Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
speurneusc schreef:toch zweepje erbij, niet om te slaan maar om voorwaarts te houden, eerste lopen zweepje je links achter je af en toe aan tikken om te versnellen en even om te laten weten dat ie er is. Paar x richting klep lopen in vlot tempo, niet afremmen en er gewoon een volte voor draaien, net langs de klep, dit paar herhalen en dan een keer rechtuit en op de klep, niet erin gewoon vlot tempo op de klep stoppen, en dan achteruit weer lopen cirkels draaien voorde klep in tempo zakt het tempo zweepje even kriebelen om vlotter te laten lopen, dan weer ri. klep. paar x op de klep en er af.
Dan weer cirkels lopen in vlot tempo. Dan ineens rechtuit en in zelfde tempo trailer in, niet langzamer nix zeggen niet omdraaien en kijken gewoon lopen, in de trailer zo gauw als ie stilstaat er weer af.En buiten flink belonen, eventueel appeltje erbij. Wegzetten paar uur later weer en dan op laatst wat langer laten staan.
Caroline52 schreef:Hoe vaak heb je het met druk op het halster geprobeerd? Want als hij steigert moet je eigenlijk doorgaan daarmee want dat is stout... En uit balans brengen door zijn hoofd heen en weer te houden? Longeerlijn achter z'n kont? Is het angst of onwil?
Caroline52 schreef:Vindt het allereerst onwijs knap dat je hem niet er in slaat en zo lang vol hebt gehouden... Balen dat het niet lukt. Misschien onzin maar voet op tillen en naar voren blijven zetten? Eten geven in de wagen? Vooral blijven proberen lijkt mij...
dushishoeve schreef:Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.
nikysa90 schreef:Goed volgehouden zonder slaan! Super! Ze moeten het toch uiteindelijk zelf doen. Sandra van den Heuvel erbij halen. 2Moons. Hoe langer je nu zelf doorploetert, hoe meer je het negatieve bevestigd.
nikysa90 schreef:dushishoeve schreef:Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.
Omg, dit bestaat nog?!?
C_arola schreef:nikysa90 schreef:Goed volgehouden zonder slaan! Super! Ze moeten het toch uiteindelijk zelf doen. Sandra van den Heuvel erbij halen. 2Moons. Hoe langer je nu zelf doorploetert, hoe meer je het negatieve bevestigd.
Mee eens, ik zou geen hulpmiddelen erbij gaan halen zoals een touw achterlangs, laat staan de andere 'tips' die ik hier voorbij zag komen want het is de bedoeling dat je paard er zonder hulpmiddelen op gaat en mijn ervaring is, hoe meer je erbij gaat halen, hoe meer je steeds vaker nodig hebt. Sommige paarden lopen alleen een trailer op met voer, als je dat prima vindt kun je dat proberen.
Zelf denk ik dat goede, deskundige hulp die mee kijkt met jou en je paard je veel verder kan brengen.
Ik ken echt alle trucs in het boekje. Zoals ik al zei: eerste paard ooit waar het niet gelukt is. Met dit paard werk ik samen met iemand anders (prof) die hem geleerd heeft met zijn angst te dealen. Het is een beetje een apart paard helaas. Vandaag was echt bizar voor mij. dushishoeve schreef:Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.
Ineke2 schreef:Ik zou proffesionele hulp erbij halen in de vorm van 2 moons of Annemarie van Toorn.
Heftruck met strobaal... Hoe verzin je het zeg...
TerraHowrse schreef:dushishoeve schreef:Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.
Ik ben het hier wel mee eens.![]()
Kan je misschien zien als zielig maar ik vind van niet. Niet zeiken maar meewerken. Iedereen is tegenwoordig meer van het ''oh wat zielig hij is bang'' maar ze hebben gewoon te luisteren.
Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.
TerraHowrse schreef:Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.
Hilary schreef:TerraHowrse schreef:Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.
Als ik dat bij de mijne had gedaan, denk ik dat ik ze nu alleen gesedeerd nog zou kunnen vervoeren. Of terwijl ze bevend als een rietje in de trailer staan onderweg. Mijn ruin loopt zonder begeleiding de trailer in, mijn merrie heeft een klein zetje nodig, maar staat dan ook.
Tuurlijk zijn er paarden die af en toe even duidelijkheid nodig hebben; dat die er niet opgaan is er dan ook vaak met veel liefde en geduld door de eigenaar ingetraind (trekken aan het touw, nee, hij wil niet, touw weer los, nog een keer, enz.). Maar longeerlijnen erachter, of strobalen op de heftruck om te duwen hoef je bij mij echt niet mee aan te komen. Leuk als je dan straks ergens op locatie staat, in het bos ofzo. Moet je dan naar de dichtstbijzijnde boer om z'n shovel en een strobaal te lenen?