Huid bij zitbeenknobbels ligt steeds open

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Huid bij zitbeenknobbels ligt steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:51

Hahaha.. sorry voor de vage titel :')
Maar het is dus echt zo.

Aan mijn rechter zitbeenknobbel lig ik echt continue open. Niet tot bloedens maar wel vel eraf. Zo'n beetje als een blein.
Op allebei mijn zitbeenknobbels zit littekens, maar rechts is het ergste.

Dat is 2 jaar geleden begonnen door dat ik iemand zijn paardje mocht trainen. Alleen was dat zadel voor mij niet goed. Te groot en te hard. Een ander zadel nemen was niet zomaar een optie dus heb ik met open gereden zitbeenknobbels blijven doorrijden.

Jammer genoeg beklaag ik mij dat nu. Elke keer als ik een intensieve training heb gehad met mijn paard, ligt vooral de huid op die rechter zitbeenknobbel open. En dat doet echt zeer.

Ik rijd altijd met rijbroeken met een leren zitvlak. Altijd al gehad.

Ik vraag me af of andere bokkers hier ook last van hebben.
En of er toevallig tips/tricks zijn om dit te verminderen?

Sorry voor dit nogal persoonlijke onderwerp :Y) maar ik ben nogal ten einde raad!

PerleB

setteke

Re: Huid bij zitbeenknobbels ligt steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:53

Dat is zeker een vervelend probleem. Je hebt van die beschermers die over je zadel kunnen, van bont of gel. Is dat misschien wat voor je?
Anders zou ik zeggen, zoek een fijn zacht zadel, maar dat is gelijk een grote investering.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:54

Hier ook..; ofnouja. Niet bij de zitbeen knobbels. Ik heb heb net onder mijn bil, waar boven been begint.
Ook ik rij met lederen zitvlak
Bij mij is het sinds ik zo veel ben afgevallen en wat vel over heb.
Geen idee wat ik er aan moet doen.
Heb het tot nu toe bij elk zadel volgens mij.
Zonder leren zitvlak kan ik niet rijden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:55

Een schapenvachtje op je zadel doen

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:56

Seatsaver van gel of bont? Of een zacht(er) zadel hoewel een boomzadel aan de bovenkant natuurlijk hard zal zijn. Misschien extra vasaline/zachte crème smeren voor je gaat rijden?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:58

Misschien gebruik je je rechterbeen meer (met drijven) dan je linker. Dan heeft de huid op je zitbeenknobbel aan die kant vaak meer te lijden. Ik rijd me al door op diverse plekken down there zolang ik me kan herinneren, maakt niet uit welk zadel (ik rijd trouwens niet met leren zitvlak dus je zou nog kunnen proberen om eens zonder leer te rijden). Sinds ik een eigen paard heb rijd ik altijd met seatsaver (25 jaar). Ik schreef er een blog over: http://www.horsystuff.nl/ruiter/zere-ko ... oorrijden/ .

Bont heb ik geprobeerd maar vond ik niets, het vult je zadel teveel op en hielp me niet. Een gelpad/seatsaver is wat ik gebruik en helpt mij al tientallen jaren prima.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:06

Ik had hetzelfde probleem met bepaalde (harde) zadels. Ik smeerde het altijd dik in met sudocreme en reed met een wielrenbroekje onder m'n rijbroek. Hier zit een zitvlak van zeemleer met foam in. Werkte prima.

Dat je aan een zitbeenknobbel last hebt lijkt mij dat je niet helemaal recht zit, of in iedergeval je gewicht scheef verdeeld/scheef inwerkt.

thatsmeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:15

Ik ken iemand die rijdt met een luier. Niet charmant maar niemand die het ziet en jij rijdt lekker.

Tiamo_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:25

Balen zeg! Ik denk dat het w3l kan helpen om een tijdje te wachten tot de wonden weg zijn en er zalf op doen en miss met een barebackpad gaan rijden? Of toch kijken of een nieuw zadel gaat lukken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:29

Klinkt als soort van decubitus plekken. Gewoon plekken die tot bloedens toe open gaan steeds door wrijving.
Maatregelen om decubitus tegen te gaan zijn:
- goed afwisselend eten (eiwitrijk vooral)
- Druk wisselen
- wrijving voorkomen, maar goed, das lastig met een rijbroek en zadel
- materialen inzetten die druk verdelen.

Voor jou is het dus noodzaak om een zadelzitcover te zoeken (Waar je dus op zit) met traagschuim. Dit verdeeld de kracht erg goed. Koudschuim kan ook trouwens, omdat je niet steeds dezelfde houding hebt in het zadel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:24

Troost je, je bent niet de enige! Ga maar eens sloeproeien, daar krijg je pas een "open kont" van.

Wat helpt is bijvoorbeeld tweede huid pleisters erop, zodat de huid goed kan herstellen.

Kijk ook of er niet toevallig een naadje van je ondergoed precies daarlangs schuurt.

Voor het rijden sudocreme of uiercreme erop kun je proberen (dan is het wat "gladder").

Een fietsonderbroek wil ook nog wel eens helpen om plekken te voorkomen. Draag ik bij ritten van meer als een uur bijvoorbeeld. Ooit eens eentje bij Lidl gekocht.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:30

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:05

Bontje om je zadel, ander ondergoed of broek van een andere stof? Reactie op anders wasmiddel? Kan vanalles zijn.
Tip; niet alles veranderen maar steeds wat anders. Moet toch iets op te verzinnen zijn lijkt me.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:08

Zag fietsbroek al genoemd worden.

Fietsbroek, in combi met seatsaver en evt (weet niet hoe stabiel je zit?) hulp bij stabiel zitten. (is minder wrijving)

Góéd passend zadel (bij ruiter in dit geval) helpt ook erg mee.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:08

Bij mij helpt maar 1 ding.....vaseline smeren VOOR het rijden!

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:44

Toen ik ging rijden werd me als tip gegeven om mijn huid met kamferspiritus in te smeren. Daar werd de huid sterker en dikker van. Alleen moet je dat wel doen als je huid genezen is en je moet het een tijdje volhouden. Mensen die de Vierdaagse lopen doen het met hun voeten om blaren te voorkomen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:31

Jacquel schreef:
Toen ik ging rijden werd me als tip gegeven om mijn huid met kamferspiritus in te smeren. Daar werd de huid sterker en dikker van. Alleen moet je dat wel doen als je huid genezen is en je moet het een tijdje volhouden. Mensen die de Vierdaagse lopen doen het met hun voeten om blaren te voorkomen.

Krijg je dan eelt op je kont? :=

Ik had altijd mijn doos open met lange ritten. Heb daar echtvwel wat dingen voor aangepast, want daar werd ik echt niet vrolijk van. Inderdaad naadloos ondergoed, endurance rijbroek gekocht (scheelde echt ook heel veel) en een Ghost zadel. Nooit meer last gehad. En ik zit regelmatig ruim 3 uur in het zadel.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:36

Geen idee, Fabster, ik heb het zelf nooit nodig gehad :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:54

Je hebt er speciale onderbroeken voor, met onderin een extra laagje. Of blarenpleisters.
Mijn instructrice heeft het bij mijn paard als hij zijn rug niet goed gebruikt.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:28

Ik zou zeggen zo.n leuke bontje op je zadel kun je kopen voor een tientje . Zitten erg lekker !

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:20

Bondje of gel pad op je zadel leggen! En anders een nieuw zadel waar jouw kont goed in past!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:37

Bij mij hielpen twee dingen: Gel seatsaver. Toen ik zelf een paard kocht, kocht ik een Torsion. Nooit meer opengereden!Bij latere zadels altijd zachte zittingen gekozen.Maar als het niet je eigen zadel is, probeer een gel seatsaver.