Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:09

Hoi..

Als een paard bij een stamboek is aangemeld (KFPS) en hij wordt geslacht.. wordt dit dan door de slager doorgegeven aan het stamboek?

Alvast bedankt.

Groeten, [***]

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:11

Ja, de slager stuurt het paspoort naar Economische zaken. Die stuurt het door naar het desbetreffende stamboek. Soms wil een eigenaar het zelf houden. Dan moet hij het ongeldig laten verklaren door het stamboek

Monchou

Re: Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:31

Dankjewel. Zoiets zal toch niet langer duren dan een week of 3/4?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:33

ik denk niet dat de slager dat doet met het paspoort . volgendsmij moet je het gewoon zelf doen . wel zou ik na de slacht mn paard willen zien aangezien er veel gesjoemeld word en de paarden doorverkopen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:39

Liever geen gespeculeer hier.
Zeg iets alleen als je het zeker weet.
Het is voor mij een behoorlijk gevoelig onderwerp, juist om de reden die jij hierboven noemt.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-08-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:39

De enige manier om 100% zeker te weten dat je paard is geslacht, is om erbij te staan.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:40

Martine_R schreef:
Liever geen gespeculeer hier.
Zeg iets alleen als je het zeker weet.
Het is voor mij een behoorlijk gevoelig onderwerp, juist om de reden die jij hierboven noemt.

ja dat snap ik maar is wel iets om over na te denken .

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:40

antje_vip schreef:
De enige manier om 100% zeker te weten dat je paard is geslacht, is om erbij te staan.

Als dat kon.. ;(
Helaas is het mijn paard niet..

@Evita: Het is mijn paard niet, dus ik hòòp dat er niet gesjoemeld wordt en dat hij doorverkocht wordt (OCD, loopt continue kreupel in draf) maar dat kan ik niet 100% zeggen.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-08-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:41

Eens in de zoveel tijd krijgt het stamboek paspoorten toegestuurd van paarden die geslacht zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:41

Ik heb het paspoort meegekregen met heel duidelijk een ongeldig verklaring ivm gestorven.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:42

Slager stuurt het paspoort zeker wel op naar het stamboek. Je kunt aangeven of je het daarna terug wil ontvangen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:42

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik over een paar weken bij het stamboek informeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:20

Sorry maar ik moet een beetje lachen om de antwoorden die zo rap gegeveb worden...zo makkelijk praten....

Ik heb 4 jaar lang in een paardenslachterij gewerkt. En alle paspoorten lagen gewoon boven in opslag,ongeldig verklaard.

Heb nog nooit ergens gezien dat een paard afgemeld werd bij een instantie o.i.d

De enige manier, 100% betrouwbaar, is om er zelf bij te blijven.
Of een foto te vragen, als hij geschoten is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:30

Ik ben het met jolliegirl eens
Mij lijkt het ook erg veel extra werk en rompslomp als een slager naar elk stamboek een paspoort moet opsturen etc

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:46

Daar was ik al bang voor.
Maar zoals ik al zei; helaas heb ik die keuze niet. Dit was mijn enige "hoop" dus nog..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 01:21

als het dier nog niet geslacht is..

aanbieden om hem voor de slachtprijs te kopen en dan zelf naar de slager gaan, verkopen voor dezelfde slachtprijs en erbij blijven..

als je echt zeker wilt weten of het paard van een ander ook daadwerkelijk geslacht wordt is dat in mijn ogen de enige oplossing. Dan heb je alleen de kosten van het vervoer en neem aan dat het voor de ex eigenaar niet uitmaakt of hij m nu wel of niet direct aan de slager verkoopt aangezien hij er blijkbaar niet bij wil zijn?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:40

Jolliegirl, ik heb t paspoort anders gewoon mee gekregen.
En van iemamd anders weet ik ook.dat het paspoort naar t stamboek s gegaan omdat hij t mee gekregen Had.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:51

Weet je toevallig ook waar het paard naar toe gaat ?
Dan zou je misschien vooraf kunnen bellen en aangeven dat je het paspoort graag wilt houden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:35

Ik heb het ook gewoon thuis gestuurd gekregen. Duurde wel een tijdje (paar maanden), maar moest inderdaad vooraf aangeven of ik het terug wilde hebben of niet.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:55

Ik zou ( wel in pesoon niet per telefoon)vragen bij de slachterijen.Een Fries is geen alledaagse paard en die kans is groot dat je info krijgt (hoop ik tenminste voor jou). Hoe het vandaag en in Nederland is, weet ik niet. Maar bij de slachterij toen in Duitsland werden ook paarden verkocht- maar alleen die,die echt gezond waren (zoals die mijne ). Een lusche handelaar zou nog wel eens een kreupel paard spuiten maar voor een slager (correct me if I'm wrong ) heeft het toch geen nut en die heeft toch veel te veel te verliezen met alle oplages van nu...

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:02

Ik heb van onze handelaar al wel 10 jaar geleden inmiddels het paspoort van mijn paard weer terug gekregen met stempel erin dat ze was gestorven kreeg zelfs nog geld erbij omdat paard meer had opgebracht als verwacht. (50 euro extra) vond ik heel netjes

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:07

Bij mij was het 2 jaar terug nog zo dat hun het paspoort mee terug gaven met een bevestigingsbrief van overlijden erbij.

Die stuurde ik na het stamboek op. Ik heb gevraagd of ik het paspoort terug mocht, dat heb ik gekregen met een gat erin geschoten zodat hij ongeldig is.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:15

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:38

Ik heb 4 kwpners laten slachten al hun paspoorten zijn ingenomen bij/door de slager. Deze zijn naar het stamboek gestuurd en heb ik met ongeldig stempel terug gekregen.
De laatste is nu 2 jaar geleden dat papier had ik niet terug verwacht want via andere slager en volgens hun stuurde ze niets weg. Maar alsnog 5 maand later een pakket van het kwpn met het paspoort

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:55

Hij is naar een handelaar gegaan in Olst. Wim Jansen. De man doet zelf ook concoursen met tuigpaarden etc. Een vriendin heeft hem gisteren aan de telefoon gehad en ze zei dat hij erg terughoudend was. Ik ben bang dat hij het niet ziet zitten om hem weer terug te verkopen aan mij, sowieso niet zonder winst want hij heeft hem ook opgehaald etc. Zou ik dit moeten proberen? Ik heb sowieso ook helemaal geen vervoer etc.. ik weet echt niet hoe ik dat aan moet pakken..

Met het paard zelf kun je echt niets meer, hij heeft OCD en loopt behoorlijk kreupel in draf. In stap niet zozeer. Mijn grootste angst was dat hij op transport gezet zou worden naar Polen o.i.d. en nog 20 uur op de vrachtwagen moest staan voordat hij in een of andere megaslachterij aan zijn einde zou komen. Of dat hij door een Halal slachter gekocht werd.

Maar ik begrijp van mijn zwager dat het met koeien niet ongewoon is dat een handelaar ze opkoopt en ze in grote getale naar een slager (in Nederland) doet. Op die manier krijg je zelfs meer voor je koe dan wanneer je hem zelf naar de slager brengt... dus ik heb hoop dat dat met paarden hetzelfde is..