Het heeft wat geduurd maar hij vertrouwt mij
Veel bosritten en grondwerk. Totaal niet schrikkerig, agressieve honden, groep roepende schoolkinderen, groep fietsers...Hij gaat er rustig met hangende teugels voorbij. Nu is het zo dat vreemden op stal een probleem zijn. Zodra het contact 'intiemer' wordt.Dierenarts, smid, zadelpasser ... Het begint al op stal. Zodra 'vreemden' binnenkomen, kruipt hij tegen me aan. Terwijl ik de laatste weken gronwerk doe waarbij ik hem op stal parkeer op 2/3m van mij. Dat gaat ook goed, hij wacht mooi af tot ik hem bij me roep. Maar zodra er een onbekende is, moet zijn hoofd tegen mij gedrukt worden en worden commando's zoals achteruit/stilstaan onbekend.
Tandarts (januari) heb ik naar huis mogen sturen. Steigeren, slaan, blazen zodra tandarts maar in de buurt kwam.
Smid heeft een 4tal x geduurd. Eerste keren idem tandarts, nu is hij 90% rustig.
Dierenarts (1juni): blazen, angstig. Sinds veel gronwerk op stal gedaan: parkeren, achteruit, prikken met tandenstoker, aanraking mond en tong etc.
Zadelpasser (vandaag): redelijk rustig maar hij moest en zou tegen mij staan. Zadel er op, ik stap op en 10min later lag ik er af. Pure stress, hij schrok van een auto terwijl hij er nooit angstig voor is geweest. Ben terug rechtgekropen en heb hem gelongeerd. Normaal moet ik hem stimuleren om in galop te blijven en vandaag was er geen stop meer op te vinden.
Tandarts komt volgende week opnieuw.
wat doe je hieraan?