?? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
??
Lusitana schreef:Paarden krijgen veel meer mee van de omgeving dan wij kunnen zien. Ze gaan namelijk ook op geur en gehoor af.
Er kan bv een wild zwijn gelopen hebben.
Nu is het een kwestie dat paard meer respect voor en vertrouwen in jou moet hebben dan angst voor wat dan ook. Een en ander kun je testen en trainen met schriktraining.
Je zou het pad op kunnen gaan en vóór het punt dat hij moeilijk doet keren, een kleinstukje richting huis gaan en dan weer omkeren en weer en stuk verder dan je eerst was gekomen. Dan weer omkeren, maar niet erg ver terug gaan, en weer keren en proberen weer verder te komen. Als hij niet lastig doet ga je door als hij wel lastig wordt ga je weer keren, klein stukje terug en keren. Op een gegeven moment zijn ze dat heen en weer wel zat en weten ze niet meer zeker of ze nu verder of terug gaan en ben je zelf ook of ontspannen of stug genoeg om door te zetten.
Zeg maar steeds twintig stappen stappen heen en vijf stappen terug. Duurt lang maar de tweede keer hoef je dat maar een keer of helemaal niet meer te doen voordat hij toegeeft.
Er zit een minpuntje aan, er zijn er ook bij die bij de eerste keer keren de sokken er in zetten naar huis....
Iets anders dan je nog kunt proberen is een sterk geurtje op zijn borst. Van massage olie ofzo of dampo. Dat kan vreemde geuren overheersen, als dat het probleem is.
stoerebanaan schreef:dankjewel, hier heb ik zeker wat aan!! Maar telkens als ik om wil keren wilt ie weg rennen hoe ontspannen ik ook doe

linnie050 schreef:Misschien kan je onderweg wat tik spelletjes spelen.
Tik paaltjes, borden en bomen aan voor de afleiding.
En elke keer een brokje of snoepje.
Misschien als je dit een paar keer doet gaat het beter.
En wat grondwerken in de bak voor het vertrouwen?