Allereerst zal ik even zeggen dat ik 0 wedstrijdervaring heb, op wat onderlinge wedstrijdjes na.
Nu heb ik vorig jaar een startkaart aangevraagd voor mijn welsh cob, alleen deze heb ik zonder te gebruiken weer stop moeten zetten ivm een uitzichtloze blessure, waarvan we niet wisten hoe het allemaal zal lopen.
Nu gaat de training eigenlijk steeds beter en begint het wedstrijd-rijd-verlangen toch wel weer een beetje te groeien, alleen nu heb ik een soort van advies nodig.
Ik ben nogal perfectionistisch en nee... de trainingen gaan nog niet perfect, maar wel gewoon goed.. voor ons doen althans.
We zijn momenteel bezig met het volhouden van gedragenheid, dit gaat linksom super, schouderbinnenwaarts linksom gaat super, galop is beheerst, aanleuning is zo goed als stil.
Alleen dan gaan we rechtsom, waar de aanleuning ook stil is, alleen de schouderbinnenwaarts en de galop gewoon nog niet echt bepaald goed gaan.
Met aanspringen drukt ze haar rug wat weg, herstelt wel snel. Maar bijvoorbeeld een kleine volte kan ze niet in galop draaien. Haar rechterachterbeen kan gewoon nog niet zo goed dragen.
Het probleem is dat ik niet weet of dit nog weg trekt, aangezien er een afwijking in haar SI gewricht zit. Maar een normaal B proefje kunnen we in principe wel redden, op het rechtsom aanspringen na denk ik.
Wat zou jullie advies hierin zijn? Ik weet namelijk niet of we veel verder komen dan de B/L (wijken gaat op wat schoonheidsfoutjes in de hoofdhouding best oké). Zouden jullie ervoor gaan en kijken hoe ver dat je zou komen of zou je eerst zorgen dat álles perfect is?
Wordt er bijvoorbeeld in de B en L echt al gekeken naar een goed gedragen en rechtgerichte pony? Rechtgerichtheid over de voorbenen is wel oké, alleen dat rechterachterbeen heeft wat meer tijd nodig om sterk te worden. Of dit is echt het maximale wat ik uit haar kan halen met haar afwijking, maar dat zien we dan vanzelf wel dacht ik, ik forseer zo min mogelijk, maar probeer haar wel vriendelijk uit te dagen in haar vermogen.
Laat duidelijk zijn dat mijn streven niet is om met deze pony in het M of Z te komen, maar het lijkt me gewoon leuk om wat ervaring op te doen en te kijken wat juryleden over ons te vertellen hebben.
Dus mijn vragen zijn of jullie het op dít moment gewoon zouden doen... of dat jullie zouden trainen tot alles perfect is. En of dat er tijdens B en L niveau echt gekeken wordt naar de juiste gedragenheid of dat je bewijzen van spreken ook je proefje wel uit kan/mag rijden als de ene kant wat minder is dan de andere kant?
Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen. Brand los