Mijn paard is bang als ik groter ben.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talievlietie

Mijn paard is bang als ik groter ben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 21:10

Hoi!
Titel klinkt misschien een beetje raar en ik hoop dat ik in het goede categorie zit van dit forum.
Maar mijn haflinger vind het DOODeng als ik op een krukje ga staan, of ergens op klim en dat ik dan dus
groter ben dan hij is. Bij stal hebben we een soort opstapje staan zodat we de zolder eventueel
kunnen opklimmen maar dat is tegen de stal wand aan van mijn haf en hij
loopt helemaal naar achteren zo ver mogelijk en kijkt doodsangsten toe.
Waarschijnlijk omdat hij niet begrijpt waarom ik ineens zo lang ben :')

Nu mijn vraag. Heeft iemand hier ervaring mee en heb je dan ook een idee hoe je dit af kunt leren
of aan kunt leren dat het niet eng is??

Liefs.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:12

ED -> OPG

jensvl

Re: Mijn paard is bang als ik groter ben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:34

Er zijn hier 2 manieren, maar ik denk dat voedselbeloning hierbij geen kwaad kan en het probleem het snelste opgelost geraakt. Normaal ben ik niet zo voor voedselbeloning, maar als je er voor oppast dat het paard het krukje niet associeert met een beloning lijkt het me geen probleem. Dat wil dus zeggen dat je niet consequent en beloning geeft, maar af en toe op wisselende momenten gewoon zodat het paard ziet dat het geen gevaar inhoudt. Dus gewoon om de ergste fase te overbruggen.

Het kan ook op een andere manier door manier door bvb en trainer te gebruiken en de grens langzaam te verleggen terwijl je hem aait oid. Hierbij is iets meer kennis nodig over het paard om te zien wanneer je moet stoppen omdat het het beste is bij deze techniek hem niet zo bang te maken dat hij besluit weg te gaan. Als het paard blijft staan op trapje 1 beloon je dit terug op de grond te gaan staan. Zo bouw je dan verder op. Houdt het niveau van spanning van je paardje in het oog zodat je op tijd terug naar beneden komt zodat jij het initiatief houdt onder wanneer de spanning verdwijnt en zodat het paard leert dat er geen reden is om weg te vluchten.

Maar zoals ik zei. Het valt volgens mij meestal te prefereren om geen voedsel als beloning te gebruiken, maar hierbij kan het in het beginstadium niet veel kwaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:46

Goede workout voor jezelf. Stomweg zoldertrapje op en -trapje af blijven lopen totdat paard stopt met stressen. Wat lekkers in de voerbak doen helpt ook wel om te bedenken wat nu het belangrijkst is. Hoewel je wel oplet wat paard doet, negeren, het is een heel gewoon iets wat je doet en heeft niks met pony te maken. Pas later ga je bezig met krukje naast pony oefenen. En ook daar weer : hoe normaler jij het vindt, hoe makkelijker pony er mee om gaat. Ga jij focussen op "hoe gaat mijn pony reageren" oid, dan gaat pony door jouw houding het enge ding zoeken omdat jij aangeeft dat er ergens iets heel gevaarlijks verstopt zit. trapje = nieuw en heeft jouw aandacht, dus juiste antwoord voor wat is het gevaarlijke ding.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:56

Maak het aantrekkelijk voor je paard om op een krukje te staan! Heeft hij een favoriet kriebel plekje? Ga al kriebelend heel rustig op het krukje staan en blijf kriebelen! Zo komt vanzelf de ontspanning en heb er geduld mee.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:02

Mijn vzpaard vindt het ook doodeng als ik ergens op sta. Als ik op de mestkar klim staat ze met grote ogen te kijken of het wel goed gaat. Opstijgen met een opstapje is dus ook onmogelijk, mevrouw vindt het levensgevaarlijk. Is, bedenk ik me net, eigenlijk pas gekomen nadat ik eens vrolijk van de mestkar was gestuiterd en daar even dramatisch bij bleef liggen (ik was heilig overtuigd dat ik hersenletsel had, zo'n doodsmak was het - viel achteraf reuze mee, ik heb inderdaad een gummi hoofd).
Ik heb bij haar het idee dat ze wat beschermend is omdat ze op de grond liggen, plat op bankjes liggen en zelfs rijden zonder beugels erg onverantwoord vindt (logisch, ik geef hooi en eten, daar ben je zuinig op :') ) want bij anderen heeft ze het niet of nauwelijks. Nu rijd ik zelf niet meer en heeft mevrouw de pensioengerechtigde leeftijd bereikt dus heb ik er niet echt moeite meer voor gedaan om haar nog weer te laten wennen aan opstapjes.

De tips zijn zeker wel interessant om over na te denken :j . Het wegnemen van de angst door ermee te oefenen en vooral het niet groter (lol) maken dan het is. Je zou bv ook bij de meest rare dingen een opstapje (gewoon zo'n opvouwkrukje of zo) kunnen gebruiken zodat je regelmatig hoger dan paardlief staat. En als je dan gewoon je ding doet moet het haast wel op een goed moment doordringen dat het allemaal toch niet zo levensgevaarlijk is als het lijkt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:12

Pluizebolpum schreef:
Mijn vzpaard vindt het ook doodeng als ik ergens op sta. Als ik op de mestkar klim staat ze met grote ogen te kijken of het wel goed gaat. Opstijgen met een opstapje is dus ook onmogelijk, mevrouw vindt het levensgevaarlijk. Is, bedenk ik me net, eigenlijk pas gekomen nadat ik eens vrolijk van de mestkar was gestuiterd en daar even dramatisch bij bleef liggen (ik was heilig overtuigd dat ik hersenletsel had, zo'n doodsmak was het - viel achteraf reuze mee, ik heb inderdaad een gummi hoofd).
Ik heb bij haar het idee dat ze wat beschermend is omdat ze op de grond liggen, plat op bankjes liggen en zelfs rijden zonder beugels erg onverantwoord vindt (logisch, ik geef hooi en eten, daar ben je zuinig op :') ) want bij anderen heeft ze het niet of nauwelijks. Nu rijd ik zelf niet meer en heeft mevrouw de pensioengerechtigde leeftijd bereikt dus heb ik er niet echt moeite meer voor gedaan om haar nog weer te laten wennen aan opstapjes.

Ik hoop toch echt dat je door hebt dat paarden niet op deze manier kunnen redeneren en nooit zulke verbanden/associaties kunnen trekken?

Verder ben ik het eens met tamary; goed gedragd belonen door de druk er af te halen. Oftewel; lekker op je krukje gaat staan totdat je pony ook maar voor een halve seconde ontspant of bijv dichter bij je komt. Uiteindelijk snappen ze dat ze een beloning (=druk vh krukje weg) krijgen als ze ontspannen en zullen ze door krijgen dat het écht niet zo eng is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:13

Dat is normaal. Groot maken is een dreigende situatie.

Dus domweg oefenen en geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:34

tamary schreef:
Goede workout voor jezelf. Stomweg zoldertrapje op en -trapje af blijven lopen totdat paard stopt met stressen.
(...)
Ga jij focussen op "hoe gaat mijn pony reageren" oid, dan gaat pony door jouw houding het enge ding zoeken omdat jij aangeeft dat er ergens iets heel gevaarlijks verstopt zit. trapje = nieuw en heeft jouw aandacht, dus juiste antwoord voor wat is het gevaarlijke ding.

Dat geldt alleen als je een slecht gevoel voor timing hebt. Als clickertrainer gebruik ik een voedselbeloning om het paard te belonen als hij op een goede manier op het krukje focust: dus door bijvoorbeeld even zijn hoofd iets te laten zakken ipv met grote ogen in de lucht te snorken.

Als je geen voedselbeloning gebruikt maar wél een goede timing hebt, dan kun je de methodes gebruiken die hiervoor al genoemd zijn. Dus loop naar het trapje toe/rammel eraan en loop weer naar je paard om hem te kriebelen. Dat herhaal je een paar keer. Dan doe je hetzelfde maar zet je een been op het trapje en dan loop je weer terug naar je paard. Herhaal dat net zo lang tot je paard ook dat prima vindt. Dan zet je 2 benen op de onderste tree - herhalen en ga zo maar door.
De kunst qua timing is A) dat je de stapjes zo klein maakt dat je paard nog niet groot reageert, en B) dat je meteen van de trap af komt zodra je paard stopt met onzeker zijn (vaak door zijn hoofd iets te laten zakken/te zuchten) en voordat hij besluit dat hij het toch heel eng vindt - en niet daarvoor of daarna, want dan maak je hem natuurlijk alleen nog maar onzekerder.

Als je een goed gevoel voor timing hebt dan kun je de training dus prima op de trap focussen. Het voordeel van deze methode (die ook werkt als je het paard steeds bij het terugkomen een beloning geeft) is dat je een patroon neerzet: tijdens het leerproces is je paard helemaal niet meer bezig met dat jij iets engs doet met een enge trap, maar met dat jij steeds van hem wegloopt, iets doet en dan altijd terugkomt voor een kriebel. Als dat patroon zich vastzet in zijn hersens, dan raakt hij zo ingesteld op dat zo ontzettend voorspelbare einde dat hij steeds minder aandacht gaat besteden aan wat je in het midden doet (steeds een millimeter verder omhoog).

Maar goed, als je geen gevoel voor timing hebt of daar onzeker over bent dan helpt eindeloos de trap op en neer tot je paard je negeert ook, alleen het resultaat verschilt: met eindeloos op en neer lopen waarbij je de reacties van het paard negeert leert je paard uiteindelijk om jou op de trap te negeren. Als je hem juist op de trap laat focussen en steeds reageert op zijn ontspanning, dan leer je hem dat hij enge dingen zelf minder eng kan maken door zelf actief de ontspanning (bijvoorbeeld hoofd iets laten zakken) op te zoeken. Bij de eerste trainingsmanier leert hij iets over deze specifieke trap, bij de tweede iets over zichzelf. Het ligt verder gewoon helemaal aan de situatie welke van de twee soorten methodes (negeren vs focussen) voor jullie de meest haalbare optie is. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:13

Piekosjj schreef:
Ik hoop toch echt dat je door hebt dat paarden niet op deze manier kunnen redeneren en nooit zulke verbanden/associaties kunnen trekken?

Misschien wat off topic maar hoe raar is dat? Okay, over wat en of ze precies denken kun je discussiëren maar ik heb wel vaker gezien dat een paard het geen goed plan vond dat iemand weer op wilde stijgen na een valpartij. Al dat onverwachte geval kan best eng wezen als je geen stunt of voltigepaard bent.
VZpaard was bekend met mensen op ladders, eigenaar stond ook met enige regelmaat op een ladder de dakgoten leeg te vegen en dat was doodnormaal, dat ik op stoelen stond ook. Maar als je dan ergens vanaf valt en vervolgens licht dramatisch gaat doen dan geeft dat te denken voor zo'n dier.
En in die gevallen dat ik nu op de mestkar klim kan ze gewoon snurkend weglopen als ze het eng vindt, het is niet dat ze geen kant op kan dan of dat ze er onder of vlak naast staat, maar ze blijft kijken tot ik weer normaal op de grond sta. En tja, het is nou eenmaal geen normaal doorsnee paard, ze flikt wel gekkere dingen die niet horen te kunnen.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:55

ik heb zelf met een paard gewerkt die bang was als je hoger als hem kwam en dus ook bij het opstijgen.
bij MIJ is vertrouwen het belangrijkste geweest en er is geen enkele voedselbeloning aan te pas gekomen. vanaf echt wederzijds vertrouwen heb ik het langzaam opgebouwd. op het krukje, dan op zijn rug, naast hem staan op een boomstam en hem lekker kriebelen. het heeft wat tijd gekost maar nu doet hij het super.
vraag eventueel of iemand je helpt.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:46

Ik volg :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:58

Pluizebolpum schreef:
Maar als je dan ergens vanaf valt en vervolgens licht dramatisch gaat doen dan geeft dat te denken voor zo'n dier.

Op die manier kun je dus een wortel doodeng maken :Y)

Hetzelfde geldt voor paarden die volgens de eigenaar heel onrustig zijn bij het uitladen van de trailer. Dan stappen ze de trailer in "HOOOOO MAAR, BRRRRRRAAAFFFFF, HOOO MAAR, HOHOHOHOH". Paard verandert van :Z via :wow: in *\%/* En dan zegt de eigenaar "zie je wel!". Terwijl het beest prima rustig zou blijven als de eigenaar rustig de trailer in zou stappen om uit te laden.

Oftewel: als jij ergens vanaf valt en hysterisch gaat doen, denk jouw paard dat dat ding waar jij vanaf viel blijkbaar doodeng moet zijn, want anders deed dat ranghogere figuur niet zo raar, en dus reageert ze zo.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:02

mijn paard staat ook doodsangsangsten uit als je hoger dan hem bent...
verder geeft het niet, snap het ergens wel hoor :)

noakim0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:48

Misschien een keer de haf kennis laten maken met de ladder? En als hij de ladder zelf niet eng vind, de ladder in de stal zetten en er dan eerst zelf op gaan zitten. Gewoon doen of er niks aan de hand is en even wat lekkers geven, en dan af en toe een treetje hoger en later er ook op staan. Daarbij wel gewoon tegen je paard praten en belonen als hij weer rustig wordt/blijft. Paar keer herhalen en dan went hij er vast wel aan :)