buitenritten Castricum en waar/wanneer naar het strand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam79

buitenritten Castricum en waar/wanneer naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:46

Graag zou ik nog een keertje met mijn eigen friese merrie van ruim 20 jaar naar het strand willen. Maar waar? En wanneer mag dat? :o

In september (nee, niet in oktober...) staan mijn ouders een tijd op de camping in Castricum. Ik ben van plan mijn merrie daar voor een weekje mee naartoe te nemen. Nu ben ik op zoek naar de volgende ervaringen:

- wie weet er betrouwbare stalling/weidegang (betrouwbaarheid is het belangrijkst)? Is Stal Duinveldt wat?
- zijn er redelijk makkelijk aangegeven ruiterroutes rond Castricum?
- moet je een duinkaart ruiter hebben?
- wegens tegengestelde berichten op een aantal websites: waar mag je wél op het strand in die periode (waarschijnlijk wel voor 10 uur 's ochtends of na 19.00 's avonds) Schoorl o.i.d.?

Graag hoor ik wat van jullie! Lijkt mij zo geweldig! Vaak gereden op het strand van Terschelling, maar om het ook een keer met mijn eigen tuttelbel te kunnen meemaken zou ik geweldig vinden!

xxxmh

Re: buitenritten Castricum en waar/wanneer naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:48

Stal Kuijs in Castricum, daar staat mijn verzorgpaard ook.
Ik weet dat je een duinkaart moet hebben als je door het duin gaat, je kan er ook voor één dag kopen.

Routes weet ik niet want ben nog nooit met een paard het duin in geweest.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:57

Je hebt idd een duinkaart nodig. (Maar ik heb deze al 3 jaar, zo vaak een boswachter tegen gekomen maar er is nog nooit om mijn duinkaart gevraagt)
De routes zijn redelijk goed aangegeven. Maar je moet wel een goed geheugen hebben (meeste is rechtdoor maar af en toe ga je bijvoorbeeld naar links/rechts)

je mag na 7 uur savond op het strand.
In de ochtend weet ik eigenlijk niet (ga nooit zo vroeg)

Misschien kan je een weekje staan bij stal de wit. Geen idee of deze nog plekken vrij hebben.
Daar heb ik een jaar gestaan met mijn paard en is naast de duiningang oudendijk (heemskerk)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:30

Sochtends is voor 10u. Routes is best makkelijk, Castricum, Heemskerk en Johannashof staan zelfs onderweg aangegeven. Als je start bij johannashof kan je heel veel kanten uit en raak je niet zo snel verdwaald. Daar kan je overigens heel mooi je eventuele trailer parkeren, pannenkoeken eten of je paard stallen als je onderweg een pauze neemt. De weg naar het strand te paard is een stukje over de weg, er leidt namelijk maar 1 weg naar de zee.
Je hebt in principe een duinkaart nodig, het ligt aan jezelf of je dat risico wil lopen, als je een boswachter tegenkomt kan hij je beboeten.
Edit: en vergeet niet te genieten {:}
Edit2: er geldt bij en op het strand van Castricum wel een opruimplicht voor je mest, hou daar rekening mee als je gaat!

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:57

Parkeerplaatsen geschikt voor trailers, ruiterroutes en info over toegankelijkheid stranden is te vinden op de routeplanner.
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =243#stap4

Je kunt je route vooraf plannen en als kaartje printen of downloaden voor gps-apparatuur of smartphone.

Raadpleeg vooraf altijd even de getijdenkalender, zodat je weet wanneer het eb is. Een breed, hard strand is toch plezieriger om te rijden dan het zware mullere gedeelte.

Veel (paardrij-)plezier

Mirjam79

Re: buitenritten Castricum en waar/wanneer naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:53

Oh, super bedankt voor jullie reacties! Ik ga binnenkort even hier en daar heen bellen.

Dus je mag "gewoon" op het strand bij Castricum?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:28

Ik denk dat je hier de meest juiste informatie kan vinden: http://www.pwn.nl/consument/natuur/dena ... #goto_tab3 . Het gebied bij Castricum valt namelijk onder het PWN.

Verder zijn dit dus de toegestane strandtijden:
http://www.castricum.nl/recreatie/honde ... and_42729/ .

Ik zou als ik jou was wel de eerste keer alleen stappen, een paar jaar geleden was er een stuk met drijfzand en daar wil je echt niet in galop of snelle draf in terecht komen.
Dit jaar is er ook een paard in beland, alleen was dat een stukje noordelijker op het strand.

https://www.rtvnh.nl/nieuws/188391/drij ... nen-breken . Ik ken deze ruiter en ze is echt niet voor een kleintje vervaard. Ze rijdt heel vaak op het strand en kent het gebied daar eigenlijk goed.
Laatst bijgewerkt door Jet op 06-08-16 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:33

Mirjam79 schreef:
Oh, super bedankt voor jullie reacties! Ik ga binnenkort even hier en daar heen bellen.

Dus je mag "gewoon" op het strand bij Castricum?

ja vanaf 19.00 tot 10.00 uur de volgende ochtend :j
duinkaart kan je doen maar ik ben nog nooit gecontroleerd.
stalgenoten van mij ook niet (sta in Heemskerk met mijn paard)