Ik heb even jullie advies nodig aangezien ik een beetje wanhopig begin te worden..
Ik zal zo veel mogelijk informatie er in zetten dus het kan een wat lang verhaal worden.
Ik heb sinds ruim 3 maanden een PRE ruin van 9 jaar. Bij aankoop klinisch laten keuren. Helaas kwam ik er na een week achter dat hij een bult op zijn hoofd had. DA er bij gehad en die constateerde kieswortelontsteking. En stuurde ons door naar de kliniek. Ik kon in de tussentijd wel gewoon rijden volgens hem.
Tijdens het rijden gooide hij zijn tong over het bit, uiting van pijn in mijn inziens. Dus gauw een afspraak gemaakt in de kliniek.
Daar kwamen ze er achter dat hij links boven bij de 3e kies 2 kiezen heeft ipv 1 en daarboven zat inderdaad een kieswortelontsteking. Deze 2 kiezen moesten er dus uit. Helaas lukte dit staand niet dus uiteindelijk zijn ze er onder algehele narcose uitgehaald. En heeft mijn paard 9 dagen op de kliniek gestaan. Dit is nu 4 weken geleden. In principe mocht ik een week na de operatie al weer rijden. Echter voelde dit voor mij niet goed dus ben sinds een kleine 2 weken weer begonnen met het rustig opbouwen.
Ik merkte dat hij bij zijn oude bit (dubbel gebroken watertrens) nog steeds zijn tong er over heen gooide. Dus heb ik een myler level 2 bit voor hem aangeschaft. Dit bit heb ik rustig geïntroduceerd. Helaas deed hij met de 1e keer in doen direct z'n tong er over heen. Dus een aantal keer geoefend en als ik meteen de neusriem vast maak doet hij het niet in de eerste 5 minuten.
Vervolgens heb ik hem een aantal keer gelongeerd met het nieuwe bit. Dit gaat dan 10 minuten goed maar daarna gooit hij dan toch weer z'n tong er over heen.
Vandaag heb ik hem voor het eerst "gereden" met het bit. Gedurende 5 minuten liep hij heerlijk. Na 5 minuten begint hij wat te knabbelen op het bit en komt hij achter de teugel en heeft hij dus weer zijn tong er over heen gegooid. Ik ben toen gestopt omdat ik liever niet door rij wanneer zijn tong er over heen zat en omdat ik behoorlijk er van baalde.
Zelf denk ik dat het een gewoonte van hem is geworden. Bij zijn vorige eigenaar deed hij dit blijkbaar ook af en toe maar zij schonken er geen aandacht aan.
Heeft iemand een idee welke opties ik nog heb? En wat ik kan doen om hem dit af te leren, want zo schiet het helaas echt niet op
. Bedankt voor het lezen!
Groetjes Jasmijn
)