Stal huren per paard of per huurder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Stal huren per paard of per huurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 22:46

Hoi allemaal!

Laatst vroeg ik mij wat af..

Op mijn vorige stal heeft mijn paard 3 jaar gestaan. Ze was eerst een korte tijd mijn verzorgpaard toen ze daar stond. Daarna mocht ik haar overkopen van de eigenaresse. Ik mocht van die eigenaresse dan de stal hebben. Maar de verhuurder van de stal was het daar toen niet mee eens en zei dat als zij de huur op zou zeggen, het paard weg moest omdat de bovenste die op de wachtlijst stond dan recht had op een stal.

Dat klonk eigenlijk best logisch! Maar was toch wel erg jammer, aangezien ik toen der tijd daar graag wilde blijven staan. Uiteindelijk is alles opgelost en kon ik daar toch blijven.

Maar, hoe zou dat op jullie stal gaan, denk je? Stel dat jij jouw paard verkoopt aan jouw verzorg(st)er. Mag diegene dan het paard daar laten staan, of moet die weg (mits er een wachtlijst is natuurlijk)?

Natuurlijk klinkt het heel logisch dat het 'jou' stal is, en niet die van je paard. Maar ik heb ook weleens verhalen gehoord van mensen die zonder problemen hun paard verkochten aan hun verzorger en die gewoon op de huidige stalling kon laten staan in dezelfde stal.

Ben benieuwd hoe het bij jullie is!

Lau

Re: Stal huren per paard of per huurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:52

Ik denk dat er bij ons niet zo moeilijk gedaan word. Als ik mijn paard zou verkopen zou de huidige koper denk ik wel de stal kunnen overnemen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:53

Weet niet of vele stallen een wachtlijst hebben ben eigenlijk wel benieuwd of dat veel voorkomt. Op zich is het vrij logisch omdat je het huurcontract aangaat met de eigenaar en niet het paard. Ik sta particulier dus geen last van.
Als je het vanuit degene bekijkt die bovenaan de wachtlijst staat zie je dat anders dan als de koper(van het betreffende paard). Je staat al een tijd op de wachtlijst en dan ineens krijgt iemand anders die niet hoeft te wachten "jouw" stal. Denk niet dat je daar blij van wordt als je al maanden wacht op dat ene plekje.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:55

Bij ons mag paard dan gewoon blijven. Er is er pas nog 1 aan een verzorgster verkocht. Vind dat eigenlijk ook wel logisch. Een paard is er niet mee geholpen als je ee onnodig mee gaat slepen. En als stalhouder weet je al met wie je temaken hebt, dus waarom vervangen voor een klant die je niet kent en waarvan je niet weet hoe die persoon zich zal gedragen als klant. Maar goed, kan natuurlijk ook zijn doordat ze weten wie ze in huis hebben dat ze juist zoiets hebben van daar moeten we vanaf.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:58

Ik ben gewend dat de koper dan mag blijven staan, als een stalhouder zegt dat je weg moet vraag ik me af in hoeverre ze aan het paard denken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:03

Het is natuurlijk wel zo paardvriendelijk om het paard dan te laten blijven. Paarden vinden verhuizen niet leuk. Ik zou het heel wonderlijk vinden als je dan plaats moeten maken vanwege de wachtlijst. Slaat nergens op. Over ubercorrect zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:13

VSW >> TAO

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:18

Ik vind het helemaal niet logisch klinken, beetje apart zelfs. Nog nooit gehoord ook dat je dan weg moet om plaats te maken voor een ander. Er zijn ook mensen die hun paard weg doen, of overlijdt, en terwijl ze zoeken naar een ander paard hun plekje gewoon even vrij blijft voor ze. Heeft ook iets met klantvriendelijkheid te maken en je weet nooit wat je binnen haalt wel wat er al staat. Wel fijn dat het voor jou uiteindelijk opgelost is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:28

Sleeper schreef:
Ik vind het helemaal niet logisch klinken, beetje apart zelfs. Nog nooit gehoord ook dat je dan weg moet om plaats te maken voor een ander. Er zijn ook mensen die hun paard weg doen, of overlijdt, en terwijl ze zoeken naar een ander paard hun plekje gewoon even vrij blijft voor ze. Heeft ook iets met klantvriendelijkheid te maken en je weet nooit wat je binnen haalt wel wat er al staat. Wel fijn dat het voor jou uiteindelijk opgelost is.

Precies dit.

Op mijn vorige stal overleed een paard en de eigenaar wilde de stal aan mij geven. Ik had alleen een bijrijdpaard en moest nog opzoek naar een eigen paard. De stal is toen 2 maanden leeg geweest, ondanks de wachtlijst.
5 jaar later moest mijn eigen paard in training, toen kon ik ook mijn eigen stal aanhouden.
Voor een kudde ook fijn dat deze stabiel blijft en met nieuwe paarden, komen ook nieuwe eigenaren. Als pensioneigenaar zou ik dat constante voor de kudde belangrijker vinden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:51

Toen mijn paard ingeslapen moest worden heeft de stalhouder eerst gevraagdt of we opnieuw gingen zoeken naar een paard. Ondanks dat ze toch een paar namen op de wachtlijst had staan is de stal vrij gebleven voor ons.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:12

Maar dat zijn voorbeelden van huur aan e eigenaar, ongeacht welk paard er in staat.

TS vraagt naar iets anders. Paard is/blijft hetzelfde maar eigenaar verandert.

Gelukkig is het opgelost!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:17

Een huurovereenkomst bestaat tussen mensen, het paard heeft daar part noch deel aan, die heeft maar te volgen waar zijn baasje heen gaat (er verhuizen toch ook zat mensen omdat ze de sfeer op stal niet leuk vinden, omdat ze verhuizen/op stal bij een vriend(in) gaan staan en zo voort en zo verder, terwijl dat paard daar dan nog prima staat). Neemt niet weg dat de staleigenaar je in een geval als dit vermoedelijk graag ter wille zou willen zijn en met je naar een oplossing zal zoeken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:00

het lijkt mij logisch dat het paard dat er al staat zonder verandering zou kunnen blijven staan als de eigenaar veranderd. Indien zij willen dat de nieuwe eigenaar het paard zou verplaatsen ga ik denken aan stalondeugden en een niet sociaal paard wat zij liever zien gaan dan komen.

een stalhouder moet juist blij zijn dat een nieuwe eigenaar zou willen blijven staan, geen onnodige onrust tussen de paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:22

Ik zou bij verandering van eigenaar van een pension paard dat dier lekker laten staan waar hij staat als de nieuwe eigenaar dat ook zou willen.
Waarom zou je als pension eigenaar een paard wat er al staat de deur gaan wijzen ?
Je weet wat je op stal hebt staan en hoe dat dier in de groep ligt en de nieuwe eigenaar is ook bekend met het reilen en zeilen van de stal.
Ik snap dat soort dingen nooit Zo goed

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:16

Sleeper schreef:

Dat is toch dezelfde logica? De eigenaar heeft die stal gehuurd en kan die dus ook leeg aanhouden.
Echter een nieuwe eigenaar van hetzelfde paard heeft nog geen stal en moet gewoon wachten op haar beurt, net zoals al ze met een paard van buiten zou komen.
Ik heb wel doorbetaald als ik met mijn paard op vakantie was en de stal dus ook leeg was. Als ik dat niet deed was ik mijn stal gewoon kwijt en kon ik alleen terugkomen als er plek was en niet persee in dezelfde stal.

Als een pensionstal een paard aan wil houden dat er als staat is dat gewoon coulant, maar geen logica.
Had de nieuwe eigenaresse als op de wachtlijst gestaan dan was het in dezelfde stal blijven waarschijnlijk geen probleem.

Zie het als een huurhuis. Kun je ook niet doorgeven aan een vriendin van je omdat je meubeltjes er nu eenmaal instaan en zij die over wil nemen. Tenzij die vriendin de mazzel heeft boven aan de wachtlijst te staan en ze een oogje toe knijpen. Anders komt er gewoon een ander in en heb je je meubeltjes maar te verwijderen...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:18

Ik weet wel zeker dat bij ons het paard zou mogen blijven staan. Stal is tenslotte gevuld en is niet eens leeg geweest. Enkel een andere eigenaar. Ik snap op zich wel dat de staleigenaar het zo eerlijk wil doen, maar wat niet weet wat niet deert denk ik dan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:26

Een stal die vrijblijft omdat paard is overleden of verkocht vind ik ander verhaal, vaak betaald de eigenaar van het paard dat weg is en die een nieuwe zoekt de stal gewoon door.

Als paard wordt overgenomen vind ik het niet raar dat paard eventueel weg moet en dat het soms mag blijven ook niet, als stal eigenaar hoef je niet iedere eigenaar en ieder paard op je erf te willen, aangezien het jouw erf is en als stal eigenaar kun je ook op een wachtlijst mensen overslaan.
Ja voelt oneerlijk maar zo is het leven, als een paarden eigenaar, of paard allicht niet goed in de groep gaat vallen, kan je die beter skippen.
Er bestaan ook niet voor niets zwarte lijsten van klanten voor diverse stallen, kan je je waarschijnlijk ook wel wat bij voorstellen.

Ik heb liever dat een staleigenaar bepaalde mensen en paarden skipt die niet in het plaatje passen dan dat er allemaal probleem makers/zoekers op stal komen te staan.

En soms mag er iemand in de stal gewoon omdat het vriendje van de eigenaar van de stal is of familie, so be it, zijn stal...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:34

Voor de stabiliteit en rust in de groep van zowel eigenaars als paarden zou ik ervoor kiezen om de verzorgster te laten blijven. Iemand die al lang over de vloer komt, en een paard die al lang op de stal staat, heb je toch minder last/problemen mee dan een nieuwe eigenaar en paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:34

Leffroi schreef:
Ik weet wel zeker dat bij ons het paard zou mogen blijven staan. Stal is tenslotte gevuld en is niet eens leeg geweest. Enkel een andere eigenaar. Ik snap op zich wel dat de staleigenaar het zo eerlijk wil doen, maar wat niet weet wat niet deert denk ik dan?

Ja, maar als iemand het wel weet omdat die al een jaar op een wachtlijst staat en regelmatig komt informeren? Dan ben je die toekomstige klant kwijt plus al haar aanhang die jou in een kwaad daglicht stelt.... Het kan ook leiden tot scheve ogen en ongenoegen onderling op stal.
Het is dus best een risico om iemand voor te trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:36

Eline91 schreef:
Voor de stabiliteit en rust in de groep van zowel eigenaars als paarden zou ik ervoor kiezen om de verzorgster te laten blijven. Iemand die al lang over de vloer komt, en een paard die al lang op de stal staat, heb je toch minder last/problemen mee dan een nieuwe eigenaar en paard.

Dat is wel een goed punt, maar veel meer van toepassing bij een kleinschalig bedrijf met vaste klanten (die daar dan ook wel begrip voor hebben) dan een groot bedrijf waar toch al veel wisseling is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:39

Lusitana schreef:
Eline91 schreef:

Dat is wel een goed punt, maar veel meer van toepassing bij een kleinschalig bedrijf met vaste klanten (die daar dan ook wel begrip voor hebben) dan een groot bedrijf waar toch al veel wisseling is.

Of die verzorgster is juist het probleem.. en willen ze vanaf.. of van de huidige eigenaar... (die allicht nog over de vloer gaat komen als paard wordt over genomen en blijft staan), roep maar wat hoor, maar dat kan soms ook meespelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:45

Als het met alle partijen fijn klikt op stal (paard, eigenaar en verzorger) dan zou je als stalbaas wel gek zijn als je geen uitzondering maakt voor een paard dat er al staat maar simpelweg van eigenaar wisselt.

Ook al zou iemand op de wachtlijst daar van balen, iedereen die een beetje paardenliefhebber is zou voor zo'n situatie als uitzondering volgens mij wel begrip op moeten kunnen brengen :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:58

Ik had een jaar eerder een pony overgenomen van die eigenaresse. Op die stal.
En het was geen enkel probleem als ik bleef staan.

Ik kan me bij beiden wel wat voorstellen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:48

Lusitana schreef:
Leffroi schreef:

Ja, maar als iemand het wel weet omdat die al een jaar op een wachtlijst staat en regelmatig komt informeren? Dan ben je die toekomstige klant kwijt plus al haar aanhang die jou in een kwaad daglicht stelt.... Het kan ook leiden tot scheve ogen en ongenoegen onderling op stal.
Het is dus best een risico om iemand voor te trekken.

Ik denk dat dat best mee valt. Je gaat op zoek naar een andere stalling omdat de oude niet bevalt, om wat voor reden dan ook. Als je na een jaar nog niets nieuws hebt gevonden, moet je jezelf even achter de oren krabben. Daarbij komt, als de eigenaar zijn of haar paard niet had verkocht, was er alsnog geen plekje vrij gekomen. Dus in feite wordt er niks vrij gegeven.

Aan de andere kant is het ergens ook wel weer logisch. Er komt immers een 'nieuw' persoon op stal, met paard. Die heeft dus niet op de wachtlijst gestaan.

Maar ja, ergens vind ik het niet te vergelijken. De situatie is anders. Het paard stond er immers gewoon al. Verzorgster die haar al 3 jaar verzorgd kwam er ook dagelijks (of iig regelmatig). Dus zoveel veranderd er niet, enkel dat de 'eigenaresse' dus niet meer komt.