Help paard doet agressief vanaf ik haar wil doen werken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axelle0

Help paard doet agressief vanaf ik haar wil doen werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:14

Ik berijd een paard van iemand die ik ken omdat deze persoon er af gevallen is en is er bang van , het grote probleem is dat ze agressief doet vanaf ik iets wil doen met haar waar voor ze moet werken! Bv bij het longeren : dan komt ze op mij af en steigert ze boven mijn hoofd of slaat en bijt naar me, bij het opstappen : loopt ze weg en als ik de teugels korter neem dan bokt of slaat ze , als ik bij haar in de paddock kom dan legt ze haar oren plat en komt ze op mij afgelopen en bijt ze !
En nog veel meer !
Weten jullie goe ik dit kan af leren ????

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:16

Hoe je dat kan afleren?

Ik zou eerst onderzoeken waarom het paard dat doet.
Dat is namelijk meestal niet zonder reden.

Het paard kan van alles mankeren en pijn hebben.
Het tuig kan niet passen, waardoor het paard pijn heeft.

Eerst controleren of het paard zelf helemaal in orde is.
En of er passend tuig is.

En pas dan beginnen met 'afleren'.

Misschien is het paard slecht opgevoed en verwend, dat hij dit gedrag heeft kunnen aanleren.
Maar goed, eerst moet je toch weten of het paard zelf lichamelijk wel helemaal in orde is.
(vaak is dat namelijk wel een oorzaak van slecht gedrag)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-06-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:18

Aan een prof over laten. Als je weet hoe hier mee om te gaan vraag je het niet en geschreven instructies geven je niet de kunde die je nodig hebt. Keertje DA, etc. langs laten komen en pijn uitsluiten is wel aan te raden, al is gewoon slechte gewoontes aangeleerd hebben net zo goed mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:19

Je bent duidelijk niet de baas over het paard. Ze test je uit en kijkt hoe ver ze kan gaan.

Zoek er iemand bij die er verstand van heeft, zou ik zeggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:20

Wat is dat voor een eigenaar, een bijrijder nemen als je zelf niet meer durft. Mijn tip is niet meer opstappen en longeren. T paard wil dat graag duidelujk maken aan jullie

Axelle0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:21

Dat is dus ook een probleem , ik heb de eigenaar al veel voor gestelt maar die wil daar niets aan doen , de zegt dat ze gewoon geen zin heeft

annepaardoes

Re: Help paard doet agressief vanaf ik haar wil doen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:24

Trek er dan de handen vanaf. Als de eigenaar er zelf geen moeite in wil steken om het dier fatsoenlijk lichamelijk na te laten kijken, waarom zou jij dan je lijf en leven op het spel zetten...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:24

Dan lekker het probleem laten waar het hoort, bij de eigenaar.
Niet jezelf blootstellen aan dit paard als je niet de kunde hebt om het op te lossen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:25

Annepaardoes, wij zijn het eens! ;) op hetzelfde moment haha!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:51

Axelle0 schreef:
Dat is dus ook een probleem , ik heb de eigenaar al veel voor gestelt maar die wil daar niets aan doen , de zegt dat ze gewoon geen zin heeft

Waarom zou jij het dan wel willen doen?

Omdat je de kans dan krijgt om een paard te rijden, ook al is het een onmogelijk paard?
Omdat je denkt dat je de ervaring hebt?
Om anderen te laten zien wat jij allemaal wel niet durft?

Zo lang je de ervaring niet hebt, en die heb je niet, anders zou je dit topic niet maken.
Dan gewoon wegblijven van dat paard.
Is de verantwoording van de eigenaar, dat is jouw zaak verder niet wat die er wel/niet mee doet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-06-16 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:58

Onverandwoord een eigenaar die een niet proffesional loslaat opzo een paard, die moet zich schamen.

Ts vanaf achter de computer kunnen we niet beoordelen waarom ze zo zo doet. Het is een merrie begrijp ik? Dan kan het zijn dat ze bv cystes op de ijzerstokken heeft en daardoor bol staat voor de hormonen, of ze is niet opgevoed en heeft geleerd dat dit werk, en zo kan ik nog tal van zaken bedenken als mogelijke oorzaak.

Het enige advies dat ik je kan geven is trek je handen hier vanaf, zeker als de eigenaar niet bereidt is naar oplossingen te zoeken. Zoals het nu gaat is het wachten tot er ongelukken gebeuren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:59

Axelle0 schreef:

Het heeft wel zin maar dit paard is de baas of er is echt iets aan de hand zoals pijn. Ga hier niet alleen mee verder want dat is echt levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:32

Ik denk niet dat het zin heeft om hier te zeggen dat TS dit aan een professional moet overlaten. Ik kreeg een "vriendelijk" berichtje met dat ze zelf ook een paard heeft en ze daar ook de baas over is en het daardoor kennelijk uitstekend zelf kan.

Tja, volgens mij is ieder paard anders, maar als je geen advies aan wil nemen moet je ook geen advies op een openbaar forum vragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:43

Resistance schreef:
Ik denk niet dat het zin heeft om hier te zeggen dat TS dit aan een professional moet overlaten. Ik kreeg een "vriendelijk" berichtje met dat ze zelf ook een paard heeft en ze daar ook de baas over is en het daardoor kennelijk uitstekend zelf kan.

Tja, volgens mij is ieder paard anders, maar als je geen advies aan wil nemen moet je ook geen advies op een openbaar forum vragen.

Nou dan zou ik zeggen 'voorraall dooorgaan' en niet piepen als het fout gaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:40

Resistance schreef:

Wat typisch dat jij zo'n berichtje kreeg.
Jij gaf gewoon een netjes antwoord.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:31

Een ieder heeft het recht op het zelf maken van fouten. Alleen sommige fouten doen verrot zeer en kunnen voorkomen worden door te luisteren naar mensen die die fouten al eens meegemaakt hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:49

Die groentensoep, waar komt die ook eens weer eens vandaan, heb hem eerder gezien als ultime remedie tegen boze paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:18

Ik dacht iets met pennymeisjes en pokemon, maar de details ben ik ook kwijt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:52

Axelle0 schreef:

Pfff....nou dan zou ik ermee stoppen.
Haar paard, haar probleem.

Arm paard -O-

Lees nu na plaatsen pas bovenstaand antwoorden......
Arm paard, hopelijk straks niet ook nog arme eigenwijze mensen....

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 02:05

Het is zonder enige twijfel tricky om met dit beest om te gaan. Ik vraag me echter twee dingen af: 1) waarom is de eigenaar niet direct weer opgestapt na de val (verwondingen?)? Dit is nl. de enige manier om je overwicht te laten voelen. Een paard "ruikt" angst. En 2) nergens lees ik dat het paard door iemand (??) met een soft touch wordt benaderd.
Het maakt hier eigenlijk niet zoveel uit wie de box/paddock etc inloopt: het dier is BANG. Voortdurende pijn is een optie: hoe reageert ze op de smid of vet?
Ik zou het werken even laten voor wat het is, en alle aandacht richten op de basis: vertrouwen. Maak jezelf niet ondergeschikt maar probeer eens het dier alleen maar naar je toe te laten komen. Belonen belonen belonen. En dit is wat de eigenaar ook zal moeten doen. Vermoedelijk back to the basics. Geen enkel paard wordt agressief geboren. Ernstige pijn en trauma kunnen daar helaas wel voor zorgen. Succes, blijf kalm. Vertrouwen winnen kost tijd. Ik zou me hier in vastbijten, geen twijfel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 05:31

een eigenaar die er zelf niet meer opstapt?? Tja ts of je hebt een ernstige vorm van levensmoe zijn of je overschat jezelf enorm. Denk eraan paarden die om wat voor een reden dit gedrag vertonen doen dit nooit voor niks.. je zal ook zeker niet de eerste zijn die verongelukt met een paard. Een eigenaar die schijnbaar niet wil onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt zou ik toch echt lekker in zijn sop laten gaar koken. Om van alles uit te sluiten en te onderzoeken moet toch echt de portomonnee getrokken worden..maar misschien heb jij er dat wel voor over!! Geen paard op de wereld wordt zo geboren realiseer je dat in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:24

Pol1: ts is 14 volgens haar profiel.

De ideale kandidaat die zich flink overschat, met 1 paard die van haar zelf ( haar ouders) is en gelukkig heel braaf is... Dat echt veeel ervaring noemt dus daarom een lastig paard ook wel aan kan zonder te weten hoe helaas.

De eigenaar zou zich moeten laten nakijken om dit over te laten aan een 14 jarige zonder goede begeleiding -O-

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:35

@resistance
Jij ben altijd de dupe met die prive mailtjes :P

@ts mocht dit werkelijk dominant gedrag zijn,gaat dit van kwaad tot erger als je gaat aanklooien en er geen verstand van hebt..vind het ook niet verantwoord dat de eigenaar een meisje van 14 hier mee laten dealen..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:39

Ik had heel vroeger zo'n verzorgpaard. Rotverwend ding, was alleen opgegroeid en zodra je iets van gehoorzaamheid vroeg, werd ze agressief. Mijn vader heeft een behoorlijke knauw in zijn bovenarm gekregen en ik heb hem op een andere X moeten helpen en het paard afleiden, want deze liet hem niet meer uit de weide. Ging steeds tussen hem en de uitgang staan. Zelf heb ik verschillende keren het andere paard als levend schild moeten gebruiken, een oudere merrie waar deze trut wel respect voor had.

De laatste X dat ik er bij geweest ben wou ik ze poetsen. Was ze braaf tot ik haar wou omzetten en madam me het licht uit de ogen wou slaan. Ik heb men kar gekeerd en ben er nooit meer naar toe gegaan. Geen enkel paard is mijn nek waard en al zeker niet het paard van een ander.

Ik heb later nog verhalen gehoord over dit paard en ben nog steeds heeeel erg tevreden dat ik er toen mijn handen vanaf getrokken heb.
Is ook het enige advies dat ik je kan en wil geven: omdraaien en heeeeel hard de andere kant op lopen. Genoeg brave paarden in de wereld!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:51

Ruiterpaden schreef:
Het is zonder enige twijfel tricky om met dit beest om te gaan. Ik vraag me echter twee dingen af: 1) waarom is de eigenaar niet direct weer opgestapt na de val (verwondingen?)? Dit is nl. de enige manier om je overwicht te laten voelen. Een paard "ruikt" angst. En 2) nergens lees ik dat het paard door iemand (??) met een soft touch wordt benaderd.
Het maakt hier eigenlijk niet zoveel uit wie de box/paddock etc inloopt: het dier is BANG. Voortdurende pijn is een optie: hoe reageert ze op de smid of vet?
Ik zou het werken even laten voor wat het is, en alle aandacht richten op de basis: vertrouwen. Maak jezelf niet ondergeschikt maar probeer eens het dier alleen maar naar je toe te laten komen. Belonen belonen belonen. En dit is wat de eigenaar ook zal moeten doen. Vermoedelijk back to the basics. Geen enkel paard wordt agressief geboren. Ernstige pijn en trauma kunnen daar helaas wel voor zorgen. Succes, blijf kalm. Vertrouwen winnen kost tijd. Ik zou me hier in vastbijten, geen twijfel.

Direct weer opstappen heeft enkel zin als je dan wel blijft zitten. Val je weer, dan maak je van het ruiter er af gooien enkel een gewoonte en die er weer uit krijgen is met elke val moeilijker.
En nee die gedrag hoeft echt niet vanuit pijn of angst te komen. Beetje slim paard + onervaren eigenaar en dit wangedrag "train" je er zo in.