Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
fante schreef:beste leden,
ik zit met een probleem, vraag.
ik heb vorige maand een paard gekocht. bij de verkoop werd gezegd dat hij volledig in orde was en geen gebreken had en net gekeurd was . ik heb toen cd-rom meegekregen met de foto's en bewijs dat ik 6 maand garantie heb. nu na 1 maand begon hij recht achter te manken. daardoor heb ik de veearts gebeld en opnieuw foto's laten maken. blijkt nu dat hij rechts achter wel ocd heeft ( niveau 2 ) en linksvoor is zijn straalbeen niet goed. ook weeft hij in zijn stal. nu zegt de verkoper dat dit geen garantie is. maar mijn veearts zegt dat hij zo ie zo zal beginnen manken op zijn straalbeen is het nu niet dan binnen 1jr. ook is het zeker een letsel al van voor toen ik hem kocht. maakt het voor de garantie uit hoe erg de gebreken zijn of niet?
groetjes
crazyshar schreef:Dat is idd lastig,
Heb je hem met koop contract gekocht?
Zoja wat staat daarin aan voorwaarde over garantie?
Particulier of handelaar maakt ook nog veel verschil inderdaad.
smurffie schreef:Lastig.. want je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan omdat je niet zelf hebt laten keuren.
Wat is op die foto's te zien? zijn het slechte foto's of foto's van een ander paard?
Heb je hem bij een handelaar vandaan? want dan is met foto's van jou dierenarts het sowieso mogelijk om binnen 6 maanden terug te brengen.
smurffie schreef:weven is een verborgen gebrek dat bij handelaren binnen 6 maanden moet worden aangegeven voor garantie. Dus alleen daarop mag je hem terug brengen. Alleen is het punt dat jij geen onderzoek hebt gedaan dus de verkoper zegt jou een gezond paard mee te hebben gegeven en jij een kreupel paard terug wilt brengen.
Maar als jou dierenarts wil ondertekenen dat de foto's die nu gemaakt zijn aantonen dat het probleem er al langer zit, dan kun je het paard terug brengen en aanklacht indienen voor fraude..
Onderzoeksplicht geldt overigens altijd, sommige zeggen echter dat omdat de handelaar al een keuringsrapport had dit genoeg is, alleen met dit soort problemen blijkt dat vaak iets anders te lopen.
Jacquel schreef:Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.
Jacquel schreef:Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.
smurffie schreef:Jacquel schreef:Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.
officieel niet nee.. echter in dit soort zaken blijkt het toch wel anders te zijn.
smurffie schreef:Boedha dat klopt, maar uit het verhaal maak ik op dat de ts ook niet zelf een klinische keuring heeft laten uitvoeren, dat moet wel voor het onderzoeksplicht.
smurffie schreef:Jacquel schreef:Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.
officieel niet nee.. echter in dit soort zaken blijkt het toch wel anders te zijn.
.