Paard bijt ineens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Paard bijt ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:59

Als eerst over het paard:
Ik kocht dit paard toen die net 6 was, het is een arabieren ruin van ondertussen 7 en ik heb hem nu ander half jaar.
Hij is zwaar verwaarloosd en mishandeld bij de vorige eigenaren daarover kan je meer in mijn profiel lezen.
Het is een volbloed dus hij heeft een karaktertje en ik heb hem zelf beleerd etc dus ik ken hem ondertussen door en door.
Hij heeft ontzettend veel pit, was het eerste half jaar ontzettend dominant.
Het was vooral angst, het trappen het bijten en het steigeren kwam omdat hij bang was. Wat niet gek is, wat je begrijpt als je weet hoe de vorige eigenaren hem behandelde.
Ik heb heel rustig hem vertrouwen gegeven en ondertussen zijn wij nu hele goeie maatjes, hij is heel erg op mij ingespeeld en we hebben een hechte band.
Hij heeft dan ook al meer dan een half jaar mij niet meer gebeten.

En ik kon een maand geleden met volle overtuiging vertellen dat mijn paard nooit meer zou bijten. Hij is gevoelig dus bij een EH deinste hij al achteruit.
We zijn de laatste 4 maanden begonnen met vrijheids dressuur. Vind hij echt super leuk en ik ook!
Hij werd eerst best vervelend van eten, dus het eerste commando dat we hem aanleerde was dat ik een snoepje in mijn handen had en hij het mocht als hij weg keek en er dus geen aandacht aan besteedde.
Dit had hij snel door, ook moest hij mij ruimte geven. Pasjes achteruit oefende we en dat hij niet mocht bedelen.
Dit deed hij echt super! Nou hij kan ondertussen spaanse pas, kusje, shake en achterwaarts.
Maar de laatste week is hij schijt vervelend. Ik ben dit sowieso 1 x per week met hem aan het oppakken en hij is mij totaal aan het negeren. 2 meiden van 15 en 16 doen het nu ook 1 x per week met hem.
Bijvoorbeeld dan wil ik dat hij mij ruimte geeft, wat hij altijd keurig deed en gaat hij alsnog naar mij toe lopen. En dan niet met oren plat maar echt vrolijk. Zet ik hem strenger terug en uiteindelijk luisterd hij wel, maar niet vlekkeloos.
Of ik liep laatst en opeens gaat hij het kusjes kunstje op mijn rug uitvoeren en snel een hap er achter aan. Ik draai mij heel snel en boos om en gelijk dat angstige koppie zo van: sorry sorry ik weet dat ik fout zat. Hij weet het donders goed en ik haal hem daarna ook wat duidelijk uit mijn ruimte, dit soort kleine ongehoorzame dingetjes die hij nooit zou doen een maand geleden (dacht ik).
Laatst was voor mij de klap, ik was klaar met trainen, had nog wat brokjes in mijn zak. Ik zet hem op de poets plaats en hij blijft de kunstjes maar herhalen, dus opeens kusjes geven. Dus ik haal even snel geïrriteerd zijn hoofd weg bij mij.
Nou toen was ik even met een stal genoot aan het kletsen over hoe vervelend hij wel niet deed, en hij zat ondertussen mijn schouder een beetje te snuffelen en ineens hap raak. Hij beet mij keihard in mijn schouder. Het bloedde heel erg. In een fractie van een seconde draaide ik mij om en gaf ik hem een keiharde mep. Ik was het helemaal zat! Bij hem is een vinger in de lucht heel vaak al genoeg, maar mij echt hard hard bijten zonder duidelijke aanwijzing vind ik echt helemaal niet oke en ik vond die harde mep dan ook zeker op zijn plaats.
Nu het erge: het boeide hem niet en hij hapte er nog een keer 'speels' naar.
Ik heb toen heel hard EH PARDON? geschreeuwd, met nog een tik en daar schrok hij wel van. Mijn schouder doet wel veel zeer.
Maar zo herken ik hem niet, hij is heel gevoelig en zou mij een maand geleden nooit durven bijten.
Ook zou hij normaal zich de pletter schrikken van een mep en nu keek hij mij aan alsof het hem totaal niks uit maakte.
En dat deed hij gewoon vandaag weer, speels happen.
En vroeger hapte hij ook veel en dat was zo snel afgeleerd en als hij ergens perongeluk zijn tanden bij gebruikte was ik al duidelijk dat het niet mocht met een EH.
Ik ben daar heel consequent in zelf.
En ik heb echt het gevoel dat het hem totaal niet boeit laatste tijd.
Hij gaat alleen een beetje geschrokken kijken en doet het daarna weer.
Ik heb hem zoveel afgeleerd. Hij rent niet meer uit mijn handen, steigert bijna nooit meer, trapt niet meer en ga zo maar door.
En nu ineens is hij in de 'het maakt me allemaal niet meer uit fase', terwijl ik er altijd best streng in ben geweest. En met het vrijheidsdressuur heb ik hem heel duidelijk gemaakt wat mijn ruimte is en dat hij niet mag bedelen.
Ik heb al les in grondwerk en je zou bijna denken dat ik het hem niet goed aanleer. Maar de eerste 3 maanden deed hij het zonder enkel probleem. Ik geef altijd mijn ruimte goed aan en wil niet dat hij zomaar kunstjes doet of iets in die richting.
Ik had het ook totaaal niet bij hem verwacht.
Sinds kort zijn er ook 2 meiden die met hem 1 x per week vrijheids dressuur doen, ik wil hun niet gelijk beschuldigen dat zij iets verkeerd doen of hem iets verkeerd aanleren. Maar hij deed dit nooit. Het is na het rijden trouwens niet zo, alleen na vrijheids dressuur de laatste week.

is er iemand die ook een gevoelig paard had/heeft die dit ooit ook had of wat denken jullie als je dit verhaal leest?
Ik heb hem zelf heel keurig op gevoed al zeg ik het zelf, ik weet best wel hoe ik dingen kan aanpakken maar hier sta ik van versteld, hij die mij ineens bijt...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:04

ik zeg niet dat die meisjes iets verkeerd doen maar het komt mij wel over dat dat de trigger is van dit gedrag. miss laten ze toch wat steekjes vallen en neemt je paard dit gelijk aan., zou ze toch vragen om dit soort oefeningen tijdelijk niet te doen, kijk of er dan verbetering in komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:05

Ik zou even stoppen met de snoepjes.
Ik heb er ook zo een, kom je met snoepjes dsn word hij heel erg vervelend en opdringerig.
Daar kreeg ik laatst al bijna een trap van omdat meneer dacht dat ik wat lekker had
en me dus spontaan een voetje gaf...auw :+
Dus kunstjes prima,maar met een aai of een stem beloning en geen snoepjes meer.
Ook de andere meiden niet, en kijk dan even hoe het gaat

Neverland

Re: Paard bijt ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:12

Ik zou geen snoepjes meer geven maar belonen met rust / een aai. Ik gok (maar weet dit niet zeker) dat hij naar snoepjes aan het zoeken was. Lijkt mij niet dat hij je opzettelijk pijn wou doen in ieder geval. Je kan het proberen en kijken of hij het uiteindelijk niet meer doet? Hopelijk valt de pijn nu wel mee met je schouder... :(:)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:15

Ik mag door mijn schouder trouwens ook 2 weken niet meer rijden, en dan het aankijken. Hij heeft mij fijn gebeten.. Super! Mijn verzorgster voor mijn merrie wilt haar zoveel mogelijk overnemen. Bij mijn ruin heb ik liever niet een verzorgster nog, hij heeft gewoon veel pit en dat rijden doe ik liever zelf.
Nou ik heb in ieder geval een ervaren vriendin die een paar lesjes met hem wilt doen :) en longeren en grondwerk bestaat ook nog. Maar ik had zo'n leuke buitenrit met een stalgenoot geplant voor volgende week, kan dan ook niet. Na ja het kan gebeuren, is gewoon even een baal moment. Maar ja wat zijn 2 weken nou he :)
Bedankt iedereen voor de reacties! klinkt allemaal zo logisch, en zelf dacht ik er even niet aan. Ik denk dat ik inderdaad gewoon een aai of iets ga proberen voortaan. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:18

Klinkt een beetje alsof hij vond dat hij recht had op dat snoepje of op aandacht en dat jij dat hem maar 'even' moest geven. Ik zou voorlopig helemaal stoppen met VD én snoepjes en ook de bijrijders dit niet meer laten doen. Als hij zich weer normaal kan gedragen (geen circusvoorstelling als je er niet om gevraagd hebt), kun je het weer gaan oppakken, maar dan niet elke oefening belonen met een snoepje. Werk je met een clicker? Als ze de clicker goed snappen, kun je de snoepjes grotendeels achterwege laten. Onze Shet kan wat VD oefeningen, maar krijgt alleen war als ze de oefening heel goed uitvoert, of bij het aanleren van iets nieuws.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:18

Het klinkt toch dat er iets verkeerd gaat. Grote kans dat dit (onbedoeld) bij de twee nieuwe meisjes vandaan komt. Ben jij erbij als ze met hem werken? Dan kun je zien hoe het gaat.

Ik zou voorlopig even stoppen met de meiden en hem zelf weer op de rit krijgen, misschien ook tijdelijk geen vrijheidsdressuur, maar meer grondwerk.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:22

Hilary schreef:
Klinkt een beetje alsof hij vond dat hij recht had op dat snoepje of op aandacht en dat jij dat hem maar 'even' moest geven. Ik zou voorlopig helemaal stoppen met VD én snoepjes en ook de bijrijders dit niet meer laten doen. Als hij zich weer normaal kan gedragen (geen circusvoorstelling als je er niet om gevraagd hebt), kun je het weer gaan oppakken, maar dan niet elke oefening belonen met een snoepje. Werk je met een clicker? Als ze de clicker goed snappen, kun je de snoepjes grotendeels achterwege laten. Onze Shet kan wat VD oefeningen, maar krijgt alleen war als ze de oefening heel goed uitvoert, of bij het aanleren van iets nieuws.

Ik gebruik geen clicker, mijn grondwerk instructrice vertelde er laatst ook over. ik denk dat ik mij daarin meer ga verdiepen. Klinkt imo wel heel fijn!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:41

Hoi Lovas,
Allereerst mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen en spirit. Voor dit paard ben jij een lot uit de loterij. Ofschoon ik geen ervaren ruiter ben heb ik na ruim twee jaar een eigen paard te hebben geleerd dat snoepjes bijten kunnen versterken en dat leiderschap keer op keer bevestigd moet worden. Wat mijn band met mijn paard duidelijk heeft verbeterd is dat ik haar dagelijks 's avonds voer (liefde gaat toch door de maag ha ha) en doordat ze half pension staat ik erg veel, veel meer dan voorheen, met haar bezig ben. Ze heeft me ooit gebeten maar sinds ik ben gestopt met snoepjes (nou ja, heel soms dan) en veel met haar bezig ben is het niet meer voorgekomen. Ook ik was volkomen verbijsterd dat ze me beet en deed echt iets met mijn vertrouwen dat inmiddels weer volledig is hersteld. Maar welbeschouwd heb jij een paard met een zeer triest verleden en dat poets je niet zomaar weg ofschoon je dus al enorm veel gewonnen hebt waarvoor mijn respect en enorme bewondering.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:11

Bora2013 schreef:
Hoi Lovas,
Allereerst mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen en spirit. Voor dit paard ben jij een lot uit de loterij. Ofschoon ik geen ervaren ruiter ben heb ik na ruim twee jaar een eigen paard te hebben geleerd dat snoepjes bijten kunnen versterken en dat leiderschap keer op keer bevestigd moet worden. Wat mijn band met mijn paard duidelijk heeft verbeterd is dat ik haar dagelijks 's avonds voer (liefde gaat toch door de maag ha ha) en doordat ze half pension staat ik erg veel, veel meer dan voorheen, met haar bezig ben. Ze heeft me ooit gebeten maar sinds ik ben gestopt met snoepjes (nou ja, heel soms dan) en veel met haar bezig ben is het niet meer voorgekomen. Ook ik was volkomen verbijsterd dat ze me beet en deed echt iets met mijn vertrouwen dat inmiddels weer volledig is hersteld. Maar welbeschouwd heb jij een paard met een zeer triest verleden en dat poets je niet zomaar weg ofschoon je dus al enorm veel gewonnen hebt waarvoor mijn respect en enorme bewondering.

Wat een lieve reactie als eerst,
En na 2 jaar een eigen paard heb je zeker wel ervaring hoor! :)
Gelukkig is je vertrouwen in haar weer hersteld, en wat fijn dat jou band zo goed is versterkt met je paard. Het zelf voeren klinkt wel heel goed en het gestopt zijn met snoepjes ook! Ik ga daar ook mee stoppen. ik ben zelf gelukkig hier niet onzekerder van geworden. Hoe hij zich eerst gedroeg was 100 x erger, ben onder hand wel wat gewend. Wat mijn grootste levens les met hem is, is dat alles met geduld gedaan moet worden bij hem. Het is heel vaak zo dat hij iets niet doet of vervelend doet omdat hij angst heeft. Als ik dan als een idioot hem ga verbeteren terwijl met belonen en negeren van het negatieve gedrag ik zoveel meer kan bereiken dan word ons vertrouwen niet beter. En dat gaf ons denk ik een goede band, dat ik leerde hoe ik met hem het meeste vertrouwen kon winnen.
Met bijten om zulke dingen ben ik wel strenger en vind ik dat een tik terecht is, maar ik ben vaak ook van het gewoon negeren en belonen wat wel goed gaat. Maar hij is zo lief en gevoelig, en ik ben ook heel blij dat ik hem een gelukkiger leventje heb mogen aanbieden. Want hoe hij er bij stond en hoe erg hij was aangetast in zijn gedachte gang is niet normaal.. Word er weer helemaal naar van als ik er aan denk. -O- ik ben gewoon blij dat na al die stappen waar we door heen zijn gegaan we nu dingen doen we beide gelukkig van worden. Lekker poetsen, buitenrijden, natural horsemanship, springen en vrijheidsdressuur. En sommige dingen heb ik ook pas met hem voor de eerste keer echt geprobeerd en bleek zo leuk te zijn! Het is zo'n lieverd.
En nu is er even een tegen slag maar we blijven positief en bedankt voor je reactie!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 03:11

Met sommige bovenstaande meningen ben ik het eens; namelijk dat je doorzettingsvermogen en spirit hebt om aan een verwaarloosd/mishandeld paard te beginnen. Dat is echt niet gemakkelijk.

Andere meningen deel ik niet: paarden worden niet per definitie opdringerig, gevaarlijk, bijterig van snoep in de training. Het is iets dat de trainer zelf in de hand heeft: :j Het gaat om duidelijkheid scheppen naar het paard toe: wanneer kan hij wel iets verwachten, waarom krijgt hij iets en wanneer kan hij niets (meer) verwachten. Simpelweg voer weigeren is een goed begin maar niet voldoende om duidelijk te zijn naar je paard. Daarom is een brugsignaal heel handig en duidelijk. Zie verderop.

Hoe ik je verhaal interpreteer is dat je paard het VD eigenlijk heel leuk vindt en er niet mee wil stoppen. Waarom denk ik dat? Hij probeert er alles aan te doen om je aandacht te trekken en (speels) bijten is hoe ze zelf beginnen met een spelletje of aandacht krijgen.

Doordat je geen gebruik maakt van een brugsignaal ("click": DIT heb je goed gedaan, nu volgt de beloning) maar direct een snoepje geeft, kan het onduidelijk voor je paard worden wat je precies wilt en kun je sneller ongewenst gedrag versterken. Hoe komt dit?

Met clickertraining zijn er 2 momenten heel belangrijk: het moment van de click(of je eigen brug-signaal zoals een speciaal woord of tongklik) én het eigenlijke moment van voeren. Op die 2 momenten versterk je het gedrag dat gaande is.

Ook als je geen clicker gebruikt is het moment van voeren, het moment dat je gedrag versterkt ('bekrachtigd'). Als je paard dus iets goed doet en hij moet een paar seconden wachten op de voerbeloning, dan doet hij al iets anders. Misschien (uit ongeduld) zijn oren even naar achter, hoofd omhoog, neusgaten optrekken of een ander gedrag dat ongeduld uitdrukt. Je paard krijgt een voerbeloning op dat moment en zodoende kan het onbewust uitgroeien tot het bekrachtigen van ongewenst gedrag. Als het voer te laat volgt op het gewenste gedrag, kan het paard niet meer snappen waarom hij nu het snoep kreeg. Ook kan het zijn dat hij (als je teveel oefeningen in een sessie doet) hij zelfs kan denken dat hij 'random' (willekeurig) snoep krijgt... Misschien is dat gebeurd met de twee andere personen die met hem bezig zijn geweest? Of misschien vroegen ze niet duidelijk een oefening maar 'voerden ze gewoon uit de hand', wat de verwarring bij je paard enkel versterkt en een verwachting schept.

Een tweede ding is dat je misschien niet helemaal duidelijk bent wanneer je paard snoep kan verwachten. Als je dit duidelijk kan maken, leert hij snel wanneer wel en geen voerbeloning te krijgen.

Ik raad klanten altijd aan een begin clicker sessie (bv even in je handen te klappen. Iets dat je nergens anders voor gebruikt) en vooral een einde-sessie-signaal in te voeren.

Ik zeg zelf altijd "Opperdepop" :D en steek beide handen op zodat mijn paard kan zien dat het op is. Bij mijn eigen paard sluit ik de trainingssessieaf met een kroelsessie, bij andere paarden leg ik voer op de grond en zeg "Opperdepop", zodat ze toch nog weven wat lekkers krijgen terwijl ik (de trainer met wie het zo leuk trainen is) wegloopt.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:16

Hele duidelijke en hulp zame reactie, dankjewel! :) ^

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:14

Graag gedaan Lovas. Ik heb eerder dit jaar ook een Bokker geholpen met een bijter (persoonlijk consult, zie review op mijn website). Ik hoop gewoon dat je wat persoonlijke hulp zoekt en snel de vertrouwensband met je paard op het oude niveau terugkrijgt. Bijten kan erg gevaarlijk zijn. Hoe is je schouder?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:37

Mijn schouder gaat niet zo lekker, is beetje aan het ontsteken helaas! ;(
Ik hoop het ook, ik ga zeker je tips opvolgen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:16

Oei, dat klinkt niet zo goed met de schouder. Maar uiteindelijk zal dat werk in orde komen. Als je voedselbeloning gebruikt is de raad van hippologic echt heel goed. Volg die dus zeker op. Ook de oorzaak die hippologic aanhaalt lijkt me de meest waarschijnlijke.
Het kan ook zijn dat het paard trukjes wil gaan doen uit verveling. Zoals bij dat vast staan terwijl je aan het praten bent. En dan vervolgens een beloning verwacht.
Als je de raad van hippologic volgt vermoed ik dat je probleem op korte tijd opgelost gaat zijn.

Dit gezegd zijnde is dit het risico van werken met voedselbeloning. Als je hier fouten in maakt kan dit het gevolg zijn. Doe je dit op de juiste manier dan zal dit niet voorkomen. Houd hier rekening mee als je van zijn bent om voedselbeloning te gaan gebruiken.

Aldegonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:19

Knap dat je dit paard zover hebt gekregen. Arabische volbloedpaarden zijn zeer intelligent en hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel. Daarbij zijn ze heel gevoelig ook voor verandering van omstandigheden. Als begeleider van zo een paard heb je wel wat ervaring nodig en moet je de "paardentaal" verstaan, kunnen invoelen waarom een paard een bepaalde reactie geeft.Dat is niet iedereen gegeven. Zelf werk ik nauwelijks met snoep als beloning alleen aan het eind als afronding. Met lichaamstaal kan je met zulke intelligente en gevoelige paarden heel veel bereiken en dat is je kennelijk ook gelukt. Als er plotseling verandering in gedrag optreed dat niet te verklaren is kan dat ook temaken hebben met bv verandering van stal. Een van mijn paarden veranderde zeer ernstig in zijn gedrag, tot agressief toe, toen hij van stal veranderde. De oorzaak bleek aardstralen te zijn. Na de stal te hebben laten neutraliseren werd hij weer hetzelfde betrouwbare paard wat hij altijd was geweest. Hoe gevoeliger de paarden hoe meer last ze hiervan kunnen hebben.