jouw bank, eventueel een andere en vergelijk. Hou er rekening mee dat banken moeilijker kunnen zijn met leningen voor dit type grond dan bijvoorbeeld voor bouwgrond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:07

Huren jullie de grond, maw, betaal je er voor? Indien dat het geval is, hebben jullie dan geen voorrecht tot aankoop?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:25

enkel een landbouwer heeft voorkooprecht op landbouwgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:07

Nee hoor, soms kan dat ook een instantie zijn zoals Zeekanalen en Waterwegen. Heb ik 2x gehad: 1x toen ik een stuk land aankocht dat als weiland in het kadaster stond en onlangs nog met een stuk waardevol agrarisch gebied met mogelijks overstromingsrisico. Beide keren hebben ze hun voorkooprecht laten vervallen, maar het kan dus prima.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:17

tengeltje11 schreef:
enkel een landbouwer heeft voorkooprecht op landbouwgrond.

Nee hoor, er kan ook een voorkooprecht door bijv. natuurpunt gelden.

Of als particulier als je een (langdurig) pachtcontract had, dan heb je vaak ook voorkooprecht.
In België dan toch.

Wij hebben zo ooit ook drie maanden moeten afwachten of natuurpunt het stuk weiland niet wilde hebben waar wij in principe de aankoop al voor rond hadden (net als eerder ons huis met weiland en stukje agrarisch gebied btw)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:18

als particulier bedoel ik.

huurcontracten aan particulieren ga je echt niet vinden waarin voorkooprecht staat.
is niet verplicht,dus waarom zou iemand dat erin zetten?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:20

Ik heb het niet over huren, maar over pachten ;)

En nee, dat staat niet in dat pachtcontract, maar is wel wettelijk geregeld.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:22

en wat maakt het verschil?is hier net hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:51

Pachten is door iemand met landbouwactiviteit, maar dat moet niet noodzakelijk in hoofdberoep zijn, is het dan niet?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:18

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:19

Lukasje schreef:
Huren jullie de grond, maw, betaal je er voor? Indien dat het geval is, hebben jullie dan geen voorrecht tot aankoop?

We betalen er maandelijks voor ja. Maar we hebben geen voorrecht tot aankoop aangezien wij huur betalen aan persoon die niet de eigenaar van de grond is. Raar verhaal.