Is pony angstig of brutaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annaa7

Is pony angstig of brutaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:17

Hallo bokkers!

Ik heb een shetlandpony (hengst) van ong. 14 jaar. Hij heet Rakker. Ik heb hem sinds ik 2 jaar oud was, dus ik ken hem nu al ongeveer 10 jaar. Ik rijd natuurlijk niet op hem, want dan zou ik met hem mee kunnen lopen :o

Hier een fotootje:
Afbeelding
Spoiler:
ja, hij is te dik... ik ben hier mee bezig

Nou nu het probleem: als ik naast hem loop met het halster, trekt hij de hele tijd aan het touwtje. Als ik druk zet, zet hij ook druk. Als ik het halstertouw langer laat, gaat hij draven. Als hij de kans krijgt, bokt hij ook nog. Hij is best bang aangelegd, dus ik twijfel of hij dit uit angst of ongehoorzaamheid doet. Hij is ook moeilijk te vangen. Natuurlijk weet ik dat dit bij veel shetlanders het geval is, maar het kan er natuurlijk mee te maken hebben. Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Iemand tips?

Spoiler:
Ik snap dat jullie de indruk hebben dat hier een pennymeisje bezig is, maar ik gebruik mijn verstand

Alvast bedankt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:35

Als jij druk zet, zet hij ook druk. Wie geeft er dan toe? Wie laat als eerste de druk weer los?

Dat is namelijk degene die onderdanig is. Degene die het langste druk houd is de baas.

Ik gok zomaar dat jij degene bent die de druk loslaat en dus de volger is.

Daar zou ik dus zeker mee bezig gaan. De truc is dat jij de druk vasthoud. Hoeft niet hard zolang je maar rustig volhoud tot hij toegeeft aan de druk, daarmee verteld hij aan jou dat hij juist de volger is.

Maar een pony die gewend is de baas te spelen zal dat eerst niet snappen. Die zal denken dat hij te maken heeft met een opstandige en brutale volger die nodig even terecht gewezen moet worden. En als je ervaring hebt met gebok van hem weet je dat hij daar best pittig in durft te zijn. Daarom zou ik hier begeleiding bij zoeken. Iemand die jou kan helpen herkennen wanneer hij bazig loopt te zijn en hoe je dat op een veilige maar wel paardvriendelijke manier oplost. Eigenlijk draait het namelijk om paardenpsychologie en totaal niet om hard zijn. Van goed grondwerken (daar gaat het om) wordt een pony nooit bang. Sterker nog hij zal je beter gaan begrijpen (en jij hem) en juist beter op jou leren vertrouwen en dus minder bang worden.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:49

troi schreef:
Als jij druk zet, zet hij ook druk. Wie geeft er dan toe? Wie laat als eerste de druk weer los?

Dat is namelijk degene die onderdanig is. Degene die het langste druk houd is de baas.

Ik gok zomaar dat jij degene bent die de druk loslaat en dus de volger is.

Daar zou ik dus zeker mee bezig gaan. De truc is dat jij de druk vasthoud. Hoeft niet hard zolang je maar rustig volhoud tot hij toegeeft aan de druk, daarmee verteld hij aan jou dat hij juist de volger is.

Maar een pony die gewend is de baas te spelen zal dat eerst niet snappen. Die zal denken dat hij te maken heeft met een opstandige en brutale volger die nodig even terecht gewezen moet worden. En als je ervaring hebt met gebok van hem weet je dat hij daar best pittig in durft te zijn. Daarom zou ik hier begeleiding bij zoeken. Iemand die jou kan helpen herkennen wanneer hij bazig loopt te zijn en hoe je dat op een veilige maar wel paardvriendelijke manier oplost. Eigenlijk draait het namelijk om paardenpsychologie en totaal niet om hard zijn. Van goed grondwerken (daar gaat het om) wordt een pony nooit bang. Sterker nog hij zal je beter gaan begrijpen (en jij hem) en juist beter op jou leren vertrouwen en dus minder bang worden.

Bedankt, hier heb ik echt wat aan. Hij is inderdaad degene die het langst vasthoudt. Ik ga me meer verdiepen in grondwerk en zal het idee van begeleiding aan mijn ouders voorstellen.

jensvl

Re: Is pony angstig of brutaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:22

Ik ga mee in de uitspraak van troi.
Hier zoek je best hulp bij omdat een foute manier van werken tot gevaarlijke situaties kan leiden.