Advies over starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Advies over starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:34

Hee bokkers,

Allereerst zal ik even zeggen dat ik 0 wedstrijdervaring heb, op wat onderlinge wedstrijdjes na.
Nu heb ik vorig jaar een startkaart aangevraagd voor mijn welsh cob, alleen deze heb ik zonder te gebruiken weer stop moeten zetten ivm een uitzichtloze blessure, waarvan we niet wisten hoe het allemaal zal lopen.

Nu gaat de training eigenlijk steeds beter en begint het wedstrijd-rijd-verlangen toch wel weer een beetje te groeien, alleen nu heb ik een soort van advies nodig.

Ik ben nogal perfectionistisch en nee... de trainingen gaan nog niet perfect, maar wel gewoon goed.. voor ons doen althans.

We zijn momenteel bezig met het volhouden van gedragenheid, dit gaat linksom super, schouderbinnenwaarts linksom gaat super, galop is beheerst, aanleuning is zo goed als stil.
Alleen dan gaan we rechtsom, waar de aanleuning ook stil is, alleen de schouderbinnenwaarts en de galop gewoon nog niet echt bepaald goed gaan.
Met aanspringen drukt ze haar rug wat weg, herstelt wel snel. Maar bijvoorbeeld een kleine volte kan ze niet in galop draaien. Haar rechterachterbeen kan gewoon nog niet zo goed dragen.

Het probleem is dat ik niet weet of dit nog weg trekt, aangezien er een afwijking in haar SI gewricht zit. Maar een normaal B proefje kunnen we in principe wel redden, op het rechtsom aanspringen na denk ik.

Wat zou jullie advies hierin zijn? Ik weet namelijk niet of we veel verder komen dan de B/L (wijken gaat op wat schoonheidsfoutjes in de hoofdhouding best oké). Zouden jullie ervoor gaan en kijken hoe ver dat je zou komen of zou je eerst zorgen dat álles perfect is?
Wordt er bijvoorbeeld in de B en L echt al gekeken naar een goed gedragen en rechtgerichte pony? Rechtgerichtheid over de voorbenen is wel oké, alleen dat rechterachterbeen heeft wat meer tijd nodig om sterk te worden. Of dit is echt het maximale wat ik uit haar kan halen met haar afwijking, maar dat zien we dan vanzelf wel dacht ik, ik forseer zo min mogelijk, maar probeer haar wel vriendelijk uit te dagen in haar vermogen.

Laat duidelijk zijn dat mijn streven niet is om met deze pony in het M of Z te komen, maar het lijkt me gewoon leuk om wat ervaring op te doen en te kijken wat juryleden over ons te vertellen hebben.

Dus mijn vragen zijn of jullie het op dít moment gewoon zouden doen... of dat jullie zouden trainen tot alles perfect is. En of dat er tijdens B en L niveau echt gekeken wordt naar de juiste gedragenheid of dat je bewijzen van spreken ook je proefje wel uit kan/mag rijden als de ene kant wat minder is dan de andere kant?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen. Brand los :D

FriesWytske

Re: Advies over starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:38

Als je twijfelt kun je ook eerst een aantal keren BB gaan starten, voordat je je startpas weer activeert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:41

Zoek anders wat oefenwedstrijdjes op. Dan heb je gelijk in de juiste omstandigheden een goed beeld van wat je kunt verwachten en wat de jury daar van vindt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:45

pol013 schreef:
Zoek anders wat oefenwedstrijdjes op. Dan heb je gelijk in de juiste omstandigheden een goed beeld van wat je kunt verwachten en wat de jury daar van vindt.

Inderdaad, en bij de oefendressuur krijg je vaak ook nog even tijd om met de jury te praten waardoor je meer advies krijgt dan alleen dat wat ze op de protocol schrijven. :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:05

Ohja die BB is natuurlijk nieuw he? Daar heb je geen startkaart voor nodig dan?

En met oefenwedstrijden, moet je dan niet aangesloten zijn bij die vereniging of stal? En weet iemand hoe ik die kan vinden? Staan die ook gewoon op KNHS of niet?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:07

Nee voor de BB moet je alleen lid van de KNHS voor zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:16

Ook een pony gehad met artrose in het SI gewricht. (Alhoewel we dat op dat moment nog niet wisten). Heeft nog M2 gelopen. Gedragen (in horizontaal evenwicht) ging nog wel, maar bekken kantelen niet. Daar had hij een bewegingsbeperking. Ik zou gewoon kijken hoe ver je komt ermee. Voor pony's met dat soort problemen is het juist zaak dat ze goed in de spieren komen te zitten.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:18

Babootje schreef:
Ook een pony gehad met artrose in het SI gewricht. (Alhoewel we dat op dat moment nog niet wisten). Heeft nog M2 gelopen. Gedragen (in horizontaal evenwicht) ging nog wel, maar bekken kantelen niet. Daar had hij een bewegingsbeperking. Ik zou gewoon kijken hoe ver je komt ermee. Voor pony's met dat soort problemen is het juist zaak dat ze goed in de spieren komen te zitten.

Precies, bekken kantelen gaat gelukkig wel, de ene keer beter dan de andere keer, alleen de rechterkant gaat wat minder mee dan de linkerkant zeg maar. Ze is sinds we weer trainen enorm verbeterd, in bespiering maar zeker ook in gedrag. Ze lijkt veel gelukkiger nu ze weer aan de gang mag. Stilzetten is voor haar geen optie inderdaad.

Heel erg bedankt voor jullie advies. Ik ga er zeker mee verder en eens rondkijken naar BB en oefenproefjes :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:47

samanthaaxx schreef:
Ohja die BB is natuurlijk nieuw he? Daar heb je geen startkaart voor nodig dan?

En met oefenwedstrijden, moet je dan niet aangesloten zijn bij die vereniging of stal? En weet iemand hoe ik die kan vinden? Staan die ook gewoon op KNHS of niet?

Oefenwedstrijden staan soms op startlijsten, vaak ook niet. Gewoon rondvragen bij andere mensen en verenigingen.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:28

Ik rijdt nu met een gezond paardje van 5 en ik ga eerst trainen tot alles thuis perfect is, en dan eerst een oefenwedstrijd meedoen. Aangezien ik totaal geen idee heb of ze braaf is op verplaatsing. Maar in jouw geval zou ik eerst nadenken of je gewoon plezier wilt en dat je het gewoon voor de ervaring en en dat je wil,weten hoe ver je staat/ wat ze van je vinden. Als dat zo is kan je gerust meedoen. Als je voor echt competitief gaat, dus voor de prijzen en een goede plaats in de rangschikking of om hogerop (hogerebproef) te geraken zou ik perfectioneren. Als je voor 'de lol' meedoet is het natuurlijk nooit uitgesloten dat je in de prijzen valt ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:17

Denk je ook aan de niet-wedstrijd voorbereidingen? Gaat je pony netjes op de trailer? Kun je zadelen op vreemd terrein? Is je paard gewend om op een andere plek te lopen?
Allemaal randzaken die het wedstrijd rijden leuker en makkelijker maken?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:20

pol013 schreef:
Denk je ook aan de niet-wedstrijd voorbereidingen? Gaat je pony netjes op de trailer? Kun je zadelen op vreemd terrein? Is je paard gewend om op een andere plek te lopen?
Allemaal randzaken die het wedstrijd rijden leuker en makkelijker maken?

Die dingen gaan inderdaad allemaal uitstekend! :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:48

Het is wat lastig te beoordelen. Ik snap wel wat je beschrijft maar de vraag is hoe dit er in het echt uit ziet. Heb je geen film materiaal?
En hoe uit het probleem zich? Door loperig te zijn in de galop, minder sprong?
Wat zegt je instructeur ervan? Die moet toch wel kunnen inschatten of je op een wedstrijd mee over kunt rijden?