Shetlander hengst is happerig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xkuss_liessx

Shetlander hengst is happerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 17:26

Hooi allemaal,
Mijn verzorgshetlander hengst is erg happerig. Dit is vooral naar eten. Hij heeft me gebeten omdat hij eten wilde.. En hij hapt telkens naar me wanneer ik wandel. Eerst wandelde ik wel met appelstukjes op zak omdat alles nog spannend voor hem was en nieuw maar nu niet. Hij blijft happerig naar eten want ik liep gewoon naar hem toe om een foto te maken en toen beet hij me. Omdat mn vriendin zn eten aan het pakken was en hij dat wilde denk ik.
Hebben jullie tips waarmee ik dit af kan leren?
Groetjes Lisan

Anoniem

Re: Shetlander hengst is happerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:28

Waarom is hij nog hengst?

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 17:33

Resistance schreef:

De mensen bij waar hij staat hebben niet echt heel veel verstand van paarden. Ze hadden hem er als maatje bij gekocht voor een groot paard want hun dochter hield wel van paarden enzo. Die is het huis al uit. Zelf weet ik ook niet veel over hem. Ik moest er zelf achter komen dat hij nog hengst is. Hij had er in het voorjaar wel erg veel last van merkte ik maar het valt mee. Dit is vooral om het eten denk ik. Maar kortom ze hebben niet genoeg geld hem te laten castreren en er is niks echt mis met een hengst hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:36

xkuss_liessx schreef:
Resistance schreef:

De mensen bij waar hij staat hebben niet echt heel veel verstand van paarden. Ze hadden hem er als maatje bij gekocht voor een groot paard want hun dochter hield wel van paarden enzo. Die is het huis al uit. Zelf weet ik ook niet veel over hem. Ik moest er zelf achter komen dat hij nog hengst is. Hij had er in het voorjaar wel erg veel last van merkte ik maar het valt mee. Dit is vooral om het eten denk ik. Maar kortom ze hebben niet genoeg geld hem te laten castreren en er is niks echt mis met een hengst hebben.

Wel als je niet weet hoe je hem op moet voeden...

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 17:47

Wel als je niet weet hoe je hem op moet voeden...[/quote]
Dit is iets waar ik niks aan kan doen ik verzorg hem nu pas bijna 1 jaar. En zij hebben hem al 8 jaar. En ja hij is niet goed opgevoed en daar ben ik nu mee bezig alleen was dit niet mijn vraag oke

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:52

NOOIT uit de hand voeren. Mijn paard (ruin) heeft bij zijn vorige eigenaar leren bedelen en dat is een heel lastig probleem. Zo werd hij vorige maand weer happerig omdat er iemand aan het hek bleek te voeren.

Wat goed werkt is heel consequent zijn. Elke keer als mijn paard hapt krijgt hij een tik in zijn gezicht/op zijn neus. Geen harde mep, gewoon een tikje. En dat is het. Niet meer en niet minder. Niet gefrustreerd raken. Gewoon steeds de zelfde reactie. Shetten zijn over het algemeen slim, hij zal het gauw genoeg door krijgen. Natuurlijk geef je hem ook geen eten totdat hij zich gedraagt. Als hij op een door jou bepaalde afstand netjes wacht kan hij zijn eten krijgen, eerder niet.

Uiteraard er ook voor zorgen dat hij genoeg ruwvoer heeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij honger krijgt.

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 18:00

Koper schreef:
NOOIT uit de hand voeren. Mijn paard (ruin) heeft bij zijn vorige eigenaar leren bedelen en dat is een heel lastig probleem. Zo werd hij vorige maand weer happerig omdat er iemand aan het hek bleek te voeren.

Wat goed werkt is heel consequent zijn. Elke keer als mijn paard hapt krijgt hij een tik in zijn gezicht/op zijn neus. Geen harde mep, gewoon een tikje. En dat is het. Niet meer en niet minder. Niet gefrustreerd raken. Gewoon steeds de zelfde reactie. Shetten zijn over het algemeen slim, hij zal het gauw genoeg door krijgen. Natuurlijk geef je hem ook geen eten totdat hij zich gedraagt. Als hij op een door jou bepaalde afstand netjes wacht kan hij zijn eten krijgen, eerder niet.

Uiteraard er ook voor zorgen dat hij genoeg ruwvoer heeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij honger krijgt.

Als hij naar me hapt dan heft hij gelijk al ze hoofd op alsof hij al weet dat hij een tik krijgt ofzo. Want als hij hapt geef ik al een tik op zn neus. Maar niet uit de hand voeren is een goede. Dus als ik een appeltje geef moet ik het ergens neerleggen en dan moet hij wachten tot hij het mag pakken ofzo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:06

Zou hem voorlopig maar eens helemaal niks geven :n
Voeren aan de eigenaar overlaten en hem alleen belonen met een kroeltje/kriebeltje.

Als hij beseft dat er niks te halen valt bij je, is het zo over!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:11

xkuss_liessx schreef:
Koper schreef:

Als hij naar me hapt dan heft hij gelijk al ze hoofd op alsof hij al weet dat hij een tik krijgt ofzo. Want als hij hapt geef ik al een tik op zn neus. Maar niet uit de hand voeren is een goede. Dus als ik een appeltje geef moet ik het ergens neerleggen en dan moet hij wachten tot hij het mag pakken ofzo?

Stapje naar voren zetten om hem dat tikje te kunnen geven, of de komende tijd even constant een zweepje bij de hand hebben.

Wanneer ik met mijn paard een werkje doe krijgt hij wel een voerbeloning wanneer hij zijn taak goed uitvoert. Die beloning gaat dan in een bak (gewoon een kalvervoerbakje wat ik alleen voor voerbeloningen bij werkjes gebruik). Wanneer mijn ruin zijn stukje appel dan op heeft likt hij het bakje uit, tilt het op met zijn tanden, gooit het ondersteboven en likt meestal de buitenkant ook nog af. Allemaal prima. Laat 'm maar lekker. Hij bijt niet en daar gaat het mij om.

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 18:12

Shirley schreef:
Zou hem voorlopig maar eens helemaal niks geven :n
Voeren aan de eigenaar overlaten en hem alleen belonen met een kroeltje/kriebeltje.

Als hij beseft dat er niks te halen valt bij je, is het zo over!

Heb ook mn vriendin afgezegd voor morgen zodat ik zelf een beetje aan de slag kon. Zij wilde weer van alles met hem gaan doen enzo. Hopen dat het werkt en bedankt voor de tip!

xSelina

Re: Shetlander hengst is happerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:05

Als je grondwerk les zou mogen nemen zou ik dit ook kunnen aanraden. Wordt hij meteen even op zn plek gezet :j

xkuss_liessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 20:10

thoranLOVE schreef:
Als je grondwerk les zou mogen nemen zou ik dit ook kunnen aanraden. Wordt hij meteen even op zn plek gezet :j

Kan helaas niet.. Ik zou het allemaal zelf moeten regelen. Dat is het vervelende van een verzorgpony waarbij het lijkt dat het je eigen is maar toch niet...