onrustig bij het opstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caballo6

onrustig bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 00:20

hallo iedereen! :D

Ik heb nu al enkele maanden mijn nieuw paard. Hij is braaf bij het poetsen, bij het rijden,.. . Het enige probleem is dat hij bij het opstappen niet stil blijft en soms probeert te bijten. hij blijft nooit rustig staan. ik probeer soms met een opstap erop te kruipen maar het duurt tog wel voor hij even blijft stil staan en niet meer bijt. Eens ik mijn voet in mijn stijgbeugel heb en mij erop zet gaat hij direct naar stap. Bij het rijden is hij anders wel enorm braaf (alleen een beetje lui).

enkele tips om hem te leren stilstaan?

dank u :)

abukir

Re: onrustig bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 04:11

Mijn paard had daar ook zo n houtje van. Het enige wat bij hem hielp is gewoon opstappen en zodra hij tegenwerkt terug naar de grond en dit herhalen en natuurlijk bij goed gedrag belonen. Hij had al snel door dat hij bij dit gedrag aan het kortste eind trok want ik hield vol en geloof mij hij ervaart het veel fijner als ik gewoon kan opstappen ipv hangen en weer terug enz. Maar hou wel je geduld want zodra jij spanning gaat opbouwen tijdens het opstappen dan gaat hij het als iets negatiefs ervaren en dat wil je niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 05:51

Ik bleef mee lopen met opstapje. Iedere keer als ze stil stond opstapje neerzetten en wachten tot ze zich overgaf. Op het opstapje gaan staan en wachten. En als ze rustig bleef staan ging ik er op.

In het begin duurde het 20 minuten. Een week later 10 minuten.. paar dagen later 5 minuten en inmiddels kan ik er gewoon fatsoenlijk opstappen nadat ze maar 1 poging doet om weg te stappen.

Op het weglopen of naar achteren gaan reageer ik niet, niet met stem of hulpen. Als ze stilstaat en geduldig wacht wordt ze lekker gekriebeld. Dat is de beloning.

Kost je best wat tijd. Maar geduld en doorzetten is wel de beste weg.

Om het bijten uit de weg te gaan kun je t best je buitenteugel korter nemen zodat je zn hoofd wat naar buiten dwingt. Dan draaien ze ook minder makkelijk om je heen.

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:58

Misschien is het goed om af en toe eens wat grondwerk te doen? Dan luistert je paard misschien beter naar je stemhulpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:43

Negatief gedrag plus aandacht (hier vallen aaitjes om te kalmeren en praten ook onder) maakt het vaak alleen maar het belonen van het gedrag..

Dus stemhulpen gebruiken zou ik zelf niet doen.

Weg duwen uit je ruimte en negeren tot ze beter/goed gedrag vertonen werkt hier bij bijna alle problemen :=

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:44

Heeft ie niet ergens last van als je opstaat aangezien hij bijt?
Anders grondwerk doen zodat hij leert stil te moeten staan?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:24

Mijn merrie had ook dat ze ging lopen met opstappen. Het bijten dan weer niet, kan inderdaad dat ze ergens last heeft en dat ze daarom bijt met het opstappen. Maar ik kan wel vertellen hoe ik het heb verholpen met mijn merrie. Ik wil gewoon dat ze stilstaat met opstappen, ik geef aan als we gaan stappen. Ik deed dit op deze manier; ik ging erop, ik zette haar stil (als ze door liep iets strenger) en dan wachtte ik een paar seconden ( 20 ofzo) Ik ging er weer af en zette haar een paar pasjes achterwaarts en ik ga er weer op en als ze dan gaat lopen zet ik haar stil wacht weer (van mij apart een minuut) en dan klim ik der weer af. ze moet gewoon luisteren. En bij mij stopte ze met lopen na dit 3 keer te doen. De volgende keer dat ik haar reed deed ze 1 stapje naar voren (eerst ging ze echt lopen, dus 1 stapje was al positief) en herhaalde ik het. Maar dat hoefde maar 1 x en toen stond ze al keurig stil. Na een week dat ik haar had was dit probleem weg bij het opstappen!
Het kan er ook mee te maken hebben dat je paard bijv. Het zweepje spannend vind en als jij die vast houd terwijl je opstapt kan dat ook een reden zijn dat je die onbewust heel erg beweegd of je paard op een plek ermee aan raakt(sommige vinden dat eng) , of je geeft onbewust been. Want dan doet je paard eigenlijk niks fout!
Eerst kijken hoe komt dit gedrag, bij mijn merrie was dit een beetje ongehoorzaamheid :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:31

Hoi hoi :)

Is je paard langzamerhand lui geworden? of heb je hem lui gekocht? :) en deed ie dit ook toen je hem kocht (bij opstappen weglopen en bijten)

Wellicht ligt je zadel niet meer helemaal lekker en knelt het bij zijn schouderpartij.
dit kan het opstappen ook zeker last met zich mee brengen.

Groetjes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:40

Is jouw paard nog een jonkie? Toen mijn paard het opstappen moest leren zetten we er iemand voor. eerst hield die de teugels vast, later alleen maar er voor staan. Dat ging eigenlijk al snel goed..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:48

Niet aanvallend bedoeld hoor maar als dit een probleem is dan zal iemand die zijn paard ws goed heeft afgericht vinden dat je paard helemaal niet zo braaf is met bv het poetsen.

de aandacht bij jou leggen en respect voor je ruimte eisen. Wat michxsimone zei: Grond werk.
En dan wel echt grondwerk niet ermee lopen en "hopen" of een paard gaat stilstaan als jij dat doet. Dat is namelijk een resultaat van goed grondwerk. Sommige paarden doen dat wel braaf maar als je bv wat sneller achteruit loopt bots je tegen ze aan omdat ze niet snel opzij gaan, dan is je grondwerk nog niet voor elkaar.
Bij beginnend grondwerk moet je paard vaak harder aan het werk dan onder het zadel.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:56

past het zadel wel?

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:00

Uit de openingspost van ts maak ik op dat ze niet heel erg ervaren is. Nu worden er heel veel verschillende dingen geroepen waar t evt aan zou kunnen liggen,lief bedoeld maar ik denk dat ts er meer aan heeft een ervaren instructeur te zoeken en die kan dan de oorzaak wel achterhalen en ts verder helpen.
Wij kunnen echt vanachter ons scherm niet zien of t zadel past, de pony pijn heeft of gewoon vervelend is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:04

Bij niet stilstaan bij het opstappen kan ik me voorstellen dat hij dat nooit goed heeft geleerd. Dan moet je hem dat gewoon leren, door consequent te zijn.
Maar bijten samen met niet stil willen staan, zou mij eerlijk gezegd niet lekker zitten en voor mij een reden zijn om zadel en rug eens goed te laten bekijken.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:44

klopt , daarom vraag ik of zadel wel past, daar reageren ze ook op natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:32

TS, ik heb jaren terug een paard getraind met hetzelfde probleem (al vanaf het begin dat ik erop ging). Het zat me niet lekker en heb de eigenaar gevraagd om haar te laten onderzoeken. Dit werd steeds weggewuifd en ik kreeg de opdracht om langer te rijden. Ik ben niet meer opgestapt en heb eerst alleen nog gelongeerd en haar later alleen nog maar los laten lopen, net zolang tot de eigenaar overstag ging. Bleek een dusdanig rugprobleem te zijn, dat ze afgemaakt moest worden. Ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en haar niet nodeloos ben gaan corrigeren en heb door laten gaan. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat jouw paard hetzelfde heeft, maar ik adviseer je wel om hem eens helemaal te laten controleren/behandelen. Dit paard geeft namelijk duidelijk aan dat het (lichamelijk) ongemak heeft, ongeacht door wat.