Paard verzet geen stap meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffier

Paard verzet geen stap meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:59

Hallo,

Vorig jaar ben ik begonnen met het inrijden van onze (zelf gefokte) 5-jarige Welsh ruin (E pony). Dit ging helemaal volgens het boekje, hij was super braaf.
Echter, na enkele maanden staakte hij ineens met rijden. Opstappen is geen probleem, maar sindsdien verzet hij als ik er op zit geen stap. Er is eigenlijk nooit iets gebeurd wat dit zou kunnen verklaren.
Ook zonder zadel is hetzelfde te zien (als ik na het longeren zonder zadel erop ga zitten).
Er lijkt dan ook niets meer binnen te komen bij hem. Zadel past goed, en dierenarts is er ook al bij geweest (zijn nog geen foto's gemaakt).
Longeren gaat nog steeds goed, zonder zadel.
Als ik er zelf langs loop (met mijn moeder of neefje erop) stapt hij wel, bij draven blokkeert hij evengoed. Als ik erop ga zitten en mam loopt erlangs, stapt hij niet aan. Denk dus dat het met leiderschap te maken heeft, maar probleem is dat we gewoon niet binnenkomen op deze momenten en dat niets helpt...

We zijn aan het overwegen om er iemand bij te halen, of hem weg te brengen. Dit moet wel een plek zijn waar ze met respect met paarden omgaan en het niet met geweld op willen lossen:) Omgeving Limburg.

Iemand tips/ideeën?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Saffier op 28-07-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ihashe

Re: Paard verzet geen stap meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:05

Licht het Zadel goed?
Het kan ook dat hij met het zonder zadel rijden nog steeds last had van het zadel.
Probeer er anders met longeren is op te gaan zitten. Ben jij mischien te zwaar/lang voor hem?
Ook foto's laten maken van zijn rug.

Alvast succes met het oplossen!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:06

Hulpeloosheid van het dier?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:08

weet hij wat er van hem verwacht wordt? iemand aan de hand mee lopen zodat hij begrijpt dat hij voorwaarts moet?

Saffier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:16

DarkoFoitzik schreef:
weet hij wat er van hem verwacht wordt? iemand aan de hand mee lopen zodat hij begrijpt dat hij voorwaarts moet?

Zie aanvulling op het verhaal. Doet hij wel als ik erlangs loop, maar niet zodra er iemand anders langs loopt. Probleem is dat we niet binnen komen, hij sluit zich helemaal af.
Daarbij is het zo gek dat het maanden goed gegaan is, en ineens niet meer ging...

Saffier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:16

tarek schreef:
Hulpeloosheid van het dier?

Zou zomaar kunnen... Maar dan? :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:22

Ondanks dat het zadel goed ligt: weet je zeker dat hij geen last heeft van de rug? Als je met je handen/vingers over zijn rug strijkt/duwt, geeft ie dan aan dat het ergens gevoelig is? Kan achter zitten (bij het SI), maar soms ook meer in het midden of voor bij de schoft - daar knijpt het nog wel eens bij een jong paard. Als het eenmaal zeer doet, is dat niet over als je er zonder zadel op gaat zitten.
Dit lijkt wel erg op een rugprobleem namelijk....

jasmijn16Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:25

Saffier schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Zie aanvulling op het verhaal. Doet hij wel als ik erlangs loop, maar niet zodra er iemand anders langs loopt. Probleem is dat we niet binnen komen, hij sluit zich helemaal af.
Daarbij is het zo gek dat het maanden goed gegaan is, en ineens niet meer ging...

Zou het niet kunnen dat je hem overrompeld hebt, en dat hij nu denkt 'rot allemaal lekker op en ga op iemand anders zitten'?

Ik zou hem eerst helemaal op de foto zetten. En je weet zeker dat je niet te lang/groot bent? Omdat hij het bij je neefje niet doet. Alleen in draf staken, ook bij lichtere personen wijst er toch echt op dat er iets medisch fout zit.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:26

Het paard heeft de afgelopen tijd heel wat voor zijn kiezen gekregen, ik zou hem een paar maanden op rust zetten en daarna weer rustig verder gaan. Het paard de gelegenheid geven om dit allemaal mentaal te verwerken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:39

vilheide schreef:
Het paard heeft de afgelopen tijd heel wat voor zijn kiezen gekregen, ik zou hem een paar maanden op rust zetten en daarna weer rustig verder gaan. Het paard de gelegenheid geven om dit allemaal mentaal te verwerken.

Dat zou ik juist niet doen. Een jong paard een tijdje rust gunnen is prima, maar nooit je paard wegzetten voordat het probleem is opgelost...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:43

Wat doet hij als je hem met zadel longeert?

Saffier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:48

Ayasha schreef:
Wat doet hij als je hem met zadel longeert?

Dan stagneert hij ook, net als met de longeersingel. Misschien zit het hem in de singel? Singeldrang?
Maar dan is het weer raar dat hij zonder zadel ook niet loopt, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:55

Hij loopt pas niet zonder zadel wanneer er iemand op zit toch?
Lijkt me dat je het ook in de rug moet gaan zoeken.

Saffier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:01

Ayasha schreef:
Hij loopt pas niet zonder zadel wanneer er iemand op zit toch?
Lijkt me dat je het ook in de rug moet gaan zoeken.

Klopt, zonder zadel als er iemand op zit (maar wel afhankelijk van wie er op zit en wie er langs loopt). Met zadel of longeersingel loopt hij wel aan de hand, niet aan de longeerlijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:14

Ik persoonlijk zou met een paard als dit eerst alles uit gesloten willen hebben kwa pijn. En dan vooral de rug en de hals. Als dat inderdaad uit gesloten is, babysteps.... Eerst stappen met iemand er op terwijl hij begeleidt wordt en steeds verder weg gaan stappen van hem tot je bij wijze van spreke midden in de bak staat. Of hem een beetje "dwingen" een pas te verzetten door hem ietwat uit balans te halen en zodra ie dat doet hem belonen alsof ie zo juist Gal naar de 2e plek verwezen heeft. Natuurlijk wel been geven ook. Dat hij gaat linken dat als ie vooruit gaat op been, hij dan beloont wordt.

Je bent heel zeker dat hij snapt wat hij moet doen op been? Heb je hem met zweepje in gereden? Helpt het als iemand hem vooruit "stuurt" met een zweepje? (dus niet begeleiden maar hem voorop "sturen" )

Anders zou je nog kunnen proberen via grondwerk als je dat liever doet om hem te leren "voor je op te gaan" en dat mee nemen naar onder het zadel (dus jij er op en iemand die hem stuurt) en dan het drijven steeds minderen tot hij alleen op de ruiter zijn/haar drijvende hulp gaat. Verder dat dier momenteel niet te veel verwarren met veel "drijvers"/ruiters.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:19

Hulpeloosheid is echt een heel groot probleem wat veroorzaakt wordt door wat de ruiter afdwingt. En hij niet meer weet wat ie moet, en zich totaal overgeeft. Om dat op te lossen zal hij eerst weer paard mogen zijn en daarna in het rijden moet het ook echt anders

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:20

Saffier schreef:
Klopt, zonder zadel als er iemand op zit (maar wel afhankelijk van wie er op zit en wie er langs loopt). Met zadel of longeersingel loopt hij wel aan de hand, niet aan de longeerlijn.

Aan de hand loopt hij waarschijnlijk rechtuit..

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:40

tarek schreef:
Hulpeloosheid is echt een heel groot probleem wat veroorzaakt wordt door wat de ruiter afdwingt. En hij niet meer weet wat ie moet, en zich totaal overgeeft. Om dat op te lossen zal hij eerst weer paard mogen zijn en daarna in het rijden moet het ook echt anders

Dus, mijn advies om hem een paar maanden rust te geven, is niet eens zo vreemd.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:50

Last van zijn maag? Mijn paard ging ook ineens in de staak en had last van singeldwang, bleek dat hij maagzweer had..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:59

Ik zou de pony eerst medisch laten doorlichten (tanden, gehele lijf door bijv een osteopaat of (beter) holistisch DA). Daarna zadel laten nakijken door een zadelmaker. Daarna kijken of dit iets opgeleverd heeft. Zo niet: goede instructeur erbij en zodra ze eerste stappen(letterlijk) gezet zijn een tijd op rust zetten, lekker in de wei met vriendjes en verder even niks. Als DA/TA/zadelmaker wel helpen: een paar keer kort trainen en daarna een tijd op rust in de wei met vriendjes.

Ik heb bij twee verschillende paarden inmiddels meegemaakt dat ze ontzettend verbeterden na een wat langere pauze (3 maanden ongeveer). Beide paarden hadden geen problemen zoals staken oid, maar toch hielp de 'winterstop' ze erg goed. Ze hadden blijkbaar echt tijd nodig om alle indrukken goed te kunnen verwerken.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:48

Idd eerst medisch dingen uitsluiten . Hulpeloosheid valt ook te zien aan de oog opslag, de sprankel is eraf

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:55

Saffier. Mijn paard heeft dit ook gehad. Die heb ik helemaal binnenste buiten laten keren maar medisch was er niks aan de hand. Mijn paard liep aan de longeerlijn wel maar onder het zadel niet meer.
Ik heb mijn paard toen een paar maanden vrij gegeven zodat ze alles kon verwerken. Na 3 maanden er voorzichtig weer op gegaan en toen ging het weer helemaal goed.
Ik had in die tijd nog niet veel ervaring en mijn paard leerde heel snel. Waarschijnlijk wilde ik teveel en ging het voor mijn paard allemaal te snel en wist ze daardoor niet meer wat ze moest en was stilstaan der enige optie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:01

vilheide schreef:
tarek schreef:

Dus, mijn advies om hem een paar maanden rust te geven, is niet eens zo vreemd.

Is zelfs een prima advies, maar pas als duidelijk is wat er aan de hand is. Een paard wegzetten met een rugprobleem is niet handig bijvoorbeeld; na een paar maanden rust lijkt probleem opgelost, maar komt vervolgens altijd weer terug. Ook als er een leiderschapsprobleem is is het niet handig een paard vrijaf te geven voor er weer een paar goede ervaringen zijn geweest.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:09

Hoi,
het wordt eentonig, maar het is inderdaad verstandig eventuele fysieke oorzaken uit te sluiten. Tanden, zadel etc. Het kan zeker ook verzet zijn doordat het hem teveel wordt. Dat is vaak een valkuil: het gaat zo goed dat je al snel teveel gaat vragen.
Ik las dat je in Limburg woont, ik geef les in horsemanship in Belgisch en Nederlands Limburg. Horsemanship zou jullie zeker verder kunnen helpen! Bekijk gerust mijn advertentie en website! http://www.pleasanthorsemanship.com

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:12

Ik zou eerst kijken of het een medische oorzaak heeft en me dan met door een professioneel iemand laten begeleiden.