Pony trekt teugels uit handen dochter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Pony trekt teugels uit handen dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:50

Na 6 jaar amper naar de paarden om gekeken te hebben lijkt mijn dochter met haar tiende jaar eindelijk interesse in de paarden te hebben. Ze vraagt nu zelfs steeds of ze mag rijden, ik heb een zeer brave pony van 18 jaar waar ze heerlijk op kan rijden. Mijn pony trekt alleen regelmatig de teugels uit haar handen. Om ongelukken te voorkomen ben ik op zoek naar een vriendelijke oplossing. Ik wil het liefst geen zware hulpteugels gebruiken. Wie heeft DE tip voor mij.

Kelly_ann

Re: Pony trekt teugels uit handen dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:56

Wat zijn zware hulpteugels?

Koop een touwtje bij de zeilwinkel. Dat touwtje knoop je dan aan de ringetjes bovenaan het zadel. Dan via het lusje van de frontriem naar het bit laten lopen. En afstellen op de hoogte (laagte) waar je ruitertje het niet meer zelf kan houden. Nu kan de pony niet meer helemaal omlaag met het hoofd.
Bij het uitstappen even losmaken.

Ik heb het uit nood ook wel eens met een strotouwtje geknoopt, maar dat is niet ideaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:58

Touwtje knopen zoals hierboven al uitgelegd is. Ik deed het vaker met halstertouw tijdens het buitenrit Den waar de pony op het gras afvloog

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:00

Ik heb bij m'n stiefdochter en pony een Thiedemann gebruikt daarvoor. Na een tijdje had de pony door dat het niet meer lukte. Sindsdien geen Thiedemann meer, en ook geen getrek meer.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:00

'vroeger' op de manege werd er bij zulke pony's een elastiek (aka halsverlenger) gebruikt. Maar weet nou niet of dat nou de beste oplossing is.

Ik vind de oplossing hierboven wel mooi, omdat die pas wat doet op het punt waar de ruiter het zelf niet meer aankan.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:07

Of de martingaal door de neusriem halen en dan net zoals bij andere hulpmiddelen zorgen dat er genoeg ruimte is en net inwerkt als het moet.

kwita

ooit zag ik een hoofdstel met een extra riem aan het bit over de hals aan de oogjes voor aan het zadel dat zie je ook in de draf sport aan het tuig.en dat werkte bijzonder goed, dat was ook een trekkende kinderpony. En het doet pas zijn werk als het kindje het niet meer houden kan!
(het zelfde idee als met het touwtje)

tennan

Gewoon de teugels zo los laten dat de pony niks heeft om aan te trekken. Op die leeftijd heeft met druk op de teugels rijden toch geen zin, en het opknopen met 'hulp'teugels al helemaal niet.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:13

Ik hang er bij mijn zoon altijd een bijzet aan.
Bovenste ringetje aan het zadel en dan aan het bit, los genoeg om pony zijn hals te laten strekken en werkt niet in, maar hij kan zijn neus niet op de grond duwen waardoor hij de teugels uit zijn handen trekt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:16

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:22

Allemaal bedankt voor de reacties! Heeft iemand een foto van hoe je dat touwtje dan precies laat lopen via frontriem naar bit?

Ik zoek idd naar iets wat alleen inwerkt als het nodig is en het probleem is niet het te kort hebben van de teugels, die zijn echt wel lekker lang zodat ze niet onbedoeld in de mond trekt. Probleem is dat pony echt met neus naar de grond gaat en zo de hele teugel uit de handen trekt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:10

Ik heb aan mijn pony's soms een losse simpele bijzet teugel hangen.
Niet om ze in de krul te krijgen, maar zodat in een stoute bui kindjes niet uit het zadel getrokken worden (lees: pony's niet ongestoord gras gaan eten). Pony's proberen dan het vaak nog 1x, weten dat ze niet bij het gras komen en dan is het klaar. Bij wat meer ervaren ruitertjes is het helemaal niet nodig, maar die hele kleintjes hoeven dat 'gevecht' (want als een pony eenmaal met z'n neus aan de grond gestaan heeft is gebeurd dat vaak gewoon vaker) niet aan te gaan.

Kunnen de meiden zich eerst richten op zich zelf en hun eigen rijden voordat ze ook een pony te veel in de gaten moeten houden.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:26

Wat versta jij precies onder een losse simpele bijzet? Ik gebruik die dingen niet dus heb je misschien een voorbeeld?
Dit is trouwens de pony met mijn zoon van toen 12 die wel al goed kan rijden:

Afbeelding

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:33

Ik heb hem dus op deze manier, maar dan aan het zadel vast ipv longeersingel.Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:50

Zoals RoosTinker hier boven laat zien.
Mijn pony's kunnen dan met hun hoofd tot knie hoog komen, maar niet met hun neus aan de grond.

Ik heb geen bak, er word hier dus het jaar rond op gras getraind. En shetten hebben nu eenmaal een bepaalde liefde voor gras ;).
Ik kan ze zelf zonder hoofdstel (neckrope of helemaal niets) rijden en lopen voor de wagen hoog in de sport (wel met hoofdstel natuurlijk), dus het zijn geen etterbakken. Maar de verleiding van een klein kindje op hun rug en veel gras onder hun voeten is gewoon te groot.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:33

Dennis schreef:
Zoals RoosTinker hier boven laat zien.
Mijn pony's kunnen dan met hun hoofd tot knie hoog komen, maar niet met hun neus aan de grond.

Ik heb geen bak, er word hier dus het jaar rond op gras getraind. En shetten hebben nu eenmaal een bepaalde liefde voor gras ;).
Ik kan ze zelf zonder hoofdstel (neckrope of helemaal niets) rijden en lopen voor de wagen hoog in de sport (wel met hoofdstel natuurlijk), dus het zijn geen etterbakken. Maar de verleiding van een klein kindje op hun rug en veel gras onder hun voeten is gewoon te groot.

Het is ook overal het zelfde met die shetten zo slim dat ze zijn! :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:37

Je hebt ook speciale teugels met lussen, dan kun je een lus vasthouden. Dan heb je veel meer grip en zal de pony dit niet meer zo snel kunnen doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:39

sas27 schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties! Heeft iemand een foto van hoe je dat touwtje dan precies laat lopen via frontriem naar bit?

Ik zoek idd naar iets wat alleen inwerkt als het nodig is en het probleem is niet het te kort hebben van de teugels, die zijn echt wel lekker lang zodat ze niet onbedoeld in de mond trekt. Probleem is dat pony echt met neus naar de grond gaat en zo de hele teugel uit de handen trekt.

Gaat het echt alleen om de teugels die uit de handen getrokken worden of ook omdat de pony andere dingen gaat doen op zo'n moment (stilstaan/gras eten/onbestuurbaar oid)?
Als het enkel om de teugels gaat en de pony verder gewoon braaf loopt (met de neus laag) dan zou ik gewoon langere teugels nemen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 08:39

Langere teugels lost het niet op omdat ze ineens een ruk geeft waardoor dochterlief direct los laat. Het gaat meestal on grasjes of gewoon omdat ze weet dat ze dan nirt meer hoeft te doen wat er gevraagd wordt. Bijvoorbeeld linksom ipv rechtsom de bak uit. De bak is ook niet omheint vandaar dat het wel belangrijk is dat ze nog wel een stuur heeft.
Bedankt voor alle tips ik ga het uitproberen. Ik zal foto's van het resultaat sturen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:15

Oja, dan heeft dat geen nut. Ik ben benieuwd hoe je oplossing eruit gaat zien en hoe het werkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:45

romyloverrr schreef:
Je hebt ook speciale teugels met lussen, dan kun je een lus vasthouden. Dan heb je veel meer grip en zal de pony dit niet meer zo snel kunnen doen.

Zou ik met een klein kindje niet doen... er zijn pony's die dan in 1 ruk het kind uit het zadel trekken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:49

Als je pony aan de voorkant omlaag valt, dan betekent dat dat je de achterhand onvoldoende rijd. Dus verhoog het tempo en zorg dat de moter (de achterhand) goed aan het werk gaat. Door de stuwende achterhand komt de voorhand omhoog en gaat de pony zichzelf dragen. Niks aanklooien met teugels een touwtjes, leren rijden en daar hoort dit gewoon bij.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:22

mrie schreef:
Als je pony aan de voorkant omlaag valt, dan betekent dat dat je de achterhand onvoldoende rijd. Dus verhoog het tempo en zorg dat de moter (de achterhand) goed aan het werk gaat. Door de stuwende achterhand komt de voorhand omhoog en gaat de pony zichzelf dragen. Niks aanklooien met teugels een touwtjes, leren rijden en daar hoort dit gewoon bij.

Jij hebt volgens mij nog nooit een pony met truukjes gezien :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:07

Idd. En kinderen die eerst zelf moeten leren zitten en sturen voordat ze echt kunnen gaan rijden.

Een shet met grote gras-honger met kindjes van 6-8 jaar hebben nog niets aan tempo verhogen zodat de achterhand aan het werk gaat en zich meer gaat dragen. Als die in stap, draf en galop blijven zitten en een volte kunnen sturen moet je al lang blij zijn ;).
En als je dan een neus uit het gras hou met behulp van een touwtje zie ik het probleem niet.

En mijn ene merrie presteerde het zelfs in het ZZ, tijdens het hals strekken in voor haar knie hoog gras, om een hap gras onderweg te nemen :+ .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:54

mrie schreef:

En dat ga je op welke manier uitleggen aan een 10 jarig beginnertje? of ga je zelf aan de longe die achterhand gaan activeren met kind erop die dan maar vrolijk alle kanten op stuitert?
bij een dergelijke pony gewoon een daisy rein aanknuppen, niet te strak maar net zo dat hij geen truucjes uithaalt. eerst kind leren zitten, ...