Hengst herintroduceren in de groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Hengst herintroduceren in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 10:30

Helaas hebben wij onze jaarlinghengst, die in de opfok stond, begin mei vanwege een blessure uit de groep moeten halen. Hij staat nu helaas alleen. Het gaat om een groep die toen bestond uit 6 hengsten, vanwege het weideseizoen is het nu een groep van 11 stuks. Per 1 november gaan er een aantal weer weg, maar een stuk of 5 (de groep die van het begin af aan samen was) komen weer gezamenlijk op stal.
Als de blessure het toelaat, willen we onze hengst per 1 november weer bij de groep doen. Echter, het is een groep met heren die goed weten dat ze hengst zijn inmiddels :j . Die van ons is ook een boef op dat gebied }:) .
Uiteraard hebben we zelf wel ideeën over hoe de herintroducering zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar ervaringen en ideeën van anderen zijn altijd welkom.

Kortom, iemand ervaring of een briljant idee om dit zo veilig mogelijk aan te pakken?

troi

Re: Hengst herintroduceren in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:07

Mijn voornaamte tip is ervoor te zorgen dat de ruimte voldoende groot is zodat ze elkaar kunnen ontlopen. Een gezamelijke loopstal is dat bijv niet en de meeste paddocks ook niet. En verder zou ik het vooral als een normaal paard behandelen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:15

Is het niet mogelijk om hem in het weideseizoen nog te introduceren? Meer ruimte om weg te komen en meer afleiding in de vorm van gras. Als ze op de paddock/op stal gaan in de winter is hij dan al lang weer een gewoon lid van de kudde en zijn er niet meer dan de normale problemen te verwachten als je jonge paarden van veel ruimte naar weinig ruimte verplaatst.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:16

Vraag het de opfok die doen net anders.

De zo bij ingooien is niet slim. Eerst in een box ernaast scheelt vaak al
en buiten dan samen doen en dan pas in de stal. Wij doen soms ook eerst een erbij. En ,ater een of meerdere ligt er aanhoe het gaat. Verder als het zou kunnen nog in het land introduceren of met draad ertussen-

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 14:50

In het weideseizoen erbij doen is geen optie, het is nog maar de vraag of het in november überhaupt wel zou kunnen ;( .

We denken er inderdaad aan om hem een aantal dagen voordat ze van de wei af gaan erbij te doen, zodat hij weg kan als ze hem teveel op de hielen zitten. Dat heeft ook als grote nadeel dat het maar helemaal de vraag is of hij tegen die tijd zoveel ruimte zal mogen hebben. Hij mag voorlopig nog lange tijd alleen maar stappen en heel voorzichtigjes draven, maar echt voluit grote stukken met stops en go's e.d. zal nog lang duren voordat dat weer mag en kan.

Andere optie is inderdaad om eerst de leider erbij te doen in de loopstal en zodra dat goed gaat stuk voor stuk de anderen erbij doen.

En eerst draad ertussen is ook al als optie voorbij gekomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 14:51

Christiene schreef:
Vraag het de opfok die doen net anders.

Die doen nooit op deze leeftijd nog hengsten erbij :n .
Voor ons willen ze meedenken, maar normaal doen ze het dus niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:55

Wij hebben vorig jaar een geblesseerde tweejarige uit de groep (12/13 stuks) gehaald, heeft drie maanden elders vertoefd en hij kon er daarna zo weer bij. Scheelt wel dat meneer de baas was van de groep, voordat ie uitbrak en lelijk gewond raakte.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 15:19

Goed te horen dat die van jou er eenvoudig weer bij kon. Die van mij is in ieder geval ook niet de laatste in rang en één die zijn plek wel opeist. Moet tegen die tijd ook eens kijken of hij ten opzichte van de anderen ook niet wat te iel en te weinig in bespiering is gebleven. Als hij ronduit de kleinste (niet qua formaat dat heeft hij genoeg, maar qua body) en zwakste is, wordt het ook vervelend natuurlijk.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:43

Mijn twee drie-jarige hengsten zijn vorig jaar ook bij een 'bekende' groep ingeschaard...waarvan 1 van mijn jongens een pluisje eerste klas was.Ze hebben eerst met zijn twee in een stal gestaan en kort daarna alles bij elkaar.
Ze staan bij de Doniahoeve in Burdaard..van Vulina hier op bokt...Misschien kun je haar voor wijze raad contacten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 16:27

Zal haar tzt inderdaad eens vragen. Thanks!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:37

Ik heb zet ze gewoon bij elkaar. Zorg voor voldoende ruimte en blijf er een dagje bij, meer kun je niet doen. Op het gras maakt het wel makkelijker. En je moet er zelf wel tegen kunnen, want het kan er best wel wild aan toe gaan.

Hengsten (en dan is jouw jaarling natuurlijk eigenlijk nog maar een puppy) gaan toch die rangorde bepalen, net als alle paarden. Een draad er tussen helpt niet veel. Zodra je die weghaalt moeten ze het toch met elkaar uitzoeken en dat doen ze doormiddel van hun hengstenspel. Dus er gaat gestoeid worden. Als je dominante hengsten hebt is het juist vaak nadelig om ze eerst tegenover elkaar te zetten. Dat daagt alleen maar uit terwijl ze er vervolgens niets mee kunnen.

In jouw geval heb je het over jaarlingen, dus dat zou goed te doen moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 16:58

Voldoende ruimte zal nou net het probleem worden waarschijnlijk. Ik vrees dat hij tegen die tijd nog steeds niet volop ruimte tot zijn beschikking mág hebben. Als dat wel zo is, dan gaat hij een paar dagen voordat ze weer de loopstal in gaan er op de wei bij. Zo niet, dan zal de ruimte toch beperkt zijn, als in loopstal danwel een uitloop. Geen grote wei dus.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:18

Is er geen optie om hem tijdens de winter met een ruin of een andere jaarling samen te zetten zodat hij niet alleen staat en dan in het voorjaar van zodra ze op de weide mogen, terug in de groep? Het duurt dan wel iets langer voor hij weer in de groep kan, maar dan hebben ze op z'n minst ruimte genoeg en tegen dan zal hij waarschijnlijk ook wel weer over veel ruimte mogen beschikken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:18

Als hij niet 100% is zou ik hem niet in scharen. Ik heb hier hengsten lopen, jong en volwassen, maar ze stoppen nooit met spelen. Een paar keer per dag is het hier game on.

Ik ga mee met mijn voorganger hierboven. Zoek een ruin om hem mee samen te zetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:37

LDRD schreef:
Goed te horen dat die van jou er eenvoudig weer bij kon. Die van mij is in ieder geval ook niet de laatste in rang en één die zijn plek wel opeist. Moet tegen die tijd ook eens kijken of hij ten opzichte van de anderen ook niet wat te iel en te weinig in bespiering is gebleven. Als hij ronduit de kleinste (niet qua formaat dat heeft hij genoeg, maar qua body) en zwakste is, wordt het ook vervelend natuurlijk.

groot risico om er zo bij te gooien.. na een nacht weg hebben we al wel eens gedonder gehad met een groep.

kan goed gaan maar paarden in een box elkaar kennis laten maken heeft als risico dat een bang/gestresst word en tegen de muren op loopt of geslagen word en niet weg kan.

ik vraag me af of het verstandig is hem dan weer in de groep te doen als hij niet scherp mag draaien of draven, neem aan de de groep s winters buiten komt en anders een hele grote box hebben waar ze ook van alles kunnen doen kwa wild bewegen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:22

Izzy19 schreef:
Is er geen optie om hem tijdens de winter met een ruin of een andere jaarling samen te zetten zodat hij niet alleen staat en dan in het voorjaar van zodra ze op de weide mogen, terug in de groep? Het duurt dan wel iets langer voor hij weer in de groep kan, maar dan hebben ze op z'n minst ruimte genoeg en tegen dan zal hij waarschijnlijk ook wel weer over veel ruimte mogen beschikken?

Lastig, maar als hij thuis moet blijven dan gaan we dat wel zo doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:13

Jessix schreef:
Als hij niet 100% is zou ik hem niet in scharen. Ik heb hier hengsten lopen, jong en volwassen, maar ze stoppen nooit met spelen. Een paar keer per dag is het hier game on.

Ik ga mee met mijn voorganger hierboven. Zoek een ruin om hem mee samen te zetten.

Dit icm beperkte ruimte zou voor mij reden zijn om hem tot de lente bij een ruintje te zetten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:27

De paarden waar hij voorheen mee in de groep stond, zullen hem nog wel kennen en daar zal hij ook weer mee optrekken. Als hij een vast maatje had waar hij vaak mee liep, dan zal hij die ook weer vinden. Het favoriete spelletje is natuurlijk hengstenjudo waarbij ze elkaar graag op de grond werken en allerlei lenige toeren uithalen, je moet wel zeker weten dat dat je niet weer terug drukt in de blessure.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:39

Is het de bedoeling dat hij hengst blijft? Of is het een optie om te ruinen? Dan is terug plaatsen in een groep vaak wat eenvoudiger.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:56

Ruinen is geen optie op dit moment.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:03

Kun je hem niet eerst met 1 anders samen een paar dagen zetten, dan heeft hij in elk geval een maatje. Als dat goed gaat inscharen bij de rest. ??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:08

Zou hem zeker tot het voorjaar (of wanneer hij echt alles weer mag en kan) thuishouden met een ander dier. Als hij opfokwaardig als hengst is dan ga je toch geen risico's lopen om hem de kudde weer in te krijgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:14

Als hij nog zo blessure gevoelig is zou ik hem zeker niet in een speelse jonge groep hengsten zetten.
Dan kan hij beter met een vriendje ergens anders staan.
Ik weet niet wat hij heeft maar als een rondje rennen door de wei al geen optie is dan is een flinke stoeipartij helemaal niet bevordelijk lijkt me