De M2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhona55

De M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:41

Hallo! Ik rijd sinds kort in de M2, maar helaas gaat het me niet zo makkelijk af als ik had gedacht.
De M1 kwam ik makkelijk door, maar de M2 is toch moeilijker qua nieuwe oefeningen en de snelheid waarin deze achter elkaar moeten worden gereden.

De keertwendingen en contragalop gaan me super af, de travers is ook voldoende en de stap-galop-stap gaat ook goed (af en toe nog een foutje van mij met de stelling waardoor ze in de verkeerde galop aanspringt).

Nu is mijn vraag; heeft iemand tips?

Lotte heeft een sterke galop, maar de draf en stap vallen tegen. Dit omdat ze geen al te sterke achterhand heeft. Heeft iemand nog tips voor mij waar ik op moet letten in de M2 en hoe mijn pony een sterkere achterhand krijgt, waardoor ze haar passen ruimer neemt?

Kalender7

Re: De M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:08

Mag ik vragen wat je punten dan zijn of heb je nog niet gestart in de m2? Ik zou denk ik toch gaan trainen om de achterhand sterker te maken.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:25

Niet trainen om de oefening, maar gebruik de oefening om te trainen.
Ga krachttrainingen doen zodat ze zelf sterker word, en gebruik daarin de oefeningen die al in eerdere klasses gevraagd worden. Overgangen, schakelingen etc. En zorg dat ze gaat dragen op het achterbeen i.p.v. eraf te "rennen"
Klinkt makkelijk. Maar neem hier de tijd voor. Kracht is iets wat ze in de loop der jaren ontwikkelen

Rhona55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 17:54

Ik heb nu 3 winstpunten in de M2 en ook 2 winstpunten gereden op de kringkampioenschappen (maar die tellen volgens mij niet mee), ook ben ik door naar de regiokampioenschappen.

In de trainingen rijd ik al veel overgangen en schakel vaak, het eerste halfuur ben ik bezig met haar los te rijden en dus schakelingen/overgangen etc te rijden. Het laatste half uur rijd ik intensief op M niveau met de gevraagde oefeningen etc.

Ze kan haar benen heel mooi dragen, soms heeft ze momenten waarop ze heel fijn zwevend rijd, maar ze vindt het erg moeilijk om tegelijk hoog nageeflijk in aanleuning te rijden en de oefeningen daarbovenop. Op de momenten dat ik alles van haar vraag, tilt ze haar benen niet op.

De afgelopen tijd oefen ik erg veel om haar achterhand sterker te maken en probeer ik ervoor te zorgen dat ze tegelijk goed rond loopt en haar benen optilt, de oefeningen ben ik op dit moment nog niet aan het doen, ik probeer er eerst voor te zorgen dat ze 2 dingen tegelijk doet (waar ze geen zin in heeft óf wat ze erg moeilijk vind).

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:03

Tellen die winstpunten niet mee? Ik dacht van wel? Of ben ik nu gek?

Hier ook veel moeite gehad met de M2 Naja het duurde gewoon vergeleken met de voorgaande klasses duidelijk langer voor we erdoor waren. De Z1 ging daarintegen weer heel snel.

Rhona55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 21:43

Ik ben zelf ook een beetje in de war.. Sommigen zeggen dat ze niet meetellen, anderen zeggen van wel. Ik zie vanzelf wel of ze er bij komen of niet...

_Nikyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:47

De M2 wordt heel vaak veel moeilijker gevonden als de M1 en Z1 en die ervaring heb ik zelf ook. Ik denk dat je in de M2 vooral aan jullie beiden uithoudingsvermogen en kracht moet gaan trainen, dan komt de perfectie in de oefeningen vanzelf wel :D

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:01

Volgens mij tellen de punten wel mee hoor.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 03:33

Wat ook nog kan helpen om de achterhand te trainen is balkjes lopen. Dit kan zowel onder het zadel als aan de longe. Met de te rijden oefeningen kan ik je niet helpen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 05:42

De m2 is gewoon een hele moeilijke k u t klasse haha. Zo rij je int m altijd boven in de 190, haal je int m2 net een wp, en rij je in het Z weer bovenin de wp..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:09

Die punten tellen inderdaad gewoon mee

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:54

wedstrijden rijden doe ik al heel lang niet meer. Maar toen ik nog wel wedstrijden reed en in de klasse M2 vond ik dat erg moeilijk. Ik vond het een groot verschil met de klasse M1 en bij mij vielen de punten ook tegen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:03

M2 is de welbekende struikelklasse, hier lopen veel ruiters vast.
Lekker blijven doortrainen en je niet van de wijs laten brengen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:28

Ik weet niet welke proeven jij rijdt, maar bij mijn weten zit er in het M2 geen galop-stap overgang meer... Wel stap-galop.

Rhona55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:02

Nee dat klopt, maar in de vorige proeven waren er wel stap-galop-stap overgangen (of stap-galop / galop-stap). Mijn punt is dat de stap-galop-stap wel bevestigd is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:46

Als jouw redenering in de OP klopt, kan je je afvragen of die overgangen een truuk zijn of dat ze daadwerkelijk bevestigd zijn. Een paard een overgang van galop naar stap aanleren is niet zo moeilijk. Een paard een overgang van galop naar stap aanleren die technisch kloppend is, is wel moeilijk.

De proeven zijn een stuk eenvoudiger geworden, alleen moet je je paard rijtechnisch wel ontzettend goed voor elkaar hebben om dit ook goed tot uiting te laten komen. Zelf heb ik dit gemerkt met de M1 proeven, gekunsteld rijden werkt niet meer.

Dus afgaand op je verhaal zou ik zeggen, back to basic, paard weer terug aan elkaar rijden zodat alle vier de benen evenredig worden belast, lekker van achter naar voor en mooi rond over de rug, daarin schakelen. Neem wat balkjes mee. En besteed niet meer dan 10/15 minuten aan de oefeningen, want oefeningen die kent je paard toch al wel. Daarin volg ik het advies van DeniiSee, gebruik de oefening als test en niet als doel op zich. Check of je training in orde is door te voelen of de oefening is verbeterd.