Mijn merrie heeft zomer eczeem dus vooral in deze warme dagen moet ze altijd een dekentje op. En oh wat wilt ze graag zonder en wat kan ze boos kijken als ik de deken pak. En hoe voorzichtig ik hem ook op leg, blij kan ze niet kijken. Oh en mijn ruin precies het zelfde. De buik klipjes en de en de achterste bij de benen? Geen probleem. Het opleggen en de voorkant vast maken? Drama!
Ik heb er sinds kort wel hele fijne technieken voor, die het echt een stuk fijner hebben gemaakt. Zo maak ik eerst de deken een rolletje zodat het paard niet zoiets heeft: godsamme er word ineens een deken over me heen gesmeten, dan maak ik de voorkant vast terwijl de deken nog niet overal goed ligt alleen bij de voorkant dus ik doe hem extra ver naar voren. Ik zorg dus dat er veel lucht is tussen de borst en waar ik de deken vast maak zodat zij en hij er niet veel van mee maken. En als de voorkant vast zit dan trek ik hem voorzichtig goed en dat vinden ze geen prpbleem. En dan gaat het wel en kijken ze soms zelfs niet eens boos! Wat een Wonder is dat (overdreven natuurlijk).
Soms vergeet ik de techniek en word ik er snel weer aan herinnert door een geïrriteerd hapje met die oren plat.
Bij mijn Arabische volbloed was het pas erg. Die kwam ooit met de kont naar mij toe gevlogen om me een trap te geven, hij probeerde me iets aan te geven dus echt boos was ik niet. Maar ja he, oortjes plat was genoeg geweest.. Ook gaat hij bij het voor vast maken ( met de zachte techniek) altijd boos kijken en schrapen met zijn hoeven. Daar corrigeer ik hem wel goed op anders is het oppassen geblazen want voor je het weet is er een hapje uit je.
En dan zie ik eigenaren die die deken op hun paard smijten alsof het niks is en die paarden geven er NIKS om.
En ik allerlei technieken verzinnen om het zo comfortabel mogelijk te maken en nee het is nog steeds niet wat ze willen.
Mijn ruin staat met lekker weer gewoon zonder deken, alleen met regen een regen deken en met echte kou wel een goede winter deken. Anders gaat hij echt rillen. Zijn winter vacht komt nooit goed door.
Bij mijn merrie snap ik het nog wel, die wilt ook lekker zonder dekentje in de zomer, en soms doe ik het ook wel een dagje hoor maar anders schuurt ze alles kapot en het is ook tegen vliegjes. Dus ik doe alles voor hun best wil en ooooh wat zijn ze dankbaar..
Ik heb ze beide zo aangekocht met dit probleem, maar wat ik me afvraag; Is er dan niemand anders met dit zelfde probleem? Ik ben nog nooit iemand met dit probleem tegen gekomen en mijn paarden hebben het allebei! Waarschijnlijk slecht aan geleerd gedrag bij de vorige eigenaresses.
En eerlijk? Ik ben er gewoon aan gewend geraakt, ze vinden het beide gewoon niet leuk. Zo heeft ieder paard wel iets he
Wat zijn jou tips en trucs? Wat is de gouden tip?
), eerst met touw, dan plastic zakje, voederzak, handdoek, dekjes en uiteindelijk met dekens, net zo lang tot ik het deken over en rond ze kan draaien en ze er niks meer om geven. Dit hoort bij de basisopvoeding imo.