Pony doet moeilijk aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Pony doet moeilijk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:08

Mijn tinker wil niet van de poetsplaats af, als ik druk zet op het halster gaat ze achterwaarts. Dit is heel vervelend want dan duurt het soms vrij lang om haar aan het lopen te krijgen. Dit heeft ze soms ook als ze niet de stal uit wil.

Als ze dan loopt, dan loopt ze in haar eigen tempo. Daarmee bedoel ik dat haar eigen tempo langzaam is.
Ze staat ook vaak stil als ze ergens anders heen wil, dit probeer ik te corriceren door zelf wel door te lopen en lichte druk op het halster te zetten. Loopt ze mee, alle druk er af.

Ik probeer zelf ook op mijn lichaams houding te letten. Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze in mijn tempo gaat lopen? En dat ze niet stilstaat als ik ergens anders heen wil dan haar?
Ze blijft verder wel netjes stilstaan als ik stil sta, en gaat dan geen pasje voor mij uit.

Ik wil graag dat ze netjes meeloopt, wie heeft er tips?

Dancyy

Re: Pony doet moeilijk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:10

Dressuurzweepje erbij en een tikje op de kont. Ze hoort gewoon met je mee te lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:10

Die pony houd jou mooi onder controle in plaats van andersom. Wat zou ik doen... Stevig doorpakken of met clicker oefenen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:12

Inderdaad, zweepje mee en achter je rug langs kietelen of aantikken.
Een paard gaat heel vaak tegen druk in, dus trekken heeft geen zin.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:36

Er zijn een aantal technieken om haar te leren hoe jij wilt dat ze meeloopt. Is ze Nl gefokt of import? Importdieren zijn soms anders of wat ruwer opgevoed.
Mijn tinker was voorheen gemend, en ik kon goed merken hoe zijn vorige eigenaar hem had opgevoed. Exact naast de schouder lopend aan de linkerkant. Het heeft even geduurd voordat hij in de gaten had dat het ook anders kon. ;)

Je kunt het met enige dwang doen als een zweepje. Bij Tinkers wekt dat weinig vertrouwen in de eigenaar over het algemeen en het kan zelfs averechts werken.
Er is ook een vriendelijkere manier; vraag haar naar jou toe te komen, en beloon met wat lekkers als ze dat doet. Clickertraining is een heel goede manier om gewenst gedrag snel aan te leren. Mijn tinker kende weinig maar heeft met clickeren supersnel veel geleerd. Het leuke is dat ze nieuwsgierig worden, en heel open in de communicatie. Ze moeten immers een antwoord ontdekken op jouw vraag en op het goede antwoord volgt altijd een beloning; de click (de bridge voor GOED!) en wat lekkers. Ook netjes naast lopen, halt houden, voetjes geven, om-gaan, stapje terug, de halve bak terugstappen, etc. kun je heel goed clickeren.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:55

Het is een import tinker.

Bedankt voor alle tips!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:05

of even iemand vragen haar van achter aan te tikken...hoeft echt geen knal te zijn,gewoon alleen maar aanraken met de zweep en als ze voorwaarts gaat meteen stoppen met tikken en belonen...en doorstappen natuurlijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:12

Mijn ruin liep in het begin ook niet door, hij snapte het gewoon niet goed. In de bak heeft iemand een handje zand onopvallend naar z'n kont gemikt (raak), probleem opgelost. Daarna heb ik hem voor het gemak ook stemhulpen aangeleerd, zodat ik hem kan laten doorstappen op commando. Indien hij het opnieuw lastig vindt, vraag ik een vriendin even om achter hem te lopen en hem aan te tikken als hij niet reageert op mijn hulp.
Maar: hij is erg gevoelig en één keer zachtjes aantikken heeft twee weken later nog effect :')

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:20

De stemhulpen kent ze.
Is het trouwens beter om half voor je pony te lopen of er naast?

Als ik naast haar loop is het namelijk nog lastiger om haar in mijn tempo te laten lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:28

Zij moet jouw tempo gaan volgen. Ik loop er voor, want anders rent de mijne voor me uit. in jou geval hzou ik gaan voor half er voor wel contact, toch leidend

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:53

Ik vermoedde al dat ze import was, vandaar mijn vraag ;) Ze kent blijkbaar nog maar weinig en dat biedt jou de gelegenheid haar op te voeden zoals je prettig vind.
In de paardenwereld is het meestal zo dat bij verplaatsen de leidende merrie voorop gaat, en de rest sjokt er achteraan. Je lichaamstaal moet dusdanig zijn dat je paard uitgenodigd wordt te volgen.
Als je haar toch wat in het oog wilt houden, dan is idd half ervoor prima.
Als je een paar weken investeert in grondwerk, haar leert kennen, en vertrouwen opbouwt dan zul je daar veel plezier van hebben. En beloon haar elke keer als ze wat goed doet (goed reageren op de vraag) dan leert ze het snel. Tinkers houden van eten, en een brokje doet wonderen bij gewenst gedrag. Wel opletten dat je niet per ongeluk ongewenst gedrag beloont.
Voedselweigeren of beleefdheid is het begin. Dan krijg je geen happerig paard.
Er loopt een groot topic over clickeren :)
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:51

Mijn pony wil soms ook niet de stal uit, ik pak dan altijd een bezem en dan loopt hij wel haha. en hij gaat soms ook gewoon midden op het terrein stil staan dus ik neem nu een zweepje mee (ik heb daar namelijk wel eens 10 min gestaan, todat iemand mij kwam helpen) mijn pony is 4 dus dit is gewoon uittesten, hij komt nu een beetje in zijn puberteit :)