Verandering gedrag paard => Nieuwe stalling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Verandering gedrag paard => Nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 08:59

Misschien niet de beste titel, maar ik weet niet goed welke anders nemen.

Sinds Maart van dit jaar staan ik en men paard op een nieuwe stalling. Mijn paard heeft beginnend spat in zijn linkerachterbeen, en dat was voornamelijk de hoofdreden om te veranderen van stal. Van slechts enkele uren weide/paddock naar nu buiten van zodra en tot zolang het licht is. Super leuk voor mijn paardje natuurlijk, en we hebben geen last meer van de poot.

Echter, er zijn wat kleine veranderingen in men paard ondertussen, die ik niet zo goed kan thuis plaatsen. Op onze oude stalling, was mijn paard echt een bomproof paard. Daar hebben we 3j gestaan, en hij schrok er amper van dingen.

Op onze nieuwe stalling echter, een ander verhaal. Deze week nog is men paard gaan lopen in de bak omdat er iemand een springstaander kwam klaarzetten voor de sprong (ze staan aan de kant en als iemand wil springen worden ze in de piste gezet). Hij kent een sprong, heeft vroeger nog parcours 1m gedaan. Maar nu opeens, was het super eng en ging hij op de loop. Nu, op zich niet zo erg dat hij er van gaat lopen, maar ik vind het gewoon bevreemdend, op de oude stal deed hij zoiets niet. Zo zijn er nog voorbeelden, in de buitenpiste gaan lopen omdat de poort open gaat, 'stoer doen' (hiermee bedoel ik dan staart omhoog en presenteren maar) omdat er iemand naast de bak wandelt.

Is dit omdat mijn paard nog aan het gewoon worden is aan de nieuwe stal (we staan er nu dus een dikke 3 maanden, op onze oude hebben we 3j gestaan), of kan het zijn omdat hij zich beter voelt dat hij zo doet? Hij krijgt trouwens minder krachtvoeder op deze stal, en meer hooi. Hij is trouwens net 16 geworden, dus misschien bestaat er zoiets als een seniorpubertijd :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:06

The_Cat schreef:
Misschien niet de beste titel, maar ik weet niet goed welke anders nemen.

Sinds Maart van dit jaar staan ik en men paard op een nieuwe stalling. Mijn paard heeft beginnend spat in zijn linkerachterbeen, en dat was voornamelijk de hoofdreden om te veranderen van stal. Van slechts enkele uren weide/paddock naar nu buiten van zodra en tot zolang het licht is. Super leuk voor mijn paardje natuurlijk, en we hebben geen last meer van de poot.

Echter, er zijn wat kleine veranderingen in men paard ondertussen, die ik niet zo goed kan thuis plaatsen. Op onze oude stalling, was mijn paard echt een bomproof paard. Daar hebben we 3j gestaan, en hij schrok er amper van dingen.

Op onze nieuwe stalling echter, een ander verhaal. Deze week nog is men paard gaan lopen in de bak omdat er iemand een springstaander kwam klaarzetten voor de sprong (ze staan aan de kant en als iemand wil springen worden ze in de piste gezet). Hij kent een sprong, heeft vroeger nog parcours 1m gedaan. Maar nu opeens, was het super eng en ging hij op de loop. Nu, op zich niet zo erg dat hij er van gaat lopen, maar ik vind het gewoon bevreemdend, op de oude stal deed hij zoiets niet. Zo zijn er nog voorbeelden, in de buitenpiste gaan lopen omdat de poort open gaat, 'stoer doen' (hiermee bedoel ik dan staart omhoog en presenteren maar) omdat er iemand naast de bak wandelt.

Is dit omdat mijn paard nog aan het gewoon worden is aan de nieuwe stal (we staan er nu dus een dikke 3 maanden, op onze oude hebben we 3j gestaan), of kan het zijn omdat hij zich beter voelt dat hij zo doet? Hij krijgt trouwens minder krachtvoeder op deze stal, en meer hooi. Hij is trouwens net 16 geworden, dus misschien bestaat er zoiets als een seniorpubertijd :+

Ik denk dat je paard gewoon beter in z'n vel zit. Het is vervelend voor jou maar denk dat je paard alleen maar blij is en meer energie heeft. Dus zou hem wat harder aan het werk zetten :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:07

Misschien voelt jouw paard zich wel erg goed op de nieuwe stal en heeft meer energie waardoor hij zich zo gedraagt. Doe je evenveel als op de vorige stal?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:10

Ik heb een jaar geleden hetzelfde voor gehad. Lease paard had toen al enkele maanden in een kudde gestaan. Met kuil als ruwvoer. Ik was er niet zo mee eens en zag dat ze er niet goed op reageerde en met inspraak van de eigenaar toen verhuisd naar een privé stalling. Daar bloeide ze helemaal open. Ze was eerste ook bomproof en schrok zo goed als nergens van (mede door dat ze zo opgeblazen was en lui door de kuil vermoed ik) op deze stalling was ze precies een 3 jarige merrie. Ze was toen 8 jaar. Dus verandering van stalling kan wel degelijk verschil uit maken in het gedrag hoor :)

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:12

Jou paard is geen uitzondering als het om veranderingen gaat, de een went sneller dan de ander. Het zou zomaar ook de reden kunnen zijn die de 2 voorgaande posters hebben gezegd.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 09:22

Ha, toch bedankt voor de bevestiging :) ik wist niet zo goed wat ik er van moest denken. Het is men eerste paard, en na 3J heb ik precies versie 2 gekregen. Niet dat ik het erg vind, maar het was ook even wennen voor mij haha :)

rumay schreef:
Misschien voelt jouw paard zich wel erg goed op de nieuwe stal en heeft meer energie waardoor hij zich zo gedraagt. Doe je evenveel als op de vorige stal?

Ik doe eigenlijk zo goed als alles hetzelfde als op de oude stal, enkel zijn de rustdagen nu iets verschoven. Behalve op wedstrijd gaan, dat doen we nu niet meer. Maar ons trainingschema is nog steeds het zelfde qua lessen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:36

Alle bovenstaande redenen zijn zeer zeker mogelijk en ook in enigerlei vorm waarschijnlijk.

Factor die daarbij ook een rol kan spelen, is de kwaliteit van het (ruw)voer.

In tegenstelling tot de ervaring van meganx hebben wij een paard dat juist heel druk wordt van voordroogkuil.
Mijn Quarter kreeg problemen omdat hij een magnesiumgebrek kreeg doordat de nieuwe stalling daar een ander management op voerde. Magnesium bijvoeren loste dat probleem op. Als je daaraan twijfelt, laat dan even bloed controleren op vitamine/mineralenverhoudingen.

The_Cat

Re: Verandering gedrag paard => Nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 09:52

Het is enkel hooi dat mijn paard krijgt, geen voordroog. Wat er op de weide staat heb ik natuurlijk minder controle over. Dat had ik al laten doen, en dat was eigenlijk allemaal goed, buiten de ijzerwaarde maar die kuur is al achter de rug.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:05

Je zou het als je het zou willen inderdaad kunnen zoeken in het voer en kijken of je daarvoor een oplossing kan vinden door een ander product te gebruiken, alleen is het inderdaad zo dat paarden kunnen veranderen in gedrag als de stalling/omgeving veranderd. Klinkt als een paard dat nu eigenlijk erg happy en veel meer 'paard' is dan eerst!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:16

Hihi, klinkt een beetje als mijn paard.. Ik ben in januari verhuisd van stal. Op zn vorige stal was hij bomproof en superchill, echt een sloompie met zn 4 jaar. Na een paar weken op die andere stal kreeg tie opeens praatjes, 'schrok' hij opeens van dingen, was alert, stapte hij op een goed tempo mee (moest hem altijd soort van voorttrekken ;) ) Maar wat bij hem, denk ik, het mede gedaan heeft is dat hij op zn vorige stal 2x per dag voordroog kreeg en op deze stal krijgt tie 3x per dag hooi. Op zn vorige stal had hij in de winter altijd vreselijk vieze achterbenen door het mestwater en hier is dat na 1 week al opgehouden. Je zag hem gewoon voller worden en beter in zn bespiering komen. Dus ik denk dat hij gewoon veel beter alle voedingsstoffen in zich op kon nemen en zich toppie voelde. Niet altijd even leuk voor mij, want ik was dat niet gewend van hem haha! Maar ben wel blij dat hij zich goed voelt.

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:05

haha klinkt bekend, denk inderdaad dat je paard zich veel beter voelt en weet niet hoe het weide beleid op de nieuwe stal is? Veel mest op de weilanden? Dit kan betekenen dat hij daar erg veel energie uithaalt en het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere. Mijn paard kreeg ineens echt super 1e klas persvoer en barste ineens van de energie. Echt 180 graden omdraaien op buitenrit en ook niet 1x nee wel 10x. Ook iets wat hij eerder nog nooit had gedaan... haha Iets teruggenomen in het persvoer (deels hooi bijgevoerd in het begin) en toen ging het een stuk beter. Veel succes!!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:22

Ik ga morgen mijn paard verhuizen ben benieuwd hoe hij het gaat doen de komende weken op de nieuwe stal. Hij zal er zeker meer ruimte krijgen dan dat hij anders is gewend.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:11

Ik ben drie maanden geleden verhuisd, Paard is compleet anders geworden, druk, onrustig, tiks, niet meer bomproof, dus van de week verhuizen we weer. Ik heb een stal gevonden die voor mij waarschijnlijk minder leuk is maar waar hij veel meer paard kan zijn dan op de huidige stal.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:04

Je paard moet gewoonnog wennen!
Na 3 jaar veilige vertrouwde haven, is nu alles vreemd. Tis vluchtdier dus iedere nieuwe situatie (staanders neerzetten bijv) is nieuw dus vreemd dus vluchten...

Kan best nog ff duren en dan krijg je vermoedelijk de volgende fase!
Maw praatjes: hoever kan ik gaan, om de grenzen weer opnieuw te bepalen.
En als dat opgelost is, zal het weer het vertrouwde paard zijn!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:11

Ik denk dat hij idd moet wennen! Alles is nieuw: omgeving, voer, paarden. Kan wel paar maanden duren!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:25

Mijn paard had dat ook heel erg na de verhuizing. Ik ben in november weggegaan en sta er nu dus al bijna weer 3 kwart jaar.

Mijn paard stond hiervoor op een stalling waar vrij weinig gebeurde, dagen eentonig en niet veel bijzonders. De stal waar we nu staan is meer drukte, gebeurd meer en ze voelt zich nu wel eens stuk prettiger. Meer structuur en vaste weide maatjes. Ze is een nieuwsgierig paard dus wat meer prikkels heeft haar goed gedaan.
Ze moest wennen aan de andere manier van ritme. Begon al bij het voeren etc. Maar ze is nu weer de oude en merk dat ze veel meer op haar plek is nu, stuk rustiger en stabieler in haar karakter. Het lijkt ook alsof ze vrolijker is en opgewekt.

Kwestie van wennen, paarden zijn gericht op structuur en duidelijkheid. Maar als hij niet lekker in zijn vel gaat zitten na een paar maanden moet je wel gaan kijken of deze plek echt iets voor je is.
Een vrouwtje wat op stal kwam staan had ook dat haar paard echt niet kon wennen, werd lusteloos, geirriteerd en begon ook weven te ontwikkelen die zijn weggegaan naar een stal waar ze meer rust hadden en vrijheid.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 07:15

Bedankt voor de tips! Maar ik kan alvast iedereen geruststellen, dat het eigenlijk geen echt negatief gedrag is dat hij vertoond (buiten misschien het sneller schrikken, maar dat is negatief voor mij). Hij heeft gewoon meer praatjes en is veel frisser, maar met men instructrice zijn we dat aan het aanpakken (om hem te laten merken dat meer praatjes niet helpen). Voor de rest kan ik alleen maar positief zijn over de stalling naar mijn paard toe. Hij komt buiten met een kleine kudde, is op een ideaal gewicht ondertussen, heeft genoeg ruwvoeder voor de hele nacht en weinig krachtvoeder. Ik vind het een positief effect op mijn paard, en ik hoop gewoon dat hij toch over enkele tijd terug wat 'kalmeert', maar indien niet, ik denk niet dat hij het erg vindt. Op mijn vorige manege was mijn paard er gewoon, hij stond er altijd maar een beetje bij, nu is hij tenminste wel paard :)

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:10

The_Cat schreef:
Bedankt voor de tips! Maar ik kan alvast iedereen geruststellen, dat het eigenlijk geen echt negatief gedrag is dat hij vertoond (buiten misschien het sneller schrikken, maar dat is negatief voor mij). Hij heeft gewoon meer praatjes en is veel frisser, maar met men instructrice zijn we dat aan het aanpakken (om hem te laten merken dat meer praatjes niet helpen). Voor de rest kan ik alleen maar positief zijn over de stalling naar mijn paard toe. Hij komt buiten met een kleine kudde, is op een ideaal gewicht ondertussen, heeft genoeg ruwvoeder voor de hele nacht en weinig krachtvoeder. Ik vind het een positief effect op mijn paard, en ik hoop gewoon dat hij toch over enkele tijd terug wat 'kalmeert', maar indien niet, ik denk niet dat hij het erg vindt. Op mijn vorige manege was mijn paard er gewoon, hij stond er altijd maar een beetje bij, nu is hij tenminste wel paard :)

Ik herken dat wel heel erg, mijn paard is ook verhuisd naar een andere plek, staat nu heerlijk de hele dag op de wei in een groepje, veeeeel minder krachtvoer en heeft veel meer energie, ze is ook een stuk soepeler, waar we eerst voor elke hindernis weigerde, maken we nu weer een sprongetje... Ik heb me bij m'n vorige stalling veel te lang laten wijsmaken dat m'n paard niet naar buiten kon... Ze is van een mak schaapje veranderd in een energie vol paard :)