[WEDSTRIJDORGANISATIE]: Kosten rekenen bij afmelden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zou...

Poll eindigt op

in dit geval wel facturen sturen naar de desbetreffende personen
15 (23%)
geen rekening versturen naar de desbetreffende personen
4 (6%)
geen rekening versturen naar de desbetreffende personen en het de volgende keer wel duidelijk vermelden wat precies de regels en de gevolgen zijn
45 (70%)

Totaal aantal stemmen: 64

Henk66

[WEDSTRIJDORGANISATIE]: Kosten rekenen bij afmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 14:56

Hallo allemaal,

Morgen organiseer ik - samen met de club natuurlijk - een wedstrijd. Deze is niet officieel verder. We rijden KNHS-proeven (met een erkend jurylid) en we houden een springronde.

Nu is het zo dat de afgelopen week (na de sluitingsdatum van het inschrijven) echt héél véél afmeldingen zijn binnengekomen. Zelfs vandaag, de dag van te voren, nog drie! Zo ontstaan er dus hele grote gaten in het programma en iedere keer weer kan die startlijst weer worden aangepast.

Nu heeft een enkeling wel een goede reden, maar reacties als 'Ja, mijn paard loopt niet goed, daarom wil ik mezelf graag afmelden' en 'Ik heb toch geen tijd' gaan er bij mij absoluut niet in. Ik ben er zelfs enorm pissig over. Vandaar dat ik even hier een topic aanmaak.

Ik weet dat het bij reguliere KNHS-wedstrijden gebruikelijk/de standaard is om gewoon een factuur te sturen als mensen dit soort irritante, misselijkmakende grapjes proberen uit te halen met een organisatie. Nu ben ik dat van plan om ook te gaan doen. De vraag is alleen: kan dat? Ik heb verder niet vermeld bij de uitnodiging dat er dergelijke kosten in rekening zouden worden gebracht als men zich af zou melden zo kort van tevoren.

Nu is dat ook niet het geval bij elke officiële (KNHS-)wedstrijd natuurlijk. Althans, ik heb het zelf ook een keer meegemaakt toen ik door ziekte niet meer mee kon doen. Natuurlijk wel netjes betaald, want zo hoort het ook, ben ik van mening dan. Punt is wel dat we maar een kleine vereniging zijn (+/- 40 leden) en we écht goede evenementen proberen weg te zetten waar veel publiek op af komt. Ik wil dit publiek natuurlijk ook niet kwijt raken, want daar zijn we ook - deels - van afhankelijk.

Echter is het natuurlijk wel slim om een statement te maken voor de volgende keer. Anders blijven we achter de feiten aanlopen en gaat dit nog een keer gebeuren. Dat kan natuurlijk niet, we moeten wel serieus genomen worden ookal is het geen officiële wedstrijd: men schrijft zichzelf in, dat is een eigen keuze. Men moet ook de gevolgen - lijkt mij - moeten kunnen dragen in dit soort situaties.

Concreet: ik vind het een groot dilemma. Wat is volgens jullie nou wijsheid in deze?

Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen!

Nog een prettige dag verder! :)

Groetjes, Henk

Xjosee

Re: [WEDSTRIJDORGANISATIE]: Kosten rekenen bij afmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:14

Ik denk dat mensen het op alle vlakken minder serieus nemen bij een onofficiële wedstrijd en het dan ook zonde vinden om te gaan als ze eigenlijk geen zin hebben. Ik denk dat het slim is om de volgende keer duidelijk aan te geven tot wanneer er afgemeld kan worden zonder kosten en dat je daarna ook gewoon de startkosten kwijt bent tenzij dierenartsverklaring oid.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:14

Wat wijsheid is, geen idee. Volgende keer je in ieder geval van te voren indekken. Als je nu rekeningen gaat sturen kunnen ze zeggen dat je nergens niks vermeld hebt en daarover pissig worden en de volgende keer niet meer komen. Aan de andere kant kun je ook geluk hebben dat ze gewoon betalen. Ik zou met je bestuur/organisatie even beslissen welke risico's jullie willen lopen. In jullie geval zou ik nu voor nu de boel laten zitten en je verlies nemen door het niet vermelden en dat de volgende keer wel doen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:22

Tja, zie het als een wijze les voor de volgende keer om wel kosten in rekening te brengen, is het nu al te laat voor.

Maar even aangaande deze reden:
Citaat:
Ja, mijn paard loopt niet goed, daarom wil ik mezelf graag afmelden

Ik weet niet hoor, maar een paard wat niet goed loopt ga ik ook niet mee op wedstrijd. Dan wordt je namelijk uitgebeld. Is dus een grondige reden, dan ben je geen startgeld verschuldigd. (Tenminste, heb me een keer moeten afmelden omdat paard kreupel stond, hoefde inschrijfgeld niet te betalen, was een grondige reden van afmelding).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:29

Wat is er mis met de reden mijn paard loopt niet goed? Ik vind dit een goede reden om af te zeggen.
Ik denk dat je van te voren had moeten vermelden tot wanneer er afgemeld had kunnen worden en dat er kosten verrekend werden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:32

Wesco schreef:
Ik denk dat je van te voren had moeten vermelden tot wanneer er afgemeld had kunnen worden en dat er kosten verrekend werden.

Dat denk ik ook, wijze les voor de volgende keer dus. Ik zou het hierbij laten verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:42

Je kunt ook kiezen voor een nog andere oplossing: een vriendelijke, constructieve brief versturen met de uitleg en ze het voorstel te doen een deel van de inschrijfkosten te dragen. Niet omdat je het kunt verplichten, maar omdat je hoopt op medewerking zodat het volgend jaar ook gedaan kan worden en liefst zonder te veel regels enzo vooraf. Nee heb je...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:44

Vooraf laten betalen en achteraf bepalen of de reden van afwezigheid gegrond was ;)

En er niet vanuit gaan dat men misselijkmakende smoesjes ophangt, dan kun je beter uit de organisatie stappen en ook toeschouwer worden :(:)

Henk66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 15:45

Wesco schreef:
Wat is er mis met de reden mijn paard loopt niet goed? Ik vind dit een goede reden om af te zeggen.

Ik las 'mijn paard loopt niet goed' als in: mijn paard loopt niet naar m'n zin, dus zondere medische grondslag. Gewoon omdat het niet 'goed' genoeg is voor het gevoel.

Henk66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 15:47

Shirley schreef:
Vooraf laten betalen en achteraf bepalen of de reden van afwezigheid gegrond was ;)

En er niet vanuit gaan dat men misselijkmakende smoesjes ophangt, dan kun je beter uit de organisatie stappen en ook toeschouwer worden :(:)

Na een hele reeks afmeldingen raak je gewoon erg geïrriteerd hoor, emoties waarschijnlijk. Ook omdat een van de mensen zei dat ze niet zouden kunnen i.v.m. andere verplichtingen en bij navraag bleek (via, via) dat ze gewoon geen zin had. Sorry hoor, maar dan ben je in mijn ogen gewoon een 'misselijkmakend mens', om het even heel grof te verwoorden. Ook met het gemak waarop het gebeurt (we laten mama maar even een kort berichtje sturen), vind ik erg respectloos tegen over de organisatie toe.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:51

Beetje eelt op je ziel kweken, kerel!
Heb dit jaren gedaan voor een groot streekconcours en zat de laatste week uren per dag te schuiven en te puzzelen.
Zie het als een sport om alles goed te laten verlopen en iedereen een fijne dag te bezorgen!
Komt vast goed :j

Henk66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 16:04

En huppakee... WEER ééntje!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:07

Blijft er nu nog wel genoeg over dan om een leuke wedstrijd te houden? Anders zou ik overwegen om het af te lassen.
Voor de volgende keer zou ik er zeker bij vermelden dat als je je na een bepaalde datum nog afmeld de inschrijf kosten alsnog moet betalen.
Ik denk dat veel mensen die geen officiële wedstrijden rijden ook niet weten wat er bij komt kijken om een wedstrijd te organiseren en dus makkelijker afzeggen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:09

Shirley schreef:
Beetje eelt op je ziel kweken, kerel!
Heb dit jaren gedaan voor een groot streekconcours en zat de laatste week uren per dag te schuiven en te puzzelen.
Zie het als een sport om alles goed te laten verlopen en iedereen een fijne dag te bezorgen!
Komt vast goed :j

Dit dus!!

En daarnaast hebben we het nu over een zogenaamde wilde wedstrijd
Waardoor je dus hoe je het ook went of keert geen poot hebt om op te staan met betrekking tot rekeningen sturen.
Ook als je je zou indekken zoals vele dat zeggen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:10

Tinkertje89 schreef:
Blijft er nu nog wel genoeg over dan om een leuke wedstrijd te houden? Anders zou ik overwegen om het af te lassen.

Met tot gevolg dat dan steeds minder mensen gaan inschrijven omdat het toch wel weer wordt afgelast!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:49

Ik zou het nu zo laten, aangezien je nergens hebt vermeld mbt afmelding. En de volgende keer gewoon heel duidelijk bij zetten hoe het zit met afmelden! Bijv. direct betalen bij inschrijving, of "tot 4 dagen van tevoren kan je kostenloos afzeggen, hierna wordt het volledige bedrag in rekening gebracht" zoiets

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:52

antje_vip schreef:
Ik zou het nu zo laten, aangezien je nergens hebt vermeld mbt afmelding. En de volgende keer gewoon heel duidelijk bij zetten hoe het zit met afmelden! Bijv. direct betalen bij inschrijving, of "tot 4 dagen van tevoren kan je kostenloos afzeggen, hierna wordt het volledige bedrag in rekening gebracht" zoiets

En wie gaat je helpen als de deelnemer niet gaat betalen?
Want je hebt als 'vereniging' geen poot om op te staan

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:52

ponyparadijs schreef:
Tinkertje89 schreef:

Met tot gevolg dat dan steeds minder mensen gaan inschrijven omdat het toch wel weer wordt afgelast!

Maar als er niet voldoende mensen overblijven heb je ook geen wedstrijd meer, dan melden mensen zich ook niet meer aan...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:55

ponyparadijs schreef:
antje_vip schreef:

En wie gaat je helpen als de deelnemer niet gaat betalen?
Want je hebt als 'vereniging' geen poot om op te staan

Je hebt wel een punt, maar met zo'n denkwijze kun je nooit iets organiseren.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:56

Ik heb me ooit ook een keer moeten afmelden bij een wedstrijd. Met een verklaring van de da keeg ik het startgeld terug. Zonder verklaring niet

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:59

Tsja, ik denk dat dat het risico is van oefenwedstrijden organiseren. Mensen zijn dan in tegenstelling tot KNHS-wedstrijden sneller geneigd om zich voor een simpele reden af te melden. Dat is natuurlijk jammer maar dat gebeurt nu eenmaal veel bij zulke wedstrijden.
Zo had de vereniging waar ik rij vorige zomer een oefenwedstrijd en waren er zelfs een paar mensen die zich zelfs niet afgemeld hadden en dus niet kwamen opdagen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:01

Tinkertje89 schreef:
Maar als er niet voldoende mensen overblijven heb je ook geen wedstrijd meer, dan melden mensen zich ook niet meer aan...

En dan nog kan je er een succes van maken waardoor er volgende keer meer mensen willen mee doen
En dat moet de insteek zijn.

antje_vip schreef:
Je hebt wel een punt, maar met zo'n denkwijze kun je nooit iets organiseren.

Zo'n onderlinge wedstrijd zou je ook onder de vlag van de KNHS kunnen organiseren
Dan is het ook direct voor iedereen duidelijk welke regels er gelden
En helpt de KNHS je indien mensen niet willen betalen.
(voorwaarde is wel dat ze KNHS lid zijn)

magriet schreef:
Ik heb me ooit ook een keer moeten afmelden bij een wedstrijd. Met een verklaring van de da keeg ik het startgeld terug. Zonder verklaring niet

En dat is dan alleen maar coulance van de organiserende vereniging
Want volgens de KNHS regels moet je hoe dan ook betalen

LisaFalco schreef:
Tsja, ik denk dat dat het risico is van oefenwedstrijden organiseren. Mensen zijn dan in tegenstelling tot KNHS-wedstrijden sneller geneigd om zich voor een simpele reden af te melden. Dat is natuurlijk jammer maar dat gebeurt nu eenmaal veel bij zulke wedstrijden.
Zo had de vereniging waar ik rij vorige zomer een oefenwedstrijd en waren er zelfs een paar mensen die zich zelfs niet afgemeld hadden en dus niet kwamen opdagen.

De redenen die ik van Henk lees en wat jij zegt komen anders ook regelmatig op KNHS wedstrijden voor hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:31

Ik denk dat je het voor dit evenement niet (meer) moet doen. Bij een volgend evenement duidelijk vermelden dat op het moment dat er een definitieve lijst is (dus ongeveer een week tevoren) nog kan worden afgemeld, daarna niet meer zonder kosten.

Henk66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:26

Babootje schreef:
Ik denk dat je het voor dit evenement niet (meer) moet doen. Bij een volgend evenement duidelijk vermelden dat op het moment dat er een definitieve lijst is (dus ongeveer een week tevoren) nog kan worden afgemeld, daarna niet meer zonder kosten.

Jep, gaan we ook doen.

Het lijkt o.a. één grote grap, maar daarnet weer een afmelding. Ik ga maar even huilen in een hoekje denk ik. :') :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:35

Vervelend hoor, maar heb je misschien een hele vreselijke jury :') ( een grapje, uiteraard...)