Mijn pony, Eddy, is nu bijna 3 jaar bij mij. Eddy is altijd het blije ei van onze paarden, ondeugend en heel actief. Hij is een 3-jarige shetlander ruin. Al die tijd (afgezien van de eerste weken uiteraard) heeft hij samen met Chantal in de stal en weide gestaan. Een 22-jarige Haflinger merrie. Chantal en Eddy konden het altijd goed vinden samen. Sinds december dit jaar is er een 11-jarige Draver ruin bij gekomen genaamd Yardo. Yardo heeft het, in het begin, nooit goed kunnen vinden met Chantal. Wanneer Chantal bij hem kon komen beet ze hem direct. De situatie was toen, Chantal en Eddy samen in een stal en Yardo apart in een stal naast de stal van Chantal en Eddy. De stallen zijn gemaakt van hekken waardoor de pony's wel contact met elkaar konden hebben maar wel apart stonden. Eddy heeft al die tijd wel contact geprobeerd te zoeken bij Yardo, dit werd alleen nooit toegestaan door Chantal, ze was erg beschermend. Toen de pony's het goed met elkaar konden vinden hebben we ze ook samen gezet. Sindsdien staan ze altijd met z'n drieën op de weide/paddock en op stal (de stal is 20x4).
Anderhalve maand geleden begon Chantal heel erg af te vallen, de gebitsverzorger is toen geweest en heeft het gebit van Chantal weer in orde gemaakt. Er zaten grote haken achterin haar gebit waardoor ze (denken we) 2 weken nauwelijks iets heeft kunnen eten. Inmiddels is het gebit in orde en is Chantal weer aangekomen.
Afgelopen periode staan de pony's meestal in de paddock (20x40) en wanneer het veel regent op de stal (20x4)
Sinds ongeveer 4 weken wordt Eddy weggepest door Chantal tijdens het voeren. Ik heb het voer altijd op één plek gegeven. Sinds ik merk dat Eddy wordt weggepest voer ik op 2/3 plekken verdeeld over de paddock. Al staat Eddy 10 meter verderop te eten komt Chantal dreigend naar hem toegerend en jaagt hem weg waar zij vervolgens wel zelf gaat eten. Wanneer de pony's op stal staan jaagt Chantal hem ook constant op. Chantal hoeft alleen maar Eddy zijn kant op te draven en hij rent al weg.
Eddy is daarbij ook heel suf geworden, niet meer enthousiast en heel sloom. Wanneer ik met hem ga wandelen sjokt hij achter me aan. wanneer ik met hem wil vrijheidsdressuren reageert hij sloom en niet actief, hij doet zelfs geen moeite voor een snoepje. Met het mennen is hij wel actief, een blij ei en gewoon zichzelf.
Ik heb geprobeerd een zo duidelijk mogelijke situatie te schetsen, ik hoop dat ik alles heb verteld en anders mag daarnaar gevraagd worden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik heb nog geen dierenarts gebeld voor Eddy omdat hij er gezond uitziet, zover ik kan beoordelen geen pijn en het lijkt me dat een dierenarts dit niet kan beoordelen. Mocht het nodig zijn doe ik dit uiteraard wel.
dingogirl
Geplaatst: 31-07-16 22:35
zou het kunnen zijn dat hij moe is door het opjagen? misschien kan hij niet rustig liggen buiten of op stal. een paard moet ook af en toe kunnen liggen slapen om echt uit te rusten. ik heb dit ook gehad met twee jonge paarden die bij elkaar stonden. 1 werd constant opgejaagd omdat de andere wilde spelen en dollen. de eerste kreeg dus niet genoeg rust. hij was voor een 2 jarige sloom en te rustig. rende nooit of deed nooit eens gek. ik heb ze apart gezet en gezorgd voor extra dik stro in de stal zodat hij zeker ging liggen. na een weekje voor zichzelf was hij weer nieuw. lekker bokken en rennen en gewoon actief. vanaf toen mochten ze af en toe samen en ook dagen apart zodat ieder zijn rust kreeg.
ik zou ze een tijdje apart zetten buiten en op stal. en dan kijken of je shetlander blijer en actiever wordt.
Hilary
Geplaatst: 31-07-16 22:40
Dat lijkt mij een logische verklaring. Kun het in de stal en in de paddock zo regelen dat je voor de Shet een apart hoekje maakt waar hij zelf in en uit kan? Je kunt daar dan ook extra hooi neerleggen. Onze Shet kan in haar eigen stal gaan staan als ze dat wil; in de deuropening hangt een touwtje waar zij wel onderdoor kan, maar de andere pony's niet.
Christiene
Geplaatst: 31-07-16 22:42
de shet s nachts apart weer met zon hek er tussen, dan kan die dan zijn rust hebben. als hij echt steeds opgejaagd word heb je hem alleen maar gestresst en steeds aan het weglopen voor de merrie.
Misschien is die moe om steeds verdreven te worden, en dus niet tot de rust en ontspanning komt en constant uit de comfort zone is. Zou ze een tijdje uit elkaar halen en kijken wat er gebeurt en of die opklaart.
Zou idd goed kunnen dat hij moe is. Paar weken geleden toen het zoveel regende was de wei hier vrij nat. De veulens gaan daardoor bijna niet liggen en zeker niet languit om te slapen. Stonden er ook zo suf bij met het hoofd aan de grond. Zijn dan gewoon te moe omdat ze niet kunnen slapen. Grote kans dat jouw shet ook niet de kans krijgt of niet durft te gaan liggen waardoor hij erg moe is. Zou hem idd apart zetten in de nacht zodat hij gewoon kan gaan liggen 's nachts.
ElineGC
Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-16 12:58
Bedankt voor de reacties!
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik heb Eddy vanmorgen in een andere wei gezet. Voor in de stal zal ik het achterste stukje afzetten zodat hij daar zijn rust kan vinden. wormkuur is op tijd gegeven.
Wat zou de reden kunnen zijn van de gedragsverandering van Chantal. Ze hebben altijd samen gestaan en nu ineens gaat het niet goed?
Voernijd na het incidentje met haar tanden? Kan pas opkomen als ze het gevoel heeft beperkt te kunnen eten. (Dit heeft mijn paard ook, 24/7 op de wei is alles koek en ei, op de paddock daarentegen..)
Christiene
Geplaatst: 01-08-16 13:13
SheeNegro schreef:
Voernijd na het incidentje met haar tanden? Kan pas opkomen als ze het gevoel heeft beperkt te kunnen eten. (Dit heeft mijn paard ook, 24/7 op de wei is alles koek en ei, op de paddock daarentegen..)
Die kans is vrij groot. Kans is ook aanwezig dat je merrie de andere pony 'claimt'. Mijn merrie had van allebei een handje; jarenlang te weinig ruwvoer gehad (bij haar vorige eigenaar) waardoor ze dus elke spriet hooi met hoef en tand wilde verdedigen. Inmiddels is ze er (na een jaar ongeveer) achter dat het hooi nooit op raakt. Ze is nu een stuk rustiger en makkelijker naar de andere paarden (met name de Shet, want die was haar pispaaltje).
Eddy staat nu in een andere weide, ook heb ik in de stal een stuk afgezet voor hem. Yardo, de draver, heeft hem vanmiddag heel gemeen in z'n nek gebeten toen Eddy wou drinken. Die doet dus ook gemeen..
Kan het ook misschien zijn dat Eddy toch niet helemaal in orde is en daardoor kwetsbaarder lijkt voor de andere paarden? Ze voelen misschien dat hij 'zwakker' is of niet goed in zijn vel zit en dat hij zich makkelijker laat doen of onderdaniger opstelt... Aangezien beide paarden gemeen doen tegen hem.