camper en 2 paards trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

camper en 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:09

Hallo! Wij gaan waarschijnlijk een camper kopen met een ledig gewicht van 2217. Mag je dan een 2 paards trailer trekken? Of hoe zit dat nou precies? En dan heb ik het ovet als je een b rijbewijs hebt
Laatst bijgewerkt door guusjew op 19-07-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:10

Ga je nu een caravan of een camper kopen?

Als je camper ledig gewicht al 2217 kilo is dan ga je het nooit reden om met alleen een B rijbewijs er ook een trailer mee te mogen trekken.
Maximale gewicht camper + maximale gewicht trailer (bij een tweepaards toch al gauw 2000 kilo) bij elkaar mag dan niet hoger dan 3500 kilo zijn.

Antwoord is dus nee.

MarliesV

Re: camper en 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:11

Als je maximaal toelaatbare massa van de camper+ de maximaal toelaatbare massa van de trailer onder de 3500 kg blijven mag dat, maar dat ga je nooit halen.

Combi camper van +2 ton met een 2 paards heb je wel E achter B voor nodig.

Wat mag de camper trekken?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:13

het geheel moet onder de 3500kg blijven dus nee dat ga je niet halen.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:16

Oke bedankt voor de antwoorden! Dan gaan we voor 1.5 paards!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:21

Ik denk ook niet dat je dat gaat halen. Want je noemde alleen het ledig gewicht van de camper. Maar daar moet je niet mee rekenen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:33

guusjew schreef:
Oke bedankt voor de antwoorden! Dan gaan we voor 1.5 paards!

Zet eerst de camper eens op een weegbrug met alle normale spullen (en personen) erin die je van plan bent mee te nemen, dan weet je wat je overhoud voor je trailer en paard.

Ik denk dat dat te weinig gaat zijn voor een standaard 1,5 trailer met een paard erin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:44

Leeggewicht van 2200 kg, laadvermogen is waarschijnlijk rond de 500 kg zo niet meer (300 kg voor 4 personen, plus dan nog bagage, en vergeet de brandstoftankinhoud niet), hou je max 800 kg over, dat red je dus ook niet.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:53

D'r is ook een paar andere aspecten om rekening mee te houden.
- motorvermogen. Campers worden vaak op het chassis van een bestelbusje gebouwd heb hebben vaak al het maximale gewicht (dus net onder de 3,5 ton), waarbij iedere inzittende gerekend wordt als 75 kilo, waar nog 25 kilo bagage bij komt. Dus onze camper met max. vier inzittende weegt zo'n 3100 kilo. Met de vier inzittenden dus 3400. De motor moet dat al trekken. Als je er dan nog een paardentrailer achter hangt van 1 of 2 ton dan wordt dat vaak wel zwaar voor de motor en gaat de snelheid omlaag en het brandstofverbruik omhoog@

- Campers hebben vaak een vrij forse "overbouw" van achteren, dat wil zeggen dat de achterkant van de camper vaak behoorlijk wat verder naar achteren zit dan normaal gesproken de achterbumper van de bestelwagen. Laat je dus goed informeren over het trekgewicht van de trekhaak en het kogelgewicht (gewicht dat op de kogel mag drukken).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:05

Eensch met voorgaande posters. Je zult bij deze auto bij elke aanhanger / trailer met eigen kenteken (= toegestane massa van meer dan 750 kg) BE rijbewijs nodig hebben.

Verder is van belang wat de camper mag trekken. Bij sommige zal dat heel weinig zijn, bij andere kan dat twee ton zijn. Als de camper voldoende mag trekken nog naar trekhaak en kogelgewicht kijken zoals pjotrg terecht opmerkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:11

Met een "normale" buscamper en rijbewijs E zit je ook aan een max. Dat is uit mijn hoofd iets van 4.300 kg. Dat zou dus kunnen met een tweepaardstrailer. Als de camper het mag trekken inderdaad en als de kogeldruk hoog genoeg is.

Als je een kenteken weet, dan kan je hier vinden wat de auto/camper officieel maximaal mag trekken. Bij basis en dan bij gewichten zie je of de trekhaak ook goed op het kenteken is gezet en bij technisch en dan wettelijk toegestane massa's zie je wat hij maximaal zou kunnen/mogen trekken. Voor een tweepaardstrailer moet je echt 2.000 kg. rekenen. Een anderhalfpaards kan 1.600 kg., 1.300 kg. of 1.200 kg. zijn ( totaal maximum gewicht).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:24

Jet schreef:
Met een "normale" buscamper en rijbewijs E zit je ook aan een max. Dat is uit mijn hoofd iets van 4.300 kg.

Die snap ik even niet. Bedoel je het maximum te trekken gewicht van 3500 kg voor een E van later dan 19-01-2013? Theoretisch kan je dan met een 7 tons combi (3,5 trekauto en 3,5 aanhanger) onderweg zijn. Met ouder rijbewijs BE zit er zelfs geen rijbewijslimiet aan de TMM van de aanhanger.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:27

1 1/2 paards ga je ook niet redden met je B rijbewijs (zelfs 1 paards niet).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:26

Wat ik mij vooral afvraag is of z'n camper dat uberhaupt wel mag trekken.
Je ziet wel vaak die 2 paards busjes met nog een trailer erachter

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:55

Rex_Rolfo schreef:
Jet schreef:
Met een "normale" buscamper en rijbewijs E zit je ook aan een max. Dat is uit mijn hoofd iets van 4.300 kg.

Die snap ik even niet. Bedoel je het maximum te trekken gewicht van 3500 kg voor een E van later dan 19-01-2013? Theoretisch kan je dan met een 7 tons combi (3,5 trekauto en 3,5 aanhanger) onderweg zijn. Met ouder rijbewijs BE zit er zelfs geen rijbewijslimiet aan de TMM van de aanhanger.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Bij BE heeft het te maken met het gewicht dat de auto mag trekken (dat staat op het kentekenbewijs) én ook wat de trekhaak mag trekken. Mijn Nissan Terrano mag 2800 kg trekken, maar als er een trekhaak onder zit die maar 1500 kg mag trekken dan zit daar de beperking, dan mag je maar 1500 kg trekken.

Er bestaat bij grotere campers wel een uitzonderingsregel die bepaalt dat als je vóór een bepaalde datum je rijbewijs gehaald hebt, dat je ook een camper tot 5 ton mag rijden. Ik heb géén idee hoe het dan echter met een aanhanger zit. IIG maximaal het gewicht dat de camper mag trekken of wat de trekhaak mag trekken (het laagste gewicht van die twee is bepalend).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:35

Rex_Rolfo, je hebt gelijk, ik was kennelijk met het nieuwere B+ in de war. Dan zit er een maximum aan het totaalgewicht van 4.250 kg.
Natuurlijk mag je nooit het aanhangergewicht dat op het kenteken staat overschrijden!

Silly, mijn buscamper, een Fiat Ducato 244L mocht 2.000 kg. trekken en mijn Nissan X-Trail mag dat ook. Toch vond ik mijn buscamper het door zijn eigen zwaardere gewicht fijner trekken. Ik heb met mijn vorige paard zo heel wat vakanties gehad, heerlijk vond ik het!

Overigens heb ik al heel lang BE, nog zelfs E gekregen bij B ooit, dus ik zit nu dus kennelijk niet meer echt aan limieten qua te trekken voertuig qua rijbewijs.
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:12

Nee ook niet met een 1.5 paardstrailer.

Waarom risico's nemen? Ga gewoon dat E rijbewijs halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:50

pjotrg schreef:
Er bestaat bij grotere campers wel een uitzonderingsregel die bepaalt dat als je vóór een bepaalde datum je rijbewijs gehaald hebt, dat je ook een camper tot 5 ton mag rijden. Ik heb géén idee hoe het dan echter met een aanhanger zit. IIG maximaal het gewicht dat de camper mag trekken of wat de trekhaak mag trekken (het laagste gewicht van die twee is bepalend).

Er was voor 1984 een regel die je de mogelijkheid bood om een zwaardere camper te rijden maar hoe die regel eruit zag weet ik niet en ik kan 'm ook niet meer terughalen op www.overheid.nl

Voor zover ik weet is die regel niet meer geldig. Er is in artikel 15 in ieder geval niks meer over terug te vinden.

Voor TS: sorry, maar met de beschreven camper ga je het niet redden om binnen de regels van het B-rijbewijs een bruikbare paardentrailer legaal te trekken.
Gewoon je E-rijbewijs halen dus, of geen trailer willen trekken.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:56

Kaitlyn schreef:
Nee ook niet met een 1.5 paardstrailer.

Waarom risico's nemen? Ga gewoon dat E rijbewijs halen.

Gewoon dat E rijbewijs halen?? Is niet gewoon iets hoor... en ik heb daar niks over te zeggen aangezien mijn vader niet nog een rijbewijs wil halen. Het is gewoon een vraag. Ik weet nou dat het niet kan dus dan zorgen we voor een andere oploasing

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:57

Bedankt! Dan gaan we een andere oplossing zoeken

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:57

Wie heeft er ervaring met een iveco daily kampeerbus (dus geen camper) voor een paardentrailer? En dan heb ik het over trekkracht, verbruik etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:33

peer2005 schreef:
Wie heeft er ervaring met een iveco daily kampeerbus (dus geen camper) voor een paardentrailer? En dan heb ik het over trekkracht, verbruik etc

Iveco is niet zoveel mis mee, als er tenminste voldoende power onder de rechtervoet zit. Dat heb je zelf in de hand door op te letten voordat je de auto koopt.
Die kampeerbussen zijn alleen best vaak in de simpelste versies gebouwd en dan heb je dus net niks onder je rechtervoet. Let daar even op.
Wil je verkopers over de zeik jagen, stel dan als eis dat ie 140 - 150pk moet hebben en dat anders geen zaken doet }>

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:53

Volgens mij zitten de meeste net boven de 100 PK. Hoe vertaalt zich dit naar de praktijk, kom ik dan geen heuveltje meer op ofzo? Kortom is dit te weinig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:31

peer2005 schreef:
Volgens mij zitten de meeste net boven de 100 PK. Hoe vertaalt zich dit naar de praktijk, kom ik dan geen heuveltje meer op ofzo? Kortom is dit te weinig?

Ja, de onderkant van de prijslijst zit rond de 100pk en dat kan wel maar als je je dan eens uit de voeten wil maken in een netelige situatie, dan kom je te kort.
De praktijk heeft mij geleerd dat je bij dergelijke acties gewoon een snelle reactie van je combi wil en die reactiesnelheid komt voor een belangrijk deel uit vermogen (Koppel heeft een Diesel altijd wel genoeg).

Het komt niet zo vaak voor dat anderen je serieus in de problemen brengen (al dan niet willens en wetens) maar in dat enkele geval wil je wel de opties hebben.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:55

Brainless schreef:
1 1/2 paards ga je ook niet redden met je B rijbewijs (zelfs 1 paards niet).

dat dacht ik ook al :)