sluit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

sluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:27

Edit sluiten
Laatst bijgewerkt door PerleB op 19-06-16 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Re: Een paard heel de dag in de stal, is not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:29

Als je schuldgevoelens krijgt van het paard de hele dag op stal laten staan, waarom dan geen stal zoeken waar hij langer dan drie uur per week naar buiten kan?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:31

Ik kan mijn paard wel degelijk een dag op stal laten staan zonder me schuldig te voelen. Ik weet dat ze communicatie kan hebben met mensen en andere paarden rondom haar. Ook wordt ze zoiezo even op de weide gezet door de staleigenaars.
Ik ben namelijk niet in de mogelijkheid om 7/7 te komen. Ik ben 5 of 6 dagen op de 7 met haar bezig :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:32

PerleB schreef:
Persoonlijk vind ik het echt not done als mijn paard heel de dag in zijn stal moet staan.

Maar dat is wel wat je doet met je paard. Op 1 uurtje na dan... :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:33

Ik zou ook schuldgevoelens hebben als hij er maar dagelijks een uurtje uit zou komen :o
Of alleen om te doen wat jij wilt...

Zou rap op zoek gaan naar een andere stalling!

En ja, het is dus inderdaad een dikke nee om je paard op te sluiten :n

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:34

Ir111 schreef:
PerleB schreef:
Persoonlijk vind ik het echt not done als mijn paard heel de dag in zijn stal moet staan.

Maar dat is wel wat je doet met je paard. Op 1 uurtje na dan... :=

Daar gaat dit topic niet over. Bovendien rijd ik hem ook en ik zorg er wel voor dat hij meer als 1 uur per dag uit die stal komt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:34

Daarom ga ik voor een stalling met veel eigen land, zodat ze zoveel mogelijk naar buiten kunnen.

Zou er zelf een heel vervelend gevoel aan over houden als ik wist dat ze bijna niet naar buiten zou komen!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:34

Komt je paard 3 uur per week buiten?? :\

Sorry maar ik vind dat pure dierenmishandeling.
Je paard hoort minimaal 7 a 8 uur per dag vrije beweging buiten te kunnen hebben.
Ik vind het niet gek dat je paard heel blij is als hij naar buiten mag..

Ik vraag me altijd af hoe mensen tot zo'n stalling keuze komen.
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 19-06-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:35

Volgens mij zijn hier al heel wat topics over geweest. Maar goed, mijn paard gaat in principe alle dagen naar buiten. Als het echt heel nat is kan ze niet op de wei maar dan nog zorg ik ervoor dat ik er heen ga en ze minimaal 2 uur buiten loopt in de bak, of als de bak bezet is dat ik haar rij of longeer. Ik sla eigenlijk alleen een dag over als ik zeker weet dat ze buiten loopt. Dit houd in dat ik in natte periodes dus 7 dagen per week naar mijn paard ga. Maar ik vind het geen fijn idee als ze de hele dag op stal staat. Persoonlijk vind ik 3x per weer een uurtje buiten not done, ik was dan allang op zoek gegaan naar een andere plek maar die mogelijkheid moet er wel zijn. Kun je geen afspraken maken dat je paard vaker buiten komt?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:35

Paarden horen sowieso niet op stal. Maar laten we die discussie maar niet aan gaan. Ik kan me iig niet voorstellen dat ik van mijn paarden 1 dag in de stal zou zetten. Dan zou ik me inderdaad heel schuldig voelen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:37

Ik voel me al onwijs schuldig bij alle dagen maar een paar uur naar buiten. Liefst zou ik hem altijd buiten hebben maar dat is met het weer in dit land nou eenmaal niet overal mogelijk. Maar zelfs op de slechtste dagen een paar uur naar buiten vind ik wel echt het minimum wat acceptabel is. Zeker nu in de goede periode wil ik mijn paard dag en nacht buiten hebben.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:38

Ik vind 3 uur per week op de wei echt veel te weinig en gewoon sneu. Die schuldgevoelens zijn dan imo geheel terecht, een uurtje rijden/longeren maakt dat niet goed, dan staat hij nog 22-23 uur per dag in de stal..

24/7 en 23/7 vind ik eigenlijk even erg, dus ik vind jou net zo slecht bezig als stalgenoten en zou zelf echt nooit op zo'n stal willen staan. Een paard hoort niet dag en nacht in een hokje.. Als dat de enige optie is zou ik liever geen paard hebben.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 19-06-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:38

Een paard de hele dag op stal laten staan vind ik inderdaad niet kunnen. Een halve dag vind ik ook niet kunnen.

Sneu voor die paarden hoor, mijn eigen zijn zo gelukkig dat ze lekker de hele dag in de wei staan en lopen en eten kunnen. Eigenlijk doen en laten wat ze zelf willen.

Jij zegt dat dit topic niet over jou situatie gaat, maar ik vind van wel. Je paard staat daar toch, en komt toch alleen buiten als jij dat zelf regelt? Hoeveel uur per dag is dat dan?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:39

Ik krijg ook schuldgevoelens ervan. In de winter kunnen ze alleen in de paddock. Ik doe al mee met paddock dienst (betaal je voor)dan gaat ze maar 1 uurtje elke ochtend in de paddock. Zelf mag je je paard nog 1,5 uur in de paddock zetten elke dag. Dat bij elkaar vind ik het nog te weinig dus onderling zorg ik ervoor dat we elkaars paarden buiten zetten.

Die van mij komt hierdoor het meest van alle paarden elke dag buiten 4 uur of meer met vriendjes. Dn komt rijden of longeren nog erbij. Ook dit vind ik nog te weinig en t kost veel tijd maar heb alles voor der over. (Andere stal kan helaas nog niet...)

Gelukkig nu zomer op het land. Je kan kiezen van 8 tot 8 of 24/7, die van mij staat uiteraard 24/7 op t gras nu. Ideaal, zie echt een veel blijer paard en als ik een dag niet kom heb ik geen schuldgevoel! In de winter heb ik dat wel

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:39

Schuldgevoel is vaak niet heel constructief. Beter is verdieping in paardgedrag en natuurlijke behoeften van het paard, dan kom je al gauw achter dat een claustrofobisch kudde dier wat in het wild heeeeel veel uren in beweging is tussen vrienden en met een natuurlijk eetgedrag, bizar ver af staat van een paard wat 24/7 op stal staat en alleen eruit komt als er weer wat van hem gevraagd wordt.....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:40

nou snel een andere stal zoeken. 3 uur vrije beweging per week.....arme dieren.

Want je zeurt nu wel over je stalgenoten (waarvan jij niet eens weet OF ze wel elke dag kunnen komen, dus erg zwak dat je die zo zwart praat), maar jouw eigen paard komt er ook maar 3 uur per week uit.
Want rijden en longeren telt niet imo; dat is geen vrije beweging, maar werken dus daar heeft het paard mentaal en lichamelijk niet zo veel aan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-06-16 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:40

PerleB schreef:
Daar gaat dit topic niet over. Bovendien rijd ik hem ook en ik zorg er wel voor dat hij meer als 1 uur per dag uit die stal komt.

Jij doet ongeveer hetzelfde als degene waar jij nu naar wijst. De pot verwijt de ketel...

Ik sluit me verder aan bij de post van Shirley. Een dikke nee je paard op stal houden. Oók als je hem die dag wel rijdt of longeert (maar dat wil je natuurlijk niet horen).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:41

Freya6 schreef:
Schuldgevoel is vaak niet heel constructief. Beter is verdieping in paardgedrag en natuurlijke behoeften van het paard, dan kom je al gauw achter dat een claustrofobisch kudde dier wat in het wild heeeeel veel uren in beweging is tussen vrienden en met een natuurlijk eetgedrag, bizar ver af staat van een paard wat 24/7 op stal staat en alleen eruit komt als er weer wat van hem gevraagd wordt.....

Amen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:43

Jildau, dit is wel mogelijk als je kiest voor een paddock paradise. Echter, ben ik er uit ervaring achter gekomen dat dit dus toch niet voor elk paard werkt. Mijn paard heeft haar hele leven 's-nachts op stal gestaan, afgelopen twee jaar heb ik haar in een paddock paradise gehad, mede omdat ze geblesseerd was en ik er toch niets mee kon op dat moment. Ik dacht dat ze daar best gelukkig was. Nu staat ze sinds een paar maanden weer op stal en ik heb een veel vrolijker paard. Ik hoor van verschillende mensen, zelfs van absolute 24/7 buiten paardenmensen, dat ze veel beter in haar vel zit nu ze weer op stal staat. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat ze veel sociale contacten heeft en veel buiten staat, maar toch.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:46

Ikzelf ben van mening dat mijn paard ten alle tijden natuurlijk gedrag moet kunnen vertonen. Dus is dus eten, lopen en sociaal gedrag voorop alles. Een paar uur is dan natuurlijk geen ramp, maar dat zal ik ook niet structureel willen.

Mijn paarden zullen dus ook nooit boxrust krijgen, mocht het niet anders kunnen komen ze samen op een kleinere paddock te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:47

Als je zelf een rustdag hebt, ga je toch ook niet de hele dag op de wc zitten? Ik snap zulke mensen nooit zo goed...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:48

Ja daar zou ik me heel erg schuldig over voelen.
Mijn paard heeft deze winter erge mok gehad en alle weilanden waren zeiknat. Staleigenaresse stapte 's ochtends een uur met haar in de bak en daarna stond ze de rest van de dag op stal. 'S avonds stapte ik nog een uur tot anderhalf met haar maar meet konden we niet doen. Ik voelde me elke dag ontzettend schuldig ondanks dat mijn paard het prima leek te vinden. Die was niet druk, geïrriteerd of ongeduldig. Lekker de hele dag eten, dacht zij waarschijnlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:49

Azmay schreef:
Mijn paarden zullen dus ook nooit boxrust krijgen, mocht het niet anders kunnen komen ze samen op een kleinere paddock te staan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Een rustdag betekent bij mij ook absoluut niet 24 uur op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:50

Ja, hier zou ik me schuldig over voelen. Drie keer per week 1 uurtje buiten is echt heel weinig. Het is fijn dat hij er meer uit komt door het rijden etc. maar juist die vrije beweging is ook zó belangrijk!

Op mijn vorige stal kwam mijn paard er in de winter met een beetje geluk 2 uur per dag uit en elke winter voelde ik me weer schuldig. Nu gelukkig verhuisd en staat hij in de winter van 's ochtends tot het donker wordt op de wei, fijner voor paard, maar ook voor mijn eigen gevoel.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:50

idinn schreef:
Als je zelf een rustdag hebt, ga je toch ook niet de hele dag op de wc zitten? Ik snap zulke mensen nooit zo goed...

Precies dit _/-\o_