Sporen- maar welke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurierambo

Sporen- maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:35

Hallo allemaal!
Ik ben aan het overwegen om sporen te gebruiken op mijn pony.
Ik rijd hem nu ongeveer twee jaar en we hebben nog steeds problemen met dingen als wijken, stelling vragen zonder naar binnen te lopen en aangalopperen.
Zelf heb ik nog nooit met sporen gereden.
De pony zelf is in de draf best voorwaarts, maar wilt niet aangalopperen zonder minimaal 5x goed te drijven. Wijken is me nog nooit langs de AC lijn gelukt, max 3 stapjes.

Ik vraag me af of iemand weet of ik überhaupt sporen nodig heb, of dat ik betere beenhulpen moet geven. Als ik wel sporen nodig heb, welke maat? Ik zat zelf te denken aan 15/20.
bedankt,
Laurie

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:42

Hallo Laurie :)

Als je een goede instructrice of instructeur zou hebben, dan zou je deze vragen niet hoeven stellen. Sporen gaan je probleem niet oplossen, die zijn niet uitgevonden om je paard vooruit te krijgen of gehoorzaamheid af te dwingen. Waarschijnlijk helpt het je een paar weken, misschien een paar maanden, maar daarna zul je hetzelfde probleem weer krijgen. Sporen zijn in dit geval denk ik symptoombestrijding terwijl je eigenlijk beter de oorzaak/het probleem op kunt lossen. En dat klinkt heel hard, maar vaak is dat toch de ruiter.

Ik zou je adviseren om op zoek te gaan naar iemand die jou goed les kan geven. Iemand die kritisch is op jou zit en rijstijl en je helpt om hier doorheen te werken. Kost wat tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug!

maximuss

Re: Sporen- maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:45

Ik volg fortitude, zoek goede instructie! :-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:49

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en subtieler te kunnen doorgeven .
Het gaat je niet helpen als je pony zo al slecht op een been hulp reageert .
Je pony moet leren been voor aangaloperen is ook aangaloperen .
Dan pak er beter een zweepje bij geen reactie op been is tikje met je zweepje .
Uiteraard goed belonen als er reactie komt .
En wat betreft het wijken , begin eens met oefening als schouder buiten / schouder voor om de lange zijde langs de keerwand .
Als deze oefening goed begrepen wordt , die je hetzelfde langs een denkbeeldige muur over afwenden net voorbij A bv en ga je schuin maar de diagonale andere kant .
Je zal zien t wijken gaat makkelijker dan

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:49

Fortitude schreef:
Ik zou je adviseren om op zoek te gaan naar iemand die jou goed les kan geven. Iemand die kritisch is op jou zit en rijstijl en je helpt om hier doorheen te werken. Kost wat tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug!

Bedankt voor je reactie!
Ik ben nu een jaartje gestopt met rijles, maar merk al meteen verschil :(
Daarom ben ik ook van plan om in September weer te beginnen, maar dan op deze pony; ik reed eerst op manegepaarden. Ik had een hele goede instructeur en ik weet zeker dat hij me dan verder zal kunnen helpen: sporen kunnen nog even wachten dus :)

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:50

Zinzi_jewel schreef:
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en subtieler te kunnen doorgeven .
Het gaat je niet helpen als je pony zo al slecht op een been hulp reageert .
Je pony moet leren been voor aangaloperen is ook aangaloperen .
Dan pak er beter een zweepje bij geen reactie op been is tikje met je zweepje .
Uiteraard goed belonen als er reactie komt .
En wat betreft het wijken , begin eens met oefening als schouder buiten / schouder voor om de lange zijde langs de keerwand .
Als deze oefening goed begrepen wordt , die je hetzelfde langs een denkbeeldige muur over afwenden net voorbij A bv en ga je schuin maar de diagonale andere kant .
Je zal zien t wijken gaat makkelijker dan

Bedankt voor de reactie! Ik ga morgen meteen beginnen met oefenen :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:52

+:)+ top Ts, met les zal het veel beter gaan!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:52

Heel goed van je dat je de adviezen van Zinzi en Fortitude opvolgt!

laurierambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:05

Bedankt allemaal!
Ik wil trouwens wel zeggen dat ik met deze pony niet in de les reed omdat ik bang was dat ik tegen andere mensen aan zou rijden ofzo:
Ik rijd in een groepsles en hij galoppeert heel snel als hij eenmaal in de galop zit.. Heb volgende donderdag een proefles op een manege in de buurt. Eens kijken hoe dat gaat ;)

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:21

Ik zou heg inderdaad onder begeleiding gaan proberen! Begin met een klein stomp spoortje en kijk eens hoe dat gaat!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:50

Als pony ervandoor schiet met de galop zou je hem meteen op Eem volte moeten sturen en in die volte terug schakelen .
Ga ook in de draf al schakelen van arbeids tempo naar een heel trage draf . En weer langzaam naar arbeids tempo .
En probeer uit n rustige draf aan te galopperen .
En probeer te schakelen .
Zolang je tempo in draf en galop niet kunt beheersen is de balans van je pony ook nog niet in orde en balans moet voor beweging gaan .
Zo krijg je een paard wat licht in de hand en hulpen is

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:57

Je hebt vast ook lessen met kleinere groepen zodat je meer ruimte hebt voor jou en je pony.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:03

Een instructeur. Die jou op zit kan leren paardrijden...want het paardrijden is eigenlijk maar heel simpel....

Maar je kan het jezelf zo moeilijk maken als jezelf wil....

Dus recht op je paard zitten en met je lichaam buigen met elke wending die rijd. Op volte lichtgedraaid maar er recht in balans boven, lopen ze op volte, ga je iets meer op buitenste zitbeenknobbel zitten, en buitenbeen er af, gaat paard over schouder naar buiten, en als je weer op binnenzitbeenknobbel gaat zitten dan gaat t paard weer naar binnen...want hij zoekt t punt waar jij in balans recht boven hem/haar zit, dan kan dier zelf ook in balans lopen.

Ook veel binnenhoefslag..als jij er recht boven zit, moeten ze rechtdoor lopen, als jij met je bovenlichaam naar binnen draait , lopen ze autmatisch volte op.

Als je paard bevestigt is op deze manier van rijden, wend je af, als je recht boven je paard zit, dus op beide zitbeenknobbels en beugels evenveel druk, dan loopt paard rechtuit. Ga jij op je buitenzitbeenknobbelzitten en gewoon netjes teugels op licht contact met mond, zal paard, gelijk opzij gaan om recht onder je te looen, das wijken! Dus je hebt geen been/spoor/teugeldruk nodig om deze oefening te doen!

Deze manier van bevestigen van paard op hulpen en zit, duurt gewoon een lange tijd, is niet in paar weken of paar maanden klaar.