Lompe tinker met mini shet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Lompe tinker met mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:42

ik heb mijn tinker aan huis ze is nu 3.5 jaar
We hebben alles nu zo'n beetje af (paddock, inloopstal etc)
alles met hekwerk en stroomlint

nu staat mijn paard nog met 3 geiten en zicht op de buren hun paarden.. ik wil graag zelf een mini shet omdat we niet super veel ruimte hebben ( vind zelf een shet van 70 a 75 ofzo leuk) alleen wat ik me afvraag zou ze zo'n kleine niet omver lopen? ze is nogal lomp en baggerd onze geiten ook weleens aan de kant inmiddels zijn ze het gewend haha

heeft mijn merrie 150/155 veel aan een minishet?

Afbeelding

Ben dus al een poos aan het rondkijken voor een leuke shet maar nog niks gevonden.

L0veMyHorse

Re: Lompe tinker met mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:55

Is ze niet heel heet? Dan denk ik dat het best kan! Het paard van mijn moeder is echt een oude opa (29) en staat met 5 shetlander merries. Eerst kon hij niks anders als chagarijnig kijken maar na 1/2 weken waren ze beste vriendjes! Natuurlijk wel er goed bij blijven in het begin om ongelukken te voorkomen.

Paarden zijn kuddedieren en zullen nooit gericht een 'soortgenoot' pijn doen oid.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:01

nee ze is echt super relaxed denk dat het samen zetten geen problemen zal geven (tenzij ik me heel erg vergis in haar karakter) maar mee bang dat ze hem misschien onderste boven zal lopen

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:17

Gaat over het algemeen prima hoor en je kan ook nog een escape maken voor de shet door een ergens een onderdraadje weg te laten zodat zij/hij altijd een plekje heeft om heen te gaan mocht hij/zij het eventjes beu zijn
De shet kan zo zelf bepalen of ze erbij komt staan of dat het ff te druk is .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:18

Vaak weten die kleine donderstraaltjes hun ruimte wel te behouden. Bij ons heeft er 1 shet gestaan tussen 4 grotere maar die keken wel uit waar ze liepen. Ze laten over het algemeen niet zomaar over zich heen lopen.
En de grote waren gek op hem. Denk dat het karakter gewoon moet klikken. Formaat is niet perse belangrijk.
Het samen zetten zou ik persoonlijk wel in een zo groot mogelijke ruimte doen zodat ze elkaar kunnen aftasten zonder in de knel te raken met elkaar of de omheining.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:27

Heb vrij grote paddock en heb weide.. Kan ook tinker in paddock en bovenste lint erop dat de shet er wel onder door kan..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:45

Die van mij was de baas over de drie grote paarden, en dat met een graasmasker.

Natuurlijk oppassen de eerste tijd, maar shetten kunnen goed op zichzelf passen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:53

Shetjes zijn razendsnel en superslim, dus de schade zal wel meevallen ;)

Mijn ervaring is wel dat pony's toch graag met soortgenoten van ongeveer dezelfde grootte staan, dat vergemakkelijkt het knabbelen :D

Een grote shet geen optie?
Denk dat die combinatie beter uitpakt en jij hoef je wat minder zorgen te maken over de kwetsbaarheid :(:)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:54

Ik denk dat het prima gaat, zou persoonlijk alleen een slag groter gaan. 70/75 is net een maatje waar weinig spullen voor zijn, men karretjes zeer schaars zijn en tuig evt ook een lastige wordt dus kan je bijna niks met de pony. En die kleintjes zijn vaak wel heel werkwillig!

Mijn mini is 85cm, zit al aan de ondergrens van de maat met spulletjes, veel is toch net te groot. Hoop volgendjaar een mooi karretje en tuig te kunnen vinden voor hem.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 06:31

Ik heb een paard van 1.56 (oké E-pony) en daarbij heb ik een mini shet van ca 80 cm. Dit gaat prima, het paard hapt er wel ooit naar, maar de shet is snel genoeg weg.

Als er één van de twee vaak slaat lijkt het me gevaarlijker. Tinker kan met slaan makkelijk het hoofd van de shet raken en als de shet slaat, raakt hij de benen van de Tinker.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:06

Wij hebben merrie (90cm) met veulen bij een tinker en haflinger lopen. Gaat prima hoor! Die kleintjes zijn vaak fanatieker dan de andere. :-)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:12

Shirley schreef:
Shetjes zijn razendsnel en superslim, dus de schade zal wel meevallen ;)

Mijn ervaring is wel dat pony's toch graag met soortgenoten van ongeveer dezelfde grootte staan, dat vergemakkelijkt het knabbelen :D

Een grote shet geen optie?
Denk dat die combinatie beter uitpakt en jij hoef je wat minder zorgen te maken over de kwetsbaarheid :(:)

Het klopt wel dat groomen bij de paarden onderling van dezelfde grootte makkelijker is, maar ze kunnen het wel. Mijn paard knabbelt bij mijn mini shet op de hals,mijn mini shet knabbelt dan voor op de borst bij mijn paard.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:34

wat precies zoek je in een shet?
kleur ed
hoogte weet ik al, dan kan ik je helpen zoeken

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:38

Nou ik moet je wel vertellen, ik heb mijn Hafinger mijn shetlandertje al zien optillen aan de manenkam. Dat was echt een naar gezicht. Maar shetlief had er geen last van, geen wonden oid. Hij werd alleen maar even letterlijk op zijn plek gezet!
Ze stonden naast elkaar te eten en Haflinger besloot dat het alleen voor hem was, pakt shetlander in de manenkam, tilt hem op. draait om en laat hem weer los. Ik heb hem zelfs op film staan, maar ziet er wel zielig uit voor shetje!! Dus een maat groter zou misschien iets eerlijker zijn.
Mijn shetlander laat echt over zich heen lopen, is veel te lief en te onderdanig. Komt niet voor zichzelf op. Gelukkig gaat het verder echt super goed tussen die twee!
Maar perfect is het niet. Ook met kroelen niet dat hoogte verschil.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:50

Mijn tinker merrie van 1.55m staat samen met onze 3 shetlanderruinen van rond de 90 cm hoog. ze is wel de baas, maar het gaat prima. Nooit wonden of zo.
Als zij ligt staan de heren er vaak rondom heen. Net sneeuwwitje en de 3 dwergen :D

Voor shetten van 90 cm en groter is wel meer verkrijgbaar en je kan er makkelijk wat mee doen, wat EliseXJoelle al aangeeft.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:02

Zal best gaan maar koop dan een niet te rank exemplaar, een leuke shetje van 80/85 cm kan ze ook nog mee kriebelen. Zorg voor plekje waar de shet alleen even onderdoor kan in het begin.

Hou er wel rekening mee dat ze vanaf begin af aan af en toe alleen meeneemt. Anders plakken ze wellicht zo aan elkaar dat het vervelend wordt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:07

Hier 2 shetten icm 2 lompe Tinkers. Geen probleem hoor ;) Mijn shetten zijn wel groter en zwaarder gebouwd. Ze zijn zo'n +1 m groot. Mijn Tinkerruin loop regelmatig wel eens achter de shetruin aan, maar dat is nou eenmaal kuddegedrag. Paarden drijven elkaar constant. Verder zie je ze ook lekker met elkaar kroelen regelmatig. Wel moet ik zeggen dat ze voorkeur hebben voor hun rasgenootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:30

Hier staan op het moment 2 tinkers waarvan 1 een veulen heeft en een shetlander bij elkaar.
Gaat prima, ondanks dat beide tinkers best lomp zijn en eentje zelfs aan een oog blind is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:15

als je er een met een beetje brutal en vinning karakter uitzoekt kan dat prima.
Als de Shetlander bang aangelegd is heb je mogelijk een probleem. Maar een béétje Shetlander laat zich echt niet zomaar onder de voet lopen hoor.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:51

Dan moet je er natuurlijk wel aan denken om foto's te posten van als ze lekker gaan kroelen :D

babzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:57

Bij mijn verszorg paarden staat er een mini shetlander bij een klein paard en het gaat allemaal goed. Dus ik denk dat een tinker met een shetlander ook makkelijk moet gaan :P

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:02

Mijn paard, 1.65 loopt ook met twee shetlanderd van 80 cm. Gaat hartstikke prima. Heb alleen voer gedeelte apart de shetjes kunnen daar onder draad lopen en grote blijft dan achter draad soort ontsnappen ook, maar mijn shetlanders zijn meer de baas. En omver lopen nog nooit zien gebeuren.