menmeerdaagse

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

menmeerdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 10:25

een paar weken geleden hebik met een vriendin mijn paard na een aantal maanden weer eens voor de wagen gezet. Paardlief was braaf, liep lekker zijn rondje en leek er wel van te genieten. Tijdens het sturen door wordt er natuurlijk wat gekletst en zo riepen we allebei "waarom gaan we niet eens een heel weekend weg, en dan ergens overnachten?"
nou ja, paard is er, koets is er, wij zijn er..... meeste ingrediënten zijn dus al aanwezig. laten we het gewoon doen!

Paard staat aan de rand van de posbank, dit zal dan ook onze start zijn. vanuit daar zullen we dus ergens heen rijden, overnachten, nog ergens heen, nog eens overnachten en dan weer terug. Mocht het bevallen en het paard is volgend jaar nog steeds en puike conditie, kunnen we altijd wat langer gaan.

Ik start dit topic om eens van ideeën uit te wisselen. Wat moeten we absoluut neit vergeten, wat kunnen we thuislaten, hoe kunnen we het beste een route uitzoeken? en mocht er genoeg animo voor zijn, kunnen we onze avonturen als we eenmaal vertrekken ook wel hier bijhouden. Ons kennende...avonturen genoeg :Y)

Het paard wat het allemaal maar even moet gaan doen:
Mau, 18 jaar, staat ong 7,5 jaar voor de wagen, zelf beleerd, als we hem 4x per jaar inspanden was het veel. dit gaan we nu dus opbouwen.

Afbeelding

partners in crime, ik heb nu al medelijden met Mau :')
Afbeelding

aangezien mau onder het zadel zo 20-30 kilometer meegaat, gister eens een rondje gemend dat ik vaak met mijn moeder gedaan heb.

Afbeelding
dit hield hij al prima vol, aan het einde (200 meter voor stal) begon hij wat met zijn hoofd te slaan, wat aangeeft dat hij wat spierpijn begint te krijgen. prima uitgangspunt dus om vanuit hier verder te trainen

Evel_Knievel

Re: menmeerdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:28

Partner in crime meldt Zich :')

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:35

Leuk idee zeg! Hoe ver willen jullie gaan per dag?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 10:40

20-30 km? we moeten nog routes uitzoeken en kijken wat haalbaar is, ook voor Mau.
iets wat jaren lang niet kon is ergens pauzeren, maar hij lijkt het licht gevonden te hebben en kan opeens stilstaan voor de wagen.
We willen het in en uitspannen op andere plekken nog eens oefenen, om te kijken hoe hij dat doet en dan eens naar een pannenkoekenhuis in de buurt gaan, uitspannen, even at drinken terwijl hij vaststaat en dan weer door, om te kijken of dat kan. op die manier zouden we ook verder kunnen.

ik hoop op wat reacties met welke afstanden eerlijk n leuk zijn voor het paard

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:56

Jullie hebben een jaar om te oefenen en om hem 'stilstaan voor de wagen' bij te brengen. Want dat is erg nodig. Tip: geef hem roggebrood tijdens de pauze; dat brokkelt in zijn mond en geeft langzaam weer energie. Als je hem niet uitspant, laat dan de koetsier op de wagen zitten (veiligheid)
Voer de km's langzaam op, als ie spierpijn krijgt van 20 km, dan heb je te veel van hem gevraagd. Begin met 10/12. En bouw het op tot 30, daar kan je makkelijk een half jaar of meer over doen.
Elke week minstens 2 maal rijden geeft routine in het tuig opleggen; jullie en hij wennen er aan.
Ik wens je veel plezier met de voorbereidingen.
Ga langer stappen dan jullie nu deden aan het begin van de rit; ik zie het lijntje al snel oplopen is dat het tempo? En laat hem langer in de cooling down; lang(er dan nu) voor je thuis bent gaan stappen.
In stap train je je paard het beste, behalve als ie een heuvel moet nemen dan draven of galop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:47

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:55

EmptyWords,

Je vraag over hoe routes uit te zoeken: De ruiter-en menrouteplanner http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =507#stap4

Voor een goed overzicht is het handig om 'full screen' en soms satellietbeeld te gebruiken. Trajecten welke niet geschikt zijn voor menners staan aangegeven met een symbooltje.

Heel veel plezier, met jullie voorbereiding en training.