Regelgeving bij happent/bijtent paart

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bsmith

Regelgeving bij happent/bijtent paart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:55

Hoi allemaal,

Ik heb dit forum al een tijdje (stilletjes) gevolgd maar heb nu besloten om een topic te maken wegens een ervaring die ik zelf onderlaatst heb opgedaan met een paard dat constant blijft happen/bijten, alsof het daarvoor gemaakt is.

Is er niet een bepaalde regelgeving die er voor moet zorgen dat dit soort paarden niet mogen blijven rondlopen? Want honden bijvoorbeeld worden gelijk afgemaakt als ze ook maar een keer bijten, is er ook niet zoiets voor paarden, want de eigenaar van het beest doet er niks aan en een tik op de neus helpt niet, tenzij je je hand wilt verliezen.
Weet iemand hier raad mee? is het net als honden, als ze (blijven) happen naar "stal mora"?

shiroihebi

Re: Regelgeving bij happent/bijtent paart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:57

Er is geen regel dat honden moeten worden afgemaakt, ook bij paarden niet. Jij bent verantwoordelijk voor je dier, dus zorgen dat hij niet bijt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:58

Voordeel van zo'n happend en bijtend paard is dat je het niet los op straat zult tegenkomen.

Gewoon uit de buurt blijven dus ;)

Bsmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:59

Riraito schreef:
Er is geen regel dat honden moeten worden afgemaakt, ook bij paarden niet. Jij bent verantwoordelijk voor je dier, dus zorgen dat hij niet bijt

is die er echt niet nee?
Ik dacht wel voor honden, want dat gebeurt nog vaak zat dat mensen hun hond laten inslapen aangezien ze een of meerdere malen hebben gebeten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:02

Bsmith schreef:
Riraito schreef:

is die er echt niet nee?
Ik dacht wel voor honden, want dat gebeurt nog vaak zat dat mensen hun hond laten inslapen aangezien ze een of meerdere malen hebben gebeten.

Dat is dan omdat ze het zelf willen, of omdat er druk achter staat vanuit omgeving. Een dier is een eigendom, dus dier kan niet schuldig zijn. Vandaag nog gehad op tentamen :') Jij bent altijd verantwoordelijk voor het dier, je bent alleen niet schuldig, wanneer je het dier onder controle had gehad, er het zelfde was gebeurd.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:04

Vaak is dat alleen zo als ze echt heel gevaarlijk en agressief worden. Voor paarden is dit niet zo, gewoon uit de buurt blijven en zorgen dat het paard niet bijt. Misschien is het zelfs een teken van angst of pijn?
Een paard is niet vals geboren, maar wordt vals gemaakt. Misschien is het paard vroeger mishandeld, en bijt het nu uit angst?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:08

Maar kun je niet gewoon uit de buurt van het betreffende paard blijven?
Kan me voorstellen dat honden loslopen, maar een paard toch niet? :?

Bsmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:12

Riraito schreef:
Dat is dan omdat ze het zelf willen, of omdat er druk achter staat vanuit omgeving. Een dier is een eigendom, dus dier kan niet schuldig zijn. Vandaag nog gehad op tentamen :') Jij bent altijd verantwoordelijk voor het dier, je bent alleen niet schuldig, wanneer je het dier onder controle had gehad, er het zelfde was gebeurd.

Is het aanklagen van de eigenaar(wat ik niet ben) ook geen optie? want het paard staat op een plek waar veel mensen langs moeten, het heeft zelfs een plekje voorin de stal(naast de deur) waar het bijna altijd staat. stal eigenaar is ook eigenaar van het paard, dat maakt deze situatie ook wel lastig voor de meeste mensen die er komen, ook al doen ze hun best om het beest te negeren of er veilig langs te komen.
De vorige keer dat ik het probeerde kreeg ik een mooie afdruk in mijn arm!

pinto_1 schreef:
Maar kun je niet gewoon uit de buurt van het betreffende paard blijven?
Kan me voorstellen dat honden loslopen, maar een paard toch niet? :?

helaas niet, het staat eigenlijk altijd wel op een plek waar iedereen er last van heeft, let wel stal eigenaar=eigenaar paard dat bijt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:21

Is de eigenaar zich wel bewust van het feit dat t paard bijt?
Zijn jullie, klanten, al met zijn allen langs geweest om te vragen of het dier in ieder geval ergens anders mag staan?
Vaak worden paarden bijterig op drukke plekken, eerst is hij lief en krijgt hij weleens een snoepje, later loop je er eens zomaar langs en strekt hij uit interesse zijn hals om te kijken of je wat lekkers hebt, gevolg: voorbijganger geeft een tik omdat hij zich bedreigd voelt en paard raakt hiervan in de war. Paard wil dus gewoon graag een snoepje omdat hij die eerder ook kreeg. Nu wordt de interesse elke keer bestraft en paard doet heel erg zijn best om toch het snoepje te krijgen. Zo krijg je bijtende paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:33

Ja als jij last zou hebben van mijn paard, bij mij thuis weet ik wel wat ik tegen je zou zeggen.. :wave: En al helemaal als je met iets als afmaken aan komt zetten. O:)

Kun je contact met dit paard helemaal niet vermijden? Staat op een stal waar je steeds langs moet? Wat zegt de eigenaar er over? Ik neem aan dat je dit bespreekbaar hebt gemaakt?

Bsmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:36

Jessix schreef:
Ja als jij last zou hebben van mijn paard, bij mij thuis weet ik wel wat ik tegen je zou zeggen.. :wave: En al helemaal als je met iets als afmaken aan komt zetten. O:)

Kun je contact met dit paard helemaal niet vermijden? Staat op een stal waar je steeds langs moet? Wat zegt de eigenaar er over? Ik neem aan dat je dit bespreekbaar hebt gemaakt?

Ik heb geprobeert dit bespreekbaar te maken op een fatsoenlijke manier met enkele andere mensen van stal, maar de reactie die we kregen was in de richting van "bijten? nooit iets van gemerkt" en daarmee was het ook uit, de instelling is dus zeg maar "als ik het niet merk bestaat het niet."

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:45

Bsmith schreef:
Riraito schreef:

is die er echt niet nee?

In Amerika wil het wel eens zo werken, in Nederland niet.

Je zou eens kunnen kijken of hij ook probeert te bijten als je de eigenaar op afstandje laat kijken. Verder kan je inderdaad niet veel meer doen dan gewoon uit de buurt blijven.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:51

Serieus happent, bijtent paart?
Allemaal met een D.

Maar oke ontopic: nee zulke regels bestaan er niet...
En je wilt dat de eigenaar de van de stal z'n paard laat inslapen omdat hij bijt? Dan kun je denk ik vertrekken van de stal....

Paard bij ons op stal treitert ook wel eens langslopende paarden, maar als ik met m'n arm zwaait dijnst hij al terug

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:54

Bsmith schreef:
Jessix schreef:

Ik heb geprobeert dit bespreekbaar te maken op een fatsoenlijke manier met enkele andere mensen van stal, maar de reactie die we kregen was in de richting van "bijten? nooit iets van gemerkt" en daarmee was het ook uit, de instelling is dus zeg maar "als ik het niet merk bestaat het niet."

Ja dan blijft er weinig anders over dan een andere stal zoeken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:56

Daarnaast zit er denk ik ook een wezenlijk verschil tussen een paard (vluchtdier/prooidier) en een hond (roofdier). Een hond bijt (kan bijten) om andere redenen dan een paard. Een paard denkt niet "goh, wat een lekker hapje" terwijl een roofdier dat wel zou kúnnen denken. Niet te zeggen dat dat zo is, natuurlijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:59

Urbiezira schreef:
Daarnaast zit er denk ik ook een wezenlijk verschil tussen een paard (vluchtdier/prooidier) en een hond (roofdier). Een hond bijt (kan bijten) om andere redenen dan een paard. Een paard denkt niet "goh, wat een lekker hapje" terwijl een roofdier dat wel zou kúnnen denken. Niet te zeggen dat dat zo is, natuurlijk.

Denk eerder dat een hond bijt uit angst/ verdediging en een paard slaat op de vlucht. Verder goede vergelijking ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:01

future_vet schreef:
Urbiezira schreef:

Denk eerder dat een hond bijt uit angst/ verdediging en een paard slaat op de vlucht. Verder goede vergelijking ;)

Absoluut. Alleen gaat het hier (en toch wel vaker bij bijtende paarden) over een paard wat op stal staat, dus dan is vluchten geen optie. Een hond zou vanuit angst/verdediging denk ik ook eerder gaan bijten en "jagen", terwijl een paard inderdaad liever op de vlucht slaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:08

future_vet schreef:
Serieus happent, bijtent paart?
Allemaal met een D.

Maar oke ontopic: nee zulke regels bestaan er niet...
En je wilt dat de eigenaar de van de stal z'n paard laat inslapen omdat hij bijt? Dan kun je denk ik vertrekken van de stal....

Paard bij ons op stal treitert ook wel eens langslopende paarden, maar als ik met m'n arm zwaait dijnst hij al terug

Ik zwaait?
Hij dijnst??

Verbeter de wereld, begin bij jezelf ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Regelgeving bij happent/bijtent paart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:09

HAR --> TAO

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:11

Daar ga je toch geen paard voor afmaken?
Zet dat paard dan op een andere plek, waar hij meer rust heeft en niet de kans of de neiging heeft om te bijten.

Ik vind het eerder zielig voor het paard, dat hij op zo'n drukke plek staat.
Dan voor de mensen die gebeten en gehapt worden, die zien dat het paard zich niet prettig voelt maar geven hem toch de kans om steeds te happen.
Alleen maar ontzettend dom, daar kan het paard niks aan doen.
Dat paard is afhankelijk waar de mensen hem neerzetten, die kan niet anders.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-06-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:13

Wahahahaha, op een bijeenkomst van buurtgenoten was ook de nieuwe bewoonster van een huis in het buitengebied. Zij beklaagde zich over de mais op het veld voor haar huis en of er daar geen minimais gezet kon worden zodat ze er overheen kon kijken... De moraal van dit verhaal, als je er geen verstand van hebt zeg dan niets in het openbaar. Wat vergelijkbaar is met de vraag van TS Een regel die het paarden verbied te bijten... Hahahaha snap je dan niet dat die beesten de wetboeken niet kunnen lezen.
En kun je er niet tegen, ga dan voortaan winkelen of scrabbelen in je vrije tijd want ht is duideijk dat je niet in de buurt van een paard thuishoort

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:14

Bsmith schreef:
Is het aanklagen van de eigenaar(wat ik niet ben) ook geen optie? want het paard staat op een plek waar veel mensen langs moeten, het heeft zelfs een plekje voorin de stal(naast de deur) waar het bijna altijd staat. stal eigenaar is ook eigenaar van het paard, dat maakt deze situatie ook wel lastig voor de meeste mensen die er komen, ook al doen ze hun best om het beest te negeren of er veilig langs te komen.

Wij hadden zo iets op oude stal, 1e 2 boxen stonden bijters in. Voor ons geen enkel probleem, goede bewakers tegen mensen die kwaad willen, wie er wel hoort te zijn wist hoe er mee om te gaan en had er geen last van. Mits de stalgang breed genoeg is, heb ik er met de huidige idioten in de wereld niet zo'n probleem mee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 06:59

Als anderen er geen last van hebben moet je eens kritisch gaan kijken naar jouw afstand tegenover het paard en jouw eigen houding.
Mijn jonkie (die lang hengst is geweest) moet je met ogen in je rug in de gaten houden. Als je aandacht even verslapt wil hij ook wel eens net even je velletje pakken ( klein blauw plekje, geen hele tand afdrukken). Maar de mensen die met hem om moeten gaan weten dat en hij wordt gecorrigeerd als hij het wil proberen.

Maar als jij bij wijze van spreken gewoon niet voldoende oplet moet je de fout bij jezelf zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:24

Voor paarden die bijten heb ik wel een hele effectieve oplossing, alleen als ik die hier neer zet, gaat Bokt over de jank..........

Maarrrrr..... weet je wel heel zeker dat JIJ niet de reden bent? Dat hoeft niet persoonlijk gericht te zijn. Ik weet van paarden die beten naar alles wat voorbij kwam, behalve als ze diegene kenden. Door even wat tijd erin te steken ben ik vriendjes geworden met dat paard en had ik geen problemen meer met dat dier.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:55

Je vraagstelling is wat 'bijzonder' en ik denk dat mensen daarom een beetje 'bijzonder' terug reageren, maar ik vind de reacties toch wel vreemd. Een paard dat daadwerkelijk vaak/snel bijt zou niet in de positie moeten verkeren om dat te kunnen blijven doen. De eigenaar is aansprakelijk voor het paard.

Bsmith schreef:

Dan zul je daar aangifte van moeten doen en als alle mensen die door dit paard gebeten worden dat ook doen dan zal er echt wel actie ondernomen worden uiteindelijk.