Paardjes van elkaar scheiden om iets te gaan doen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Paardjes van elkaar scheiden om iets te gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:41

De meeste kennen mijn verhaal wel, maar mocht dat niet zo zijn. Sinds zondag hebben wij een nieuwe Haflinger. Nick. Nick is nu al dikke maatjes met Shetlander Bliksem.
Bliksem en Nick staan gezellig samen in de weide. 24/7. Ik heb op dit moment (nog) geen afsluitbare stal. Alleen inloop. Er wordt aan gewerkt, want zolang wonen we hier nog niet. Maar nu hik ik eigenlijk tegen hetzelfde 'probleem' aan als toen Haflinger James* er nog was.
Als ik 1 van de twee uit de weide wil halen om iets leuks te gaan doen, dan worden ze vreselijk onrustig. Vooral de achterblijver. Gewoon helemaal dol wordt de achterblijver eigenlijk. Alsof ze elkaar vaarwel moeten zeggen... Echt best wel vervelend!
Op deze manier kan ik niet met een gerust hart mijn ding doen. En word ik er ook onrustig van...

Hoe pak ik dit aan? Ik weet het niet. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk stress creëren. Maar is dat mogelijk met 2 paardjes die je uit elkaar haalt om te rijden, spelen of wat dan ook? Ik wil ze ook niet altijd samen om sleeptouw nemen. Dat is geen doen als ik straks buitenritten wil gaan maken.
Moet er een 3e bij komen of moeten ze er maar aan wennen?
Hoe doen jullie dat? Help!

Renske_W

Re: Paardjes van elkaar scheiden om iets te gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:49

Dit ga ik eens volgen.
Bij mij komen de paarden over 2 weken aan huis.
Zijn ook met z'n tweetjes waardoor er ook weleens een achter blijft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:53

Een derde, vierde, vijfde...
Hoe groter de kudde, hoe gemakkelijker het is ;)

Als je er drie hebt, kun je weer niks met Bliksem en Nick tegelijk doen...en dat vind je ook leuk!

Vier is een leuk aantal :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:54

Toen James nog bij mijn schoonouders stond, bleef hij vrijwel nooit alleen achter. Want er waren er 3. En als hij dan alleen achter moest blijven, deden we hem in de stal. Hij hinnikte dan wel de hele buurt bij elkaar, maar kon niet wat geks doen.

Nu zijn wij onlangs verhuisd en hadden wij eerst James nog en Bliksem. Toen merkte ik al dat met 2 best wel heel lastig is als je er met 1 op pad wilt! De achterblijver bleef in de stress totdat ze weer herenigd waren. En omdat ik ze niet kon opsluiten bleef dat maar rennen en rennen in de weide.

Nu met onze nieuwe Haflinger zie ik eigenlijk precies hetzelfde gebeuren. Ik heb hem nog maar een paar dagen, dus nog weinig mee gedaan. Maar voordat ik onnodig stress veroorzaak kan ik wel wat tips gebruiken.
Eén keer is James* me over een ontzettend hoog hek gesprongen, omdat hij niet alleen wilde blijven. Ik stond versteld!!! Ik wil dit niet nog eens meemaken met onze nieuwe Haflinger Nick. Nu wat James natuurlijk een echte springen, geen idee hoe hoog Nick komt...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:55

Oh Shirley het liefst heb ik een hele grote kudde!! (plek zat!, dus daar ligt het niet aan) Maar die zelfde kudde moet wel goed (medisch) verzorgd worden :) En mijn geldboompjes hebben nog steeds geen vruchtjes :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:57

Sllllllechte boompjes -O-

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:01

Is misschien dan niet wat om een pensionklant te nemen met 1 a 2 paardjes, aangezien je aangeeft er wel plek is voor meer paarden.

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:06

Hier hetzelfde probleem. Ik heb de paarden sinds 3 maanden aan huis maar wel met de mogelijkheid ze in een box te zetten. Ik zet dan ook de achterblijver op stal zodat ze tenminste niet gaat rennen. Ze hinneken wel regelmatig naar elkaar tijdens de training. Dat creërt wat spanning maar het wordt steeds minder. Misschien is het toch een kwestie van wennen...al blijft het natuurlijk gewoon een tegennatuurlijke situatie voor paarden.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:07

Heeft hij altijd wat te eten?
Rustig opbouwen al geprobeerd? Eerst 5 min...etc.
Mijne staat nu met twee anderen in de paddock + container. Eerst met één.
In het begin hinnekte hij veel, maar nu niet meer. Zolang er maar wel wat te eten ligt!En volhouden. Ze wennen er uit eindelijk wel aan als ze weten dat de ander weer terug komt!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:09

Fijn dat je weer een Haf hebt.
Ik vind dat ze er zo snel mogelijk aan moeten wennen even alleen te zijn, maar dan wel rustig opbouwen. Eerst in het zicht uit elkaar, en dan steeds wat verder weg.
Per paar minuten opbouwen en pas terugkeren als de achterblijver rustig staat, anders beloon je het terugkeren in paniek bij de achterblijver en versterk je het gedrag juist. Blijf zelf altijd rustig teruglopen en houd je aandacht bij het dier wat je bij je hebt. Ga je niet haasten of stressen omdat de achterblijver idioot doet. Ik zou er zo snel mogelijk mee beginnen te wennen.
Misschien is het een idee dat iemand Bliksem bezighoudt in de paddock, of daar klusjes doet (mest scheppen en zo...) terwijl jij met Nick bezig bent?

Hier rende de kleinste rondjes in het begin (zwaaien met de hals, boos) en later hinnikte hij als de ander weg was, maar inmiddels (maand verder sinds de verhuizing) weet ie dat het niet zo heel lang duurt en hinnikt nog een paar keer. Hij heeft wel wat afleiding gehad in het begin in de vorm van wat compactgras/hooi van hartog. Doen ze een moord voor, dus dat hielp wel.
Nu staat hij rustig te kijken tot de ander terugkeert.
Hoe jouw paarden reageren is natuurlijk afwachten, ze zijn allemaal verschillend en als kuddedier is alleen achterblijven vanzelfsprekend erg moeilijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:10

Pensionklanten kosten je je privacy...zou ik echt niet aan beginnen :n

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:29

Herkenbaar.. Maar heeft tijd nodig en vertrouwen. Al heb ik er aantal tussen die hysterisch blijven ..
grotere groep geeft rust en steun maar goed je kunt niet bezig blijven

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:34

ze zouden er aan moeten wennen.
hier staan er 3 in de weide, 2 staan regelmatig tegelijk op stal om bij te voeren. de 3e die op de wei bleef, was in het begin heel onrustig. rennen, hinneken, rondjes lopen. ondertussen hinnikt ze nog af en toe, maar staan wel gewoon te slapen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:17

Dus stapje voor stapje verder van elkaar weg om te oefenen.Hier hebben jut en jul hetzelfde probleem.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:36

Bedankt voor jullie reacties :)

Pension paarden zie ikzelf ook niet zo zitten, niet alleen vanwege de privacy maar ook de verantwoordelijkheid.
We gaan het gewoon rustig opbouwen en eerst maar eens kijken hoe het in de loop der tijd gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:45

Herkenbaar. Het is per paard afhankelijk. Mijn ene kan ik gewoon buiten laten of op stal zetten. Ze hinnikt en loopt wat als ze het andere paard ziet of hoort, maar als we echt weg zijn is er niks aan de hand. Ze gaat ook niet door de omheining. In de bak rijden zijn we in het zicht dus geen punt. De ander op stal boestelen is wel lastig want dan blijven ze elkaar zoeken en roepen. Dan neem ik ze dus allebei mee of zadel buiten op.

Het andere paard is eigenlijk heel braaf alleen, maar heeft ergens aangeleerd dat als er een paard weg gaat, zij ook mee moet, al dan niet met omheining. Dit wil ik nog wel eens gaan trainen, maar voor nu sluit ik haar dus op in een box en dan is er niks meer aan de hand.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:50

Ik volg even. Heel veel succes. Ik hoop dat het lukt. Ik heb zo geen tips, behalve langzaam opbouwen en de achterblijver in een klein stuk of stal zetten zodat hij niet kan gaan rondrennen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:53

Hier ook twee paarden aan huis. Eigenlijk heb ik ze al vanaf dag 1 geleerd dat ze af en toe uit elkaar gaan. Dat begon al met van de stal naar de wei lopen, in het begin deed ik dat bewust met allebei apart, ondanks dat ze best samen konden.

Ook heb ik regelmatig kleine dingetjes in gebouwd, even uit elkaar om te poetsen, even uit elkaar om te longeren. Daarna een rondje uitstappen nadat in in de bak gereden had (waarbij de achterblijver ons niet meer kon zien). De eerste keren heb ik wel gezorgd dat mijn man in de buurt was, mocht er echt iets gebeuren. Maar er is eigenlijk weinig gebeurd, behalve in de eerste paar weken weleens een paard die zichzelf beweging gaf en er flink op los hinnikte.
Inmiddels zijn ze er beide helemaal aan gewend en weten ze dat de ander altijd weer terug komt. Ik laat ze ook altijd gewoon in de wei staan, met op stal zetten haal ik ze immers uit het normale ritme en bevestig ik alleen maar dat er iets speciaals staat te gebeuren.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:55

Die van mij staat al 6 jaar samen met een ander. De ene keer reageren ze meer dan de andere keer als er een weggaat.
Als we een aantal weken ze niet gescheiden hebben gehad zijn ze altijd even wat onrustiger.
Ze rennen vaak even totdat ze de ander niet meer zien en roepen soms op kms afstand nog naar elkaar.
Wij negeren het altijd. Vaak heeft de achterblijver meer beweging gehad dan degene die wegging.

Wel houden we de bodem in de gaten. Nu met die flinke regenbuien wordt de achterblijver op het stenen voorstuk gezet, de wei is niet zo een probleem maar het stuk ernaartoe is kleigrond en spekglad. Daarbij moeten ze een bocht nemen en dat wordt dan wel een risico.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:21

Vandaag heb ik een buitenrit gemaakt met Nick en bij het weggaan was het eten hinniken over en weer. Maar zodra ze uit zicht waren en elkaar niet meer konden horen ging het beter!
En Bliksem hield zich wel aardig goed toen wij weg waren. Pas toen we weer in zicht kwamen en ze elkaar hoorde werd hij weer wat onrustiger, of ongeduldig hoe je het ook maar noemen wilt. Ik denk da tdat wel goed komt als we dat vaker doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:42

Die van mij blijft doen wat bliksem doet. Maar dat geeft niet vind ik. Ik heb haar laatst zelfs bijna 3 dagen alleen gelaten, en dat ging ook goed. Zolang de ander niet in de buurt is, is ze gewoon rustig

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:49

Dit hebben wij ook gehad, maar meestal is het zo dat als degene die weggaat uit het zicht is de achterblijver kalmeert. Wij hadden de achterblijver gewoon in een goed omheinde paddock staan.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:25

Ik heb dit probleem ook. Als ze dag en nacht op wei staan is het erger dan nu ze nog 's nachts op stal staan. Bij mij ontstaat bij beide onrust. En blijven er altijd 3 achter in de wei, maar ze gaan hinnikken en rennen waardoor ook het paard waarmee ik bezig ben onrustig wordt. Bij het ene paard wel erger dan bij het andere, maar op het moment dat ik e aandacht heb gaat het redelijk.
Persoonlijk laat ik ze liever op wei onrustig zijn dan onrustig in de stal. In de wei kunnen ze alle kanten op...

EDIT: ik gaf de achterblijvers in het begin altijd een pluk hooi als afleiding. Hielp erg goed. Inmiddels is het gewoon aanstelleritis en houden ze ook op na een paar minuten als.ik er geen aandacht aan besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:38

siërra gaat na al die jaren nog steeds over de zeik als zij achterblijft en ik met Vief weg ben. Ook als ik uit het zicht ben. erg vervelend! Ik zet haar op stal met hooi en thats it..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:09

Mijn grote zorg is dat als Britt van 33 onverwachts dood zou gaan Napolion kompleet overstuur raakt en er een nieuw paardje moet komen binnen 2 dagen.Langer kan hij niet alleen in een dichte stal staan.Nu zijn we aan het oefenen,stapje voor stapje.Chasey,hoe heb jij dat met Bliksem gedaan?