Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
en longeren en grondwerk bestaat ook nog. Maar ik had zo'n leuke buitenrit met een stalgenoot geplant voor volgende week, kan dan ook niet. Na ja het kan gebeuren, is gewoon even een baal moment. Maar ja wat zijn 2 weken nou he 
Hilary schreef:Klinkt een beetje alsof hij vond dat hij recht had op dat snoepje of op aandacht en dat jij dat hem maar 'even' moest geven. Ik zou voorlopig helemaal stoppen met VD én snoepjes en ook de bijrijders dit niet meer laten doen. Als hij zich weer normaal kan gedragen (geen circusvoorstelling als je er niet om gevraagd hebt), kun je het weer gaan oppakken, maar dan niet elke oefening belonen met een snoepje. Werk je met een clicker? Als ze de clicker goed snappen, kun je de snoepjes grotendeels achterwege laten. Onze Shet kan wat VD oefeningen, maar krijgt alleen war als ze de oefening heel goed uitvoert, of bij het aanleren van iets nieuws.
Bora2013 schreef:Hoi Lovas,
Allereerst mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen en spirit. Voor dit paard ben jij een lot uit de loterij. Ofschoon ik geen ervaren ruiter ben heb ik na ruim twee jaar een eigen paard te hebben geleerd dat snoepjes bijten kunnen versterken en dat leiderschap keer op keer bevestigd moet worden. Wat mijn band met mijn paard duidelijk heeft verbeterd is dat ik haar dagelijks 's avonds voer (liefde gaat toch door de maag ha ha) en doordat ze half pension staat ik erg veel, veel meer dan voorheen, met haar bezig ben. Ze heeft me ooit gebeten maar sinds ik ben gestopt met snoepjes (nou ja, heel soms dan) en veel met haar bezig ben is het niet meer voorgekomen. Ook ik was volkomen verbijsterd dat ze me beet en deed echt iets met mijn vertrouwen dat inmiddels weer volledig is hersteld. Maar welbeschouwd heb jij een paard met een zeer triest verleden en dat poets je niet zomaar weg ofschoon je dus al enorm veel gewonnen hebt waarvoor mijn respect en enorme bewondering.
ik ben gewoon blij dat na al die stappen waar we door heen zijn gegaan we nu dingen doen we beide gelukkig van worden. Lekker poetsen, buitenrijden, natural horsemanship, springen en vrijheidsdressuur. En sommige dingen heb ik ook pas met hem voor de eerste keer echt geprobeerd en bleek zo leuk te zijn! Het is zo'n lieverd.
Het gaat om duidelijkheid scheppen naar het paard toe: wanneer kan hij wel iets verwachten, waarom krijgt hij iets en wanneer kan hij niets (meer) verwachten. Simpelweg voer weigeren is een goed begin maar niet voldoende om duidelijk te zijn naar je paard. Daarom is een brugsignaal heel handig en duidelijk. Zie verderop.
en steek beide handen op zodat mijn paard kan zien dat het op is. Bij mijn eigen paard sluit ik de trainingssessieaf met een kroelsessie, bij andere paarden leg ik voer op de grond en zeg "Opperdepop", zodat ze toch nog weven wat lekkers krijgen terwijl ik (de trainer met wie het zo leuk trainen is) wegloopt.
^