Wij willen álles weten over Ameland!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felinehoi

Wij willen álles weten over Ameland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:32

Hoi allemaal!

Het weekend van 12-14 augustus ga ik samen met nog iemand voor de Penny naar Ameland toe. Ik werk voor de penny als reporter maar doe ook extra dingen, en samen met Chris een vrouw die voor het blad werkt mogen wij dé Penny-trail uitzetten op Ameland. Misschien kennen sommige van jullie de Veluwe-trail al, een trektocht van 200km over de Veluwe heen. Nou die gaan wij uitzetten over Ameland in naam van de Penny en dit wordt dan de Penny-trail! Maar dan net even wat anders:

Zoals veel waarschijnlijk wel weten is de film Penny's Shadow op Ameland opgenomen, en daarom ook is dat eiland uitgekozen. Het wordt geen trektocht, omdat het ook met de huur paarden te doen moet zijn die het eiland heeft. Er wordt dus 1 stal uitgekozen, of meerdere, waar je paarden kan huren, maar ook waar je je eigen kan zetten, en daar moeten de routes langs gaan. Het worden dus dagtochten over heel het eiland heen. We moeten er minimaal 3 hebben. Door alle dagtochten gedaan te hebben moet je eigenlijk heel het eiland gezien kunnen hebben. De mooiste routes, maar ook de highlights van Ameland zoals de vuurtoren, en als het kan plekjes waar je met je paard kan lunchen!

Aangezien dit in 3 dagen gedaan moet worden, wij gaan 3 dagen daar paardrijden en met de auto touren om te kijken wat nou de beste routes zijn etc etc gaat er véél voorbereiding aan vooraf omdat 3 dagen erg kort zijn om dat allemaal op het eiland uit te zoeken.

Ik ben alleen nog nooit op Ameland geweest, en op internet kan je natuurlijk ook niet álles op zoeken. Dus mijn vraag aan jullie (mensen die eerder op Ameland zijn geweest of daar zelf wonen)

- Wat zijn nou DE mooiste routes om met je paard over te gaan?
- Wat zijn de hightlights van Ameland die je op de rug van het paard kan zien (dit had ik zelf gevonden: de vuurtoren, de pennys shadow set, robbenbank vanaf het strand zien, de zonnepanelen, duinpannen door koeien??? , .....)
- Wat is voorderest nog écht heel tof om te doen na het paardrijden (dit had ik zelf gevonden: paarden stoelendans, wanneer de boot het water wordt gelaten door de paarden, .....)
- Zijn er restaurantjes / cafés waar je je paard kan neerzetten en dan kan eten (ik kon hier echt niks over vinden, wel wat plekken gevonden met ruimte om als dit plan echt een toeristen trekker wordt er ruimte is om paddocks of stands te bouwen naast de cafe's, ik vond deze : het pannenkoekenhuis vlakbij de vuurtoren, plaza 't kruuspunt bij de rotonde van ballum, pizzaria de branding in buren, Restaurant 't Koaikershuus bij de kooiplaats, .....)
- Op welke stranden mag je wel en niet komen in welke periode? ( ik las dat je niet op de badstranden mocht komen maar welke zijn dat precies )

Het zou bijvoorbeeld tof zijn als je met het paard over het stuk strand kan gaan waar die paarden die boot altijd te water laden, of bijvoorbeeld het schelpenstrand (?) of het strand waar je kan wadlopen, kan je daar ook overheen met je paard? Vanaf een stuk strand zou je de robbenbank moeten kunnen zien, waar is dat precies en mag je daar ook met je paard overheen? Is er een stuk strand waar het veilig is om te zwemmen met paarden? Het zou ook leuk zijn om 1 dagtocht over de oost kant van het eiland te doen, mag je daar komen? zo ja zijn er ruiterroutes?

Het gaat in dit topic echt vooral over de routes, dus graag geen vragen over hoe dat gedaan wordt met de huur paarden etc etc want daar ga ik niet over.

Dit wordt dus namens het Penny Magazine gedaan, ik heb toestemming van hun om dit op bokt te vragen ivm eventuele geheimhouding van het project.

PS als er foto's of iets zijn, een printscreen van google maps ameland met een pijltje over welk deel je praat zou dat erg handig zijn!

J30d

Re: Wij willen álles weten over Ameland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:45

Hee mijn nicht woont op Ameland en haar paard Polly zat ook in de fil penny's shadow miss een idee om haar te vragen ? Stuur me ff n pb en dan geef ik haar insta en kan je het haar vragen☺️

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:47

Ik ben wel behoorlijk bekend op Ameland maar weet niet of er stallen zijn waar je zonder begeleiding een paard mee kan krijgen.
Wat ik wel weet is dat je bij Rijstal de Blinkert een goede verzorgde rit langs de mooiste plekjes kan maken. Wellicht is dit voor jullie een idee om eens met een van de begeleiders van De Blinkert een rit te maken om op goede ideeën te komen.

Dierenwelzijn is daar goed in orde, veel paarden die voornamelijk buiten leven en doordat ze zo ruim in het aantal paarden zitten krijgen de paarden tussendoor ook voldoende tijd om bij te komen op een weiland. Daar letten ze goed op.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:48

Ik zou zeggen google de lange dûnen.
Dan kun je veel informatie krijgen. En heel veel leuke plekken op ameland

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:23

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:58

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:25

Helaas, de ruiterpadden zijn niet aansluitend over het hele eiland. Je zult dan dus over de badstrand moeten en die zijn verboden van 07.00 tot 19.00. Restaurants waar je paard bij kunt zetten zijn er niet. Er is geen rijst die zijn paarden uitleent, zonder begeleiding.
Leuk plan, maar laat je heel goed voorlichten bij gemeente, sbb en andere instanties. Onze rijvereniging is al zeker 25 jaar bezig om aan een sluitende ruiterroutes te krijgen, dus het gaat best lastig worden, denk ik.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:28

Stal blinkert, ouwe goeie tijd. Wat ik er van kan herinneren als klein kind dat je altijd mocht helpen borstelen en de lessen waren goed, en de buitenritten ook.

Ik zou zelf niet weten qua routes maar het is een prachtig eiland, en zeker de vuurtoren ja!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:30

Ps, pannenkoeken restaurant kun je heerlijk eten. Veel ruimte maar of er paarden gestald kunnen worden is vraag twee. Veel succes!