Ervaring met paard dat niet in de trailer wilt, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnalie

Ervaring met paard dat niet in de trailer wilt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 19:47

Hoi Hoi! *\o/*

Mijn verzorg paard wilt niet de trailer in, nou ieder geval met mij niet. Ik zelf ben 14 jaar oud en heb amper ervaring met paarden in de trailer zetten, laat staan bange paarden. Mijn verzorgpaard, een hete sterke merrie, die vroeger wel in de trailer wou maar laatste jaren weigert.

Ik heb dus nu een paar keer geprobeerd haar in de trailer te zetten, de eigenaar heeft toen geholpen met een longeerlijn, zonder succes. Het "beste" tot nu toe is dat ze met alle 4 de beentjes 3 tellen er in heeft gestaan. Ik merk dus dat ik zelf hierdoor behoorlijk gefrustreerd raak. En mijn verzorgpaard al helemaal. Het eindigt steeds met helemaal nat bezweet en gestrest paard. -O-

Dit wil ik dus voorkomen, maar hoe? (Ik heb dus ooit gehoord van bepaalde oefeningen, ik bedoel hiermee grondwerk). Zou iemand mij tips willen geven? Ik wil het graag leuk houden met mijn verzorg merrie!
Naast het in de trailer zetten is een geweldig lief paard, ik verzorg haar nu 1,5 jaar en ik doe bijna alles met haar. Maar ik wil dus wedstrijden gaan rijden, buitenritten in het bos maken en af en toe een cross les erbij nemen.
Alvast heel erg bedankt!

Gea99

Re: Ervaring met paard dat niet in de trailer wilt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:59

Gebruik de zoekfunctie eens. Zijn meerder topics hierover.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:05

ED -> OPG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:20

Tips geven aan iemand die er geen ervaring mee heeft gaat niet werken. Als je die tips nl verkeerd uitvoert kan er veel mis gaan.
Er zijn genoeg dingen die je kunt oefenen maar dat kan niet 'even' worden uitgelegd.
Zoek een ervaren persoon bij je in de buurt die je grondwerkles kan geven en dan ben je al een heel eind op weg.
Gefrustreerd raken draagt alleen maar bij aan het probleem dus dat moet je zien te voorkomen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:39

Iemand met ervaring erbij halen! Neems eens contact op met e-quine, die zoeken regelmatig paarden met problemen voor de opleidingen.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:48

Gewoon rustig blijven en haar bijvoorbeeld met biks of wortel erop lokken, hiervoor kun je het volgen oefenen. Op deze manier heb ik mijn fjord ook geleerd o op de trailer te gaan. Maar volgensmij is het niet handig om met zweep of longeerlijn te werken, want ze moet er wel een goede ervaring aan over houden als ze erop staat, dus ook elk stapje dat ze naar voren doet weer belonen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :o

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:51

Bekijk het ebook en de filmpjes van Eddy Modde anders eens. Met de informatie en tips hieruit kan ik mijn paard zonder hulp op de trailer zetten. Je leert het paard hierbij voor je aan de trailer oplopen. Kost even wat tijd om ze dat te leren, maar daar heb je uiteindelijk heel veel profijt van.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:03

Ik had hetzelfde probleem. Mijn paard liep eerst zonder problemen de trailer op, maar nadat hij met de trailer naar de kliniek moest wegens ernstige wonden aan z'n benen, wilde hij daarna niet meer. Ik had vanalles geprobeerd, maar niks werkte goed. Parelli (de manier van Eddy Modde) werkte bijvoorbeeld niet bij mijn paard. Met voer lokken werkte ook niet, want dan nam hij een hap voer en rende er meteen weer uit. Wat uiteindelijk heel goed heeft geholpen is het halster van Monty Roberts. Je moet hier wel begeleiding bij zoeken voor de eerste paar keer. Je begint met grondwerk, daarna moet je op een bepaalde manier druk geven op het halster terwijl je met je paard meeloopt richting de trailer en daarna terwijl je in de trailer staat. Op een gegeven moment loopt ie er dan heel relaxed in en blijft ook vrijwillig erin staan. Je moet dit daarna wel regelmatig blijven oefenen in korte sessies.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:57

Ehm het is geen wondermiddel zo'n halster. Het gaat om degene die het touwtje in handen heeft en weet hoe ermee te werken.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:24

ik ben ook niet zo'n voorstander van het halster van monty poberts.
het zou best kunnen dat ze een nare ervaring heeft gehad en nu bang is.
ik zou er iemand bij halen met ervaring en zou dit zelf niet proberen op te lossen vooral ook omdat je nog bijna geen ervaring hebt met trailer laden.
wat wel kan helpen is om een trailer te gebruiken waar de paarden vooruit uit kunnen en dan kan je die deur open zetten en word de trailer al een stuk lichter waardoor het misschien minder eng word.
verder heel veel geduld en vooral niet boos of geiriteerd raken

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:41

@Cissy; ja dat is logisch, dat geldt natuurlijk voor alle trainingsmethoden. En het is ook een kwestie van uitproberen, want bij het ene paard werkt de ene methode goed en bij het andere paard de andere. Feit blijft dat de Parelli methode voor mijn paard niet werkte (en heb veel professionele begeleiding gehad) en de monty roberts methode wel. Ik doe als ie eenmaal in de trailer staat wel meteen zijn gewone halster om, dus gebruik 'm echt alleen voor het laden. En mijn paard heeft een behoorlijk karakter, dus als hij het er niet mee eens zou zijn, zou hij dat echt de 2e of 3e keer laten merken en niet meer meelopen.
Ik doe overigens ook het deurtje open en haal allebei de stangen eruit (voor en achter), zodat hij zoveel mogelijk ruimte heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:46

Ik weet niet in welke regio je zit? Mijn zus geeft les in trailer laden, grondwerk etc. Bij een trailerlaad les krijg je het volledige pakket, waardoor je niet alleen kan laden, maar ook gewoon beter uit de voeten kan met het paard in de hand.
Meestal zijn er al dingetjes aan de hand buiten de trailer, en dat is dan vaak de reden dat het paard de trailer al helemaal niet ziet zitten.
Als je interesse hebt kan je een pb sturen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:19

Niet zelf klooien, goede trainer erbij halen, zoals John Erb.
Monty Robertshalsters zijn ondingen, de release is heel slecht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:24

Ik zou eerder zeggen: niet zelf klooien maar het aan de eigenaar overlaten.
Je bent 14, kunt tóch zelf niet weg met een trailer, ik neem aan dat je én het geld niet hebt én de toestemming niet hebt om trainers in te schakelen, dus laat het aan de mensen over die je kunnen en willen vervoeren. En ik neem aan dat dat de eigenaar is. Als die niet wil houden jouw wedstrijd- en buitenrijdplannen snel op nl.

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:31

Iemand met ervaring erbij halen... Soms helpt een wat zelfverzekerd iemand al of een ander halster die wat meer druk geeft! Soms is de oplossing heel simpel!