Merrie kan geen vrienden maken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Merrie kan geen vrienden maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:35

Wie weet de gouden tip...

Ik heb een 5 jarige merrie,
Zelf gefokt en heeft altijd in een kudde gelopen.
In het begin kon ze vrijwel met alle paarden.
In de loop der jaren is de kudde waar ze altijd in stond uit elkaar gevallen.
Er zijn paarden verhuisd en een overleden.
Ze staat nu met 2 andere ruinen van haar leeftijd.
Ze laat ze met rust maar zodra er 1 in haar buurt komt slaat ze die meteen weg.

Ook in de stal of poetsplaats als er een paard of pony langs loopt word ze woest en moet er altijd bij staan voordat ze er 1 schopt.
Als ik er naast sta en een brul geef etc kijkt ze boos maar slaat niet.
Ze maakt gewoon geen vrienden.
Wie herkent dit en wat kan ik hier aan doen?
Gr marjolein

Anoniem

Re: Merrie kan geen vrienden maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:42

Dit kan hormonaal zijn, sommige merries reageren nogal heftig. Je zou de da eens onderzoek kunnen laten doen naar haar hormoonspiegel mocht je het echt hinderlijk vinden.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:35

Ik ken ook een merrie die absoluut geen andere paarden in de buurt kan hebben, op wei slaat ze erna en ook met poetsen. Onder het zadel is ze gewoon lief naar andere paarden. Ik weet dat er bij dit paardje verder niet zoveel aan wordt gedaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:35

Mijn merrie heeft ook zulk gedrag vertoond (alleen dan nog wat erger) en dat was idd hormonaal dus dat eens laten nakijken kan nooit kwaad. Hoe is het met haar hengstigheid, komt die normaal, en hoe reageert ze dan?

Merrielief is hier ondertussen volledig genezen maar is nog steeds een eenzaat. Ze is in de kudde superdominant: ZIJ is baas en niemand anders! En de anderen mogen niet in de buurt komen want dan valt ze gewoon aan. Kan ze niet verdragen.
Er is nu sinds kort een nieuw paard in haar kudde, die heeft ze een beetje als beschermeling genomen en daar is ze dikke maatjes mee. Maar dat is echt de eerste keer in 2 jaar tijd dat het eens met een ander paard klikt. Deze ruin is continu bij haar.
Maar toch, als ik, baasje dus, eraan komt mag ruin maken dat ie weg is. Andere paarden in baasje haar buurt duld ze ook niet, als het uit initiatief uit de paarden komt tenminste. Als ik zelf naar een andere toega om iets te zeggen houd ze zich koest.
Gevalletje dominant dus... En zij is in de omgang idd een superleuk braaf paard, zolang je haar onder de duim houdt. Geef haar een vinger en ze pakt je hele arm

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:41

Ik stip even.

Het verhaal van xLes had door mij geschreven kunnen zijn. Nu ik mijn paard verhuisd heb ik ze dikke maatjes met een pony ruin, maar hiervoor had ze geen enkel vriendje of vriendinnetje terwijl ze toch zeer ruime keuze had. Ook de mijne is in de omgang een ontzettend lief en braaf paard.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:56

Haar hengstigheid komt normaal,
Geen rare dingen.
In de omgang ook een super braaf paard.
Ze had 1 beste vriend die kon echt alles doen zonder dat ze ook maar 1 been optilde.
Die is helaas afgelopen zondag verhuisd.
Maandag is daarvoor een nieuw paard voor in de plaats gekomen en lopen nu met ze 3e.
Het gaat goed zolang de andere 2 uit haar buurt blijven.
Ze is zeker een dominant paard maar daarintegen ook enorm onzeker.
Ik maak me er wel een beetje zorgen om, ze moeten namelijk met ze 3e van de winter de paddock op.
Dit gaat echter niet als ze zo blijft schoppen daar is de ruimte in de paddock te klein voor.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:58

Ik zelf merk bijna niet als ze hengstig is, ik zie het pas als ik door de gang loop en ze begint van elk paard te pissen.
Dan is ze naar andere paarden iets beter te pruimen.
Maar dat is maar een paar dagen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:02

Zijn er geen andere paarden nog waar ze bij zou kunnen? dus andere paarden naast die 2 ruinen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:12

Als nog zo kort geleden haar paardenvriend is vertrokken, dat is het toch logisch dat ze niet meteen een nieuwe heeft? Hoe doe jij dat als je vriendengroep uit elkaar valt? Juist, je treurt eerst een poosje. En trouwens, niet ieder paard wordt je vriend toch? En dat kost ook tijd...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:25

Het probleem ligt niet bij die 2 ruinen het probleem ligt bij mijn merrie,
Ze schopt letterlijk alle paarden,
Niks en niemmand is haar vriend.
1 van de 2 ruinen staat sinds het voorjaar er bij die kan ze ook nog niet erg uitstaan.
Een andere groep maakt niks uit het probleem blijft dat ze schopt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:30

Nou je vertelde net dat er 1 paardje was waar ze wel goed mee kon, alleen dat die dus is verhuist. Ik bedoelde dus meer of er op stal nog paarden waren waar ze nog niet bij had gestaan, misschien dat er nog wel ergens een ander vriendje rondloopt, maar dat je dat niet weet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:43

3 paarden is ook een onhandig aantal, dan is er vaak eentje die het buitenbeentje is.

Is er geen merriegroep op stal waar ze bij kan, dat is voor sommige merries prettiger dan bij ruinen staan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:51

Als haar vriend net verhuisd is dan is het ook niet zo verwonderlijk :-)

Wij hebben ook zo'n merrie, die kan (kon) met niemand. Toen ze nog bij ons stond had ze geen echte paardenvrienden. Haar beste vriend was de stalkat, die zat bij haar in het raam en zo zaten ze samen naar buiten te kijken. Later was er ook nog een andere kat die ook prima bij haar in de stal zat.

Ze staat nu op een pensioenadres in de merrie kudde. Daar was ze in eerste instantie ook alleen en heer en meester van de merrie groep. Nu staat ze er een jaar of 3 en heeft ze 1 goede vriendin die altijd dichtbij mag staan (en die haar ook tot de orde roept als ze te onaardig is tegen de rest).
De rest kan ook iets dichterbij komen, maar nog steeds niet van harte.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:07

Hier heb ik een groep van 3, fjorden merrie, shetlander merrie en een tinkerxwelsh ruintje.

De fjord is echt een hel voor andere paarden.
Ze moeten allemaal weg uit haar ruimte zodra ze er aan denkt want op andere momenten staat alles gewoon samen.
Maar zij moet als eerste aandacht, en zij wil als eerste eten en dan ook het liefst alle 2 de hooistapels claimen door heen en weer te rennen met dr oren in dr nek.

De shetlander kan over het algemeen met beide wel samen, die trekt zich dan ook eigenlijk niks aan van de fjord en doet alsof ze niks ziet en hoort en eet gewoon verder.
Dus die kan meestal gewoon doen wat ze wilt.

En de ruin valt echt overal buiten.
Hij mag vooral geen aandacht en geen eten.
Dus zorg ik ervoor dat de 2 hooistapels altijd ver uit elkaar ligt.
En zodra de fjord dan rustig bij 1 stapel eet dan kan hij ook gewoon eten.

Maar ze volgen de fjord overal, en kriebelen elkaar ook gewoon overal.
Staan vaak ook samen in de inloopstal alleen vaak staat de ruin er dan wel buiten of hij staat in de 2e inloopstal die naast de andere inloopstal staat.

Ik wil er heel graag een paardje bij en dan vooral een ruintje, maar dat lukt financieel nu niet.
Ik huur mijn eigen bak/weiland.
Maar goed de ruin en de fjord staan al 10 jaar bij elkaar, en de shet staat er nu 5 jaar bij dacht ik.
Eerder tot 10 maanden geleden altijd op pensionstallen gestaan en daar stonden ze altijd in grotere groepen dit ging prima, alleen mijn fjord was de leider.

En hoe mijn paarden ook doen, zonder elkaar kunnen ze ook niet want dan worden ze gek :p

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:21

Die ruin waar ze bij stond heeft ze vanaf veulen af aan al bij gestaan.
Ernaast in de box in de paddock en op de wei.
Ze konden niet zonder elkaar.
Wat je er ook bij zetten het ging niet goed,
Ze heeft vorig jaar zelfs een paard wat 20 cm groter en 200 kg zwaarder was het weiland uitgeschopt.
Het lijkt naarmate ze ouder word alleen maar erger te worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:04

Ja, dan is het logisch dat ze van slag is. Als ze al sinds veulen samen optrok met de ruin. Paarden vormen een hele sterke band met elkaar, ze kunnen ook echt rouwen als er eentje weg valt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:17

Tuurlijk snap ik dat ze niet lekker in haar vel zit,
Maar toen de ruin er nog wel was deed ze dit gedrag ook of je er nu 1 of 2 paarden in de kudde bij zetten.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:58

Hier ook zo'n merrie als die van xLes. Ze heeft zelfs, nu ze een kind heeft, de meest dominante ruin waar ze eerst respect voor had, de wei uitgejaagd :oo Nu staat ze dus alleen met haar kind maar als die gespeend wordt blijft ze alleen over. Gelukkig is dat van korte duur want ze is weer dragend. Hopelijk een merrietje, dan kan deze erbij blijven lopen