Sluiting achterstang trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Sluiting achterstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 14:01

Ik heb, volgens mij, een redelijk standaard achterstang in mijn trailer. Je sluit 'm af door een pin in een gat te doen, en dan een haakje door een oogje te halen als zekering (foto is van een voorstang, maar systeem is hetzelfde).

Afbeelding

Ik heb een vrij braaf paard, gaat goed op de trailer, maar vaak sta ik toch te klooien met die stang. Ene pinnetje precies in het oogje, dan past die aan de andere kant weer net niet. Even aan de wand duwen, dan lukt het wel. Maar toch niet superhandig.

Het lijkt mij nogal een pre-historisch sluitsysteem. En met een minder braaf paard, gaat het al helemaal niet makkelijk als de stang er even snel achter moet. Zijn er ook geavanceerdere systemen op de markt? En kunnen die ook in een standaard trailer worden ingebouwd indien gewenst?

BloemBloem

Re: Sluiting achterstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:04

Haha, ik weet zo wat je bedoeld, ik werd altijd helemaal nerveus :+
Stond mevrouw eindelijk braaf op de kar, dan kreeg ik die verdomde pen niet gelijk
in het gaatje _O- :D

Snap ook niet dat dit nog zo gemaakt wordt :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:05

Ik ken ze ook met een scharnierfunctie aan 1 kant. Dan blijft zo'n stang gewoon hangen, ipv dat het een los ding is.
Dan heb je dus nog maar 1 pinnetje om te mikken, en omdat de andere kant altijd goed hangt, is dat makkelijker dan dat je zit te balanceren met zo'n ding.

Oh wacht eens... Is dat niet een gangbaar iets in een twee paards trailer... en dat je bij een 1,5 paards trailer vaker zo'n losse stang hebt? Die is misschien ook te lang om te laten hangen aan een scharnier. Bij een 2 paards heb je natuurlijk veel kortere stangen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 14:11

Volgens mij zijn die stangen die je kan laten hangen inderdaad alleen in 2-paardstrailers, niet in 1,5.

Ik zou toch denken dat er inmiddels wel iets met een makkelijk klik-systeem te maken is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:27

Atec had iets met een klik systeem. Dat was dan wel om als je zelf voorin staat, de achterstang te kunnen laten "vallen" zeg maar. Misschien kun je daar eens op zoeken.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:35

Kan je de stangen niet langer of korter draaien? Het is echt niet de bedoeling dat je de wand moet bewegen om de achterstang er goed in te krijgen. Wij hebben precies hetzelfde systeem en er echt nog nooit last van gehad. We kunnen dus wel de stangen iets langer of korter maken. Het haakje door het oogje friemelen, daar krijg je vanzelf handigheid in.
Wij hebben inmiddels een aantal jonge paarden en een aantal paarden met een enorm trailerlaad probleem op deze trailer gehad en vervoert. Nog nooit problemen gehad met het open en dicht doen van de stangen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:39

Anoeska schreef:
Volgens mij zijn die stangen die je kan laten hangen inderdaad alleen in 2-paardstrailers, niet in 1,5.

Ik heb dat bij mijn 1,5 paards. Is op die manier op mijn verzoek aangepast toen ik de trailer kocht.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 14:47

sakvis schreef:
Kan je de stangen niet langer of korter draaien? Het is echt niet de bedoeling dat je de wand moet bewegen om de achterstang er goed in te krijgen. Wij hebben precies hetzelfde systeem en er echt nog nooit last van gehad. We kunnen dus wel de stangen iets langer of korter maken. Het haakje door het oogje friemelen, daar krijg je vanzelf handigheid in.
Wij hebben inmiddels een aantal jonge paarden en een aantal paarden met een enorm trailerlaad probleem op deze trailer gehad en vervoert. Nog nooit problemen gehad met het open en dicht doen van de stangen.

Ik zal eens kijken of ik iets kan stellen. Het is ook echt millimeter werk hoor, even tikje tegen de wand, en dan valt het pinnetje precies goed in het gat. Ik hoef niet met mijn hele gewicht ergens tegenaan te hangen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:55

Roodvos schreef:
Anoeska schreef:

Ik heb dat bij mijn 1,5 paards. Is op die manier op mijn verzoek aangepast toen ik de trailer kocht.

Ik heb ook zo'n stang in mijn 1,5 paards trailer. Ben er wel blij mee, deze gaat net iets sneller dicht dan dat mijn paard kan bedenken om er weer uit te komen :D . Een tijdje terug hebben we wel staan klooien met een 2 paards met hetzelfde systeem, terwijl kort daarvoor de stang nog heel makkelijk dicht ging. We zijn er toen achter gekomen dat als je de stang in het midden iets optilt hij alsnog heel makkelijk in het gaatje valt.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:43

Er zit een moer tegen de buis aan die kun je losdraaien en dan kun je de haak in of uit draaien en vervolgens de moer weer vastzetten. ( of even een tik met het uiteinde op een verharde ondergrond geven zodat ie iets verbuigt, wil ook nog wel eens helpen)