Sinds Maart van dit jaar staan ik en men paard op een nieuwe stalling. Mijn paard heeft beginnend spat in zijn linkerachterbeen, en dat was voornamelijk de hoofdreden om te veranderen van stal. Van slechts enkele uren weide/paddock naar nu buiten van zodra en tot zolang het licht is. Super leuk voor mijn paardje natuurlijk, en we hebben geen last meer van de poot.
Echter, er zijn wat kleine veranderingen in men paard ondertussen, die ik niet zo goed kan thuis plaatsen. Op onze oude stalling, was mijn paard echt een bomproof paard. Daar hebben we 3j gestaan, en hij schrok er amper van dingen.
Op onze nieuwe stalling echter, een ander verhaal. Deze week nog is men paard gaan lopen in de bak omdat er iemand een springstaander kwam klaarzetten voor de sprong (ze staan aan de kant en als iemand wil springen worden ze in de piste gezet). Hij kent een sprong, heeft vroeger nog parcours 1m gedaan. Maar nu opeens, was het super eng en ging hij op de loop. Nu, op zich niet zo erg dat hij er van gaat lopen, maar ik vind het gewoon bevreemdend, op de oude stal deed hij zoiets niet. Zo zijn er nog voorbeelden, in de buitenpiste gaan lopen omdat de poort open gaat, 'stoer doen' (hiermee bedoel ik dan staart omhoog en presenteren maar) omdat er iemand naast de bak wandelt.
Is dit omdat mijn paard nog aan het gewoon worden is aan de nieuwe stal (we staan er nu dus een dikke 3 maanden, op onze oude hebben we 3j gestaan), of kan het zijn omdat hij zich beter voelt dat hij zo doet? Hij krijgt trouwens minder krachtvoeder op deze stal, en meer hooi. Hij is trouwens net 16 geworden, dus misschien bestaat er zoiets als een seniorpubertijd
) Maar wat bij hem, denk ik, het mede gedaan heeft is dat hij op zn vorige stal 2x per dag voordroog kreeg en op deze stal krijgt tie 3x per dag hooi. Op zn vorige stal had hij in de winter altijd vreselijk vieze achterbenen door het mestwater en hier is dat na 1 week al opgehouden. Je zag hem gewoon voller worden en beter in zn bespiering komen. Dus ik denk dat hij gewoon veel beter alle voedingsstoffen in zich op kon nemen en zich toppie voelde. Niet altijd even leuk voor mij, want ik was dat niet gewend van hem haha! Maar ben wel blij dat hij zich goed voelt.