M'n fjord wil er niet heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stoerebanaan

M'n fjord wil er niet heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:41

Ik rijd vaak buiten met m'n lieve fjord en ik ga overal met hem naartoe en hij vind alles best op een pad na. Ik ging vroeger heel vaak over dat pad omdat het een leuk padje is met allemaal bomen en je kan er lekker galopperen, ongeveer 3 maanden terug wilde hij er ineens niet meer naartoe. Ik snap het niet want er is nooit iets gebeurt en hij had het altijd naar z'n zin. Ik had hem die keer er nog wel doorheen gekregen maar wel in een gespannen stap, terwijl ik zelf heel ontspannen was. Daarna werd het steeds erger, hij keerde telkens om en galoppeerde zelfs een keer bokkend weg. Met een ander paard wilt hij ook niet. Nou 1 week geleden had ik het weer geprobeerd en hij liep bijna de sloot in! Ik durf het nu niet meer en dat vind ik erg jammer. Kan iemand helpen ;( ??

Solica

Re: M'n fjord wil er niet heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:43

Hem aan de hand een keer mee nemen en er langs lopen?

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:45

Solica schreef:

Ook geprobeerd, ik had toen minder controle dan toen ik er op zat...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:45

Ligt er misschien iets doods in de sloot ofzo? Daar kunnen ze ook fanatiek van gaan staken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:46

stoerebanaan schreef:
Solica schreef:

Ook geprobeerd, ik had toen minder controle dan toen ik er op zat...

Dan ben ik bang dat er naast dit probleem ook iets mis zit in de basis.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:54

jasmijn16 schreef:
Ligt er misschien iets doods in de sloot ofzo? Daar kunnen ze ook fanatiek van gaan staken.

eeeehm, ik denk het niet

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:56

Mijn paard doet dat ook ineens. Wat ik van iemand hoorde was dat er bijvoorbeeld een marter pad kan lopen of dat ze iets anders ruiken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:03

Misschien zit er een Pokemon? :=

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:03

marleen_a_a schreef:
Mijn paard doet dat ook ineens. Wat ik van iemand hoorde was dat er bijvoorbeeld een marter pad kan lopen of dat ze iets anders ruiken ?

wat is marter pad?

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:04

VivaLaVida schreef:
Misschien zit er een Pokemon? :=

HAHA

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:16

Paarden krijgen veel meer mee van de omgeving dan wij kunnen zien. Ze gaan namelijk ook op geur en gehoor af.
Er kan bv een wild zwijn gelopen hebben.

Nu is het een kwestie dat paard meer respect voor en vertrouwen in jou moet hebben dan angst voor wat dan ook. Een en ander kun je testen en trainen met schriktraining.

Je zou het pad op kunnen gaan en vóór het punt dat hij moeilijk doet keren, een kleinstukje richting huis gaan en dan weer omkeren en weer en stuk verder dan je eerst was gekomen. Dan weer omkeren, maar niet erg ver terug gaan, en weer keren en proberen weer verder te komen. Als hij niet lastig doet ga je door als hij wel lastig wordt ga je weer keren, klein stukje terug en keren. Op een gegeven moment zijn ze dat heen en weer wel zat en weten ze niet meer zeker of ze nu verder of terug gaan en ben je zelf ook of ontspannen of stug genoeg om door te zetten.
Zeg maar steeds twintig stappen stappen heen en vijf stappen terug. Duurt lang maar de tweede keer hoef je dat maar een keer of helemaal niet meer te doen voordat hij toegeeft.

Er zit een minpuntje aan, er zijn er ook bij die bij de eerste keer keren de sokken er in zetten naar huis....

Iets anders dan je nog kunt proberen is een sterk geurtje op zijn borst. Van massage olie ofzo of dampo. Dat kan vreemde geuren overheersen, als dat het probleem is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:20

Misschien heeft iemand in de buurt die daar woont, varkens/ezels of zoiets aangeschaft.
Dat door de geur van die beesten je paard er niet meer langs durft?

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:23

Barbet schreef:
Misschien heeft iemand in de buurt die daar woont, varkens/ezels of zoiets aangeschaft.
Dat door de geur van die beesten je paard er niet meer langs durft?

Niet dat ik weet, er is wel een manege in de buurt maar die paarden komen nooit op dat pad en hij had er nooit eerder last van

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:25

Lusitana schreef:
Paarden krijgen veel meer mee van de omgeving dan wij kunnen zien. Ze gaan namelijk ook op geur en gehoor af.
Er kan bv een wild zwijn gelopen hebben.

Nu is het een kwestie dat paard meer respect voor en vertrouwen in jou moet hebben dan angst voor wat dan ook. Een en ander kun je testen en trainen met schriktraining.

Je zou het pad op kunnen gaan en vóór het punt dat hij moeilijk doet keren, een kleinstukje richting huis gaan en dan weer omkeren en weer en stuk verder dan je eerst was gekomen. Dan weer omkeren, maar niet erg ver terug gaan, en weer keren en proberen weer verder te komen. Als hij niet lastig doet ga je door als hij wel lastig wordt ga je weer keren, klein stukje terug en keren. Op een gegeven moment zijn ze dat heen en weer wel zat en weten ze niet meer zeker of ze nu verder of terug gaan en ben je zelf ook of ontspannen of stug genoeg om door te zetten.
Zeg maar steeds twintig stappen stappen heen en vijf stappen terug. Duurt lang maar de tweede keer hoef je dat maar een keer of helemaal niet meer te doen voordat hij toegeeft.

Er zit een minpuntje aan, er zijn er ook bij die bij de eerste keer keren de sokken er in zetten naar huis....

Iets anders dan je nog kunt proberen is een sterk geurtje op zijn borst. Van massage olie ofzo of dampo. Dat kan vreemde geuren overheersen, als dat het probleem is.

dankjewel, hier heb ik zeker wat aan!! Maar telkens als ik om wil keren wilt ie weg rennen hoe ontspannen ik ook doe

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:26

Mijn vorige paard had dit Echt met dode dieren. Als er dan een dood beest in de sloot lag weigerde hij er langs te gaan.

Maar ken ook een pony die altijd handig over de paden meeging tot er aan het begin een varken houderij geopend werd. Heeft toen een jaar geduurd voor die er weer langs liep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:34

stoerebanaan schreef:
dankjewel, hier heb ik zeker wat aan!! Maar telkens als ik om wil keren wilt ie weg rennen hoe ontspannen ik ook doe

Het geheim zit hem in direct doordraaien als het moet zodat hij niet kan gáán rennen.
Als hij geen snelheid kan maken omdat je veel aan het sturen bent, kun je vaak vluchten voorkomen.

Enne elke pas in de goede richting met je stem belonen en als het even lukt ook nageven als hij voorwaarts gaat. Zodat hij de vrije weg naar voren heeft en geen weg naar achteren want dat betekent keren keren keren. Hij gaat dan echt wel eeieren voor zijn geld kiezen en de vrije weg naar voren willen.

Ik heb een (halfblinde) pony gehad die eens was geschrokken van en opvliegende roofvogel op een pad en die heb ik met stukjes en beetjes toch het hele pad kunnen laten doen en daarna was ze wel gespannen, maar had geen omkeer of race neigingen meer.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:47

mijn fjord is eens door een adder gebeten, deze lag tussen natte bladeren. Hij gaf geen kik maar wou het pad niet meer inslaan. later gaf hij precies zo vlucht en paniek actie toen ik er zelf 1 op we ander pad zag.

weken later toen ik hem ze sokken eens afschoor had ie een hele kleine verdikking en zwarte pikjes, da bevestigde het, gebeten geweest.

Je weet niet wat er is geweest, voorzichtig aan werken en anders accepteren dat hij misschien echt bang is?

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:07

Mijn Fjord doet precies hetzelfde, gewoon een kwestie van doorzetten. Ik merk dat het ook elke keer een beetje minder protesteren is. Gewoon veel over dat pad blijven rijden en je paard zn vertouwen zien te winnen. Gaat wat tijd kosten maar het resultaat komt er echt wel :)

Mijnes doet het inderdaad op punten waar ze de vorige keer geschrokken is, of waar iets in de berm/sloot ligt. Heb al eens een dode kat in de berm meegemaakt, ik zag het niet liggen, beestje lag in het hoge gras maar mn paard rook/voelde het.
Ook een keer een put die normaal gesprokken gewoon dicht is, stond toen een keertje open. No way dat ze er langs ging. Ben toen afgestapt, dan lukt het prima en loopt ze gewoon achter me aan alsof er niks aan de hand is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 03:22

Misschien kan je onderweg wat tik spelletjes spelen.

Tik paaltjes, borden en bomen aan voor de afleiding.
En elke keer een brokje of snoepje.

Misschien als je dit een paar keer doet gaat het beter.
En wat grondwerken in de bak voor het vertrouwen?

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 12:00

linnie050 schreef:
Misschien kan je onderweg wat tik spelletjes spelen.

Tik paaltjes, borden en bomen aan voor de afleiding.
En elke keer een brokje of snoepje.

Misschien als je dit een paar keer doet gaat het beter.
En wat grondwerken in de bak voor het vertrouwen?

Ik doe al grondwerk en rijd altijd bitloos, en ook met alleen met neckrope buiten op rustige stukjes.

lilyliberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:47

Geen ieder wat er kan gebeurd zijn. Maar misschien kun je met een anderpaard voorop rijden naar vooral het zelfde blijven rijden zoals je gewoonlijk wilt je kunt ook afstappen en hem/haar zoo eerst verlijden desnoods met een snoepje

RichelleBonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:11

Is er destijds iets aan de omgeving veranderd, dit kan een paard namelijk dusdanig afschrikken

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:40

paarden hebben altijd een redenen om te staken, misschien een boom omgevallen, een keer geschrokken van een dier ...?