Vrachtwagen B rijbewijs ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Vrachtwagen B rijbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 08:38

Tijdens mijn zoektocht naar een trailer kwam 'k op dit zoekertje uit:

http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 426430.htm

In hoeverre is zo'n vrachtwagen (B-rijbewijs) eigenlijk écht geschikt om twee paarden te vervoeren? Ik dacht gelezen te hebben dat je qua kilo's toch met één paard eindigt.

Bedankt!

HiFive5

Re: Vrachtwagen B rijbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:42

je hebt juist gelezen :j je kan nooit 2 paarden vervoeren met een B rijbewijs.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 08:48

Ah zoals 'k al dacht dus. Jammer dat het toch zo geadverteerd wordt, hoewel twee shetlanders of B-pony's, zijn er natuurlijk ook twee ;)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:51

Dat klopt :j 2 shetjes zal je wellicht wel mogen vervoeren. Het zijn tenslotte ook paarden. Er zijn heel veel verkeerde advertenties op de markt. Goed dat je je van te voren informeert, zo voorkom je teleurstellingen :-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:00

Wij hebben er ook een te koop staan, met erbij dat het laadvermogen 900 kilo is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:07

met b rijbewijs zou je wel eens 2 paarden mogen vervoeren, ligt er helemaal an wat het maximaal gewicht van de veewagen is en wat de paarden wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:46

Als je er 2 wil vervoeren, ga dan voor je BE.
Vaak hebben ze de laadruimte maar niet het laadvermogen. Voor 2 volwassen paarden reken je best gemiddeld 550/paard. Dat geeft 1100kg laadvermogen dat nodig is.
MAAR van die 1100kg moet je jouw gewicht, dat van je passagier, de zadels, hoofdstellen, hooinetten, waterbakken etc etc ook nog aftrekken. Als je 800kg overhoudt krijg je er dus nooit 2 paarden in. Dat vergeten veel mensen.

Deze voertuigen worden vaak gewogen met alleen de opbouw, zonder de matten erin, tussenschot etc én met een bijna lege naftbak. 50L benzine is 50kg...

Ik had eentje met op papier 1400kg laadvermogen. Bleek ie na een controle op de laadbrug plots maar 275kg te mogen laden. Daar passen zelfs mijn 2 shetjes niet in...
Ding vliegt dan ook buiten, heb een jeep gekocht die 2800 mag trekken. Nu nog een trailer en deze maand mijn BE afleggen. Dure les geweest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:56

Ja, ik wil eigen geen vrachtwagentje kopen hoor! Liever een trailer :) maar kwam het tegen en vroeg me af of je er dan echt twee paarden mee mocht vervoeren.

Heb nu een leuke anderhalfpaards trailer gezien, maar moet nog uitvinden of onze auto (Opel Zafira) deze mag trekken... ingewikkeld gedoe :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:07

Wat je auto mag trekken staat op het kentekenbewijs. En dan gaat het om wat er werkelijk achter hangt! Dus als de TMM van de trailer 1500 kg is, maar je gaat 'm tot 1200 kg belasten en je auto mag 1200 trekken, dan mag dat.
Hou er rekening mee dat met alleen B je wél met de TMM (van auto en trailer) moet rekenen, niet met het daadwerkelijke gewicht van wat je zult gaan trekken, als het gaat om of je in totaal onder de 3,5 ton blijft. Dus als de TMM van de trailer 1500 kg is, mag die van je auto niet meer dan 2000 kg zijn. En ook dat staat op het kentekenbewijs (leeggewicht plus laadvermogen even optellen)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-07-16 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:07

Wij hebben ook een B vrachtwagen, zijn maar héél weinig vrachtwagens die 2 paarden mogen vervoeren. Laadvermogens verschillen onderling ook nog heel veel. Wij mogen ook een dikke 900 kg laden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:09

Ibbel schreef:
Wat je auto mag trekken staat op het kentekenbewijs. En dan gaat het om wat er werkelijk achter hangt! Dus als de TMM van de trailer 1500 kg is, maar je gaat 'm tot 1200 kg belasten en je auto mag 1200 trekken, dan mag dat.
Hou er rekening mee dat met alleen B je wél met de TMM (van auto en trailer) moet rekenen, niet met het daadwerkelijke gewicht van wat je zult gaan trekken, als het gaat om of je in totaal onder de 3,5 ton blijft.

Die "tot 1200 kg belasten", dan bedoel je toch gewicht van de trailer zelf + gewicht van je paard (+ evt spullen)?

Ik voel me echt blond maar snap geen snars van al die gewichten en TMM's :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:17

Er spelen twee dingen:
a) mag jij met jouw rijbewijs de combinatie besturen?
b) mag de auto de aanhanger trekken?

Voor a) is maar één regel: als je geen E hebt mag de toegestane maximale massa van auto + tmm trailer niet boven de 3500 kg komen. TMM Zafira is ca 2100 kg (beetje afhankelijk van uitvoering), dus TMM trailer mag niet hoger zijn dan ca 1400 kg.
http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Bij b) geldt dat het werkelijke gewicht niet hoger mag zijn dan wat de auto mag trekken. De tmm van de trailer mag wel hoger zijn dan het trekgewicht van de auto zijn maar het werkelijke gewicht van trailer en inhoud niet. Dit heeft verder niets met rijbewijs te maken.

Een Zafira is een prima trekauto zolang je er geen zware vrachten mee wilt trekken. Trekgewicht is namelijk 'maar' een 1200-1300 kg (afh. van uitvoering).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:21

Rex Rolfo: thanks!! Een stuk duidelijk al :)

Enige waar 'k nog een beetje mee worstel: TMM trailer... is dat dan gewicht trailer + paard? Of enkel gewicht van de lading (paard)?

Samengevat zou de Zafira dus wel mogen trekken, op voorwaarde dat trailer + paard niet meer wegen dan 1200-1300 kg?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:25

tmm = toegestane maximale massa. Dat is het gewicht van de aanhanger / trailer zelf plus laadvermogen. Idem bij de auto: gewicht van de lege auto + laadvermogen = tmm auto. Een trailer die 700 kg weegt en waar je tot 900 kg lading mee mag vervoeren heeft een tmm van 1600 kg.

Die trailer mag je achter de Zafira hangen onder voorwaarde dat de chauffeur BE heeft (tmm Zafira van ca 2100 kg + 1600 is namelijk meer dan 3500 kg), ook al ga je met een lege trailer rijden!

Solleke_Noah schreef:
Samengevat zou de Zafira dus wel mogen trekken, op voorwaarde dat trailer + paard niet meer wegen dan 1200-1300 kg?

Klopt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:31

Bedankt! Duidelijk :) maar eens gaan rondkijken dan voor trailers die passen. Vervoer zou voornamelijk om één ijslander gaan dus geen zwaargewicht :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:43

Solleke_Noah schreef:
Bedankt! Duidelijk :) maar eens gaan rondkijken dan voor trailers die passen. Vervoer zou voornamelijk om één ijslander gaan dus geen zwaargewicht :)

Wij hebben vorig jaar een Heja ponytrailer gekocht. Leeg gewicht 520 kg, laadvermogen 780 kg dus tmm 1300 kg. Hier staan onze 2 ijslanders (samen max 700 kg) goed in. En met onze Renault Megane er voor is een E rijbewijs ook niet verplicht.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:47

Jammer maar helaas, twee paarden op zo'n ding laten kan bijna nooit. Ik heb er hier eentje staan, waar 2 paarden op passen en doordat het een C is die teruggekeurd is, kan het ook geen kwaad. Maar ik doe het niet, want ik heb maar 1 paard te vervoeren per keer.

900 kg ongeveer houden we over, wagen is gewogen met bestuurder, volle tank en volledige opbouw. Daar kan je dus gerust een paard + materiaal + passagier in vervoeren. Maar twee is wettelijk gewoon niet ok.

Ik verkoop de mijne omdat ik hem op een jaar tijd een keer of drie gebruik, dus als iemand interesse heeft hoor ik het graag :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:55

vilheide schreef:
Solleke_Noah schreef:

Wij hebben vorig jaar een Heja ponytrailer gekocht. Leeg gewicht 520 kg, laadvermogen 780 kg dus tmm 1300 kg. Hier staan onze 2 ijslanders (samen max 700 kg) goed in. En met onze Renault Megane er voor is een E rijbewijs ook niet verplicht.

Zet m voor de grap eens op de weegbrug. Dan weet je tenminste zeker of theorie en praktijk overeen komen. Een lege trailer wil namelijk nog wel eens zwaarder zijn dan het leeggewicht. Door de matten, tussenschot, eventuele zadelkamer enz.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:52

Rex_Rolfo schreef:
vilheide schreef:

Zet m voor de grap eens op de weegbrug. Dan weet je tenminste zeker of theorie en praktijk overeen komen. Een lege trailer wil namelijk nog wel eens zwaarder zijn dan het leeggewicht. Door de matten, tussenschot, eventuele zadelkamer enz.

Maar al zou de trailer leeg 600 kg wegen dan hou ik nog voldoende laadvermogen over voor mijn 2 ijslanders. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:03

Ik zag onlangs een nieuwe 2paards trailer met een laadvermogen op papier van 1079kg. Krijg je ook geen 2 kwpn'ers op hoor :+

En dan is het op papier idd vaak mooier dan in realiteit. Alleen al daarom heb ik eentje gezocht met laadvermogen van 1500kg. Zelfs al weegt ie 200kg meer dan op papier, mijn 2 kerels kunnen er veilig op. Maar dan zit je gelijk in de zwaardere MTM'S en heb je meer nodig dan een gewone auto.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:27

Om er niet speciaal een nieuw topic over te openen, iemand ervaring met de Hotra Polyester trailer (anderhalf paards)

Aanrader of niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:23

Geen ervaring mee maar omdat ik wel benieuwd ben schop ik dit topic even omhoog :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:40

@vilheide; de meeste trailers zijn wel meer dan 80kg zwaarder dan wat er op de papieren staat.......

Dingen die niet zelden tot nooit meegewogen worden bij typegoedkeuring:
- reservewiel
- vloerrubber
- laadkleprubber
- trapbescherming
- tussenschot
- borst en bilstangen
- zadelkamer

Dus dat tikt aardig door. De mijne heeft een afwijking van een kleine 200kg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:03

HiFive5 schreef:

Nooit is een woord om voorzichtig mee om te gaan ~~}>
Er zijn auto's waar je twee paarden (gemiddeld gewicht, tot max 600 kg) in kunt laden en toch onder de 3500 kg blijft (B-rijbewijs), maar die zijn zeldzaam en prijzig en het kan ook eigenlijk maar net. Dan heb je het over bijvoorbeeld Renault Master die speciaal daarvoor is gebouwd vanaf fabriek, want alles wat omgebouwd wordt naar paardenvervoer is zwaarder. Het lastige van die dingen is dat je echt kilo's moet tellen, dus niet zonder nadenken 2 paarden, 2 mensen en alle bijbehorende zooi mee kunt nemen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:06

Waratje schreef:
HiFive5 schreef:

Nooit is een woord om voorzichtig mee om te gaan ~~}>
Er zijn auto's waar je twee paarden (gemiddeld gewicht, tot max 600 kg) in kunt laden en toch onder de 3500 kg blijft (B-rijbewijs), maar die zijn zeldzaam en prijzig en het kan ook eigenlijk maar net. Dan heb je het over bijvoorbeeld Renault Master die speciaal daarvoor is gebouwd vanaf fabriek, want alles wat omgebouwd wordt naar paardenvervoer is zwaarder. Het lastige van die dingen is dat je echt kilo's moet tellen, dus niet zonder nadenken 2 paarden, 2 mensen en alle bijbehorende zooi mee kunt nemen.

Klopt, wij zijn ook voor een B rijbewijs aan het kijken maar is inderdaad lastig qua gewicht omdat je altijd moet uittellen